0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

بازار ارزهای دیجیتال بسیار تغییرپذیر و بی‌ثبات است، به همین منظور همیشه باید با کمک تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) یک استراتژی کلی برای هدایت سرمایه‌ها و معاملات خود داشته باشید. به طور کلی ما برای مشخص کردن استراتژی خود و همچنین ارزیابی و پیش‌بینی بازار از دو شیوه کلی تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنیم که هر کدام از این دو روش مزایا و محدودیت‌های مختص به خود را دارد.

در این مقاله قصد داریم تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن را معرفی کنیم.

تحلیل تکنیکال در کریپتوکارنسی چیست؟

بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال برای ایجاد استراتژی­‌های خود به تجزیه و تحلیل تکنیکال روی می‌آورند. این روش تجزیه و تحلیل می‌تواند بینش و اطلاعات مهمی در مورد اتفاقاتی که در گذشته ارزهای دیجیتال افتاده را به ما داده و کمک می‌کند که آینده بازار را تا حدی پیش‌بینی کنیم.

برای درک مفهوم و کاربرد تحلیل تکنیکال و همچنین نحوه استفاده از این روش در معاملات رمزارزها، باید از معنی آن آگاه باشیم.

در بازارهای مالی تحلیل تکنیکال روشی برای پیش‌بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده‌های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن و حجم معاملات است. این روش در واقع استفاده از الگوها، ابزارها و نمودارهای تحلیلی برای دیدن نقاط قوت و ضعف رمز ارزها و تلاش برای پیش‌بینی آینده بازار آنهاست.

تحلیل تکنیکال شامل بررسی آمارهای گذشته رمز ارز مورد نظر و عواملی مانند مانند حجم معاملات، الگوهای شکل گرفته، روند حرکت و وضعیت کنونی است.

 

تحلیل تکنیکال

ایده‌های اساسی که مبانی تحلیل تکنیکال بر آن استوار است

به طور کلی تحلیل تکنیکال بر سه اصل کلی استوار است:

  1. نمودار قیمت همه چیز را نشان می­‌دهد
  2. قیمت‌ها طبق روند مشخصی حرکت می­‌کنند
  3. تاریخ تکرار می­‌شود.

تئوری اول بر این باور است که  قیمت‌ها در بازار همه چیز را نشان می‌دهند. تحلیل­گران تکنیکال معتقدند که عوامل زیادی مانند فاکتورهای اقتصادی، روان‌شناسی بازار و عوامل دیگر مانند تقاضای فعلی، آینده و گذشته، قوانین و مقررات حاکم بر بازار، انتظارات معامله‌گران و دانش آنها، قیمت سهام را تعیین می­‌کنند. در بازار ارزهای دیجیتال معامله‌گران با استفاده از تحلیل تکنیکال قیمت را تجزیه و تحلیل می­‌کنند تا بتوانند در مورد بازار تصمیم بگیرند.

تحلیلگران تکنیکال همچنین به این اصل معتقدند که تاریخ از نظر حرکت قیمت و روند قیمتی رمز ارزها، تکرار می­‌شود. بر اساس این واقعیت، تحلیلگران تکنیکال قصد دارند با توجه به روانشناسی بازار پیش‌بینی­‌هایی راجع به بازار رمز ارزها و روندهای احتمالی آینده در این بازار انجام دهند.

و در نهایت تحلیل تکنیکال متکی بر این ایده است که  قیمت‌ها طبق روند مشخصی حرکت می‌کنند و این روند هرگز تصادفی نیست و حرکت قیمت­ها روند کوتاه مدت یا بلند مدت آن را مشخص می‌­کند. در بیشتر موارد، به دنبال یک روند مشخص که ارزهای دیجیتال از آن پیروی می‌کند، در نهایت روند معکوسی نیز وجود خواهد داشت. معامله‌گران تکنیکال کار همیشه سعی می‌کنند این روندها را برای کسب سود شناسایی کنند.

 

تحلیل تکنیکال

خط روند چیست استفاده از خطوط روند (ترندلاین‌ها) به چه صورت است؟

یکی از اولین مواردی که معامله‌گران باید در تجزیه و تحلیل تکنیکال یاد بگیرند خطوط روند است. خطوط روند یا ترندلاین مسیری که ارز دیجیتال طبق آن حرکت می­‌کند را نشان می­ دهد، اما برای شناخت آنها نیاز به تجزیه و تحلیل هست.

این امر با توجه به ماهیت نوسانی و تغییر پذیر رمز ارزها بسیار با اهمیت است. با توجه به این نوسان‌ها، تحلیلگر تکنیکال نیاز دارد که روند کلی را تشخیص دهد.

شناخت روندها کار آسانی نیست چون که قیمت‌ها معمولا بصورت یک خط صاف و مستقیم افزایش یا کاهش نمی‌یابد. حرکت قیمت در یک روند به صورت فراز و نشیب­‌های موجی شکل اتفاق می‌­افتد. به طور کلی روندها صعوی، نزولی یا خنثی هستند.

زمانی می­‌توانیم بگوییم یک روند صعودی است که در چارت مورد نظر سقف‌ها و کف‌های بالاتر تشکیل شود. همچنین در روند نزولی سقف‌های و کف‌های پایین‌تر مشاهده می‌شود. در روند خنثی حرکت قیمت به صورت افقی است و معمولا با نوسان بین خطوط مقاومت و حمایت شکل می‌گیرد و حرکت جدی و قدرتمندی رو به پایین یا بالا انجام نمی‌شود.

برای معامله کردن خطوط روند را با درجه دقت زیادی باید رسم کرد، هرچه خط روند دقیق‌تر باشد، پیش‌بینی­‌های شما دقیق‌تر خواهد بود.

روش ترسیم یک خط روند دقیق بر اساس برنامه تجزیه و تحلیل شماست. روندها از نظر مدت زمان آنها نیز قابلت دسته‌بندی دارند. این دسته‌ها به روندهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند. روندهای بلندمدت ممکن است چند ساله باشند، روند‌های میان‌مدت معمولا چند ماهه و روندهای کوتاه‌مدت از چند روز تا چند هفته ادامه دارند.

تحلیل تکنیکال

برای مثال، در عکس بالا، خط روند بیت کوین را مشاهده می‌کنید که در این بازه زمانی، روند صعودی خود را طی می‌کند.

 

یادگیری سطوح مقاومت و حمایت به چه شکلی در تحلیل تکنیکال به ما کمک می‌کند؟

مفهوم دیگری که باید در تحلیل تکنیکال فرا گرفت، خطوط حمایت و مقاومت است. هر دوی این­ها خطوط افقی هستند که می‌توانید در نمودار معاملات خود رسم کرده و اطلاع از این دو مورد کمک زیادی به درک شما از نحوه معاملات دارد.

سطح حمایتی منطقه‌ای است که در آن معامله‌گران ترجیح می‌دهند رمز ارز مشخصی را خریداری کنند. زمانی که  قیمت‌ها در مسیر نزولی به منطقه‌ای نزدیک شده و یا آن منطقه را لمس کنند و نتوانند از آن ناحیه حرکت منفی خود را ادامه داده و تغییر مسیر دهند به این ناحیه خط حمایتی گفته می‌شود، به عبارت دیگر، نقطه‌ای است که در آن تقاضای زیادی برای خرید وجود دارد.

سطح مقاومت برعکس است. در این سطح، عرضه زیادی بدون تقاضای قابل توجه وجود دارد. خریداران احساس می‌کنند قیمت یک رمزارز به مرحله‌ای رسیده که باید فروخته شود و افراد در مقابل خرید آن مقاومت می‌کنند. هرگاه که قیمت یک ارز به سطح مقاومت نزدیک شود، عرضه افزایش پیدا می‌کند به‌طوری که ممکن است قیمت را به عقب بکشاند.

اگر در تجزیه و تحلیل شما شکست سطح حمایت یا مقاومت صورت بگیرد، این مورد نشان‌دهنده تقویت روند فعلی است و این روند ادامه خواهد داشت. اگر سطح مقاومت به سطح حمایت تبدیل شود، این روند خیلی بیشتر می‌تواند تقویت شود. البته باید به خاطر داشت که شکست‌های کاذب نیز ممکن است رخ دهد، در این حالت روند تغییر نخواهد کرد. به همین دلیل، تجزیه و تحلیل تکنیکال نیاز به نگاه دقیق و مشاهده همه جانبه نمودارها برای تعریف روند پیش رو دارد.

در این عکس یه نمونه از نقاط مقاومت و حمایت بیت کوین را می‌بینیم. نقاط حمایت در این بازه زمانی یکسان بوده و خط حمایت را تشکیل داده است.

تحلیل تکنیکال

به دست آوردن اطلاعات اولیه از نمودارهای شمعی چگونه در تحلیل تکنیکال به ما کمک می‌کند؟

بطور کلی نمودارها به سه صورت میله‌ای، خطی و شمعی مورد بررسی قرار می­‌گیرند. محبوب‌ترین روش معامله‌گران در تحلیل و بررسی رمزارزها، نمودار شمعی ژاپنی یا نمودار کندل استیک است. در ابتدا این نمودار سخت به نظر می­‌رسد اما فهمیدن آن کاملا آسان و لذتبخش است.

نام نمودار شمعی از آنجا شکل گرفته که هر نقطه از نمودار شبیه شمعدان است. شمعدان‌ها یا کندل‌ها مستطیل­‌هایی هستند که به رنگ قرمز یا سبز دیده می‌شوند و ممکن است از بالا یا پایین، خطی از آنها خارج شوند مانند فتیله شمع که سایه یا شادو نام دارند. اندازه کندل‌ها و خطوط آن و همچنین رنگ آنها اطلاعات حیاتی را به شما می‌دهد.

در تایم فریم روزانه هر کندل نشانه یک روز است. کندل‌های سبز نشان می­‌دهند که ارزش رمزارز در آن روز افزایش یافته، بنابراین قیمت باز شدن آن در پایین و قیمت بسته شدن آن در بالا است. کندل‌های قرمز نشانگر افت قیمت رمزارز هستند، بنابراین قیمت باز شدن در بالا و قیمت بسته شدن در پایین قرار می­‌گیرد.

فتیله­‌ها یا سایه‌ها می‌توانند از دو انتهای کندل بیرون بیایند. اینها کمترین و بالاترین قیمت‌هایی را نشان می‌دهد که ارز دیجیتال در یک دوره به آن رسیده است. به عبارت دیگر، فتیله­‌ها به شما نشان می‌دهند که در حال حاضر بازار بی‌ثبات است و همچنین تمایل قیمت به سمت بالا یا پایین را می‌توان تا حدودی از سایه‌ها فهمید.

در ابتدایی­‌ترین سطح نیز تحلیلگران می­‌توانند از نمودارهای کندل استیک استفاده کنند و  ببینید که رمزارز مورد نظر چگونه کار می‌کند تا بتوانند از این طریق آینده را پیش بینی کنند. به عنوان مثال اگر سایه‌ها طولانی هستند، این نشان دهنده بی‌ثبات بودن بازار این ارز است و این بدان معناست که ارز مورد نظر نوسان زیادی دارد و ممکن است ضرر و زیان قابل توجهی به شما وارد کند.

 

تحلیل تکنیکال

چه اطلاعاتی از کندل‌ها می‌توان به دست آورد؟

بطور کلی از طریق این نمودار جزییاتی را از قبیل قیمت آغازین (Open Price)، قیمت پایانی (Close Price)، بیشترین قیمت روز (High Price)، کمترین قیمت روز (Low Price) می‌توان به دست آورد. همچنین اطلاعاتی که باعث ایجاد شکلی متفاوت در شمع می‌شود را مشخص کرده و به تحلیلگر اجازه می‌دهد تا بتواند بازار آینده را پیش‌بینی کند.

 

درک حجم معاملات چگونه در تحلیل تکنیکال کاربرد دارد؟

به تعداد معاملات خرید و فروشی که در یک دوره زمانی بر روی یک رمزارز انجام می­‌شود، حجم معاملا‌ت می‌گویند. توجه به حجم معاملات در ارزهای دیجیتال می‌­تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا روند قابل توجه است یا خیر.

حجم معاملا‌ت باید تایید کننده روند معاملات باشد و این مهمترین کاربردی است که حجم معاملات می‌تواند در تحلیل یک رمز ارز داشته باشد. حجم معاملات بالا نشان‌دهنده روندی قوی و قابل توجه است. در مقابل، حجم معاملات پایین نشانگر تضعیف یک روند است.

برای استفاده از این تکنیک، برای مثال اگر قیمت یک ارز کاهش یافت، حجم معاملات را بررسی کنید. در کاهش‌ قیمت‌ها باید به دنبال حجم کم معاملات بود و برعکس و در افزایش قیمت‌ها باید چشم به حجم بیشتر معاملات داشت.

در روند صعودی حجم معاملات بالا نسبت به حجم معاملا‌ت پایین ارجحیت بیشتری دارد. این نشان می‌دهد که ارز دیجیتال به احتمال زیاد با رشد طولانی مدت در یک روند قرار گرفته است. در مقابل، اگر میزان حجم در طی معاملات کاهش یابد، روند صعودی احتمالا به زودی پایان می‌یابد. حجم معاملات همچنین می‌تواند اطلاعات مشابهی در روند نزولی به شما بدهد اما این مورد در این روند دقیقا برعکس است.

تحلیل تکنیکال

در شکل بالا، در قسمت پایین نمودار، حجم معاملات را می‌توان مشاهده کرد

 

شناخت مارکت کپ در تحلیل تکنیکال چه کمکی می‌کند؟

ارزش بازار یا مارکت کپ (market cap) ارزهای دیجیتال در هنگام استفاده از تحلیل تکنیکال، اطلاعاتی در رابطه با ثبات یک رمزارز را به شما نشان می‌دهد. برای ‌محاسبه ارزش بازار، کافیست کل واحدهای یک رمزارز را در قیمت آن ضرب کنید. ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بزرگتر، از ثبات بیشتری برخوردار هستند.

 

مووینگ اوریج (میانگین متحرک) در تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد؟

میانگین متحرک (moving average) بخشی از تحلیل تکنیکال است که به شما کمک می‌کند روندها را تشخیص دهید. میانگین متحرک به میانگین قیمت رمزارز در مدت زمان انتخاب شده اشاره دارد. روش معمول محاسبه میانگین متحرک یک روز، بر اساس قیمت معاملات این ارز در ۲۰ روز گذشته انجام می‌شود. می‌توانید تمام میانگین‌های متحرک را به هم متصل کرده و خطوطی ایجاد کنید که برای هدایت پیش‌بینی‌های خود راهنمای کار شما باشد.

برای مثال یک نوع از میانگین‌های متحرک، میانگین متحرک نمایی یا (EMA) است. در این نوع میانگین متحرک جدیدترین داده‌ها از وزن و اهمیت بیشتری برخوردارند و نسبت به میانگین متحرک ساده یا (SMA) که نسبت به تمامی مقادیر واکنش یکسانی نشان می‌دهد تغییرات قیمت جدید را بیشتر مد نظر قرار می‌دهد. همین امر سبب می‌شود که واکنشEMA  به موقع‌تر یا سریع‌تر باشد.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و عمیق‌تر از میانگین‌های متحرک، می‌توانید با چندین عدد متفاوت از آنها استفاده کنید که هر یک از آنها مدت زمان‌های متفاوتی دارند. اگر میانگین متحرک کوتاه مدت از یک بلند مدت عبور کند، این مورد ممکن است نشان دهنده روند مثبت در آینده باشد یا برعکس.

تحلیل تکنیکال

برای مثال در شکل بالا نمودار میانگین متحرک ۵۰ روزه (نمودار بنفش) و نمودار میانگین متحرک ۱۵۰ روزه (نمودار سبز) بیت کوین را مشاهده می‌کنید.

 

تام فریم در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که مشغول به انجام تحلیل تکنیکال خود هستید، شما این توانایی را دارید که تایم فریم (Time Frame) زمانی خود را در نمودار قیمت تنظیم کنید. تایم فریم تغییرات قیمت در یک بازه زمانی تعیین شده است.

برخی از گزینه‌هایی که معمولا بیشتر استفاده می‌شوند شامل دوره‌های زمانی ۱۵ دقیقه‌ای، ساعتی، چهار ساعته، روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه است. شما باید چارچوب زمان خود را بر اساس روش معاملاتی خود انتخاب کنید.

معامله‌گران روزانه یا کوتاه مدتی تمایل دارند که موقعیت‌ها را در عرض یک روز بررسی کنند. اگر در این گروه قرار می‌گیرید، باید به چارچوب‌های زمانی کوتاه مدت در نمودارها پایبند باشید. انتخاب‌های معمول برای معامله‌گران کوتاه مدتی یا روزانه شامل تایم فریم‌های ۵ دقیقه، ۱۵ دقیقه و یک ساعت است. شما معمولا نیازی ندارید از یک بازه زمانی طولانی‌تر برای معامله روزانه استفاده کنید.

معامله‌گران بلند مدتی از تایم فریم‌های طولانی‌تری استفاده می‌کنند که شامل تایم فریم‌های هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه باشد. معامله‌گران بلند مدت ارزهای دیجیتال باید دوره‌های زمانی بیشتری را مانند نمودارهای چهار ساعته، روزانه یا هفتگی بررسی کنند. اگر معامله‌گر بلند مدتی هستید، ممکن است استفاده از نمودارهای ساعتی را نیز در نیاز داشته باشید، اما این امر معمولا کمتر پیش می‌آید.

 

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال را با روش‌های دیگر (تحلیل فاندامنتال) ترکیب کنید

در شرایط ایده‌آل، در معاملات ارزهای دیجیتال هرگز نباید فقط به یک روش تجزیه و تحلیل اعتماد کنید. بهتر است از هیچ یک از روش‌های تجزیه و تحلیل به تنهایی استفاده نکنید زیرا اطلاعات محدودی را به شما می‌دهند.

اگر بخواهید فقط به تجزیه و تحلیل تکنیکال تکیه کنید، هیچ اطلاعاتی درباره اخبار و حواشی بازار که بخش مهمی از تحلیل فاندامنتال را تشکیل می‌دهد، دریافت نمی‌کنید. این امر به ویژه در معاملات ارزهای دیجیتال مشکل ساز است، زیرا عواملی مانند هش استخراج و قوانین و مقررات حاکم بر بازارهای مالی می‌توانند تأثیر قابل توجهی در قیمت این رمزارزها داشته باشند، اما تجزیه و تحلیل تکنیکال این موارد را محاسبه نمی‌کند.

 

جمع بندی تحلیل تکنیکال

تجزیه و تحلیل تکنیکال می‌تواند به معامله‌گران ارزهای دیجیتال بینش و اطلاعات زیادی نسبت به گذشته و حال بازار و همچنین پیش‌بینی آینده آن ارائه دهد و به نوعی پیش‌بینی‌های آینده را تسهیل کند. ابزارهای کمکی زیادی در تجزیه و تحلیل تکنیکال وجود دارند که می‌توانند معامله‌گران را در انجام تحلیل‌ها کمک کنند مانند انواع اندیکاتورها و اوسیلاتورها. تحلیلگران با استفاده از این ابزارها می‌توانند تحلیل خود را تکمیل کنند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، همیشه سعی کنید تجزیه و تحلیل تکنیکال را با روش‌های دیگر را ترکیب کنید.

 

لینک منبع

نقد و بررسی سریال جک رایان Jack Ryan برای دوستداران ژانر جاسوسی
چرا نباید سعی کنیم که خوشبخت باشیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF