0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

جهان سینما یکی از بازیگران نمادین و قدرتمندش را از دست. «آلن آرکین» ۸۹ ساله که تباری از آلمان و روسیه داشت و اجدادش از مهاجران یهودی آمریکا بودند، در طول چند دهه فعالیت حرفه‌ای به عنوان بازیگر، نقش‌های به‌یادماندنی زیادی بازی کرد و موفق به دریافت جایزه اسکار هم شد. آرکین بازیگر شیرینی بود و در تمام نقش‌هایش رگه‌های ظریفی از طنازی به چشم می‌خورد. در فیلم‌های مهمی ایفای نقش کرد و سبک بازی‌اش آنچنان خودنمایانه نبود که او را مانند هم‌دوره‌های مشهورش صاحب شهرتی گسترده کند.
در اکثر فیلم‌های خوبش به عنوان بازیگر مکمل ظاهر شد و سرانجام در سال ۲۰۰۶ برای بازی در نقش فوق‌العاده‌اش در فیلم «میس سان‌شاین کوچولو» توانست اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را به‌دست آورد. خانواده‌اش او را انسانی شریف با استعدادی منحصربه‌فرد و بالطفره خوانده بودند و همکارانش نیز او را هم جلوی دوربین و هم در پشت آن شخصیتی دوست‌داشتنی و گرم توصیف می‌کردند. آرکین چند روز پیش در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت. به مناسبت درگذشت آلن آرکین می‌خواهیم ۷ بازی برتر او را به شما معرفی کنیم.

فهرست بهترین فیلم های آلن آرکین بر اساس کیفیت مرتب شده‌اند

فیلم میس سان‌شاین کوچولو | ۲۰۰۶ | Little Miss Sunshine

«میس سان‌شاین کوچولو» که اولین فیلم کارگردانش بود، به شکل عجیبی درخشید و به فیلم محبوب تماشاگران و منتقدان تبدیل شد. این کمدی-درام جاده‌ای درباره خانواده عجیب و پرحاشیه‌ای است که قصد دارند برای شرکت دختر خردسال خانواده در یک مسابقه زیبایی دختربچه‌ها، راهی سفری طولانی با یک ون شوند.

دایی افسرده خانواده به تازگی تجربه خودکشی را پشت سر گذاشته، پسر خانواده که درگیر فلسفه و خواندن «نیچه» است، روزه سکوت گرفته و پدربزرگ ناخلف خانواده هم در آستانه مرگ، بی‌خیال دنیا شده و اهل مصرف هروئین است!

این پدربزرگ ناخلف در نهایت عاقل‌ترین فرد خانواده است، اهل موعظه و نصیحت نیست، اما در بهترین سکانس فیلم به نوه‌اش که اعتماد به نفسش را برای شرکت در مسابقه از دست داده چنان روحیه می‌دهد که حال او را زیرورو می‌کند. بازی آرکین در فیلم آن‌قدر گیرا و شیرین است که تبدیل می‌شود به گل سرسبد فیلم. آن هم در حضور بازیگرانی که همگی عالی هستند.

میس سان‌شاین کوچولو

فیلم گلن‌گری گلن راس | ۱۹۹۲ | Glengarry Glen Ross

فیلم براساس یکی از بهترین‌ نمایشنامه‌های «دیوید ممت» که از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان معاصر است ساخته شده. ترکیب بازیگران آن عالی و تماشای فیلم یک کلاس درس بازیگری است.

نگاهی به ترکیب بازیگران فیلم بیندازید: آل پاچینو، جک لمون، کوین اسپیسی، اد هریس، الک بالدوین و آلن آرکین. درخشیدن در چنین فیلمی واقعا کار حضرت فیل است و تک‌تک این بازیگران به لطف نمایشنامه و دیالوگ‌های عالی فیلم و کارگردانی خوب «جیمز فولی» توانسته‌اند در یک‌سطح و در اوج باشند.

فیلم درباره تعدادی دلال خرده‌پاست که در یک بنگاه معاملات ملکی زنجیره‌ای بزرگ، باید برای به جیب زدن کمیسیون و سیر کردن شکم خانواده‌شان دست‌وپا بزنند. نقش آرکین نقش بزرگی نیست، اما او از فرصت اندکش استفاده کرده و آن‌قدر خوب است که بار دیگر به این گزاره ایمان می‌آوریم: «نقش کوچک وجود ندارد، بازیگران کوچک وجود دارند.»

فیلم گلن‌گری گلن راس با بازی آلن آرکین

فیلم ادوارد دست‌قیچی | ۱۹۹۰ | Edward Scissorhands

فیلم‌های «تیم برتون» با آن فضای گوتیک‌شان پر از شخصیت‌های عجیب با رفتارهای اگزجره هستند و «ادوارد دست‌قیچی» هم از این ویژگی مستثنا نیست. اما شخصیت «بیل» که نقشش به آرکین سپرده شده، شخصیتی معقول و عادی است و آرکین این فرصت را داشته که بین آن همه شخصیت عجیب، نقش یک آدمیزاد معمولی را بازی کند! این تناقض بین او و دیگران وقتی پررنگ می‌شود که بیل را کنار ادوارد می‌بینیم.

بیل پیرمردی بسیار مهربان و انسان‌دوست است که در حومه شهر زندگی می‌کند و شخصیت صادق و سرراستش به قدری خوب است که آرزو می‌کنیم کاش او پدربزرگ ما بود و می‌توانستیم سری‌ترین رازهای‌مان را پیش او فاش کنیم! بازی واقع‌گرایانه آلن آرکین در چنین فیلمی به ارزش فیلم افزوده و دیدنش مانند نوشیدن یک فنجان چای گرم است.

فیلم ادوارد دست‌قیچی با بازی جانی دپ و آلن آرکین

گاتاکا | ۱۹۹۷ | Gattaca

در فیلم هیجان‌انگیز علمی تخیلی گاتاکا که در آن فناوری دستکاری ژنتیکی باعث ایجاد جامعه‌ای آینده‌گرا اما سرشار از ظلم شده، آرکین نقش کارآگاهی را بازی می‌کند که دنبال یک مظنون به قتل است.

این قاتل با بازی «ایتن هاوک»، انسانی با ژن برتر است که می‌خواهد سفر فضایی‌اش را محقق کند، اما ناخواسته در این فرایند به یک متهم به قتل تبدیل می‌شود. آلن آرکین یک بار دیگر یک قطعه پازل مهم را در یک گروه عالی از بازیگرانی نظیر «یوما ترمن» و «جو لاو» می‌سازد و در کنار آن‌ها یکی از تماشایی‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی را شکل می‌دهد.

فیلم گاتاکا

آرگو | ۲۰۱۲ | Argo

مخاطبان ایرانی آرگو را به خاطر مضمونش که مربوط به ایران و ماجرای اشغال سفارت آمریکاست، به خوبی می‌شناسند. آلن آرکین در این فیلم در نقش یک تهیه‌کننده هالیوودی ظاهر شده که قرار است به عنوان پوششی برای عملیات مخفیانه CIA برای نجات جان گروگان‌های آمریکایی از دست انقلابیون ایران، فیلمی جعلی بسازد.

شخصیت بددهن آرکین در این فیلم بدون شک بی‌شباهت به کاراکتر واقعی خود او که سابقه کارگردانی و تهیه‌کنندگی هم داشته نیست و آرکین این‌بار بسیار شبیه به خودش بازی کرده است! آرگو چهارمین و آخرین نامزدی اسکار کارنامه این بازیگر دوست‌داشتنی را برایش به ارمغان آورد.

فیلم آرگو

قلب، یک شکارچی تنهاست | ۱۹۶۸ | The Heart Is a Lonely Hunter

آرکین اولین نامزدی اسکارش را به خاطر بازی در یک نقش کمدی دشت کرد، اما بلافاصله قدرت و گسترده توانایی‌اش در حیطه بازیگری را با حضور در نقش یک مرد ناشنوا و عاشق به همه نشان داد و برای بار دوم نامزد اسکار شد.

آرکین در این فیلم نقش مردی ناشنوا را بازی می‌کرد که محبت خاموش و برآورده نشده یک دختر نوجوان را به دست می‌آورد. دوستی نوپای این دو به دلیل ماجراهایی که در شهر کوچک پیرامون‌شان رخ داده، در نهایت به تراژدی ختم می‌شود.

فیلم قلب، یک شکارچی تنهاست

روس‌ها دارن میان، روس‌ها دارن میان | ۱۹۶۶ | The Russians Are Coming, the Russians Are Coming

آرکین به خاطر شخصیت طناز و شیرینش، در نقش‌های کمدی بسیار می‌درخشید. از جمله در اولین فیلمش که یک کمدی درباره دوران جنگ سرد بود، جوری درخشید که جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اصلی فیلم کمدی-موزیکال را دریافت کرد.

آرکین در فیلم در نقش یک ستوان روس یک زیردریایی ظاهر شده که به شکلی تصادفی و احمقانه باعث ایجاد یک بحران بین‌المللی می‌شود. او برای بازی در این فیلم برای نخستین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

فیلم روس‌ها دارن میان، روس‌ها دارن میان

 

لینک منبع

بهترین فیلم های فریماه فرجامی
با دختر نوجوانم چه کنم؟ نگاهی به چالش‌های والدین در ارتباط با فرزندان دختر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF