0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

آیا نباید از دیجیکالا خرید کنیم؟

از دیجیکالا خرید نکنید. این جمله‌ای است که در ماه‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی بسیار تکرار می‌شود. بیش از دو سال پیش مطلبی نوشته بودم درباره دیجیکالا و کیفیت سرویس‌دهی آن و به نقد و نظراتی که مشتریان درباره‌اش داشتم پرداختم. گرچه در پایان، علیرغم درخواست‌هایی که برای تحریم دیجیکالا وجود داشت به عنوان یک کسب و کار خصوصی نظرم بر این بود که بهتر است به مدیران دیجیکالا فرصتی در جهت بهبود کسب و کارشان و رفع نواقص داده شود.

نظرات بسیاری زیر آن مطلب ارایه شد که اغلب قریب به اتفاق آنها تجربه منفی‌شان از خرید در دیجیکالا را ذکر می‌کردند و برخی از آنها فروشندگان دیجیکالا بودند که نسبت به عملکرد این فروشگاه اینترنتی شکایت داشتند. علاوه بر اینها طبق تجربیات خود و اطرافیانم به این نتیجه رسیدم که دیجیکالا با زمان اوج خود فاصله بسیاری گرفته و نه تنها مشکلاتش بهبود نیافته که نواقص آن بیش از پیش شده است.

در این مطلب، بسیاری از نقاط منفی و ایرادهای دیجیکالا را ذکر کردم. برخلاف گذشته که یکی از محاسن دیجیکالا توجه به نظرات مشتریان بود به نظر می‌رسد این غول فروش اینترنتی دیگر یا توان رفع مشکلات را ندارد و یا نیازی به رفع نواقض و شکایت‌های کاربران نمی‌بیند.

از زمان نوشتن مقاله فوق، بسیاری افراد پیام دادند که بارها از دیجیکالا خرید کردند و هیچکدام از سفارش‌ها بدون ایراد تحویل داده نشد. یکی از کاربران ذکر می‌کند کالاهایی که ارسال شده یا معیوب بوده یا مطابقت به سفارشی که داده نداشته. یکی دیگر از مشکلاتی که مشتریان دیجیکالا – از جمله خود مرا – کلافه کرده، تاخیر در ارسال کالاست. من تقریبا از اولین روزهای ایجاد دیجیکالا، مشتری این سایت بودم و برخلاف اوایل کار که سفارش‌ها خیلی زود و بدون مشکل به دستم می‌رسید حالا دیگر باید روزها و شاید هفته‌ها انتظار بکشی تا سفارشت را تحویل بگیرید. در حالی که همین حالا، سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبری وجود دارد که بسیار سریع سفارشات شما را تحویل می‌دهند. با این وجود چرا باید هنوز از دیجیکالا خرید کنیم؟

مشکلات دیجیکالا به عنوان مارکت‌پلیس

مشکلات اصلی دیجیکالا از زمانی شروع شد که تبدیل به مارکت‌پلیس (بازارچه) شد یعنی به جز محصولات خود شرکت، محصولات فروشندگان دیگر نیز در سایت ارایه می‌شد. البته برخی عقیده دارند قبل از تبدیل شدن به مارکت‌پلیس، مشکلات دیجیکالا شروع شده بود. اما با اضافه شدن فروشندگان جدید، نیاز به کنترل بیشتر و مدیریت دقیق‌تر وجود داشت اما این مدیریت به شکل درستی اعمال نشد.

علاوه بر این، برخلاف سال‌های اول که فقط کالاهای دیجیتال در دیجیکالا به فروش می‌رسید اکنون دیگر این فروشگاه اینترنتی همه چیز می‌فروشد. در واقع این فروشگاه را می‌توان یک آمازون ایرانی نامید. فروشندگان مختلف از سراسر کشور اکنون کالاهای خود را از طریق این سایت به فروش می‌رسانند. یکی از دلایلی که مشتریان را به خرید از دیجیکالا وامی‌دارد قیمت پایین‌تر آن نسبت به برخی از فروشگاه‌های آنلاین دیگر است. البته برخی عقیده دارند که دیجیکالا این شکل قیمت‌گذاری را نیز از طریق انحصار و روش‌های غیراخلاقی به دست آورده است.

البته در زمینه قیمت نیز فروشگاه‌های آنلاین دیگری وجود دارند که قیمت‌شان در زمینه کالاهای اختصاصی خود، مناسب‌تر از دیجیکالاست. بنابراین با توجه به مشکلاتی که اکنون در دیجیکالا وجود دارد به نظر می‌رسد به هیچ عنوان خرید از دیجیکالا کاری عاقلانه نیست. از جمله مشکلاتی که توسط کاربران و مشتریان دیجیکالا در خرید از این فروشگاه اینترنتی عنوان شده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ارسال و ارایه کالاهای غیر اصل و بی‌کیفیت یا فروشندگان غیرمعتبر
  • تفاوت و عدم مطابقت کالای ارسالی با توضیحات سایت
  • ارسال نامنظم و با تاخیر بسیار کالاهای سفارش
  • ایجاد مشکل در مرجوع کالا (عدم پاسخگویی مودبانه، ایجاد تاخیر غیر ضروری و ..)
  • انحصارگرایی دیجیکالا در بازار
  • خدمات پس از فروش نامناسب

مشکلات برای فروشندگان دیجیکالا

مشکلات دیجیکالا فقط گریبانگیر مشتریان سایت نیست و فروشندگان هم در این نارضایتی سهیم هستند. در انتها نظر یکی از فروشندگان را درج می‌کنیم تا از چند و چون ماجرا بیشتر مطلع شوید:

متاسفانه دیجیکالا امکان پس دادن کالا رو به مشتریانش میفروشه! یعنی باید ماهی فلان قدر پول بدی تا عضو دیجی پلاس بشی و بتوی تا یک ماه خریدت رو پس بدی!!!! یعنی کره گرفتن از آب! بخاطر همین فروشنده های دیجیکالا بخاطر مرجوعی های بی دلیل خیلی متضرر میشن و دیجیکالا از دو سر سود میکنه! یعنی وقتی کسی بسته ای رو مرجوع میکنه دیجیکالا هزینه مرجوعی و جریمه و … همه رو از فروشنده میگیره و از خریدار هم مبلغی ماهیانه دریافت میکنه تا اجازه بده بسته های رو بی دلیل بتونن تا یک ماه مرجوع کنن!
هزینه ارسال رو از هر دو طرف میگیره یعنی هم خریدار و هم فروشنده باید هزینه ارسال بدن.
وقتی شما یه سفارش با ده تا محموله میدید دیجیکالا از ده تا فروسنده ده تا هزینه ارسال میگیره ولی یک بار ارسال میکنه که پول همون یه بارم شما میدی

 

نتیجه‌گیری

با توجه به وجود امکان نقد و بررسی خدمات در گپ‌هال، این فرصت برای مصرف‌کنندگان و مشتریان ایجاد شده تا بتوانند نقدها و نظرات خود را درباره فروشگاه‌های آنلاین و سایر سرویس‌دهندگان منتشر کنند. شما هم می‌توانید نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید و یا به تجربه خود از خرید یا فروش در دیجیکالا – از طریق باکس امتیازدهی – امتیاز دهید.

IMG 20200701 WA0006
ارزیابی فروشگاه اینترنتی دیجیکالا
چکیده ارزیابی
فروشگاه آنلاین دیجیکالا در سال‌های اخیر موجبات نارضایتی مشتریان خود را فراهم کرده به طوری که نظرات منفی درباره دیجیکالا در شبکه‌های اجتماعی بسیار فراوان است. علاوه بر خریداران، فروشندگان دیجیکالا نیز انتقادات فراوانی از دیجیکالا دارند.
امتیاز خوانندگان۱ رای
نقاط مثبت
نقاط منفی
ارسال و ارایه کالاهای غیر اصل و بی‌کیفیت یا فروشندگان غیرمعتبر
تفاوت و عدم مطابقت کالای ارسالی با توضیحات سایت
ارسال نامنظم و با تاخیر بسیار کالاهای سفارش
ایجاد مشکل در مرجوع کالا (عدم پاسخگویی مودبانه، ایجاد تاخیر غیر ضروری و ..)
۲.۹
امتیاز منتقد
دارک وب (Dark web) چیست؟ و چه ارتباطی با ارزهای دیجیتال دارد؟
رازهای فیلمسازی کریستوفر نولان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی