0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

الی راث از سال ۲۰۰۷ که یک تریلر ساختگی برای فیلم گرایندهاوس کوئنتین تارانتینو و رابرت رودریگز ساخت، منتظر فرصت مناسبی برای ساخت یک فیلم بلند براساس این تریلر کوتاه بود. این تریلر لبریز از لحظات وحشتناک و صحنه‌های کشتار فوق‌العاده مضحک به سبک راث بود. راث در گروه فیلمسازانی مستقلی با نام The Splat Pack قرار می‌گیرد. گروهی شامل فیلمسازانی مانند رابرت رودریگز، گرگ مک لین و نیل مارشال که فیلم‌هایی بسیار خشن با بودجه کم تولید می‌کنند. راث علاوه‌ بر اینکه، نویسنده و کارگردانی توانمند است، به عنوان بازیگری با استعداد نیز شناخته می‌شود که در بیش‌تر فیلم‌های خود حضور پیدا کرده است. راث اکنون نزدیک به ۲۰ سال بعد از تریلر دروغینی که برای گرایندهاوس ساخت، فیلم اسلشر روز شکرگزاری را بر اساس آن عرضه کرده است. در این مطلب به معرفی و نقد فیلم روز شکرگزاری Thanksgiving پرداخته‌ایم. با فیلیموشات همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم روز شکرگزاری

داستان فیلم روز شکرگزاری Thanksgiving در شهر پلیموث، ماساچوست، اتفاق می‌افتد. شهری که تعطیلات روز شکرگزاری را بسیار جدی می‌گیرد. اما در حالی‌که همه برای جشن آماده‌اند، وقتی یک قاتل زنجیره‌ای عزم خود را جزم می‌کند که تا آنجایی که ممکن است تعداد زیادی از ساکنان شهر را بکشد، ماجرا فرق می‌کند. سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که چرا؟ چه داستانی در پس روز شکرگزاری وجود دارد که باعث می‌شود قاتل دست به این اقدام‌ها بزند؟ در خلاصه داستان رسمی روز شکرگزاری Thanksgiving می‌خوانیم: یک سال پس از آشوبی که یک جمعه سیاه را به سمت اتفاق‌هایی تراژیک سوق داد، یک قاتل اسرارآمیز شهر کوچک پلیموث، ماساچوست که زادگاه تعطیلات روز شکرگزاری است را به وحشت می‌اندازد. در حالی‌که بخشی از ساکنان شهر یک به یک به شکل فجیعی به قتل می‌رسند، مشخص می‌شود آنچه که در ابتدا شبیه قتل‌های انتقام‌جویانه تصادفی بود، در واقع بخشی از یک نقشه بزرگ‌تر و شیطانی است. آیا شهر قاتل را کشف می‌کند و از تعطیلات جان سالم بدر می‌برد…یا اینکه مهمان میز شام شیطانی او می‌شود؟

تاریخ انتشار روز شکرگزاری

روز شکرگزاری از تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ اکران خود را سینماها آغاز کرد. این فیلم بعد از اکران انحصاری در سینماها از طریق نتفلیکس برای تماشا در دسترس قرار گرفت. شما نیز می‌توانید این فیلم اسلشر را هم اکنون از طریق فیلیمو با دوبله اختصاصی تماشا کنید. سونی پیکچرز و نتفلیکس در آوریل ۲۰۲۱ قراردادی امضا کردند که طبق آن فیلم‌های این استودیو پس از نمایش در سینماها برای پخش در اختیار این پلتفرم قرار می‌گیرند. از جمله عناوین اخیر سونی که در نتفلیکس پخش شده‌اند می‌توان به جن‌گیر پاپ The Pope’s Exorcist و به دل نگیر No Hard Feelings، اشاره کرد.

 

بازیگران و عوامل فیلم Thanksgiving

پاتریک دمپسی در نقش کلانتر شهر پلیموث، ستاره تیک‌تاک ادیسون ری و ریک هافمن، ۳ تن از مطرح‌ترین نام‌های فیلم تازه راث هستند. اگرچه طرفداران مجموعه آناتومی گری Grey’s Anatomy، بدون شک پاتریک دمپسی را با نقش شخصیت درک شپرد می‌شناسند، اما همچنین ممکن است او را با نقش‌هایش در فیلم‌هایی مانند جیغ ۳ Scream 3، خانه شیرینم آلاباما Sweet Home Alabama و افسون‌شده Enchanted، به یاد بیاورند. او همچنین اخیرا با فیلم فراری Ferrari مایکل مان، روی پرده سینماها آمده است.

ری که با بیش از ۸۸ میلیون دنبال‌کننده در تیک‌تاک، چهارمین فرد با بیش‌ترین دنبال‌کننده در این پلتفرم به شمار می‌رود، در سال ۲۰۲۱ با فیلم کمدی رمانتیک او همه چیز تمام است He’s All That، نخستین حضور خود مقابل دوربین را در یک فیلم سینمایی تجربه کرد.

ریک هافمن احتمالا بیش‌تر با نقش لوئیس لیت در سریال کت‌شلواری‌ها Suits شناخته می‌شود، اما این بازیگر باتجربه، سریال‌ها و فیلم‌های متعددی در کارنامه خود دارد که از جمله آن می‌توان به فیلم‌های اسلحه مرگبار ۴ Lethal Weapon 4 و مسافرخانه Hostel راث، و سریال‌های نظم و قانون: واحد قربانیان ویژه Law & Order: Special Victims Unit و میلیاردرها Billions، اشاره کرد. نل ورلاک، جیلن توماس بروکس، مایلو منهایم، جینا گرشان، تای اولسن و کارن کلیش، از دیگر بازیگران روز شکرگزاری هستند.

آشنایی با کارگردان فیلم روز شکرگزاری Thanksgiving

همانطور که قبل‌تر اشاره شد الی راث روز شکرگزاری را کارگردانی کرده است. راث بیش‌تر با کارگردانی فیلم‌های ترسناکی مانند کلبه تب‌دار Cabin Fever در سال ۲۰۰۲ – و بازسازی آن در سال ۲۰۱۶ –و فیلم اسلشر پر از شکنجه مسافرخانه  در سال ۲۰۰۵، شناخته می‌شود. راث که علاوه بر کارگردانی در زمینه بازیگری نیز تجربه‌هایی دارد، در فیلم تاریخی حماسی حرامزاده‌های لعنتی Inglourious Basterds کوئنتین تارانتینو در نقش شخصیت دانی حضور داشت. او همچنین فیلم تبلیغاتی ساختگی غرور ملت Stolz der Nation که در فیلم تارانتینو دیده می‌شود، کارگردانی کرده است.

فیلم روز شکرگزاری

راث پایبندی خود به ژانر ترسناک را با کارگردانی فیلم‌های وحشتی مانند فیلم آدمخواری جهنم سبز The Green Inferno که ادای احترامی به فیلم بدنام کانیبال هولوکاست Cannibal Holocaust بود و فیلم روانشناختی دلهره‌آور تق تق Knock Knock با بازی کیانو ریوز و آنا د آرماس، ادامه داد. او همچنین بازسازی فیلم اکشن انتقام‌جویانه آرزوی مرگ Death Wish با بازی بروس ویلیس و فیلم اقتباسی کمدی ترسناک خانه‌ای با ساعتی درون دیوارهایش The House with a Clock in Its Walls با بازی جک بلک و کیت بلانشت را کارگردانی کرد. با این حال، آخرین فیلم راث، باله Fin، متفاوت‌ترین اثر کارنامه او بود. مستندی که در آن راث با گروهی از غواصان و دانشمندان به دور دنیا سفر می‌کنند تا علت مرگ میلیون‌ها کوسه را دریابند. همچنین راث مجری مستند تلویزیونی تاریخچه ترس الی راث Eli Roth’s History of Horror بود که در طی سه فصل از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ پخش شد.

سایر عوامل فیلم روز شکرگزاری Thanksgiving

راث نگارش فیلمنامه روز شکرگزاری را به همراه جف رندل از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد. رندل پیش از این در فیلم کوتاه اصلی روز شکرگزاری و کلبه تب‌دار راث بازی کرده بود. میلان چادیما که سابقه همکاری با راث را دارد، فیلمبرداری روز شکرگزاری را انجام داده است.

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم روز شکرگزاری Thanksgiving

Original-Cin | امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

تام ارنست|این فیلمی از راث است، بنابراین باید انتظار یک خط داستانی مضحک، خشونتی کاریکاتوری و صحنه‌های خونین را داشته باشید. چیزی که شاید توقعش را نداشته باشید شوخ‌طبعی و طنز است. روز شکرگزاری خنده‌دار و سرگرم‌کننده است.

توتال فیلم | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

جیمز موترام | ترکیبی از خشونتی افراطی، طنزی خبیثانه و هجوآمیز که حاصل آن فیلمی بیمارگونه، ناجور و بسیار لذت‌بخش است.

نیویورک تایمز | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

گلن کنی | راث کارش را خوب بلد است و در به تصویر کشیدن لحظات هولناک واقعی و چندش‌آور مهارت بسیاری دارد.

فیلم روز شکرگزاری

اسکرین رنت | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

گریم گوتمن | روز شکرگزاری مانند همه اسلشرهای خوب، فیلمی ویژه، خنده‌دار و هولناک است. فیلمی که انرژی مفرح یک بی‌مووی و یک پیرنگ معمایی قانع‌کننده در مرکز داستان خود دارد.

آستین کرونیکل | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

ریچارد ویتاکر | یک فیلم اسلشر دوست‌داشتنی، خونین و قبیحانه که هم رویکردی جدی به ژانر دارد و هم به شکل ناخوشایند و تکان‌دهنده‌ای مضحک و خنده‌دار است.

ReelViews | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

جیمز براردینلی | روز شکرگزاری در دهه ۸۰، احتمالا یک فیلم ژانری فراموش شدنی تلقی می‌شد. اما در دهه ۲۰۲۰، به‌خاطر نبش قبر جسورانه از ژانری تقریبا خفته، خود را متمایز می‌سازد.

سان فرانسیسکو کرونیکل | امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

جی. آلن جانسون | مشکلات بسیار روز شکرگزاری از فیلمنامه بسیار بد جف رندل شروع می‌شوند. نه تنها داستان راث و رندل قابل پیش‌بینی است، بلکه حتی یک خط دیالوگ هوشمندانه در کل مدت زمان ۱۰۷ دقیقه‌ای فیلم وجود ندارد. بازیگران و شخصیت‌ها بی‌روح و ملال‌آور هستند.

نقد فیلم روز شکرگزاری برگرفته از سایت امپایر

جیمز وایت | شاید در کارنامه الی راث حتی فیلم‌های خانوادگی‌ای مانند خانه‌ای با ساعتی درون دیوارهایش (یا فیلم علمی تخیلی آینده سرزمین‌های مرزی) دیده شود، اما کارگردان مسافرخانه همیشه علاقه بسیاری به قتل و خونریزی دارد. آخرین فیلم او، روز شکرگزاری، نسخه او از فیلم‌هایی مانند هالووین Halloween و جهان هجوآمیز و گزنده فرانچایز جیغ Scream است. کشتارها سرگرم‌کننده و خونین هستند و بسیاری از مولفه‌های آشنای جشن روز شکرگزاری مانند چوب‌‌های تیز نگه‌دارنده ذرت، اجاق‌ها و چاقو‌های بزرگ و برنده وارد عمل می‌شوند. بله در اینجا راث در قلمرو آشنای خود به تفریح و خوش‌گذرانی می‌پردازد. روز شکرگزاری با بهره‌مندی از کمی طنز سالم‌تر برای متعادل کردن خشونت‌های خونین فیلم، نسبت به کارهای قبلی راث تنها به مقداری جزئی، کم‌تر سادیستی است.

فیلم روز شکرگزاری

این فیلم از دل تریلری که راث در سال ۲۰۰۷ برای گرایندهاوس Grindhouse کوئنتین تارانتینو و رابرت رودریگز، تدارک دیده بود زاده شده است. همه آنچه که واقعا باید بدانید این است که گروهی از آدم‌های نسبتا مزخرف – بزرگ‌ترهای حریص، دختران خودخواه فرومایه و قلچماق‌های احمق – در طی نقشه انتقام‌جویانه آدمی شرور، کشته یا ربوده می‌شوند. تمرکز فیلم بیش‌تر روی شخصیت جسیکا رایت با بازی نل ورلاک است. دختر مالک مرکز تجاری رایت، توماس رایت (ریک هافمن)، که وقتی خود را در میان اهداف شخصیت شرور فیلم می‌بیند، باید برای زنده ماندن تلاش کند.

او از معدود شخصیت‌های فیلم است که واقعا یک داستان پیشینه درخور دارد (اگرچه مادری که در گذشته مرده از شخصیت سیدنی پرسکات فیلم جیغ و تعدادی از شخصیت‌های موجود دیگر وام گرفته شده است)، و ورلاک زمانی‌که او خود را در معرض خطری واقعی می‌بیند، برای اینکه او را دوست‌داشتی جلوه بدهد، تلاش کافی می‌کند. بقیه شخصیت‌ها، از جمله پاتریک دمپسی در نقش مرد قانون، عمدتا بی‌مصرف و دورریختنی هستند.

راث به کار خود اشراف کامل دارد و به همراه همکار فیلمنامه‌نویسش جف رندل، یک فیلم اکشن آدم‌کشی قدرتمند به نمایش می‌گذارند. بله، این یک اثر هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده صرف است، اما با این حال وقتی آن را تماشا می‌کنید به اندازه کافی لذت‌بخش به‌نظر می‌رسد. مصالح روز شکرگزاری اگرچه کاملا آشنا هستند، اما کارهای سرگرم‌کننده و سهمگینی که راث با آن‌ها انجام می‌دهد، آن را به تجربه‌ای رضایت‌بخش تبدیل می‌کند. انتظار شخصیت‌هایی را نداشته باشید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، تنها از تعقیب‌ها/قطعه قطعه کردن‌ها/و دستور پخت وحشتناکی که فیلم به تصویر می‌کشد، لذت ببرید!

فیلم روز شکرگزاری

امتیاز سایت های سینمایی به فیلم روز شکرگزاری

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۵ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶.۵ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۸۳ درصد بر اساس ۱۴۴ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۷۹ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۳ درصد براساس ۳۴ نقد

مصاحبه با  کارگردان فیلم

الی راث: همیشه می‌خواستم یک اسلشر واقعی بسازم

  • من در نیوتن، ماساچوست، بزرگ شدم. جایی‌که در آن روز شکرگزاری یک رویداد مهم و بزرگ بود. این بزرگ‌ترین تعطیلات است. …شما نمایشنامه‌های مدرسه‌ای درباره آن کار می‌کنید. رژه روز شکرگزاری وجود دارد. من و بهترین دوستم، جف رندل، هر سال منتظر یک فیلم اسلشر روز شکرگزاری بودیم، زیرا هر تعطیلات دیگری یک فیلم ترسناک داشت. ما فیلم‌هایی مانند کریسمس سیاه Black Christmas، هالووین، ولنتاین خونین من My Bloody Valentine، دروغ اول آوریل April Fool’s Day، روز مادر Mother’s Day، روز پدر Father’s Day و…، داریم. بنابراین تنها این جای خالی را در نوامبر داشتیم. ما به تمام این ایده‌ها فکر کردیم که یک فیلم ترسناک روز شکرگزاری چگونه باید باشد. همچنین به همه راه‌های مختلفی که می‌توان در آن آدم‌ها را کشت فکر کردیم؛ مانند کباب کردن یک بوقلمون انسانی و کسی که در رژه خود را به شکل بوقلمون درآورده است و سرش قطع شده و مانند یک بوقلمون بدون سر به این سو و آن سو می‌چرخد.
  • بنابراین وقتی گرایندهاوس تارانتیتو و رودریگز آمد، آن‌ دو از من پرسیدند که آیا می‌خواهم یک تریلر جعلی بسازم. ما همه کشتارها را آماده کردیم و دقیقا همان چیزی شد که می‌‌خواستیم. خیلی سرگرم‌کننده و رضایت‌بخش بود. فکر کردیم این خوب است و نیازی به ساخت فیلم نداریم.
  • در طول سال‌ها، طرفداران با بازنشر تریلر ما را شرمنده می‌کردند و از ما می‌خواستند کاری انجام بدهیم، اما ما داستانی نداشتیم. نمی‌دانستم آن فیلم چیست، زیرا تریلر یک شوخی بود و تنها مجموعه‌ای از صحنه‌های به هم چسبیده از یک فیلم جعلی مربوط به سال ۱۹۸۰ محسوب می‌شد.
  • وقتی جیغ را دیدم، غافلگیر شدم و گفتم این یک بازآفرینی از ژانر اسلشر است. این همان چیزی بود که همیشه می‌خواستم انجام بدهم. اینکه یک اسلشر جدید را به کانون این ژانر وارد کنم. بنابراین قصدم هرگز این نبود که صرفا شوخی‌ای با آن انجام بدهم. گرایندهاوس یک فرصت بود که از آن لذت بردیم و دوستش داشتیم. اما همیشه هدفم این بود که یک فیلم اسلشر واقعی بسازم، که هرچند کمی مضحک و خنده‌دار باشد.

فهرست ترسناک ترین فیلم های جهان

پوستر فیلم روز شکرگزاری

پوستر فیلم روز شکرگزاری

لینک منبع

Thanksgiving 05
نقد و بررسی فیلم روز شکرگزاری Thanksgiving 2023
چکیده ارزیابی
امتیاز خوانندگان۰ رای
نقاط مثبت
نقاط منفی
۳.۸
امتیاز منتقد
آیا مخترع چت جی‌پی‌تی می‌داند دارد چه‌کار می‌کند؟
بررسی علت موفقیت فیلم پرویز خان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی