0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

در چشم‌انداز دیجیتالی پرسرعت و همیشه در حال تحول امروز، کسب‌وکارها به طور مداوم به دنبال راه‌های نوآورانه برای ارتباط با مخاطبان هدف خود و دستیابی به اهداف بازاریابی هستند. در این بین طراحی و اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند که به مخاطبان بیشتری دست یافته، آگاهی از برند را افزایش داده و تبدیل‌ها را بهبود ببخشند. با این حال، برای موفقیت در اجرای این کمپین‌ها باید با ویژگی‌ها و نحوه‌ی اجرای کمپین تبلیغات دیجیتال آشنا باشید که در این محتوا به توضیح این مسائل خواهیم پرداخت:

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست

کمپین تبلیغات دیجیتال مجموعه‌ای استراتژیک و هماهنگ از فعالیت‌هایی است که کسب‌‎وکارها یا سازمان‌ها برای تبلیغ محصولات، خدمات یا برند خود با استفاده از کانال‌ها و فناوری‌های دیجیتال انجام می‌دهند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ شامل تاکتیک‌های مختلف بازاریابی آنلاین مانند بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO)، بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، بازاریابی ایمیلی و سایر است.

هدف از طراحی کمپین تبلیغات دیجیتال، افزایش آگاهی از برند، دستیابی و تعامل با مخاطب هدف، هدایت ترافیک به یک سایت یا صفحه فرود، ایجاد سرنخ و در نهایت افزایش فروش است.

 

ویژگی‌های کمپین تبلیغات دیجیتال

اما کمپین دیجیتال مارکتینگ شامل چه ویژگی‌هایی است:

  1. قابل‌اندازه‌گیری است

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کمپین تبلیغات دیجیتال توانایی اندازه‌گیری میزان موفقیت شما در دستیابی به اهداف‌تان است. طراحی کمپین دیجیتال دسترسی شما به انواع داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند، که می‌تواند در استراتژی‌ها و تصمیمات آینده شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد. به بیان دیگر شما با استفاده از داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها می‌توانید استراتژی‌های خود را مورد بررسی قرار داده و نقاط ضعف و قوت آن را بیابید تا در نهایت برای دستیابی به مخاطبان هدف خود بهترین استراتژی را به کار گیرید.

  1. هدفمند است

تمامی کمپین‌های بازاریابی هدفمند هستند؛ به این معنا که می‌توانند به مخاطبان هدف مشخصی دست یافته و داده‌های آن‌ها را جمع‌آوری ‌کنند. به عنوان مثال یک برند لوازم آرایشی وگن، زنان ۱۶ تا ۴۵ ساله‌ای را هدف قرار می‌دهد که به دنبال برندهای وگن بوده و در محدوده خاصی زندگی می‌کنند. در حقیقت طراحی کمپین به شما کمک می‌کند که میزان به نمایش درآمدن تبلیغ خود را مشاهده کرده و بهترین تبلیغ خود را از نظر کارایی شناسایی کنید.

  1. چند کاناله است

در استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید از بیش از یک کانال استفاده شود. در حقیقت همه مخاطبان از همه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یا مرورگرها استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین شما باید با استفاده از پلتفرم‌های مختلف آنلاین با خریدار احتمالی در تماس بود.

به عنوان مثال، باید در نظر داشته باشید که آیا مخاطبان شما در اینستاگرام حضور فعالی دارند یا یک لینک پرداخت شخصی، که از طریق ایمیل ارسال شده می‌تواند آنان را تا مرحله خرید هدایت کند. در حقیقت شما با برخوردهای مختلف و متفاوت با مخاطبان‌تان می‌توانید با گذشت زمان مشتری را به برند علاقه‌مند نگه دارید.

  1. تطبیق‌پذیر است

تطبیق‌پذیری و سازگاری در کمپین، به توانایی تنظیم و اصلاح استراتژی‌ها و رویکردها بر اساس تغییرات در بازار، رفتار مخاطبان یا روندهای نوظهور اشاره دارد.

در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ، سازگاری بسیار مهم است زیرا چشم‌انداز آنلاین به طور مداوم در حال تغییر است. پلتفرم‌ها، فناوری‌ها، الگوریتم‌ها و ترجیحات مصرف‌کنندگان جدید می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر اثربخشی تلاش‌های بازاریابی داشته باشند. با تطبیق‌پذیر بودن، کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت استراتژی‌های خود را تغییر داده، رویکردهای مختلف را آزمایش کرده و کمپین‌های خود را بهینه‌سازی کنند تا با مخاطبان هدف خود ارتباط بهتری برقرار کرده و به نتایج دلخواه برسند.

  1. قابلیت بازاریابی مجدد دارد

قابلیت ریتارگتینگ یا بازاریابی مجدد، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما در کمپین دیجیتال مارکتینگ قبلی خود اطلاعات و اقدامات مخاطبان هدف را به دست آورده باشید. سپس شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات افرادی را که به تبلیغات شما علاقه نشان داده‌اند، مورد هدف تبلیغات مجدد خود قرار دهید.

برای مثال زمانی که مخاطبان هدف شما تبلیغات محصولات یا خدمات‌تان را مشاهده کرده اما اقدام به خرید آن نکرده‌اند، می‌توانید آنان را مورد بازاریابی مجدد قرار داده و اطلاعات بیشتری را در مورد آن محصول یا خدمت در اختیارشان بگذارید تا به خرید تشویق‌شان کنید.

  1. قابلیت شخصی‌سازی دارد

زمانی که کمپین تبلیغات دیجیتال شما قابل‌اندازه‌گیری باشد به این معنا است که شما می‌توانید محصولات خریداری شده‌شان را بررسی کرده، تعداد بازدید آن‌ها از محصول موردنظر را به دست آورده و محصول موردعلاقه آنان را شناسایی کنید. در ادامه با داشتن چنین اطلاعاتی می‌توانید پیشنهادات محصولات خود را شخصی‌سازی کرده و خرید کالاها یا خدمات موردعلاقه یا موردنیازشان را پیشنهاد دهید. همچنین در این مسیر می‌توانید از تخفیفات شخصی‌سازی شده استفاده کرده و آنان را به سمت مرحله خرید سوق دهید.

۹ مرحله طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ

هیچ موفقیتی بدون برنامه‌ریزی به دست نمی‌آید بنابراین شما باید قبل از هر اقدامی با مراحل طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ آشنا بوده و برای آن برنامه‌ریزی کنید؛ در ادامه به ۹ مرحله از آن می‌پردازیم:

۱. اهداف روشنی را تعیین کنید

برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی متمرکز و مؤثر، تعریف واضح اهداف کمپین تبلیغات شما ضروری است. برای مثال، اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، می‌توانید تاکتیک‌هایی مانند استفاده از رسانه‌های اجتماعی، مشارکت اینفلوئنسرها یا تلاش‌های روابط عمومی را برنامه‌ریزی کنید. یا اگر هدف شما تولید سرنخ است، ممکن است بر بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی یا کمپین‌های تولید سرنخ نیاز داشته باشید.

۲. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

درک مخاطبان هدف یا همان پرسونا برای ایجاد پیام و محتوایی که بتواند نظر آنان را جلب کند، بسیار مهم است. از تحقیقات بازار برای جمع‌آوری اطلاعات جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت و مکان)، اطلاعات روان‌شناختی (علائق، ارزش‌ها و سبک زندگی) و اطلاعات رفتاری (عادات آنلاین و الگوهای خرید) استفاده کنید. این دانش برای تطبیق کمپین دیجیتال مارکتینگ خود با نیازها و ترجیحات خاص مخاطبان‌تان به کمک‌تان می‌آید.

۳. بودجه تبلیغات خود را تنظیم کنید

دیجیتال مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه است؛ با این حال شما باید مقدار بودجه هر کمپین خود را با توجه به اهداف و انتظاراتتان تعیین کنید. به بیان دیگر هر کمپین دیجیتال مارکتینگ با توجه به استراتژی شما هزینه‌های متغیری دارد. برای مثال تبلیغات PPC برای کلمات رقابتی می‌تواند بودجه بیشتری را نسبت به پروموت محتواهای تبلیغاتی‌تان در شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص دهد. در حقیقت شما با تنظیم بودجه می‌توانید به‌صرفه‌ترین روش تبلیغاتی را انتخاب کنید.

۴. پیشنهاد منحصربه‌فرد خود را مشخص کنید

پیام شما باید ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد محصول یا خدمت شما را به وضوح بیان کند. این پیشنهاد باید نقاط درد مخاطبان هدف شما را در نظر گرفته و مزایایی را که با انتخاب برند شما می‌توانند به دست آورند، برجسته کند. از زبان متقاعدکننده و تکنیک‌های داستان‌سرایی برای جذاب کردن پیشنهاد منحصربه‌فرد خود استفاده کنید.

۵. کانال‌های مناسب را انتخاب کنید

در نظر بگیرید که مخاطبان هدف شما زمان خود را به صورت آنلاین و آفلاین در کجا می گذرانند تا کانال‌های بازاریابی برای دستیابی به آن‌ها را مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند، در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سرمایه گذاری کنید. اگر ارتباط ایمیلی را ترجیح می‌دهند، روی بازاریابی ایمیلی تمرکز کرده و به طور کلی انتخاب کانال خود را متناسب با ترجیحات مخاطبان خود تنظیم کنید.

۶. محتوای جذاب ایجاد کنید

محتوا جزء حیاتی هر کمپین دیجیتال مارکتینگ است. محتوای شما باید باکیفیت و با ارزش بوده و با علایق و نیازهای مخاطب هدف‌تان همسو باشد. این گونه محتواها می‌توانند شامل پست‌های وبلاگ، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها، مطالعات موردی یا محتوای تعاملی شوند.

۷. یک استراتژی چند کاناله اجرا کنید

از کانال‌های بازاریابی متعدد برای به حداکثر رساندن دسترسی و تعامل خود استفاده کنید. با ادغام پیام‌ها و محتوای خود در کانال‌های مختلف، می‌توانید هویت برند خود را تقویت کرده و شانس دستیابی به مخاطبان هدف را در نقاط تماس مختلف افزایش دهید. به عنوان مثال، می‌توانید پست‌های وبلاگ خود را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید، خبرنامه‌های ایمیلی با محتوای ارزشمند را پیشنهاد داده و تبلیغات هدفمند را در موتورهای جست‌وجو اجرا کنید.

۸. شاخص‌های کلیدی عملکرد را مشخص کنید

از ابزارها و معیارهای تحلیلی برای پیگیری عملکرد کمپین دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) مانند ترافیک سایت، نرخ تبدیل، معیارهای تعامل و بازگشت سرمایه را بررسی کنید. در حقیقت این داده‌ها بینشی در مورد اثربخشی کمپین به شما ارائه داده و به شما کمک می‌کند تا مبتنی بر داده‌ها تصمیم‌گیری کنید.

۹. سایت خود را برای موبایل بهینه کنید

بسیاری از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان، تنها از طریق تلفن همراه خود به اینترنت دسترسی دارند. بنابراین شما به سایتی نیاز دارید که سریع بارگیری شده، در همه انواع دستگاه‌های تلفن همراه کار کرده و تجربه کاربری لذت‌بخشی را برای کاربران فراهم کند.

شما همچنین باید دائما تجربه کاربری را مورد بررسی قرار دهید، برای مثال فونت‌ها، رنگ‌ها و اندازه فونت‌ها را برای خواندن در انواع صفحه‌نمایش‌های کوچک موبایل آزمایش کنید.

۱۰. بهینه‌سازی و اصلاح را فراموش نکنید

به طور مداوم داده‌ها و بازخوردهای کمپین خود را تجزیه‌وتحلیل کنید تا در صورت نیاز تغییرات لازم اعمال شود. الگوها و روندها را در داده‌ها دنبال کنید تا متوجه شوید، چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نیاز به تنظیم دارد. بر اساس بینش‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید، در استراتژی‌ها، پیام‌ها یا هدف‌گذاری خود تغییراتی ایجاد کنید. بهینه‌سازی یک فرآیند مداوم است که به شما امکان می‌دهد کمپین خود را اصلاح کرده و در طول زمان به نتایج بهتری برسید.

راهکارهای کلیدی برای موفقیت در اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ

هر بازاریابی برای اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ خود روش‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد اما برای موفقیت در این مسیر نکات یکسانی وجود دارند که در ادامه به کلیدی‌ترین راهکارها اشاره می‌کنیم:

قیف فروش موثری تهیه کنید

شما باید در کمپین دیجیتال مارکتینگ خود برای هر مرحله از قیف فروش برنامه‌ریزی کرده و به نیازهای مشتریان در هر مرحله دقت کنید تا درصد بالایی از تبدیل‌ها به مرحله فروش و وفاداری برسند.

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو یا سئو از استراتژی‌های ثابت و قدیمی در اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است. در حقیقت بازاریابان در سئو به الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو دقت کرده و تهیه محتواها و انجام اقداماتی مرتبط با آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهند؛ اما با توجه به آن که رفته‌رفته الگوریتم‌ها تغییر کرده و تجربه بازدیدکنندگان اولویت بالاتری پیدا می‌کند، بهترین استراتژی آن است که سئو و بازاریابی محتوایی را با هم ادغام کنید.

به بیان دیگر باید در کنار اقدامات مرتبط با سئو، به تولید انواع محتواهای متنی، بصری، ویدئویی، صوتی و اینفوگرافیک روی آورده و محتواهای کاربرپسند تولید کنید.

حال برای درک بهتر کمپین تبلیغات دیجیتال به معرفی ۸ کمپین تبلیغاتی موفق ایرانی می‌پردازیم:

نتایج کمپین میارم برات، با رشد قابل‌ملاحظه‌‌ی آگاهی نسبت به سرویس سوپرمارکت و افزایش ثبت سفارش‌های بیشتر از این سرویس همراه بود.

پـس از شـیوع ویـروس کرونـا و بـا افزایش خریدهای آنلاین، روژاشـاپ برای افزایـش فروش محصولات خود، کمپین ریتارگتینگ و همسان، به اجـرا درآورد. روژاشاپ محتواهای تبلیغاتی خود را در سایت‌های متناسب با دسته‌بندی‌های زیبایـی و مـد، خانـواده و خانـه‌داری و سلامت، منتشر کرده و در نهایت توانست نــرخ تبدیــل (تعداد فروش نسبت به کلیک)  ۰٫۲۹ درصدی را به دست آورد.

کمپین کوین‌کاپ صرافی اکسکوینو، قبل از بازی‌های جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ و با هدف جذب ۵۰ هزار کاربران جدید شکل گرفت. این کمپین دیجیتال مارکتینگ به شکل گیمیفیکیشن طراحی شده بود و جوایز هیجان‌انگیزی را با خود به همراه داشت. کمپین کوین‌کاپ در شبکه‌های اجتماعی و به وسیله‌ی تبلیغات کلیکی در سایت‌ها، اس‌ام‌اس مارکتینگ، پوش‌نوتیفیکیشن و ویدیومارکتینگ پروموت شد. تا در نهایت توانست ۶۳۰۰۰ کاربر را جذب کرده و تعامل ۷۵۰۰ نفری شرکت‌کنندگان به صورت روزانه به دست آورد.

کمپین تبلیغاتی ازکی به دنبال افزایش آگاهی مخاطبان از سرویس بیمه ازکی و ایجاد احساس نزدیکی با آنان تشکیل شد. در این کمپین، از مزیت شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها برای وایرال شدن محتوا، بهره‌ بردند که در نهایت با ارائه و بررسی پرسشنامه قبل و بعد از اجرای کمپین، شاهد بهبود ۱۵ درصدی حس مثبت مخاطبان به این برند بودند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ روغن اویلا در بستر شبکه‌های مجازی، ریپورتاژ آگهی و با کمک اینفلوئنسرهای حوزه سلامتی و آشپزی شکل گرفت. هدف کمپین، معرفی محصول جدید روغن اویلا با شعار مقدار مشخص سلامتی با دستیابی به ۷ میلیون بازدید در تلگرام و ۱۲/۹۰۰ میلیون بازدید در اینستاگرام بود‌، که با رشد ۱۱درصدی در نرخ تعامل و افزایش ۹ هزارتایی دنبال‌کنندگان جدید در اینستاگرام به پایان رسید.

این کمپین دیجیتال مارکتینگ اسنپ‌مارکت، به دنبال افزایش آگاهی از برند مصرف‌کنندگان از سوپرمارکت اسنپ و اشاره به مزیت رقابتی قیمت‌های مناسب آن بود. بنابراین با طراحی یک مسابقه آنلاین، مخاطبان را ترغیب کردند تا قیمت درست محصولات را حدس زده و در صورت صحیح بودن، آن محصول را هدیه بگیرند.

در این کمپین از شبکه اجتماعی اینستاگرام، اینفلوئنسرمارکتینگ و بنرهای ثابت کمک گرفته شد که در نهایت نتایجی از قبیل، بازدید ۱.۵ میلیون نفری از لندینگ‎‌‌‌‌‌‌‌پیج و جذب ۲۶۰ هزار کاربر جدید را با خود به همراه داشت.

هدف از کمپین اسکوئید گیم، اثبات خلاقیت و توانایی اسنپ‌فود در تولید محتوا و تعامل کردن با مخاطبان بود. به بیان دیگر این برند قصد داشت خود را به عنوان یک برند هوشمند در مقابل دیگر رقبا نشان دهد. این کمپین گیمیفیکیشن از طریق اپلیکیشن و رسانه‌های اجتماعی اسنپ‌فود پروموت شد که با نتایج خوبی مانند افزایش ۵۰ هزارنفری فالوورها در اینستاگرام و افزایش بیش از ۳۰ هزارتایی در ثبت سفارش‌ها بود.

برای اطلاع بیشتر در مورد این کمپین به لینک زیر سر بزنید:

مهدی حبیبی در دی‌ام تاک ۸ درباره کمپین‌های بازی و کمپین اسکوئید گیم اسنپ‌فود چه گفت؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ طراحی و اجرای کمپین تبلیغات دیجیتال 7

۸. کمپین بیمه قسطی آیتول

آیتول به عنوان اولین شرکتی که امکان خرید بیمه شخص ثالث را به صورت اقساطی فراهم کرده، کمپینی برای آگاهی از این خدمت طراحی کرد. در حقیقت هدف این کمپین افزایش لید و فروش بیمه شخص ثالث بود که در انواع تبلیغات ریتارگتینگ، سرچ ادز و شبکه‌های اجتماعی پروموت شد.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ طراحی و اجرای کمپین تبلیغات دیجیتال 8

کمپین تبلیغاتی خود را طراحی و اجرا کنید

حال که با این نوع کمپین آشنا شده و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را متوجه شدید، کافی است قدم اول را برداشته و کم کم در مسیر طراحی و اجرای کمپین خود گام بردارید. تعیین اهداف روشن، شناسایی مخاطبان، تنظیم بودجه، تعیین پیشنهاد منحصربه‌فرد برند، انتخاب کانال مناسب، ایجاد محتوای جذاب، اجرای استراتژی چندکاناله، تعیین شاخص‌های کلیدی و در نهایت اصلاح و بهینه‌سازی مهم‌ترین مراحلی است که می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها به موفقیت در کمپین تبلیغاتی خود نزدیک شوید.

لینک منبع

در چت‌کردن چیزی جادویی وجود دارد که هوش مصنوعی چیزی از آن نمی‌داند
نگاهی به روند اقتباس در سریال زخم کاری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF