0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

سیلو براساس ۳ گانه پرفروش هیو هاوی به همین نام، داستان یک جامعه دیستوپیایی زیرزمینی است. از همین منظر بنظر می‌رسد سریال این پتانسیل را دارد که موفقیتی بزرگ به دست آورد. در واقع، همانطور که از تریلر سریال و پیش نمایش آن برمی‌آید، می‌توانیم خود را برای مواجهه با یک سریال علمی تخیلی مهیج و کوبنده آماده کنیم. سریالی که اگرچه طرح داستانی آن ساده بنظر می‌رسد، اما معماها و اسرار زیادی دارد. سریالی که این پتانسیل را دارد که درک مخاطبان از جهان و آنچه حقیقت نامیده می‌شود را به شدت زیر سوال ببرد.
در آینده‌ای تاریک که دنیای بیرون بخاطر مواد سمی غیرقابل سکونت شده است، هزاران غیرنظامی در اعماق زمین در یک سیلوی غول پیکر زندگی می‌کنند. هنگامیکه یک قانون شکسته می‌شود و رشته‌ای از مرگ‌های غیرقابل توضیح رخ می‌دهد، مهندس ژولیت شروع به کشف هدف واقعی مکانی می‌کند که او آن را خانه می‌نامد. این سریال که در ابتدا پشم یا Wool نام داشت، برای طرفداران ژانر علمی تخیلی در حکم جانشینی برای بازی‌های گرسنگی The Hunger Games محسوب می‌شود. سریالی که بی‌شک طرفداران این ژانر را هیجان زده خواهد کرد. با معرفی و نقد سریال سیلو همراه باشید.

خلاصه داستان سریال سیلو Silo

داستان سریال سیلو Silo در آینده‌ای تاریک و دیستوپیایی اتفاق می‌افتد و جامعه‌ای از آدم‌ها را به تصویر می‌کشد که در اعماق زیر سطح زمین زندگی می‌کنند. این آدم‌ها نه می‌دانند چه مدت در زیر زمین بوده‌اند و نه می‌دانند چه کسی پناهگاه امن آن‌ها را ساخته است. آن‌ها حتی نمی‌دانند چرا در بیرون از سیلوی‌شان زندگی وجود ندارد. در واقع تنها چیزی که آنها از آن مطمئن هستند این است که سیلو امن و آن بیرون – دنیای خارج – ناامن است.

سیلویی که ظاهرا تنها پناهگاه برای زنده ماندن در سیاره‌ای است که هوا در آن سمی است. ساکنان سیلو که از محیط سمی و ویران شده سطح زمین محافظت می‌شوند، تحت قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای زندگی می‌کنند. از جمله اینکه نباید به بیرون رفتن از آن فکر کنند! با اینحال، زمانیکه کلانتر خودشان یکی از این قوانین اساسی را زیر پا می‌گذارد و یکسری مرگ‌های غیرقابل توضیح رخ می‌دهد، پرسش‌هایی در درون این جامعه زیرزمینی مطرح می‌شوند. در این میان مهندس سیلو، ژولیت که مصمم است هدف واقعی سیلو را بفهمد، شروع به تحقیق می‌کند و رازهایی تکان‌دهنده و حقیقتی تاریک پیرامون این سیلوی اسرارآمیز کشف می‌کند.

 

درباره کتاب‌های سه گانه سیلو

سیلو براساس مجموعه‌ای از کتاب‌های علمی تخیلی پسا آخرالزمانی به همین نام از هیو هاوی ساخته شده است. هاوی ابتدا نخستین کتاب خود از این مجموعه را به نام پشم (Wool) از طریق آمازون به عنوان یک داستان کوتاه مستقل منتشر کرد. با اینحال، کتاب خیلی زود محبوبیت زیادی پیدا کرد و در نتیجه هاوی دنیای داستانی خود را گسترش داد. جالب است بدانید که این اولین کتاب سه گانه به فارسی نیز ترجمه شده است.

در حال حاضر این مجموعه شامل سه کتاب می‌شود که اولی پشم، دومی شیفت (Shift) و سومی غبار (Dust) است. هاوی در آگوست ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال کار کردن روی چهارمین عنوان از این مجموعه است. بنظر می‌رسد که فصل اول سیلو بطور کامل وقایع کتاب اول، پشم را دنبال می‌کند. در واقع عنوان اولیه سریال نیز خود موید این موضوع است. بنابراین از آنجایی که ترجمه فارسی پشم موجود است، طرفداران می‌توانند این اقتباس و منبع اصلی آن را با یک‌دیگر مقایسه کنند.

سریال سیلو

بازیگران و عوامل سریال Silo

ربکا فرگوسن ستاره سیلو است

همانطور که گفته شد ربکا فرگوسن در نقش مهندس ژولیت، ستاره اصلی سیلو است. این هنرپیشه سوئدی که احتمالا بیش‌تر بخاطر بازی در نقش ایلسا فاست در فیلم‌های ماموریت: غیرممکن (Mission: Impossible) شناخته می‌شود، همچنین نقش لیدی جسیکا را در فیلم علمی تخیلی سال ۲۰۲۱ دنی ویلنوو، تلماسه (Dune)، به عهده داشت. بزرگ‌ترین شومن (The Greatest Showman)، دکتر اسلیپ (Doctor Sleep) و مردان سیاه‌پوش: بین‌الملل (Men in Black: International)، از جمله دیگر آثاری هستند که فرگوسن در آن‌ها هنرنمایی کرده است.

تیم رابینز در نقش شخصیت شرور سریال

تیم رابینز در نقش شخصیت تشنه قدرت، برنارد، حضور دارد. رابینز بعد از بازی در نقش شخصیت اندی دوفرین در فیلم پرفروش رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption) در سال ۱۹۹۴ به یک بازیگر مطرح هالیوودی تبدیل شد. او که یک جایزه اسکار بخاطر بازی در فیلم رودخانه مرموز در کارنامه‌اش دارد (Mystic River)، در مجموعه‌های تلویزیونی زیادی نیز نقش آفرینی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کسل راک (Castle Rock) اشاره کرد.

سایر بازیگران سیلو

دیوید اویلوو در نقش کلانتر سیلو و رشیدا جونز در نقش همسرش آلیسون که به تاریخچه واقعی سیلو و نحوه اداره آن مشکوک می‌شود، دو دیگر بازیگر اصلی سریال هستند. اویلوو که که عمده شهرت خود را میدون ایفای نقش شخصیت مارتین لوترکینگ در فیلم سلما (Selma) است، فیلم‌های مطرحی مانند لینکلن (Lincoln) و خشن‌ترین سال (A Most Violent Year) را در کارنامه خود دارد. او همچنین در سریال‌های مطرحی مانند شورشیان جنگ ستارگان (Star Wars Rebels) و بینوایان (Les Misérables) در نقش بازرس ژاور حضور پیدا کرده است.

هریت والتر در نقش مارتا، دوست و معتمد ژولیت، حضور دارد. مارتا شخصیتی متخصص است که مهارتش تعمیر چیزها در این جامعه سلسله مراتبی که منابع بسیار کمیاب هستند، فوق‌العاده ارزشمند محسوب می‌شود. عقل و احساس (Sense and Sensibility)، بابل (Babel) و آخرین دوئل (The Last Duel)، از جمله آثار مطرح این بازیگر بریتانیایی هستند.

بازیگر و رپر آمریکایی، لونی راشید لین جونیور معروف به کامن و ویل پاتون کهنه‌کنار در کنار چهره‌های دیگری مانند جرالدین جیمز، سوفی تامپسون، فردیناند کینگزلی، چیپو چونگ، ایان گلن، اوی نش، ریک گومز، ویل مریک و پل هرتسبرگ، گروه بازیگران سیلو را تکمیل می‌کنند.

سریال سیلو در فیلیمو

سازندگان سیلو چه کسانی هستند؟

فیلمنامه‌نویس و بازیگر کانادایی، گراهام یوست، سازنده سیلو است و دیوید سمل و مورتن تیلدام اپیزودهای مختلف آن را کارگردانی کرده‌اند. مخاطبان احتمالا تیلدام  را بخاطر کارگردانی فیلم مهیج تاریخی نامزد اسکار بازی تقلید (The Imitation Game) می‌شناسند. این فیلمساز نروژی همچنین فیلم‌هایی مانند مسافران (Passengers) و سرآوران (Headhunters) و مینی‌سریال دفاع از جیکوب (Defending Jacob) را به عنوان کارگردان در کارنامه دارد. اینگرید اسکاهیدا و جفری وانگ که هر دو در سریال موجه (Justified) با یوست همکاری کرده‌اند، فیلمنامه‌نویسان اصلی سیلو هستند.

سیلو همچنین سه فیلمبردار دارد که شامل مارک پتن، دیوید لوتر و فیلمبردار انگلیسی لری رز می‌شود. لری بیش‌تر به عنوان فیلمبردار آثار فیلمساز هموطنش، بن ویتلی، و همچنین سریال مطرح پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) شناخته می‌شود.

فرایند تولید سیلو

اگرچه بیش‌تر از یک دهه قبل بحث ساخت یک فیلم سینمایی براساس سه گانه هاوی مطرح بود، در نهایت در مه ۲۰۲۱ اعلام شد که اپل تی‌وی پلاس قرار است آن را در قالب یک سریال تلویزیونی ده قسمتی تولید کند. همچنین مشخص شد که ربکا فرگوسن در نقش اصلی حضور خواهد داشت. فیلمبرداری سیلو در آگوست همان سال شروع شد و تا بهار ۲۰۲۲ ادامه داشت. فیلمبرداری همچنین عمدتا در هرتفوردشر در انگلستان انجام شد.

سریال سیلو

نقد و بررسی سریال سیلو از نگاه منتقدان و نویسندگان سینمایی

راجر ایبرت | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

برایان تالریکو | سیلو پژواک‌هایی از فیلم‌هایی مانند بلید رانر (Blade Runner)، پلفترم (Platform) و همچنین سریال گستره (The Expanse) در خود دارد، اما همچنین دنیای قابل اتکای ویژه خود را مجسم می‌کند. سریال از لحن قصه‌گویی پیچیده‌ای بهره می‌برد که بیش‌تر از درام‌های سنتی سرویس‌های استریم یادآور ادبیات است. یکی از چیزهایی که درباره این سریال دوست دارم بهره‌گیری آن از ساختار اپیزودیک است. قسمت‌هایی که هر کدام مانند فصلی از یک کتاب پخش می‌شوند. قسمت اول مدهوش کننده سریال، فضای آن را بدون حتی تمرکز بر قهرمان اصلی‌اش، مجسم می‌کند. سیلو با مضامین پیچیده، قوس‌های داستانی متعدد و روایتی در حال تغییر به مخاطبان خود اعتماد می‌کند و ما را نیز مجاب می‌سازد که به خالقانش اعتماد کنیم.

امپایر | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

جان نیوجنت | سیلو در بهترین حالتش، در به تصویر کشیدن اقدامات کوچک مقاومتی علیه ستمگران نادیده قدرتمند و تنشی که به آرامی فوران می‌کند تا زمانی که به نقطه غایی خود می‌رسد، مشابه آندور (Andor) عمل می‌کند. محور کل سریال مسئله دروغ بزرگی است که به ساکنان سیلو گفته می‌شود. گراهام یوست به شکل استادانه‌ای آنقدر پیشنهادهای جذابی برای ارائه دارد تا شما را تا قسمت آخر راضی نگه‌دارد. …سیلو با صحنه‌پردازی جاه‌طلبانه و یک معمای مرکزی که هرچه داستان پیش می‌رود جذاب‌تر می‌شود، یکی دیگر از عناوین موفق اپل است.

دیلی بیست | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

نیک شگر | سیلو به شکل‌های مختلف، عناصری از آثار پسا‌ آخرالزمانی پیش از خود را دوباره در کنار هم قرار می‌دهد. سریالی که طبق سنت برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های استریم در مواقعی از نفخ روایت (جزئیات اضافی و پیرنگ‌های غیرضروری) رنج می‌برد.به عنوان مثال، یکی از اپیزودهای ابتدایی درباره فاجعه موتورخانه می‌توانست بدون آنکه اثر منفی بگذارد حذف شود. با اینحال، فضای آن بخوبی پرداخت شده و جهان داستانی آن وسیع و چشمگیر است. …بنظر می‌رسد محیط سریال بجای اینکه یک سازه علمی تخیلی سست باشد، مانند وجودی زنده و پویا است. البته همه چیز در آن کامل نتیجه نمی‌دهد. صرف نظر از مفهوم، ایده اصلی توافق این مردان و زنان برای زندگی در نابینایی عمدی (هنگامیکه شخص به شکلی خودآگاه واقعیت پیرامون خود را انکار می‌کند) کمی جلوه مضحک بخود می‌گیرد. اما بطور کلی واقعیت سیلو کاملا ملموس و پذیرفتنی است.

وال استریت جورنال | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

جان اندرسون | کلیشه‌های پسا‌ آخرالزمانی تقریبا قدیمی و کهنه‌ای که سیلو براساس آن‌ها ساخته شده است، با کمک گروه بازیگری آن دلپذیرتر می‌شوند. خانم فرگوسن سارا کانر از ترمیناتور ۲ را به یاد می‌آورد، البته با فردیتی پررنگ‌تر و دستور کاری پیچیده‌تر. او در بسیاری از دقایق سریال را پیش می‌برد، حتی زمانیکه فضایی کلاستروفوبیک را بازیگران مطرحی مانند دیوید اویلوو، رشیدا جونز، جرالدین جیمز و هریت والتر به اشتراک می‌گذارد. ممکن است خواندن تیتراژ ابتدایی هر یک از ده قسمت که در آن نام‌ها ظاهر و ناپدید می‌شوند، ترسناک باشد زیرا شخصیت‌های آن‌ها همین کار را انجام می‌دهند.

البته برخی از آن‌ها حضور بسیار خوشایندی دارند؛ چینزا اوچه در نقش بیلینگز، معاون بی‌میل ژولیت که از قوانین پیروی می‌کند، چرخشی بدیع در شخصیتی به وجود میاورد که ممکن است پیش پا افتاده باشد. همچنین می‌توان به ریک گومز اشاره کرد که نقش نسبتا کوچک پاتریک کندی که در بازار سیاه کار می‌کند را بسیار جذاب و خاطره‌انگیز می‌سازد. عملکرد کامن به عنوان یک شخصیت شرور و آقای رابینز در قالب یک وجود خبیث غیرانسانی، جذابیت کم‌تری دارد. اما چیزهای زیادی در «سیلو» گیج کننده است. از جمله چیزی که واقعا ما را به تماشای آن نگه می‌دارد: داستان ایجاد سیلو. آن‌ها چطور به آنجا رسیدند؟ چرا؟واقعا در آن بیرون چیست؟

دانلود سریال سیلو در فیلیمو

اسلنت مگزین | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

استیون اسکیف | گراهام یوست به عنوان شورانر عمق و ٰژرفای این ویران‌شهر علمی تخیلی مصنوعی و ساختگی که براساس سری کتاب‌های هیو هاوی ساخته شده است را زیادی دست بالا می‌گیرد. مردم این جامعه به اندازه کافی در زیرزمین زندگی کرده‌اند تا آداب و رسوم و یک ترم شناسی تازه را بسط بدهند، اما بیش‌تر آن‌ها در داستان‌های مشابه نیز پیدا می‌شوند: شکاف آشکار طبقاتی، حکومت استبدادی و همچنین اختصاص دادن صحنه‌هایی به شگفت زده شدن از اینکه دنیا مدت‌ها قبل چگونه باید بوده باشد. باتوجه به دال‌های گذشته‌نگرانه‌ای که در تمام سریال دیده می‌شوند، مانند رایانه‌های قدیمی بدقواره، شبیه بخشی از بازی فال‌اوت (Fallout) عمل می‌کند – یعنی مکانی گمشده در زمان – البته بدون کمدی سیاه و رتروفیوچریسمی (پیش‌بینی آینده بر مبنای گذشته) که به آن مجموعه شخصیتی متمایز می‌بخشید.

امتیازهای سریال سیلو

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۸.۴ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۸۵ درصد بر اساس ۴۶ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۹۰ درصد
منتقدان متاکریتیک ۷۵ درصد براساس ۲۰ نقد

گفت‌وگو با بازیگر سریال Silo

ربکا فرگوسن: این داستان‌های علمی تخیلی هستند که سراغم می‌آیند

  • من هرگز بررسی نکرده‌ام که چه شخصیتی یک کاراکتر زن قوی است. فکر می‌کنم وقتی روزنامه‌نگاران از روی تنبلی می‌گویند که من نقش شخصیت‌های زن قوی را بازی می‌کنم به این دلیل است که نمی‌توانند برای توصیف یک زن جذاب کلمات دیگری پیدا کنند.
  • پذیرفتن آسیب‌پذیری و قدرت و نقص، چیزی است که از ما انسانی می‌سازد که به راحتی می‌توان او را قوی دید. اما من فکر می‌کنم ما کلمه قوی را بکار می‌بریم زیرا می‌خواهیم بین مردان و زنان برابری ایجاد کنیم. زیرا ما مردان را اینگونه می‌بینیم.
  • نمی‌دانم این من هستم که سراغ داستان‌های علمی تخیلی می‌روم یا نه. در واقع این داستان‌ها هستند که سراغ من می‌آیند. فکر می‌کنم شاید به این دلیل است که این دنیا من را به درون خود می‌کشاند و گودالی بی پایان از تخیل است. یکبار یکی از من پرسید که داستان مورد علاقه‌ام در زمان کودکی چه بوده است. فکر می‌کنم آلیس در سرزمین عجایب و ادامه‌اش آن سوی آینه و همچنین باغ اسرارآمیز (The Secret Garden)‌ کتاب‌های محبوبم بودند.

لینک منبع

Silo 05
ارزیابی سریال سیلو Silo 2.23
چکیده ارزیابی
کلیشه‌های پسا‌ آخرالزمانی تقریبا قدیمی و کهنه‌ای که سیلو براساس آن‌ها ساخته شده است، با کمک گروه بازیگری آن دلپذیرتر می‌شوند. خانم فرگوسن سارا کانر از ترمیناتور ۲ را به یاد می‌آورد، البته با فردیتی پررنگ‌تر و دستور کاری پیچیده‌تر. او در بسیاری از دقایق سریال را پیش می‌برد، حتی زمانیکه فضایی کلاستروفوبیک را بازیگران مطرحی مانند دیوید اویلوو، رشیدا جونز، جرالدین جیمز و هریت والتر به اشتراک می‌گذارد. ممکن است خواندن تیتراژ ابتدایی هر یک از ده قسمت که در آن نام‌ها ظاهر و ناپدید می‌شوند، ترسناک باشد زیرا شخصیت‌های آن‌ها همین کار را انجام می‌دهند.
امتیاز خوانندگان۱ رای
نقاط مثبت
داستان گیرا، پیچیده و جذب کننده
نقاط منفی
۴.۲
امتیاز منتقد
لینک‌های مرجع
معرفی کامل انواع تبلیغات محیطی در ایران بهمراه مثال‌های تصویری
پوتین نشانه‌ی بیماری است، نه خودِ بیماری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی