12
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

گذری بر اینترنت ایرانسل؛ بازگشت به گذشته

شاید برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم انتخاب‌های زیادی وجود نداشته باشد خصوصا وقتی صحبت به محصولات و یا خدمات حوزه فناوری برسد و همیشه ناچاریم میان بد و بدتر انتخاب کنیم. دستکم در حوزه مخابرات و زیرساخت‌های فناوری دیجیتال، به دلیل وجود موضوعی مثل انحصار، ما ناچاریم از سرویس‌هایی استفاده کنیم که کیفیت خدمات‌شان اصلا در حد ارزش پولی که می‌دهیم نیستند.

از میان اپراتورهایی مثل همراه اول، ایرانسل و رایتل باید انتخاب کنیم که خدمات‌شان تفاوت چندانی با هم ندارد و اساسا رقیب هم نیستند. پس از حوادث و شلوغی‌های پاییز ۱۴۰۱، کیفیت اینترنت ایرانسل به شدت پایین آمد به طوری که آدم را یاد زمان ۳G و پیش از آن می‌انداخت. ما که به دلیل کار هر ماه بیش از ۱۲۰ گیگ اینترنت از اپراتورهای مختلف استفاده می‌کردیم ایرانسل را به کلی کنار گذاشتیم چون اصولا کاری با اینترنت ایرانسل نمی‌توانستیم انجام دهیم. این مشکل تا چند ماه پیش ادامه داشت.

اتفاق عجیب دیگر این بود که ما در مناطق مختلفی مثل کرج، نظرآباد، تهران، مازندران و .. از اینترنت ۵G ایرانسل و سرعت بالای آن استفاده می‌کردیم چندی پیش متوجه شدیم، خدمات ۵G ایرانسل اکنون محدود به مناطق بسیار کوچکی شده و در تمام مناطق قبلی پوشش ۵G ایرانسل از بین رفته است. بعد متوجه شدیم که امکان استفاده از اینترنت ۵G در گوشی‌های سامسونگ و اپل داخل ایران از بین رفته است. یعنی برای استفاده از اینترنت ۵G باید گوشی چینی مثل شیائومی بخریم.

ما که در ایران در حوزه وب فعالیت می‌کنیم همواره با دشواری‌های طاقت‌فرسا مواجه بوده‌ایم. از فیلترینگ و تحریم گرفته تا قوانین نامعلوم و خدمات زیرساخت ضعیف. هر چه پیش‌تر می‌رویم این دشواری‌های بیش‌تر می‌شوند و گویا داریم به عقب برمی‌گردیم.

تجربه خرید مودم Tdlte

در مکان فعلی ما که یک ساختمان مسکونی است، بعد از سه ماه از درخواست تلفن ثابت، هنوز پورت خالی وجود ندارد و بنابراین امکان استفاده از اینترنت Adsl را نداریم. با تمام تبلیغات و سر و صدایی که درباره فیبر نوری و تکنولوژی‌های جدید می‌شود، برخلاف سال‌های گذشته که خرید و نصب یک تلفن ثابت و اینترنت adsl کاری بسیار ساده بود در طول یکی دو سال گذشته، در سه مکان مختلف در سه شهر مختلف (تهران، گرمدره، نظرآباد) نتوانستیم تلفن ثابت تهیه کرده و از اینترنتی adsl استفاده کنیم.

بدون شک مجبور شدیم از اینترنت همراه استفاده کنیم و هزینه‌های گزافی برای اینترنت بپردازیم. با توجه به افت شدید کیفیت ایرانسل از سیم‌کارت‌های رایتل و همراه اول استفاده می‌کردیم و در دو ماه گذشته با افزایش سرعت اینترنت ایرانسل مجددا از سیم‌کارت‌های ایرانسل نیز استفاده می‌کنیم. اما هزینه گزاف به اضافه کیفیت پایین اینترنت و مشکلاتی که در کار با آن مواجه می‌شدیم ما را وادار کرد به فکر استفاده از مودم tdlte بیفتیم.

اینترنت Tdlte در واقع همان تکنولوژی ۴G است اما در حالی که اینترنتی که در سیم‌کارت‌های موبایل از آن استفاده می‌کنید اینترنت همراه است، تکنولوژی tdlte اینترنت ۴G اما ثابت است.  این فناوری در مقایسه با سایر فناوری‌های اینترنت ثابت از جمله ADSL و WiMAX، امکان دسترسی به اینترنت با سرعت بالاتر را برای کاربران فراهم می‌کند و نیاز به خط تلفن ثابت ندارد.

با توجه به تبلیغاتی که درباره کیفیت و سرعت اینترنت tdlte می‌شد تصمیم گرفتیم مودم tdlte ایرانسل را خریداری کنیم که به همراه سیم کارت مخصوص و بسته اینترنت ارایه می‌شد. پس از یک هفته، مودمی که آنلاین خریداری کرده بودیم از طریق پست – و با دریافت کپی کارت ملی – به ما تحویل داده شد.

پس از سرو کله زدن با اسلت سیم کارت، بالاخره توانستیم سیم‌کارت مخصوص را در مودم نصب کنیم اما اتفاقی نیفتاد. با جستجوی بسیار متوجه شدیم شماره‌ای وجود دارد که برای پشتیبانی می‌توانیم با آن تماس بگیریم. پس از تماس گرفتن دریافتیم که در ابتدا باید سرویس و مودم خریداری شده فعال شود تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. در صورتی که در هیچ کجا (نه هنگام خرید آنلاین، نه در بسته تحویل داده شده) به چنین چیزی اشاره نشد.

در هر صورت متوجه شدیم وقتی کد پیگیری را در بخش سفارش پیگیری در سایت ایرانسل وارد کنیم، پس از تحویل بسته، گزینه‌ای برای فعالسازی ظاهر می‌شود. بر روی فعالسازی کلیک کردیم و پس از مدتی پیغام فعالسازی آمد. مجددا مودم را روشن کردیم اما همچنان با چراغ چشمک زن مواجه شدیم یعنی اینترنت وصل نشده است.

پس از تماس با پشتیبانی متوجه شدیم گویا موقعیت ما تحت پوشش قرار ندارد و مناطق تحت پوشش روی نقشه به صورت تقریبی نمایش داده می‌شود. به خاطر هزینه‌ای که کرده بودیم تصمیم گرفتیم از سیم‌کارت معمولی در مودم استفاده کنیم. (مودم از سیم‌کارت‌های معمولی ۴G هم پشتیبانی می‌کند).سیم‌کارت خودمان را در آن قرار دادیم اما متوجه شدیم سرعت اینترنتی که مودم با سیم‌کارت ۴G ارایه می‌دهد پایین‌تر از سرعتی است که گوشی موبایل با همان سیم‌کارت ارایه می‌دهد. یعنی مودمی که فقط برای ارایه اینترنت ارایه شده به اندازه گوشی موبایلی که یکی از خدماتش اشتراک گذاری اینترنت از طریق هات اسپات است کیفیت پایین‌تری ارایه می‌دهد.

حالا مودمی در اختیار داریم که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌توانیم بکنیم. منتظریم تا در منطقه‌ای که تحت پوشش قرار دارد بتوانیم مودم را تست کنیم (که البته پس از تست این مطلب را بروزرسانی می‌کنیم). تا اینجا که واقعا تجربه ناامیدکننده‌ای از مودم ایرانسل داشتیم و این اطمینان را هم نداریم که از شرکت‌های دیگری که اینترنت tdlte ارایه می‌دهند استفاده کنیم. چندین شرکت دیگر نیز چنین خدماتی ارایه می‌دهند اما نتوانستیم یک نقشه درست و حسابی از مناطق تحت پوشش در سایت این شرکت‌ها پیدا کنیم.

فعلا درمانده‌ایم که از چه اینترنتی استفاده کنیم تا هم هزینه‌های خود را کاهش دهیم و هم اینترنت باکیفیت‌تری برای کار داشته باشیم. دستکم اینترنتی که از عهده کارهای معمول خود برآییم.

بروزرسانی ۳۰ دس ۱۴۰۲:

مودم Tdlte مذکور را در چندین شهر مختلف، و در مناطقی که بر روی نقشه ارایه شده توسط سایت ایرانسل به عنوان مناطق قابل پوشش‌دهی ذکر شده امتحان کردیم و در هیچ‌کجا نتوانستیم آنتن بگیریم. لازم به ذکر است در شهرهای هشتگرد، کرج، تهران، و در استان مازندران از مرکز به سمت غرب (از شهر بابل تا چالوس) این مودم را امتحان کردیم و در برخی از این شهرها دستکم در سه منطقه، از جمله مناطقی که در نقشه پوشش‌دهی درج شده بود مودم را تست کردیم و در هیچ کجا موفق به استفاده از آن نشدیم. به دلیل سفرهای کاری و آشنایانی که در شهرهای مختلف داریم اگر مودم در یکی از این مناطق هم قابل استفاده بود امکان استفاده از آن وجود داشت اما به نظر می‌رسد این کالا کاملا فاقد ارزش است و دستکم استفاده از اینترنت Tdlte که اساسا مودم برای آن ساخته شده، اگر نگوییم ناممکن، بسیار دشوار است.

متاسفانه در همان ابتدا، پشتیبانی ایرانسل برای مرجوعی کالا چندان همکاری نکرد گرچه ما هم زیاد پیگیری نکردیم به امید این که بتوانیم در یک منطقه از آن استفاده کنیم اما حالا برای مرجوعی کالا اقدام می‌کنیم و نتیجه را طی بروزرسانی این پست اعلام می‌کنم.

بروزرسانی: برای مرجوعی اقدام کردم. ارتباط با امور مشتریان ایرانسل (غیرحضوری) دشوار است. بدترین آنها گفتگو با چت آنلاین است. شما متوجه نمی‌شوید با روبات سخن می‌گویید یا اپراتور انسانی. به من پاسخ دادند سیم کارت شما به علت نقص مدارک یکطرفه مسدود است. خواستم بپرسم سیم کارتی که برای اینترنت ثابت تهیه کرده‌ام بکطرفه مسدود است؟ آیا شما روبات هستید یا اپراتور انسانی؟ که متوجه شدم بی‌معطلی ارتباط را قطع کرده و اصلا امکان تایپ پاسخ میسر نیست. در کل هم، پس از پاسخ‌دهی اولیه اگر بخواهید سوالی بپرسید حدود ۵ ثانیه بعد ارتباط قطع می‌شود. چت آنلاین ایرانسل (بنا به تجربه سال‌ها در این حوزه) بدترین سرویس ارتباط آنلاینی است که ممکن است تجربه کنید. البته بررسی تخصصی‌تر آن را باید به زمان دیگری موکول کرد که در آن تعداد انبوه مراجعه‌کننده و نیاز به خودکارسازی و موارد دیگر هم در نظر گرفته شود اما به هر حال راهکارهای فنی برای ارایه تجربه بهتر از ارتباط آنلاین وجود دارد که شرکتی مثل ایرانسل بدون شک قادر است آن را فراهم کند.

در نهایت تاکنون موفق به مرجوعی نشده‌ام – در مراجعه حضوری اصولا نمایندگی‌ها در این زمینه‌ها چندان قادر به انجام کاری نیستند – و حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان هزینه بیهوده دیگر در این اوضاع اقتصادی بر ما رفته است.

معرفی فیلم ترسناک با من حرف بزن Talk to Me 2023
۹ فیلم و سریال ایرانی که به فساد اقتصادی پرداخته‌اند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF