0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

به بخش‌های پنهان شبکۀ فوق پیشرفتۀ اینترنت که افراد عادی از آن خبر ندارند دارک وب (DARK WEB) گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با لایه‌های پنهانی اینترنت که خطرناک هم هستند، این مقاله را دنبال کنید.

دیپ وب (Deep Web) چیست؟

اینترنت به لایه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. استفاده عادی از اینترنت و رفع نیازهای روزانه لایه سطحی آن است ولی به بخش زیر این لایه سطحی دیپ وب گفته می‌شود.

این بخش همانند یک کوه یخی پنهان‌شده در زیر آب است که تنها قله تیز و کوچک آن قابل مشاهده خواهد بود. به طور معمول ۹۰ درصد وب‌سایت‌ها در همین سطح از اینترنت قرار دارند و این کوه یخی در زیر آب بسیار بزرگ‌تر از بخش قابل مشاهده خود خواهد بود.

در ادامه می‌توان گفت موتورهای جستجو بزرگ و قوی همانند قایق‌های ماهیگیری روی سطح آب هستند که تا حدودی به دیپ وب دسترسی دارند و در موقعیت بهتری هستند.

حتی مجلات و مقالات دانشگاهی، اطلاعات و داده‌های خصوصی نیز در کنار محتواهای غیرقانونی در همین سطح و دور از دسترس خواهند بود. در ضمن دارک وب نیز بخشی از دیپ وب (deep web) است، ولی دیپ وب به بخش‌های دیگری نیز تقسیم می‌شود:

  • پایگاه داده: مجموعه‌ای از فایل‌های عمومی و خصوصی محافظت‌شده که به سایر مناطق وب متصل نیستند و تنها در پایگاه داده قابل جستجو هستند.
  • اینترانت: شبکه‌های داخلی شرکت‌ها، دولت‌ها، و دفاتر آموزشی که برای برقراری ارتباط و کنترل جنبه‌های خصوصی در سازمان‌های خود از این روش استفاده می‌کنند.

بررسی مفهوم دارک وب

دارک وب به طور کامل برعکس آن تصوری است که ما از اینترنت داریم. همه ما بر این باور هستیم که اینترنت تلاش می‌کند هویت افراد را به صورت ناشناس نگه‌دارد و اطلاعات شخصی کسی را در اختیار سایرین نگذارد در حالی که در واقع تمام کاربران اینترنت از خدمات یکدیگر استفاده می‌کنند.

دارک وب چهره سیاه تکنولوژی

از این‌رو بسیاری از ماها به هنگام استفاده از خدمات یکدیگر بدون آگاهی و به طور ناخواسته اطلاعات افراد دیگر را در اختیار غیر قرار می‌دهیم. عملیات بهینه‌سازی بازاریابی، تجزیه، و تحلیل داده‌ها، اطلاعات و داده‌های کاربران را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و باید دسترسی به این داده‌ها محدود باشد.

با این وجود باز هم نقصی در چگونگی حفظ حریم خصوصی کاربران اینترنت دیده می‌شود که به این نقص dark web می‌گویند. طی این وب کاربران خودشان می‌توانند برای پنهان کردن فعالیت‌هایشان دست به کار شوند، بدین‌ترتیب قوانین قضایی در این وب اعمال نمی‌شود و هیچ نظارت دولتی وجود ندارد. بنابراین افراد می‌توانند به کارهای غیرقانونی نیز مشغول شوند و هویت اصلی خود را پنهان کنند.

Dark web از کجا به وجود آمد؟

دارک وب برای اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ به همراه freenet و برای ایمن‌سازی کاربران در برابر نفوذهای دولتی و حملات سایبری روی کار آمد. این سیستم همچنان در دسترس کاربران قرار دارد و به آنها اجازه می‌دهد به راحتی و بدون ردیابی آنلاین نظر خود را در اینترنت به نمایش بگذارند.

در ادامه آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده بودجه مورد نیاز برای پروژه مسیریابی پیازی را تامین کرد. Tor توانست منبعی برای اطلاعات و حفظ امنیت شخصی کاربران ایجاد کند و در حال حاضر یکی از رایج‌ترین مرورگرهایی است که برای دسترسی به وب تاریک در اختیار کاربران قرار دارد.

همچنین پایگاه اطلاعاتی این مرورگر به کاربران کمک می‌کند تا به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کنند. ظهور ارزهای دیجیتال باعث محبوبیت بیشتر dark web در میان کاربران شد، به خصوص مجرمان سایبری بیشتر به استفاده از این وب تشویق شدند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال به صورت ناشناس خرید و فروش می‌شوند به ناشناس باقی ماندن هکرها در این وب نیز کمک می‌کنند.

کلاهبرداران در دارک وب

رابطه دارک وب و بیت کوین

چندی پیش فرآیند ایجاد یک بازار در دارک وب به دلیل عدم وجود یک سیستم پرداخت مقاوم در برابر سانسور با شکست روبه‌رو شد. با روی کار آمدن بیت کوین، مسئولان فضای ارزهای دیجیتال بلافاصله اعلام کردند که دارایی‌های دیجیتال  به استفاده از خدمات بانک‌ها نیازی ندارند.

به لطف بیت کوین بازاری غیرقانونی در این وب تاریک ظهور کرد که از روش پرداخت غیر قانونی و بی حد و مرز برای اجرای انواع تراکنش‌های خود استفاده می‌کند.

چه ارتباطی میان dark web و سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

متاسفانه ارزهای دیجیتال نیز بر روی دارک وب قرار دارند. البته کاربرد این وب سیاه تنها به ارزهای دیجیتال ختم نمی‌شود بلکه ارزهای فیات نیز برای پنهان کردن روند غیر قانونی خود از همین سیستم استفاده می‌کنند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال ناشناس هستند رابطه مستقیم و مرتبط‌تری با این نوع وب پنهانی خواهند داشت.

بسیاری از کاربران از سیستم اصلی بلاکچین باخبر نیستند و نمی‌دانند ردیابی فعالیت‌های سیستم‌های پرداخت بلاکچین کار ساده‌ای است مگر اینکه از پروتکل‌های خاصی برای پنهان کردن جزئیات تراکنش‌ها استفاده شود. ناگفته نماند طبق برخی از تحقیقات تنها بخشی کوچکی از حجم تراکنش‌های جهانی ارزهای دیجیتال به dark web مرتبط است.

با وجود این تفکرات اشتباه کاربران، حوزه دارایی‌های دیجیتال همچنان در حال قانون‌گذاری‌های جدید است و شانس استفاده غیر قانونی از رمز ارزها روز به روز کمتر می‌شود. کسانی که از طریق ارزهای دیجیتال در اینترنت خریدهای غیر قانونی انجام می‌دهند باید قبل از تکمیل فعالیت خود، بیشتر فکر کنند تا گرفتار نشوند.

نحوه ورود به دارک وب

در زمان‌های گذشته dark web محل تجمع هکرها، ماموران مجری قانون، و مجرمان سایبری بود. ولی در حال حاضر با ظهورفناوری جدید مرتبط به رمزنگاری و ایجاد مرورگری ناشناس که Tor نام دارد، هر کسی که بخواهد این امکان را دارد که در این وب تاریک غواصی کند و به صورت ناشناس فعالیت داشته باشد.

مسیریابی پیازی در واقع اپراتور ثبت‌نام شده برای توسعه دسترسی کاربران و بازدید آنها از وب‌سایت‌ها خواهد بود. از آنجایی که اینترنت با فقدان حفظ حریم خصوصی کاربران درگیر است، نسخه اولیه Tor با هدف پنهان کردن ارتباطات جاسوسی روی کار آمد ولی در حال حاضر چارچوب کاربری خود را تغییر داده و تنها به عنوان یک مرورگر عمومی کاربرد دارد که هر کسی می‌تواند آن را به صورت رایگان دانلود کند.

قسمت پنهانی دارک وب

بنابراین برای ورود به دارک وب باید از مسیریابی پیازی استفاده کنید. همان‌طور که برای ورود به اینترنت و سرچ کردن طرز تهیه غذای مورد علاقه‌تان به فایرفاکس وارد می‌شوید و وب‌سایت‌های مختلفی را جستجو می‌کنید. برای ورود به dark web و دسترسی به وب عمیق باید از مرورگر Tor کمک بگیرید.

این مرورگر مستقیم‌ترین راه برای برقراری ارتباط میان رایانه شما و بخش‌های وب عمیق است که از مسیرهای تصادفی سرورهای رمزگذاری‌شده به نام نود استفاده می‌کند. از این‌رو کاربران بدون ترس از ردیابی شدن اقدامات و فعالیت‌هایشان می‌توانند به وب عمیق یا دارک دست پیدا کنند.

چگونه در دارک وب خرید و فروش کنیم؟

دارک وب می‌تواند به اطلاعات متحرک بازار به طور محدود دست پیدا کند و آنها را در برابر عموم مردم قرار دهد. دسترسی به این وب از طریق مرورگرهای ساده امکان‌پذیر نیست بنابراین مهم‌ترین اصل برای خرید یا فروش در dark web استفاده از مسیریابی پیازی خواهد بود.

برای ورود به این وب باید اطلاعات و هویت کاربران مخفی باشد و Tor تنها مرورگری است که این کار را به نحو احسن انجام می‌دهد. بازارهای زیادی در این سطح از اینترنت وجود دارند که در بیشتر موارد به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند. برخی از این بازارها عبارت هستند از:

  • بازار خرید و فروش دارو و مواد مخدر که شما با پرداخت بیت کوین می‌توانید خرید خود را تکمیل کنید.
  • بازار خرید و فروش مستقیم کوکائین
  • وب‌سایت‌های خبری که از اعتماد مردم سو استفاده می‌کنند و اخبار خود را به فروش می‌رسانند.

سه مورد از عواقب خطرناک dark web

اگر قصد دارید برای پیش بردن اهداف خاص و خصوصی خود از این وب استفاده کنید، شاید برایتان سوال شود چه خطراتی در این مسیر وجود دارد؟ بدون‌شک هیچ کار غیرقانونی بدون دردسر و عواقب نخواهد بود.

جرایم حاضر در دارک وب

از این‌رو باید قبل از دست به کار شدن از  خطرات این کار آگاه باشید. عواقب زیادی طی این تجربه در انتظار شما خواهد بود که در بخش‌ بعدی به ۳ مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

بد افزارها

نرم‌افزارهای مخرب یا بدافزار در سراسر این وب تاریک وجود دارند. در برخی از پورتال‌ها این بدافزارها به شما تحمیل می‌شوند تا حملات سایبری انجام شود. این بد افزارها در سراسر دارک وب در کمین هستند تا کاربران ناآگاه را آلوده کنند. برخی از بدافزارها عبارت هستند از:

  • کی لاگرها
  • بدافزار بات نت
  • باج افزار
  • بدافزار فیشینگ

در نظر داشته باشید اگر به فکر جستجو در هر سایتی از این وب هستید، خود را در معرض و هدف این هکرها و بدافزارها قرار می‌دهید. برنامه‌های امنیتی سیستم شما توانایی تشخیص میزان آلودگی حاصل از بدافزارها را دارد.

نظارت دولتی

بسیاری از مرورگرها و وب‌سایت‌های Tor سریع‌تر از مقامات پلیس عمل می‌کنند. از این‌رو در برخی موارد دولت تنها برای نظارت به یک وب‌سایت حاضر در دارک وب به این حوزه وارد می‌شود.

بازارهای غیر قانونی به منظور دسترسی دولت به اطلاعات و هویت کاربران ممکن است از دسترس خارج و تحت نظارت کامل مقامات دولتی قرار بگیرند.

توجه داشته باشید حتی اگر از این بازارها خرید نکنید، ممکن است باز هم تحت نظر قرار بگیرید و به خاطر سایر فعالیت‌هایتان متهم شوید. این دسترسی‌های نامحدود ممکن است شما را در معرض فعالیت‌های غیرقانونی قرار دهد و این طور به نظر برسد که شما از محدودیت‌های دولتی فرار می‌کنید و به نوعی مجرم هستید.

کلاهبرداری

برخی از خدمات موجود در این سطح اینترنتی ممکن است تنها یک کلاهبرداری باشد و برای سود بردن از مشتریان مایل طراحی شود. طبق گزارش‌های به دست آمده این وب، بسیاری از خدمات غیر قانونی را از ترورهای مالی گرفته تا قاچاق جنسی و اسلحه را در بردارد.

برخی از کلاهبرداری‌ها بسیار واضح هستند ولی با این وجود ممکن است برخی از افراد از شهرت dark web برای فریب دادن کاربران و دریافت مبالغ هنگفت سو استفاده کنند. همچنین ممکن است برخی از کاربران این وب، با روش فیشینگ هویت و اطلاعات شخصی افراد را بدزند و از آنها اخاذی کنند.

چه آینده‌ای در پیش‌رو دارک وب است؟

طبق تحقیقات به دست آمده ۹۵ درصد از کاربران دارک وب به فروشندگان یا تجار حاضر در این بستر اینترنت امتیازهای بالایی می‌دهند. شهرت به توسعه هر کسب و کاری در این وب کمک می‌کند، حتی اگر فردی نام واقعی خود را فاش نکند ولی داشتن نام مستعار معتبر ارزش طلا را دارد.

افراد هکر در دارک وب

طبق تحقیقات به عمل آمده، ۲۰۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰ سایت در این دنیای بدون سانسور اینترنتی وجود دارد که توسط پایگاه ثابت ۲ الی ۳ میلیون کاربر ناشناس بازدید می‌شود، ولی تعداد کمی از این وب‌سایت‌ها به تجارت غیرقانونی مشغول هستند. با این وجود به دلیل شرایط دشوار و نامناسب ممکن است dark web تاریک‌تر شود.

ناگفته نماند اپراتورهای سایت‌های این وب به طور دائم در حال نوآوری هستند و همیشه برای هوشمندتر، غیر متمرکز شدن، و جلوگیری از سانسورهای سخت رشد می‌کنند و در عین حال به فکر جلب رضایت مشتریان خود هستند. این باور وجود دارد که سابقه فعالیت‌های این وب افزایش می‌یابد و وب تاریک روبه افزایش و بزرگ‌تر شدن خواهد بود.

سخن آخر پیرامون چیستی دارک وب

دارک وب در واقع مفهومی نوین است و اگر دوست دارید اطلاعات خاصی را به صورت ناشناس بر روی اینترنت قرار دهید، این وب بهترین گزینه خواهد بود. به زبان ساده با کمک این وب دیگر لازم نیست نگران باشید و از عواقب کار خود بترسید. البته که این وب به دلیل سواستفاده افراد بدکاره شهرت بدی پیدا کرده است.

در دنیای امروزی از dark web بیشتر برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند. اگر با وجود تمام توضیحات ذکرشده در این مقاله همچنان دوست دارید از این سطح اینترنتی استفاده کنید، کافی است یک مرورگر خصوصی داشته باشید و از فیلترشکنی ایمن برای امنیت بیشتر رایانه خود استفاده کنید.

آیا تجربه حضور و ورود به این بخش تاریک از اینترنت را دارید؟ ممنون می‌شویم نظر خود را با ما در میان بگذارید.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و تخفیف ده درصدی در کارمزد از صرافی معتبر تبدیل بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

[the_ad id=”12697″]

 

لینک منبع

شبکه اجتماعی Threads؛ آیا رقیب جدید توییتر می‌تواند خطری جدی برای آن محسوب شود؟
چرا نباید از دیجیکالا خرید کنیم؟ نقد و بررسی فروشگاه آنلاین دیجیکالا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF