0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

هر فردی که به طور پیوسته، به مدت ۹ روز تبلیغات شما را تماشا کند بدون این که حتی خودش بخواهد نام برند و نوع محصول یا خدمات شما در ضمیر ناخود آگاه او حک می شود و زمانی که لازم باشد؛ بین شما و رقیبان‌تان یکی را انتخاب کند، انتخاب او برندی خواهد بود که از قبل با آن آشنایی دارد و از این جهت انواع تبلیغات محیطی مورد استقبال بیزینس‌ها قرار گرفتند. 

تبلیغات محیطی چیست؟

به هر ابزار و رسانه‌ی تبلیغاتی بصری و صوتی که خارج از فضای خانه باشد و با مشتریان ارتباط داشته باشد تبلیغات محیطی می‌گویند. این تبلیغات به OOH Advertising معروف هستند که مخفف Out-Of-Home Advertising است. تبلیغات محیطی زیرشاخه تبلیغات ATL است که در آن کل بازار و توده مردم، مخاطب هدف قرار می‌گیرد و معمولا خارج از نقطه نهایی خرید مشتری (POP) انجام می‌شود. یعنی قبل از این‌که مشتری به مرکز خرید مراجعه کند، نام برند، محصول یا خدمات در ذهن او حک شده است.

هدف استفاده از تبلیغات محیطی

آمارهای رسمی در کشورهای پرجمعیت نشان می‌دهد که مردم بیش از ۷۰٪ روز را در بیرون از خانه می‌گذرانند و مدام در حال رفت‌وآمدهای بین شهری و یا برون شهری هستند. از این رو تبلیغات محیطی بهترین رسانه برای اهداف زیر هستند:  

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش تعامل با مشتری
  • هدف قرار دادن یک منطقه خاص جغرافیایی
  • اطلاع‌رسانی درباره بهبود یا تغییر بسته بندی محصول
  • معرفی محصول جدید

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

از مهم ترین مزایای این روش از تبلیغات می‌توان به افزایش آگاهی از برند، معرفی محصول و یا خدمات و همچنین افزایش فروش اشاره نمود و معایب این روش تبلیغات عبارتند از:

  • مانند کانال‌های تبلیغات دیجیتال قابل رصد، بهینه‌سازی و یا اندازه‌گیری نیست. 
  • استفاده از این نوع تبلیغات مانند یک شمشیر دولبه است همان‌طور که اگر درست اجرا شود در ذهن‌ها ماندگار می‌شود؛ اجرای ضعیف هم تا مدت‌ها موضوع بحث خواهد بود و روی تصویر برند تاثیر خوبی نخواهد داشت.
  • مجوزهای لازم برای تایید کپی و طرح تبلیغات محیطی دردسرهای زیادی به همراه دارد.
  • این دسته از تبلیغات هزینه بالایی دارد.

انواع تبلیغات محیطی در ایران

۱- تبلیغات بیلبورد

محبوب‌ترین سازه برای تبلیغات محیطی است که در ابعاد بزرگ ساخته شده و معمولا دارای روشنایی است. معمولا در حاشیه خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و جاده‌ها قرار می گیرد. دسته‌بندی آن به صورت زیر است:

  • بیلبورد ثابت: این بیلبوردها ماهیت ثابتی دارند و به صورت چاپی هستند.
  • بیلبورد دیجیتال: بیلبوردهایی که نمایشگرهای الکترونیکی دارند و توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند و بر روی صفحات LED  پخش می‌شوند.
  • بیلبوردهای تلفیقی از دو مورد بالا: تمام طرح به صورت چاپی بوده و قسمتی از آن با ساخت نمایشگر LED تغییر می‌کند.  

معرفی کامل انواع تبلیغات محیطی در ایران بهمراه مثال‌های تصویری 2

 

۲- تبلیغات استرابورد

استرابورد نسبت به بیلبورد ابعاد کوچکتری دارد و معمولا دارای روشنایی نیستند. این سازه ها نیز دارای محبوبیت زیادی هستند و علت آن فراوانی بالای این سازه ها در تمام سطح شهر است.

انواع تبلیغات محیطی

۳- تبلیغات عرشه پل

پل‌های هوایی نیز یکی از جایگاه‌های محبوب برای نصب آگهی تبلیغات چاپی و دیجیتال هستند.

انواع تبلیغات محیطی

۴- تبلیغات لمپوست

لمپوست یک سازه جدید تبلیغاتی است که از میله‌های مستطیل شکل در اندازه ۱ در ۳ متر ساخته می‌شود. معمولا روی تیر چراغ برق‌ها نصب می‌شوند و قابل اجرا در ابعاد مختلف و به صورت دو وجهی یا چهار وجهی است. در کنار جاده‌ها و وسط بلوارها به صورت ایستاده قرار داده می‌شوند. نسبت به سایر المان‌های تبلیغاتی ارزان‌تر هستند و کارایی بیشتری دارند به طور مثال قابلیت ارتجاعی دارند و در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است .

انواع تبلیغات محیطی

۵- تبلیغات ‌های برد

های برد‌ها از جمله جایگاه‌های تبلیغاتی هستند که در زمان کمبود بیلبوردهای تبلیغاتی در مناطق پرتردد به وجود آمدند. این تابلو‌ها را می‌توانید در مناطق مهمی همچون خیابان شریعتی، خیابان ولیعصر، خیابان انقلاب و …. در تهران مشاهده کنید.

آشنایی با انواع تبلیغات محیطی در ایران

 

۶- تبلیغات برایت برد

این نوع تابلو‌های تبلیغاتی به دلیل داشتن نور در شب، توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و همچنین در مناطق پرتردد شهر وجود دارند.

آشنایی با انواع تبلیغات محیطی در ایران

۷- تبلیغات لایت برد یا لایت باکس

سازه‌های لایت باکس یا لایت بورد به دلیل نوری که از شیت سطح تبلیغاتی تابانده می‌شود، جذابیت بصری فوق العاده‌ای در شب دارند. لایت باکس ها نمونه های فضای داخلی (Indoor) و فضای خارجی (outdoor)دارند که در ابعاد و جنس‌های بسیار متنوع ساخته و نصب می‌شوند. از نمونه تابلوهای تبلیغاتی محیطی جذاب و پرکاربرد، می‌توان به لایت باکس های موجود در اتوبان صدر تهران اشاره کرد.

آشنایی با انواع تبلیغات محیطی در ایران

۸- تبلیغات سازه‌های بادی

بالن و بیلبورد‌های بادی که در ایونت‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند نظر همگان را به خود جلب کند.

آشنایی با انواع تبلیغات محیطی در ایران

 

۹- تبلیغات پنل شیشه‌ای CLB

از دیگر تابلو های تبلیغاتی جذاب پر مخاطب است که به دلیل توزیع مناسب در سطح معابر پر تردد مورد استقبال اغلب کسب‌وکارها قرار می گیرد. قیمت این جایگاه‌های تبلیغاتی مناسب است و به دلیل اینکه در ارتفاع کم نصب می شود با مخاطب ارتباط نزدیک‌تری برقرار می‌کند.

انواع تبلیغات محیطی

۱۰- تبلیغات ترانزیت 

تبلیغات ترانزیت نوعی از تبلیغات محیطی هستند که روی بدنه وسایل نقلیه مانند اتوبوس، تاکسی، مترو، قطار مسافربری و یا در فرودگاه‌ و دیگر ترمینال‌های مسافربری نصب می‌شوند. 

انواع تبلیغات محیطی

۱۱- تبلیغات در نقطه فروش

هدف اصلی این روش تبلیغات محیطی، تشویق مشتریان به خرید لحظه آخری در نقطه فروش است. این تبلیغات در قالب استندهای چاپی، کانترهای سمپلینگ، برچسب‌های چاپی تبلیغاتی و … ایجاد می شود.

انواع تبلیغات محیطی

۱۲- تبلیغات مبلمان خیابانی

به تبلیغات چاپی یا دیجیتال گفته می شود که در محل پیاده‌روها، ایستگاه‌های اتوبوس، کیوسک‌ها  دکه‌های روزنامه فروشی، نیمکت‌ها و سایر مبلمان شهری نصب می‌شوند. 

انواع تبلیغات محیطی

۱۳- تبلیغات ساختمانی

در این شیوه محتوای تبلیغاتی بر روی یک دیوار ساختمان نصب می شود. این نوع تبلیغات به شرکت‌ها فرصتی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود برای ایجاد آگاهی از برند ارائه می‌دهند. انواع آن عبارتند از:

  • گرافیک دیواری: روی یک دیوار در یک مکان عمومی اجرا می‌شود.
  • تبلیغات داربستی: شامل تبلیغات گرافیکی چاپ شده بر روی شبکه‌های محافظ داربست است. 
  • روکش‌های ساختمانی: برای سازه‌های بزرگ و مهم شهری می‌توان تبلیغات را به صورت روکشی چاپ شده در نمای ساختمان نصب کرد.

انواع تبلیغات محیطی

۱۴- تبلیغات محیطی در مراکز خرید

در قالب لایت باکس، بنرهای چاپی، استند، کانترهای سمپلینگ و بروشور انجام می‌شود.

  معرفی کامل انواع تبلیغات محیطی در ایران بهمراه مثال‌های تصویری 3

۱۵- تبلیغات محیطی در پمپ بنزین

تبلیغات در پمپ بنزین به صورت استرابورد، استفاده از سایه‌بان جایگاه‌های سوخت و لایت‌باکس اجرا می شود. این دسته از تبلیغات دارای مزایای خاص خود است و به دلیل عبور و مرور زیاد در جایگاه‌های سوخت، محبوبیت بالایی دارد.

انواع تبلیغات محیطی

۱۶- تبلیغات در ایستگاه های مترو

مترو بهترین وسیله حمل و نقل عمومی برای تردد درون شهری است. این جایگاه های تبلیغاتی برای صاحبین برندها بسیار محبوب است. تبلیغات بر روی لایت باکس‌های ایستگاه، کتیبه‌ها و تلویزیون های داخل واگن جزو ابزار های تبلیغات محیطی این مکان هستند.

  تبلیغاتی بر روی یک دیوار ساختمان

۱۷- تبلیغات محیطی خلاقانه

منظور از خلاقیت در تبلیغات متمایز نمودن تبلیغ در انبوه تبلیغات موجود است. البته این خلاقیت باید در راستای رساندن برند به اهداف کمپین باشد. تبلیغات خلاقانه بر اساس مدل  CAN دارای سه ویژگی مشترک هستند:

  • احساس تعلق و ارتباط گرفتن (Connectedness): مهم است که پیام تبلیغاتی خلاقانه با نیازها و خواسته­‌های مخاطبان هدف ارتباط تنگاتنگی برقرار کند و آن‌­ها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • تناسب (Appropriateness): تبلیغ خلاقانه با برند و مشخصات محصول تناسب داشته باشد.
  • تازگی (Novelty): تبلیغات نوظهور که کمتر مخاطبان با آن روبرو شده‌اند خلاقانه‌­تر به نظر می‌‌‌­رسد.

معرفی کامل انواع تبلیغات محیطی در ایران بهمراه مثال‌های تصویری 4

بهترین روش تبلیغات محیطی کدام است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است قبل از انتخاب موارد زیر را بررسی و مشخص کنید و بعد از آن تصمیم‌گیری کنید:

  1. شناخت محصول
  2. مخاطب هدف
  3. بودجه
  4. هدف از این کمپین
  5. تحلیل انواع جایگاه‌های تبلیغات محیطی  

چه کسب و کار‌هایی به تبلیغات محیطی نیاز دارند؟

تقریبا تمام کسب‌وکارها می‌توانند از انواع تبلیغات محیطی استفاده کنند. نکته‌ای که مهم است درنظر گرفته شود انتخاب درست جایگاه تبلیغاتی، پیام کمپین، نحوه انتقال درست پیام و… است. همه ما برندهای زیادی را دیده‌ایم که برای این دسته تبلیغات بسیار هزینه کردند ولی به دلیل نداشتن برنامه درست تبلیغاتی دیگر هیچ نامی از آن‌ها به میان نیامد!

آیا تبلیغات محیطی به تنهایی کافی است؟

پاسخ این سوال به سطح بلوغ کسب‌وکار شما و هدف از کمپینی که قصد دارید آن را اجرا کنید بستگی دارد. اگر هدف شما تنها افزایش آگاهی از برندتان است. می‌توان آن را کافی دانست ولی بهتر است برای فعالیت‌های بعدی خود در این راستا یک برنامه داشته باشید. برای اهدافی مانند فروش محصول یا خدمات نیاز است تا مخاطب را یک مرحله دیگر به خود نزدیک کنید و او را به سایت، اپلیکیشن و یا مکان حضوری هدایت کنید. پس بهتر است در فضاهای دیگر نیز حضور داشته باشید تا بتوانید اقدام مورد نظر را از مخاطب دریافت کنید.

جمع بندی

هدف شما برای استفاده از تبلیغات محیطی چیست؟ مهم‌ترین سوالی که برای انتخاب هر یک از انواع تبلیغات محیطی ابتدا باید به آن پاسخ دهید و سپس با مشخص شدن هدف مورد نظر خود، میزان بودجه و مخاطب هدف می‌توانید بهترین ابزار را انتخاب کنید. 

لینک منبع

چگونه با تبلیغات ویدیویی فروش خود را 10 برابر کنیم؟
معرفی و نقد سریال سیلو Silo 2023

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF