0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به کنکاش در مدل‌های جدید هوش مصنوعی و گفتگو با آن‌ها هستید حتما برای‌تان پیش آمده که گاه پاسخ‌های ناامیدکننده‌ای از جت بات هوش مصنوعی دریافت کرده باشید. بعضی افراد همان ابتدا وقتی چند پاسخ غیردقیق و ناصحیح از روبات هوش مصنوعی دریافت می‌کنند به کل بی‌خیال استفاده از آن می‌شوند. اما باید توجه داشته باشید که چت بات هوش مصنوعی، از درک انسانی برخوردار نیست بنابراین پاسخ‌های او بسیار به شکل و نحوه‌ی پرسیدن سوال از جانب شما بستگی دارد. در واقع شما باید پرسش خود را به شکلی بپرسید که برای ماشین، بیشتر قابل درک باشد تا او هم بتواند پاسخ‌های دقیق‌تری به شما بدهد.

علاوه بر این، روبات‌های هوش مصنوعی در ابتدای راه قرار دارند و هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرند و آموزش داده شوند، عملکردشان بهتر خواهد شد. حال ما سعی می‌کنیم مجموعه مطالبی در موضوع پرامپت‌های هوش مصنوعی و راهکارهای کلیدی پرسش از چت بات هوش مصنوعی، نحوه و روش‌های صحیح پرسیدن از چت‌بات ها را تشریح خواهیم کرد. در این راهنما، به چند نکته کلیدی که باید برای گفتگو با روبات هوش مصنوعی رعایت کنیم خواهیم پرداخت.

 

کدام سرویس‌های هوش مصنوعی، در زبان فارسی عملکرد بهتری دارند *

با توجه به اینکه مدل‌های مختلف هوش مصنوعی به ده‌ها زبان مختلف آموزش یافته و توسعه داده شده‌اند، بی‌تردید به خاطر میزان منابع و سورس‌های موجود در زبان‌های مختلف، کیفیت عملکرد هوش روبات‌های هوش مصنوعی در زبان‌های مختلف متفاوت است. مثلا زبان فارسی، دارای عملکرد ضعیف‌تری نسبت به زبان انگلیسی است و اگر شما یک سوال مشابه را به زبان فارسی و انگلیسی از چت بات هوش مصنوعی بپرسید احتمالا پاسخی که در زبان انگلیسی به شما می‌دهد دقیق‌تر از پاسخ فارسی خواهد بود.

علاوه بر این، عملکرد مدل‌های مختلف هوش مصنوعی مثل ChatGPT از شرکت OpenAi و سرویس Bard گوگل در زبان فارسی هم با هم متفاوت است. البته به طور قطع نمی‌توان گفت کدام‌یک از آنها بهتر عمل می‌کند اما بر اساس نظر بسیاری از کاربران و کارشناسانی که با مدل‌های مختلف کار کرده‌اند عملکرد chatgpt به زبان فارسی بهتر از مدل‌های دیگر است. بخصوص آن‌که عملکرد Bard اخیرا حتی ضعیف‌تر از قبل شده است که ذکر دلایل آن در این مقال نمی‌گتجد.

یک توصیه خوب این است که از پلتفرم ایرانی هم‌نگار استفاده کنید. هم‌نگار بر اساس بهترین مدل‌های هوش مصنوعی با بهترین عملکرد توسعه داده شده است و همواره با سرویس‌های جدید به روز می‌شود و علاوه بر این برای زبان فارسی آموزش داده و به اصطلاح Train می‌شود و تمام ابزارهای مورد نیاز از نگارش پست برای وبلاگ و پرامپت‌ها مناسب برای سئو گرفته تا تولید تصویر، کدنویسی، تبدیل متن و صوت و .. در این پلتفرم گنجانده شده و شما را از مراجعه به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های متعدد بی‌نیاز می‌کند.

اما همین عملکرد را می‌توان با استفاده از روش‌های صحیح پرسش از چت بات، بسیار ارتقا داد. درخواست‌ها و سوال‌هایی که ما از چت بات می‌پرسیم در اصطلاح فنی، پرامپت نامیده می‌شود بنابراین در ادامه مقاله از این عبارت استفاده می‌کنیم.

 

چگونه از چت بات‌های هوش مصنوعی سوال بپرسیم

باید توجه کنید دقت پاسخ‌هایی که از چت هوش مصنوعی دریافت می‌کنید به دقت پرسش‌های شما از آنها بستگی دارد. سعی کنید سوال خود را مختصر و به شکل شفاف بپرسید. همچنین توجه کنید که سوال خود را به صورت اختصاصی‌تری بپرسید تا جواب دقیق‌تری دریافت کنید.

بگذارید جمله آخر را توضیح بدهم. مثلا وقتی شما بپرسید «آب و هو چطور است؟» این سوال شما به اندازه کافی اختصاصی نیست. اما وقتی بپرسید «آب و هوای شیراز چطور است؟» حال سوال اختصاصی‌تری پرسیده‌اید و پاسخ دقیق‌تری دریافت خواهید کرد.

نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که هوش مصنوعی فقط می‌تواند به سوالاتی پاسخ دهد که در زمینه موضوعاتی باشد که برای درک آنها برنامه‌ریزی شده است. اگر شما سوالی خارج از این محدوده بپرسید او پاسخ درستی به شما نخواهد داد. بنابراین یک قاعده خوب این است که سوالات خود را به شکلی متمرکز بپرسید و از پرسیدن سوالات پیچیده در موضوعات بی‌انتها خودداری کنید.

و در آخر شما باید سوالات خود را به شکل رسمی و مودبانه بپرسید و از به کار بردن لحن انتقادی یا کلمات منفی در گفتگوی خود با هوش مصنوعی خودداری کنید تا مطمئن شوید پاسخ‌های مفیدی از او دریافت کنید. به علاوه اگر دستیار هوش مصنوعی سوالی را نفهمید، به احتمال زیاد پرسیدن آن سوال با عبارات متفاوت و در شکلی دیگر، می‌تواند کارساز باشد.

 

بهترین روش‌های پرسیدن برای دریافت بهترین پاسخ‌ها از هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳

در این راهنما (بخش نخست) به شما کمک می‌کنیم تا ترفندهایی را بیاموزید که بتوانید بهترین بهره را از روبات‌های هوش مصنوعی ببرید. در ابتدا به سراغ چند توصیه مهم و ترفند کلیدی برای دریافت دقیق‌ترین پاسخ‌ها می‌رویم.

۱- واضح و مشخص بپرسید

هر چقدر سوال شما مشخص باشد پاسخ هوش مصنوعی به آن دقیق و مفیدتر خواهد بود. از پرسیدن سوالات مبهم، دوپهلو و بی‌انتها خودداری کنید. در مثال بالا وقتی بپرسید آب و هوا چطور است سوال شما نه تنها مشخص نیست بلکه بی حد و مرز است. یعنی سوال شما می‌تواند آب و هوای هزاران شهر در دنیا را شامل شود. اما وقتی درباره آب و هوای یک منطقه خاص سوال کنید آن وقت سوال‌تان واضح و مشخص خواهد بود.

نمونه صحیح : بهترین رستوران‌های غذای سنتی مرکز شهر تبریز را معرفی کن

نمونه نادرست: چند رستوران خوب به من معرفی کن

 

۲- از زبان و بیان شفاف و مختصر در مکالمات خود با هوش مصنوعی استفاده کنید

از زبانی شفاف و مختصر برای سوالات خود از هوش مصنوعی استفاده کنید. از به کارگیری عبارات زبانی پیچیده و بسیار تخصصی که ممکن است هوش مصنوعی آنها را تشخیص ندهد خودداری کنید.

نمونه نادرست: یک غذای سرخ کردنی آسان‌پز خوشمزه که با مواد اولیه معمولی که در خانه‌های هر ایرانی یافت می‌شود بتوان پخت را با طرز پخت معرفی کن

این سوال دارای عبارات پیچیده و تخصصی است و به شکل غیرضروری طولانی است.

نمونه صحیح: دستور پخت یک غذای سنتی خوشمزه رشتی را معرفی کن

 

۳- اطلاعات کافی در سوالات خود مطرح کنید

سعی کنید به هوش مصنوعی اطلاعات کافی درباره سوال خود بدهید تا بتواند پرسش شما را به درستی درک کرده و پاسخ‌های مرتبط بدهد. مثلا اگر درباره یک محصول می‌خواهید از هوش مصنوعی سوال بپرسید نام کامل آن به همراه برند یا سال ساخت را مطرح کنید.

نمونه نادرست: قیمت آیفون جدید چقدر است؟

نمونه صحیح: قیمت آیفون ۱۴ پرومکس در ایران چقدر است؟

 

۴- از لحن و جمله‌بندی مناسب در مکالمات خود با هوش مصنوعی استفاده کنید

استفاده از لحن و جمله‌بندی مناسب در پاسخ‌های هوش مصنوعی اثرگذار است. سعی کنید از لحن خنثی و مودبانه در پرسیدن استفاده کنید و از زبان گستاخانه و بی‌ادبانه در سوال پرهیز کنید.

نمونه نادرست: روبات احمق! اطلاعاتی درباره ایرپاد اپل به من بده

نمونه صحیح: لطفا اطلاعاتی درباره ایرپادهای اپل به من بدهید

 

۵- استفاده از آزمون و خطا

و در نهایت یکی از بهترین ترفندها برای مکالمه با هوش مصنوعی استفاده از آزمون و خطاست. اگر دقت کنید کاربرانی که از هوش مصنوعی و ابزارهای آن زیاد استفاده کرده‌اند کارکردهای شگفت‌انگیز آن را کشف می‌کنند. آنها به دلیل آزمون و خطا، نحوه پرسیدن و استفاده از بات‌های هوش مصنوعی را درک کرده‌اند و با پرامپت‌های دقیق و سوالات یا درخواست های مناسب، بهترین پاسخ‌ها را دریافت می‌کنند.

بنابراین اگر شما با یک پرسش، پاسخ درستی دریافت نکردید سعی کنید جمله‌بندی و نحوه پرسیدن را تغییر دهید تا به پاسخ درست بدهید. با تکرار و آزمودن شکل‌ها مختلف پرسیدن، می‌توانید نحوه درک مطلب روباتی که با ان گفتگو می‌کنید را متوجه شوید و در نهایت بتوانید ارتباط بهتری با او برقرار کنید. دقیقا مثل انسانی که زبانش را نمی‌فهمید باید سعی کنید با یافتن آن زبان مشترک، با او ارتباط برقرار کنید.

البته با توجه به هزینه‌بر بودن استفاده از هوش مصنوعی، این آزمون و خطا می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد. برای همین می‌توانید از پلن رایگان هم‌نگار برای این منظور استفاده کنید (هم‌نگار دارای پلن رایگان ماهانه است)  و یا بسته حجمی آن را تهیه کنید که دارای ارزان‌ترین قیمت و مناسب برای مقاصد آزمایشی است.

 

جمع‌بندی

در این راهنما سعی کردیم نکات و ترفندهای کلیدی و اصلی در برقراری ارتباط با روبات هوش مصنوعی و نحوه صحیح پرسیدن از او برای دریافت بهترین پاسخ‌ها را ذکر کنیم. در بخش‌های بعدی این مجموعه، شما را با نمونه‌های بیشتر و تخصصی‌تر در زمینه‌های مختلف آشنا می‌کنیم به طوری که بتوانید در زمینه کاری خود بهترین عملکرد را از ابزارهای هوش مصنوعی – این سرویس انقلابی عصر جدید – دریافت کنید.

 

توجه: این متن توسط ابزار مترجم هوش مصنوعی و ابزارک وبلاگ‌نویس پلتفرم هم‌نگار – به جز بخش مشخص شده با * –  ترجمه و نگارش شده است. مدت زمان تولید این مطلب: ۱۷ دقیقه

معرفی و مروری بر سه اثر مطرح جوجو مویز
بورخس برای مقابله با اضطراب حاصل از نابینایی شروع به یادگیری یک زبان جدید کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF