0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

فرانچایز بی‌مصرف‌ها در سال ۲۰۱۰ شروع شد و گروهی از بزرگ‌ترین ستاره‌های اکشن هالیوود شامل سیلوستر استالونه، جیسون استاتهام، دولف لاندگرن، جت لی، آرنولد شوراتزنگر، آنتونیو باندراس، وسلی اسنایپس، چاک نوریس، بروس ویلیس و هریسون فورد را برای ماموریت‌های نجات جهان گرد هم آورد. ۳ فیلم اول این فرانچایز بیش‌ از ۸۰۰ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی فروش داشتند و اکنون این مجموعه با بی‌مصرف‌ها ۴ امیدوار است که از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.
اگرچه بخاطر وقفه‌های طولانی در تولید در مقطعی تصور می‌شد که این فرانچایز پایان یافته است، اما در نهایت بی‌مصرف‌ها ۴ بعد از نزدیک به یک دهه با عنوان رسمی Expendbles 4 آماده اکران شد. فیلمی که در آن سیلوستر استالونه سکان هدایت این فرانچایز را به جیسون استاتهام می‌سپارد. این اگرچه شاید خبر بدی برای طرفداران این فرانچایز باشد، اما نوید این را می‌دهد که ماجراجویی‌های این قهرمانان همچنان ادامه خواهد داشت. باید ببینیم که آیا این فیلم می‌تواند شروع تازه‌ای برای این فرانچایز رقم بزند یا خیر.

خلاصه داستان فیلم بی مصرف ها ۴

نسل جدیدی از ستاره‌ها برای یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در فیلم بی مصرف ها ۴ The Expendables به برترین چهره‌های سینمای اکشن می‌پیوندند. جیسون استاتهام، دولف لاندگرن، رندی کوچار و سیلوستر استالونه به عنوان گروهی از مزدوران برگزیده برای اولین بار با کورتیس «فیفتی سنت» جکسون، مگان فاکس، تونی جا، ایکو اویس، جیکوب اسکیپیو، لوی ترن و اندی گارسیا، همراه می‌شوند. بی‌مصرف‌ها مجهز به اسلحه‌های مختلف و مهارت‌های استفاده از آن‌ها، آخرین خط دفاعی جهان هستند. تیمی که وقتی همه گزینه‌های دیگر منتفی و دسترس‌ناپذیر هستند، برای انجام ماموریت فراخوانده می‌شوند. اما اعضای جدید با سبک‌ها و تاکتیک‌های جدید، خون تازه‌ای به آن تزریق می‌کنند.

تاریخ پخش فیلم بی مصرف ها ۴

فیلم بی مصرف ها ۴ پس از کش و قوس‌های بسیار قرار بود در ۴ در آوریل ۲۰۱۹ مقابل دوربین برود، اما تولید آن به تعویق افتاد. فیلمبرداری به طور رسمی دو سال بعد در سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شد و استالونه فیلمبرداری صحنه‌های خود را در اکتبر همان سال به پایان رساند. لاینزگیت چهارمین فیلم فرانچایز بی‌مصرف‌ها را از تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ در سینماهای آمریکا به نمایش درآورد.

البته لاینزگیت در ابتدا اکران آن را برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرده بود اما در نهایت به تاریخ فعلی منتقل شد. جالب است بدانید این اولین باری است که فیلمی از فرانچایز بی‌مصرف‌ها در تابستان روی پرده نمی‌رود، زیرا هر سه فیلم قبلی این مجموعه در ماه اوت منتشر شده بودند. به محض انتشار، لینک دانلود فیلم با زیرنویس فارسی در باکس ارزیابی پایین پست نمایش داده خواهد شد.

 

تاریخچه فرانچایز بی‌مصرف‌ها

فرانچایز بی‌مصرف‌ها در سال ۲۰۱۰ با معرفی بارنی راس، لی کریسمس، گانر جنسن و تول رود و افرادی دیگر به عنوان گروهی از مزدوران تراز اول که همه جور پروژه و ماموریت از سازمان‌های دولتی در سراسر جهان، از جمله ترور، عملیات نجات و غیره را متقبل می‌شوند، آغاز به کار کرد. همه داستان‌ها حول این چهار شخصیت کلیدی می‌چرخند. هر یک از سه قسمت اول این مجموعه یک ماموریت جدید را شامل می‌شود که مجموعه‌ای متفاوت از مزدوران وظیفه اجرای آن را به عهده دارند. البته رهبری همه این ماموریت‌ها به عهده راس، کریسمس، جنسن و رود، است. اگرچه بی‌مصرف‌ها ۴ در ادامه این مجموعه قرار می‌گیرد، اما لزوما در ادامه فیلم قبلی نیست. فیلمی که ظاهرا بیش‌تر بر شخصیت لی کریسمس با بازی جیسون استاتهام تمرکز دارد.

بازیگران و عوامل فیلم بی مصرف ها ۴

۴ عضو اصلی تیم بی‌مصرف‌‌ها دوباره گرد هم آمده‌اند: سیلوستر استالونه در نقش بارنی راس، جیسون استاتهام در نقش لی کریسمس، دولف لاندگرن در نقش گانر جنسن و رندی کوچار در نقش تول رود. اما خبر بد اینکه آرنولد شوارتزنگر، جت لی، تری کروس، هریسون فورد و بروس ویلیس در بی‌مصرف‌ها ۴ حضور ندارند.

آخرین حضور استالونه در بی مصرف ها ۴

همچنین متاسفانه به نظر می‌رسد این آخرین باری است که سیلوستر استالونه را در نقش رهبر گروه بی‌مصرف‌ها، ملاقات می‌کنیم. زمانی‌که فیلمبرداری استالونه تمام شد، او در ویدئویی در اینستاگرام خود اعلام کرد که آماده است سکان هدایت مجموعه را به جیسون استاتهام بسپارد. همچنین ظاهرا در فیلم جدید، جیسون حضور پررنگ‌تری از استالونه دارد. باید ببینیم که چه سرنوشتی در انتظار شخصیت بارنی راس در فیلم است.

معرفی بازیگران جدید

اگرچه چهره‌های مشهوری مانند شوارتزنگر و جت لی، در اینجا غایب هستند، اما با چهره‌های جدیدی در فیلم حضور دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به کورتیس «فیفتی سنت» جکسون در نقش ایزی دی، جیکوب اسکیپیو در نقش گالان و لوی ترن در نقش لاش، اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، مگان فاکس در نقش یک عامل سیا (CIA) و عضو گروه بی‌مصرف‌ها و تونی جا در نقش دچا عضو سابق این گروه، در فیلم بازی کرده‌اند.

ایکو اویس، بازیگر و استاد هنرهای رزمی که عمده شهرتش را مدیون هنرنمایی در اکشن‌های دیوانه‌واری مانند یورش (The Raid) و شب برای ما می‌آید (The Night Comes for Us) است، شخصیت شرور رحمت را به تصویر کشیده است.

اما یک نام دیگر در فهرست بازیگران وجود دارد که برای اولین‌بار در کنار بی‌مصرف‌ها قرار گرفته است. او کسی نیست جز اندی گارسیا. این بازیگر نامزد اسکار که او را با نقش آفرینی‌های درخشانش در فیلم‌هایی مانند تسخیرناپذیران (The Untouchables) برایان دی پالما و پدرخوانده: قسمت سوم (The Godfather: Part III) فرانسیس فورد کاپولا و فرانچایز اوشن (Ocean)، به یاد می‌آوریم، در اینجا در نقش یک مامور سیا به نام مارش حضور دارد.

فیلم بی‌مصرف‌ها

کارگردان بی‌مصرف‌ها ۴ کیست؟

گروهی از کارگردان‌های خوش‌قریحه اکشن، هدایت فرانچایز بی‌مصرف‌ها را تاکنون به عهده داشته‌اند. سیلوستر استالونه، سایمون وست و پاتریک هیوز، به ترتیب سه فیلم اول این فرانچایز را کارگردانی کرده‌اند. کارگردان و بدلکار سابق، اسکات وا، پشت دوربین جدیدترین فیلم این مجموعه حضور داشته است.

خانواده اسکات با ژانر اکشن پیوندی نزدیک دارند. زیرا او و برادرش، ریک رومن وا، هر دو فیلم‌های اکشن زیادی را کارگردانی کرده‌اند. در کارنامه ریک کارگردانی فیلم‌های هیجان‌انگیز قابل توجهی مانند تبهکار (Felon)، انجل سقوط کرده است (Angel Has Fallen) و گرینلند (Greenland)، دیده می‌شود. اسکات نیز با فیلم اکشن قانون شجاعت (Act of Valor)، نام خود را به عنوان یک فیلمساز مطرح کرد. اکشن مسابقه‌ای جنون سرعت (Need for Speed) با حضور آرون پال و درام بقای زیر شش: معجزه در کوهستان (۶ Below: Miracle on the Mountain) با حضور جاش هارتنت، دو فیلم بعدی اسکات هستند. برادران وا امسال نیز سه فیلم اکشن روانه سینماها کردند: ریک با فیلم قندهار (Kandahar) با بازی جرارد باتلر و اسکات با دو فیلم ضربه پنهان (Hidden Strike) با بازی جکی چان و جان سینا و همچنین بی‌مصرف‌ها ۴. همانطور که اشاره کردیم اسکات یک بدلکار سابق است که روی فیلم‌های شناخته‌شده‌ای مانند پسران بد ۲ (Bad Boys II)، کسب‌وکار ایتالیایی (The Italian Job) و اولین مرد عنکبوتی توبی مگوایر، کار کرده است.

فیلمنامه‌نویسان بی‌مصرف‌ها ۴

کورت ویمر، تاد داگرهارت و مکس آدامز، فیلمنامه بی‌مصرف‌ها ۴ را برمبنای داستانی از خود ویمر، داگرهارت و اسپنسر کوهن به نگارش درآورده‌اند. داگرهارت، در میان این افراد، تازه‌کارترین شخص است. فیلم نیلوفر سیاه (Black Lotus) که مدت زیادی از عرضه آن نمی‌گذرد، نخستین تجربه داگرهارت در نگارش فیلمنامه یک قصه اکشن محسوب می‌شود. اما از سوی دیگر در کارنامه کوهن نگارش فیلمنامه آثار علمی تخیلی برجسته‌ای مانند داستان هجوم بیگانگان انقراض (Extinction) با بازی مایکل پینیا و سقوط ماه (Moonfall) رولاند امریش، به چشم می‌خورد. ویمر برخلاف داگرهارت و کوهن یک فیلمنامه‌نویس باتجربه و کارکشته است که سابقه زیادی در ژانر اکشن دارد. توازن (Equilibrium)، شهروند مطیع قانون (Law Abiding Citizen)، یادآوری کامل (Total Recall) و سالت (Salt)، برخی عناوین برجسته و به یاد ماندنی کارنامه ویمر را تشکیل می‌دهند. در نهایت باید به مکس آدامز اشاره کنیم که نگارش فیلمنامه آثاری مانند محموله گرانبها (Precious Cargo) – که آدامز همچنین آن را کارگردانی کرده – و استخراج (Extraction) با بازی بروس ویلیس و سرقت (Heist)‌ با بازی رابرت دنیرو را به عهده داشته است.

بی‌مصرف‌ها

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم بی مصرف ها ۴

سان فرانسیسکو کرونیکل | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

میک لاسال | آن‌ها پس از چهار بار تلاش در نهایت با بی‌مصرف‌ها ۴ یک فیلم اکشن خوب و رضایت‌بخش ساخته‌اند.

واشینگتن پست | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

مارک جنکینز |  فیلم غافلگیرکننده و بخصوص جاه‌طلبانه نیست، اما آنقدر پرتحرک و هوشمندانه است که بتوان از بیش‌تر ایرادات آن عبور کرد.

پولیگان | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

جاشوآ ریورا | فیلم‌های بی‌مصرف‌ها از یک ترفند و حقه مشخص استفاده می‌کنند که دیگر از کارافتاده و تکراری شده است. بنابراین اسکات وا در بی‌مصرف‌ها ۴ باید به ترفند دیگری متوسل می‌شد تا سرانجام موفق می‌شد یکی از این فیلم‌ها را به یک اکشن خوب تبدیل کند.

ایندیپندنت | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

کلاریس لافری | این دنباله، کهنه‌کارهای فرانچایز، سیلوستر استالونه و دولف لاندگرن را بازمی‌گرداند و نسبت به بی‌مصرف ۳ خشونت بیش‌تری به نمایش می‌گذارد، اما این کافی نیست.

Slashfilm | امتیاز: ۳۰ از ۱۰۰

ویتنی سیبولد | بی‌مصرف‌ها ۴ ممکن است بهترین فیلم این مجموعه باشد. این به معنای تمجید از فیلم اسکات وا نیست، بلکه تنها به این موضوع اشاره دارد که این مجموعه فیلم‌ها در طول ۱۳ سال گذشته چقدر عملکرد بدی داشته‌اند. فیلم‌هایی بی‌خاصیت و با فیلمنامه‌هایی بد که حقه‌ها و ترفندهای‌شان هرگز نتیجه ندادند. همانطور که از عنوان پیداست، این فیلمی بی‌ارزش و بدردنخور است.

توتال فیلم | امتیاز: ۲۰ از ۱۰۰

جیمز موترام | سیلوستر و استاتهام همیشه تماشایی هستند – به ویژه زمانی‌که دومی بادیگارد یک اینفلوئنسر نفرت‌انگیز رسانه‌های اجتماعی می‌شود. اما آن‌ها نمی‌توانند فیلم را از شکست کامل نجات بدهند.

The Film Verdict | امتیاز: ۱۵ از ۱۰۰

آلونسو دورالده | ایده پشت این مجموعه همیشه پتانسیل بالایی داشته است – اینکه تعدادی از ستاره‌های اکشن محبوب سال‌های گذشته را گرد هم بیاورید و به آن‌ها یک فرصت دیگر برای دنبال کردن حرفه‌شان بدهید – اما لذت و سرگرمی که انتظارش را می‌کشیدیم هرگز محقق نشد. جدیدترین فیلم این فرانچایز نیز فاقد هرگونه حس اهمیت، شوخ‌طبعی یا جذابیت است.

بی‌مصرف‌ها

نقد فیلم بی‌مصرف‌ها ۴ برگرفته از سایت هالیوود ریپورتر

فرانک شک | عنوان کنایه‌آمیز این فرانچایز اکشن سیلوستر استالونه، اکنون توصیف دقیقی برای چهارمین بخش آن است. بی‌مصرف‌ها ۴ بعد از گذشت نه سال از فیلم قبلی ضعیف این مجموعه، اکنون روانه سینماها شده است. فیلمی که نشان‌دهنده یک افت شدید برای فرانچایزی است که به عنوان رجوعی نوستالژیک و سرگرم‌کننده به فیلم‌های اکشن سنتی مردانه با حضور ستاره‌های عضلانی، شروع شد. یک فیلم پایین‌تر از سطح انتظار برای جیسون استاتهام با حضور کوتاهی از استالونه و چند بازیگر جدید که موفق نمی‌شوند تاثیر زیادی بگذراند. فیلمی که نشان می‌دهد باید نقطه پایانی بر این فرانچایز گذاشت.

طبق شنیده‌ها در ابتدا ستاره‌هایی مانند پیرس برازنان، کلینت ایستوود و جک نیکلسون برای بازی در چهارمین فیلم بی‌مصرف‌ها در نظر گرفته شده بودند. حتی بر فرض درستی این شایعات، باتوجه به لیست نهایی بازیگران، بیش‌تر شبیه یک لیست آرزوهای بابا نوئل بودند. بجز استاتهام و استالونه، دولف لاندگرن و رندی کوچار تنها بازیگران اصلی فرانچایز هستند که برای این دنباله بازگشته‌اند.

تازه‌واردها عبارتند از کورتیس فیفتی سنت جکسون که تلاش بیهوده‌ای برای القای شور و شوق به فیلم دارد؛ جیکوب اسکیپیو که به عنوان پسر شخصیت آنتونیو باندراس در قسمت قبلی، یک برداشت غیر جذاب از باندراس انجام می‌دهد؛ لوی ترن گستاخ و با خالکوبی‌های زیاد؛ اندی گارسیا که احتمالا در حال مرور خاطرات خود در کار با افرادی مانند فرانسیس فورد کاپولا، برایان دی پالما و استیون سودربرگ است؛ و مگان فاکس که به نظر می‌رسد شخصیتش برای رفتن به ماموریت‌های بسیار خطرناک لباسی نامناسب به تن دارد. او نقش دوست دختر استاتهام را بازی می‌کند، بنابراین انتظار می‌رود معاشقه آن‌ها شامل یک دعوا و مبارزه‌ کوبنده باشد.

از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به تونی جا و ایکوس اویس اشاره کرد که به ترتیب شهرتشان را مدیون بازی در فیلم‌های اونگ-بک: مبارز موای تای (Ong-Bak: Muay Thai Warrior) و فرانچایز یورش (The Raid) هستند. واقعا هیجان انگیز بود اگر به هر کدام از این ستاره‌های اکشن فرصتی برای نمایش مهارت‌ها و توانایی‌های‌شان داده می‌شد. در عوض، حضور این دو متخصص فوق‌العاده پرجنب و جوش هنرهای رزمی به صحنه‌های مبارزه کوتاه و ملال‌آوری خلاصه می‌شود. صحنه‌هایی که آنقدر ناشیانه فیلمبرداری و احمقانه تدوین شده‌اند که اگر کاروت تاپ و یاکوو سمیرنوف هم جای اویس و جا بودند، تفاوتی ایجاد نمی‌شد.

پیرنگ داستانی ضعیف فیلم به تلاش برای جلوگیری از دستیابی یک تروریست شرور (اویس) به چاشنی‌های کلاهک‌های هسته‌ای – که بیش‌تر شبیه نوعی مک‌گافین هستند – مربوط می‌شود. یک مامور سیا (اندی گارسیا) که کت و شلورهای خوش دوخت و گران‌قیمت به تن دارد تیم مزدوران را استخدام می‌کند، در حالیکه فریادزنان دستورات لازم را به آن‌ها می‌دهد. شخصیتی که به طور آشکاری و بدون آنکه به زبان بیاورد داد می‌زند که به من اعتماد نکنید!

حالا که صحبت از اعتماد شد باید بگوییم که فیلم بی مصرف ها ۴ با پیچش‌های داستانی ناخوشایند و قابل پیش‌بینی خود که تنها یک فیلمنامه‌نویس بد می‌تواند آن‌ها را طراحی کند – یا در این مورد سه فیلمنامه‌نویس بد -، به مخاطبانش خیانت می‌کند. شاید با خود بگویید که چه کسی به طرح داستانی یا توسعه شخصیت در یک فیلم رده بی مانند بی‌مصرف‌ها ۴ اهمیت می‌دهد؟ یا اینکه بگویید آیا اکشن بی‌وقفه و خشونت بی‌مورد موضوع اصلی نیستند؟ در پاسخ باید بگوییم بله همینطور است. اما فیلم از این جهت نیز ناامیدکننده است. زیرا فیلم بودجه محدود خود را از طریق نماهای CGI آنچنان ضعیف و ناشیانه‌‌ای نشان می‌دهد که باعث می‌شود برای واقع‌گرایی خامدستانه و زمخت صحنه پریدن از روی کوسه شخصیت فونزی با بازی هنری ویکلر در سیتکام روزهای خوش (Happy Days) دلتان تنگ شود.

اگر بخواهیم به نکات مثبت انگشت‌شمار فیلم اشاره کنیم – یا آن‌هایی که حداقل کاملا منفی نیست -، می‌توان گفت برخی شوخی‌های قابل قبول هرچند لوده در فیلم وجود دارد. همچنین شیمی میان استالونه و استاتهام هنوز قدرتمند است، اما مایه تاسف است که اولی را به ندرت در فیلم ملاقات می‌کنیم. استالونه اعلام کرده است که بی‌مصرف‌ها ۴ آخرین فیلم این فرانچایز خواهد بود (امیدواریم همینطور باشد!). اما او چند بار درباره راکی و رمبو، همین اظهار نظر را تکرار کرده است؟

امتیازهای فیلم بی‌مصرف‌ها ۴

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۵.۲ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۴.۴ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۱۲ درصد بر اساس ۱۰۷ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۶۹ درصد
منتقدان متاکریتیک ۳۰ درصد براساس ۳۳ نقد

صحبت‌های اسکات وا درباره سیلوستر استالونه

استالونه همچنان من را شگفت‌زده می‌کند

فکر کنم این ایده که استالونه سکان هدایت فرانچایز را به استاتهام می‌سپارد، هیجان‌انگیز است. استالونه همچنان با توانایی بدنی‌اش در این سن و سال من را شگفت‌زده می‌کند. هنوز برایم غیرقابل باور است. من ۵۳ ساله و داغون هستم، اما او در اواخر هفتاد سالگی است و هنوز می‌تواند این کارها را انجام بدهد. اما در مورد سیلوستر فکر می‌کنم که او در نقطه‌ای از زندگی خود قرار دارد که زمان برایش بسیار مهم است. حضور کامل او در یک فیلم بی‌مصرف‌ها زمان زیادی از او می‌گیرد و من کاملا به او احترام می‌گذارم. جیسون هم سن و سال من است و هنوز نسبت به فعالیت مداوم هیجان زیادی دارد. بنابراین این یک انتقال طبیعی بود.

پوستر فیلم بی‌ مصرف‌ ها ۴

پوستر فیلم بی‌ مصرف‌ ها 4

لینک منبع

Expendables4 04
نقد و بررسی فیلم بی مصرف ها ۴ The Expendables 2023
چکیده ارزیابی
امتیاز خوانندگان۰ رای
نقاط مثبت
نقاط منفی
۲.۶
امتیاز منتقد
جای خالی مالک؛ نقد و بررسی فصل دوم سریال زخم کاری تا قسمت پنجم
نحوه ساخت صفحه لینکدین و ۱۸ نکته مهم برای داشتن پروفایل حرفه‌ای

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی