0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

ساختن فیلم و سریال درباره فساد‌های اقتصادی و نشان دادن برخی از خطوط قرمز در سینمای ایران کار سختی است. مخاطب باید از درک بالایی برای فهم برخی از مفاهیم و کنایه‌های فیلمسازان دارا باشد و فیلمساز نیز باید باهوش باشد تا بتواند در برخی از موارد موضوعات ملتهب را با نگاهی دقیق تصویر کند. در چنین شرایطی دست سینمای ایران و سریال سازی از ساخت آثار ملتهب خالی است و فیلم‌هایی با موضوع فساد اقتصادی محدود است. در اینجا لیستی از این آثار آماده کردیم و اگر شما فیلم و سریالی را به خاطر می‌آورید به ما بگویید تا به این فهرست اضافه کنیم.

بهترین فیلم و سریال ها با موضوع فساد اقتصادی به ترتیب تاریخ انتشار مرتب شده‌اند

سریال زخم کاری | محمدحسین مهدویان | ۱۴۰۲-۱۴۰۰

محمدحسین مهدویان در اولین تجربه سریال‌سازی در نمایش خانگی به سراغ رمانی رفت که از اساس نقد قدرت و فساد اقتصادی است و روابط یک خانواده مافیایی در شکل گیری یک فساد سازمان یافته را تعریف می‌کند: رمان بیست زخم کاری. مهدویان به خوبی و با استفاده از ژانر نوآر برای پرداخت درام داستانی خود و وابستگی اثر به شاهکار مکبث نوشته شکسپیر توانست زخم کاری را تبدیل به یکی از باورپذیرترین آثار تصویری در رابطه با فساد اقتصادی کند. سریالی که با شروع پخش فصل دوم آن این روند فساد اقتصادی و روایت‌های مختلف و حاشیه‌های آن ادامه خواهد داشت و مخاطب با غافلگیری‌های بسیاری روبرو خواهد شد.

 

سریال آقازاده | بهرنگ توفیقی | ۱۳۹۸

سریال آقازاده محصول سازمان سینمایی اوج است. سریالی که تجربه اول سریال سازی بهرنگ توفیقی به حساب می‌آمد و حامد عنقا پس از تجربه نوشتن فیلمنامه قلب یخی به سراغ یک سوژه ملتهب رفته و ماجرای آقازاده‌های مسئولانی را به تصویر می‌کشد که به واسطه رانت پدر تبدیل به غول‌های فساد اقتصادی شدند. بازی دیدنی امیر آقایی، مهدی سلطانی و زنده‌یاد امین تارخ در این سریال باعث شد نمایش خانگی جهش قابل توجهی در جذب مخاطب داشته باشد.

 

فیلم ایده اصلی | آزیتا موگویی | ۱۳۹۸

نخستین ساخته سینمایی آزیتا موگویی روایتی است از یک رقابت تجاری و اقتصادی میان دو شرکت برای موفقیت در یک مناقصه اقتصادی که در این میان نقش پررنگ آقازاده‌ها و استفاده از رانت و پارتی و توصیه فضای داستان را به سمت و سویی می‌برد که نشان می‌دهد گاهی برای رسیدن به برخی پروژه‌های بزرگ اقتصادی رانت و فساد اقتصادی بیشتر از صلاحیت آدم‌ها در پیروزی و کسب درآمد کمک می‌کند.

 

فیلم خط ویژه | مصطفی کیایی | ۱۳۹۲

نسخه ایرانی شده رابین هود و سرنوشت یک گروه جوان که به هوای سرقت از بانک و هک کردن حساب یک آقازاده مولتی‌میلیاردر به فکر فرار از کشور بودند دستمایه فیلم سینمایی خط ویژه شد تا مصطفی کیایی به خوبی بتواند از این ایده در بهره بردن از فضای نقد جریان‌های اقتصادی که با رانت و ویژه خواری به جایی می‌رسند بهره ببرد. کیایی در خط ویژه سوژه خود را به خوبی تعریف می‌کند و در کنار ضدقهرمان‌های دوست داشتنی فیلم مخاطب را با خود همراه می‌سازد تا در پایان وقتی تمامی پول‌های بادآورده از بالای پل عابر پیاده به پرواز در می‌آیند آرزوهای جوانان امروزی را شاهد باشیم که قربانی نگاه ویژه‌خواری برخی از مسئولان و آقازاده‌ها می‌شود و از بین می‌رود.

 

فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید | احمدرضا معتمدی | ۱۳۸۱

ساخته تحسین برانگیز احمدرضا معتمدی درباره فساد در لایه‌های مختلف افرادی است که دستی در قدرت هم دارند. در این میان برزو با بازی دیدنی پرویز پرستویی یکی از آن افرادی است که به واسطه خلوص نیتی که از دوران دفاع مقدس با او همراه شده سعی می‌کند ردی از فساد اقتصادی افراد را بگیرد. اتفاقی که البته با شکست همراه است و برزو باز هم به آسایشگاه جانبازان باز می‌گردد.

فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید

فیلم قارچ سمی | رسول ملاقلی‌پور | ۱۳۸۰

یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور قارچ سمی است. فیلمی با حال و هوای روزهای پس از جنگ و زندگی افرادی که به واسطه حضور در جبهه‌های دفاع مقدس روح و روان پاکی دارند و با پلشتی‌ها و فساد اقتصادی‌ای که در دهه‌های بعدی گریبان کشور را گرفته است نمی‌توانند کنار بیایند. فیلم به وضوح تلاش می‌کند نبود معنویت و رفتن آدم‌ها به سمت جریان‌های فساد اقتصادی را نشان دهد. راهی که در پایان آن قهرمان داستان به دست نااهلان کشته می‌شود تا همچنان مسیر حق و حقیقت قربانیان زیادی بگیرد.

 

فیلم تیک | اسماعیل فلاح‌پور | ۱۳۸۰

تیک یکی از تجربه‌های متفاوت اسماعیل فلاح‌پور است. فیلمی که در سینمای دهه ۸۰ و در دورانی که سینما صریح‌تر درباره مسائل سیاسی و اقتصادی حرف می‌زد ساخته شد. فلاح‌پور که پیش از این سابقه ساخت آثار ملودرام و اکشن‌های مواد مخدری را داشت در تیک سعی کرد فضای ملتهب فساد اقتصادی و نفوذ سیاسیون در برخی مناسبات اقتصادی به خوبی به تصویر بکشد که در این رهگذر حضور حسن پویا در مقام مدیر فیلمبرداری و بازی ابوالفضل پورعرب به قوام بیشتر فیلم کمک کرد.

فیلم تیک

فیلم پارتی | سامان مقدم | ۱۳۷۹

سامان مقدم در دومین تجربه فیلمسازی‌اش و متاثر از فضای باز سیاسی جریان دوم خرداد فیلم پارتی را درباره نفوذ سیاسیون منفعت طلب و روابط پشت پرده اقتصادی آن‌ها را ساخت. فیلمی که نگاه وفادارانه‌ای به مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس دارد و پس زمینه داستان نیم نگاهی به زیست فراموش شده ایثار در دهه ۶۰ دارد و تلاش می‌کند عافیت‌طلبی برخی از افراد و سواستفاده از نام شهدا را با بیانی صریح‌تر به تصویر بکشد.

 

فیلم ضیافت | مسعود کیمیایی | ۱۳۷۴

مسعود کیمایی در ضیافت به گواهی اسناد و گفت‌وگوهایی که دهه‌های بعد از پشت پرده تولیدش منتشر شد سعی کرد فیلمی بسازد درباره فساد‌های اقتصادی برخی از دانه درشت‌ها که در سایه مشغول فعالیت هستند. فیلمی که حتی نام سعید امامی را به عنوان طراح اصلی و سفارش دهنده با خود یدک می‌کشید و کیمیایی در یکی از کالت‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش به سراغ یک پرونده فساد اقتصادی رفت و به خوبی فضای به وجود آمده را به تصویر کشید.

فیلم ضیافت

لینک منبع

تجربه خرید مودم TDLTE ایرانسل و کیفیت خدمات ایرانسل
داگلاس راشکاف، سایبرپانکی کهنه‌کار که می‌گوید فناوری‌های امروز ضدانسانی‌اند‌

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF