0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

تمامی بازارهای معاملاتی زبان خودشان را دارند. افرادی که در این بازارها فعالیت دارند از اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که گاها برای شنونده مبتدی ممکن است گیج کننده و حتی نا آشنا باشد. فرقی هم ندارد بازار ارزهای دیجیتال باشد یا سهام و یا حتی بازار فارکس. آیا شما با اصطلاحات ترید ارز دیجیتال آشنایی دارید؟ چیزی در مورد FOMO، HODL یا ATH می‌دانید؟ اصطلاحات ترید ارز دیجیتال خلاصه شده عباراتی هستند که کمک می‌کنند وضعیت بازار را درک کنید. در این مطلب از کیوسک همراه ما باشید.

چرا اصطلاحات ترید ارز دیجیتال مهم‌اند؟

خب، آگاهی و آشنایی با این عبارات کمک کرده تا درک درستی از بازار داشته باشید. همچنین در تحلیل‌های بازار در زمینه رمز ارزها و طراحی استراتژی‌های معاملاتی نقش بسزایی دارند. در نتیجه زمانی که شما آگاهی لازمی از این عبارات نداشته باشید درست شبیه این است که با چشم و گوش بسته وارد مسیری تاریک شده باشید، بدون اینکه بدانید در دنیای اطراف‌تان چه خبر است!

شبکه بیت کوین
اصطلاحات ترید ارز دیجیتال زبان بازار بلاکچین است که کمک کرده کاربر درک صحیحی از روند بازار، تحلیل‌ها و روش کارها داشته باشد. 

رایج‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال در بازار بلاکچین

آلت کوین‌ها(Altcoins)

آلت کوین‌ها(Altcoins) اشاره به تمامی رمز ارزها به غیر از بیت کوین دارد. در واقع همان طور که از نام این عبارت مشخص بوده آلت کوین‌ها ارزهای جایگزین در بازار هستند. از جمله اتریوم، تتر، دوج کوین و… پس هر چیزی به غیر از بیت کوین به عنوان آلت کوین شناخته می‌شود.

فاد(Fear, uncertainty and doubt)

فاد؟ تا به حال نام این عبارت به گوش‌تان خورده؟ فاد(FUD) مخفف عبارت Fear, Uncertainty and Doubt بوده که به معنی ترس، عدم اطمینان و تردید است. FUD یک اصطلاح ترید در بازارهای مالی نیست اما به عنوان یک استراتژی در بازار شناخته می‌شود. منظور از فاد بی اعتبار کردن یک شرکت و مجموعه با استفاده از انتشار اخبار نادرست و بی ثبات است. هدف از این کار ایجاد ترس، شک و تردید در بین کاربران است. به علاوه اینکه برخی از افراد با انتشار همین اخبار بی ثبات از وضعیت بازار و عکس العمل هیجانی کاربران سود می‌برند. در نتیجه باید حواس‌تان باشد که هر خبری را باور نکنید و تنها به منابع موثق تکیه کنید.

فومو(Fear of missing out)

FOMO که مخفف fear of missing out بوده به معنی ترس از دست دادن فرصت‌های موجود در بازار است. فومو یعنی برخی از افراد بدون اطلاع از اینکه در بازار چه خبر است تنها گروهی دیگر را دنبال می‌کنند و به راحتی سوار هر موجی می‌شوند. به عنوان مثال اگر گروهی در حال خرید یک ارز بخصوص باشند، برخی دیگر هم دقیقا مثل آن‌ها اقدام به خرید می‌کنند. بدون اینکه حتی اطلاعی از پس زمینه ارز، آینده آن و هدف به وجود آمدن آن داشته باشند. این وضعیت اغلب در زمان ریزش و رشدهای شدید پیش می‌آید.

هودل(HODL)

یکی دیگر از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال در بازار بلاکچین هودِل(HODL) است. این عبارت به معنی خرید و نگهداری ارز دیجیتال بوده که اولین بار در سال ۲۰۱۳ در بین کاربران مورد استفاده قرار گرفت. این عبارت در همان سال برای بار نخست به اشتباه به شکل HODL در جوامع تریدرها نوشته شد و از همان زمان تا به امروز به همین شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت کنید هودل کردن یعنی نگه‌داشتن سرمایه فارغ از اینکه بازار در حال ریزش است. اغلب اوقات سرمایه گذارانی که اهداف طولانی مدت دارند هودل می‌کنند و قصد دارند در دراز مدت از یک ارز سود خود را چندین برابر کنند.

AR3outIuMFMsXfzZqcvKkoiu9qFCmgMGgI10 H3yet9uh U bLaNguzM6EbkzaM08RDxKUjvyd47 SssB D4GB453OwcVT4rJALEcJOQhoeXbP39HYqXB2CEXOfhM7WpR79 hgVCd3AKrEYIVKiE5Q
هودل اولین بار در یک سایت بیت کوین تاک به اشتباه توسط یکی از کاربران تایپ شد که از سال ۲۰۱۳ تا به امروز به همین شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پامپ و دامپ(Pump and dump)

پامپ و دامپ یک روش کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال بوده که با استفاده از دستکاری بازار به صورت نمایشی انجام می‌شود. در واقع در پامپ و دامپ گروهی از کاربران سعی می‌کنند با افزایش و کاهش ناگهانی و مصنوعی بازار وضعیت بازار را تغییر دهند. این می‌تواند ریزش‌های ناگهانی یا رشدهای ناگهانی باشد.

کمترین قیمت بی سابقه(All time low)

ATL مخفف عبارت All Time Low بوده که به معنی کمترین قیمت بی سابقه در بازار ترید ارزهای دیجیتال است. این اصطلاح نشان می‌دهد که یک رمز ارز به کمترین قیمت خود رسیده است. منظور کمترین قیمت تا به امروز و از زمان حضور در بازار است.

بیشترین قیمت بی سابقه(All time high)

ATH یا همان All Time High مقابل عبارت ATL قرار دارد که به معنی اوج قیمت بی سابقه یک ارز در بازار است. این عبارت زمانی استفاده شده که یک ارز دیجیتال به بیشترین قیمت خود در بازار دست پیدا کرده است.

خرس‌ها(Bears)

اصطلاح Bears یا همان خرس‌ها یکی دیگر از اصطلاحات رایج در بازار ترید ارزهای دیجیتال است. این اصطلاح به گروهی از افراد که همیشه نسبت به روند بازار بدبین هستند اشاره دارد. در واقع این گروه اکثر اوقات روند بازار را نزولی پیش بینی می‌کنند. بر اساس همین عبارت اصطلاح دیگری به اسم Bearish هم به وجود آمده که به معنای بازار نزولی است.

بازار خرسی(Bear Market)

Bear Market یا بازار خرسی یعنی ارزهای دیجیتال قیمت ثابتی دارند یا اینکه روندی رو به پایین خواهند داشت. این اصطلاح از نحوه قرارگیری دست‌های خرس در مبارزه الهام گرفته شده که همیشه رو به پایین است.

گاوها(Bulls)

گاوها یا همان Bulls آن دسته از کاربرانی هستند که به افزایش قیمت سرمایه و سبد خود امید دارند و در واقع دید مثبتی به بازار دارند. عبارت بولیش(Bullish) هم از این اصطلاح آمده که یعنی قیمت‌ها و ارزش‌ها در حال بالا رفتن هستند.

بازار گاوی(Bull Market)

بول مارکت یا همان بازار گاوی درست در مقابل بازار خرسی قرار دارد. یعنی زمانی که بازار حالت صعودی به خودش بگیرد از این اصطلاح استفاده خواهد شد. این اصطلاح از حالت شاخ‌های گاو که به رو بالا هستند الهام گرفته است. در بازار گاوی سرمایه گذاران به دلیل صعودی بودن بازار با خیال راحت معاملات خود را انجام داده و نسبت به افزایش قیمت‌ها امید دارند.

7azd1uGwBqOj5Ga5h7oqDP2Ke7i8 8BlLt4FABl 6QHKrXPX99FsxgfFvYt 9HM ufxInEyXViwuXgDGx1b
به دلیل روند صعودی بازار گاوی و امید به رشد بیشتر قیمت‌ها افراد بیشتری هم وارد بازار می‌شوند.

آربیتراژ(Arbitrage)

آربیتراژ(Arbitrage) در بازار ارزهای دیجیتال به معنی سودی بوده که از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار مختلف حاصل می‌شود. برای مثال یک ارز دیجیتال ممکن است در یک صرافی قیمت ۴ دلاری داشته باشد و در صرافی دیگر قیمت آن ۳ دلار باشد. در نتیجه کاربر می‌تواند با خرید ارزان‌تر و فروش آن در صرافی که قیمت بالاتری دارد از این خرید و فروش سود کسب کند.

تایید(Confirmation)

تایید(Confirmation) به معنی بررسی صحت و اعتبار یک تراکنش توسط ماینرها بوده که در نهایت تاییدیه آن را صادر می‌کنند. هر بار تراکنش جدید در بازار به این تاییدیه نیاز دارد.

کارمزد تراکنش(Transaction fees)

Transaction Fees یا کارمزد تراکنش‌ها همان هزینه‌ای بوده که باید برای انجام تراکنش پرداخت کنید. این کارمزد با توجه به شلوغی و وضعیت شبکه می‌تواند متفاوت باشد. همچنین برای اینکه تراکنش سریع‌تری داشته باشید باید کارمزد بیشتری هم پرداخت کنید. به قولی هر چقدر پول بدهید آش می‌خورید!

ماینر(Miner)

ماینر(Miner) به سیستم و کامپیوتری گفته شده که با توجه به توان، تجهیزات و قدرت محاسباتی که دارد یک رمز ارز بخصوص را استخراج می‌کند. ماینرها افرادی هستند که از فرآیند استخراج یک رمز ارز پاداش دریافت می‌کنند.

صرافی(Exchange)

صرافی یا همان اکسچنج(Exchange) شاید یکی از پر استفاده‌ترین اصطلاحات در دنیای ارزهای دیجیتال باشد. صرافی بستر خرید و فروش و معامله ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند و همگی در فضای اینترنت و به صورت آنلاین فعالیت دارند. دقت کنید که صرافی‌ها می‌توانند هر کدام تنها برخی از ارزهای دیجیتال را ارائه کنند. به علاوه اینکه کارمزد خرید و فروش هم در هر یک متفاوت است.

نهنگ(Whale)

نهنگ یا همان Whale در توصیف افرادی به کار رفته که تراکنش‌هایی با حجم بسیار بالا در بازار انجام می‌دهند. به عبارت دیگر این افراد سرمایه و دارایی زیادی در بازار دارند. از همین رو معاملاتی که این افراد انجام می‌دهند تاثیر مستقیمی بر روند بازار می‌گذارد.

در جدول زیر سعی کردیم خلاصه‌ای از مطالب بالا را به طور یکجا کنار هم جمع کنیم:

اصطلاح مفهوم
آلت کوین تمامی کوین‌ها به غیر از بیت کوین آلت کوین هستند
فاد ترس، عدم اطمینان و تردید در معاملات
فومو ترس از دست دادن فرصت‌ها
هودل نگه داشتن طولانی مدت یک ارز دیجیتال
پامپ و دامپ دستکاری بازار به صورت نمایشی برای تغییر ناگهانی قیمت‌ها
کمترین قیمت بی سابقه کمترین قیمتی که یک ارز دیجیتال به آن رسیده است
بیشترین قیمت بی سابقه بیشترین قیمتی که یک ارز دیجیتال به آن رسیده است
خرس‌ها گروهی از افراد که نسبت به بازار بدبین هستند
بازار خرسی بازاری که سیر نزولی دارد و امیدی به افزایش قیمت‌ها نیست
گاوها افرادی که به افزایش قیمت‌ها امید دارند
بازار گاوی بازاری که سیر صعودی دارد
آربیتراژ کسب سود از تفاوت قیمت یک ارز در بازارهای مختلف
تایید بررسی صحت و اعتبار یک تراکنش توسط ماینرها و صدور تاییدیه
کارمزد تراکنش کارمزدی که به ازای هر تراکنش باید پرداخت شود
ماینر سیستم و فردی که مشغول به استخراج ارز دیجیتال است
صرافی بستری مناسب برای خرید، فروش و معامله ارزهای دیجیتال
نهنگ افرادی که حجم سرمایه زیادی در بازار دارند

سخن پایانی اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

در این مطلب از کیوسک سعی کردیم برخی از اصطلاحات عامیانه در ترید ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. به یاد داشته باشید که شما هر چقدر در این بازار به دانش خودتان اضافه کنید به نفعتان خواهد بود و با دید بازتری اقدام به خرید و فروش و دنبال کردن استراتژی‌های معاملاتی خواهید کرد.

سوالات متداول

بازار صعودی و امیدوار کننده در بلاکچین با چه نامی شناخته می‌شود؟

بازار گاوی یا همان Bull Market به معنی وضعیت صعودی بازار است.

ATL و ATH یعنی چه؟

ATL و ATH به ترتیب یعنی کمترین قیمت بی سابقه و بیشترین قیمت بی سابقه یک رمز ارز در بازار ارزهای دیجیتال.

چطور می‌توان خرید و فروش ارز دیجیتال انجام داد؟

شما می‌توانید با ثبت نام در یک صرافی مانند کیوسک به صورت ایمن و مطمئن شروع به خرید، فروش و معامله ارزهای دیجیتال کنید. اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید مطالب آکادمی کیوسک را دنبال کنید.

منبع: forbes۱۰۱blockchains

لینک منبع

معرفی و نقد فیلم استاد باغبان Master Gardener
گوشی سامسونگ گلکسی A14؛ بهترین گوشی که با حقوق کارمندی می‌توان خرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF