0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

منطقه تحت نظر یک درام تاریخی به نویسندگی و کارگردانی جاناتان گلِیزِر است؛ فیلمساز تحسین‌شده انگلیسی که با سه فیلم بلند قبلی‌اش «جانور جذاب» (۲۰۰۰)، «تولد» (۲۰۰۴) و «زیر پوست» (۲۰۱۳) شناخته می‌شود و شهرتی جهانی پیدا کرده بود. «منطقه تحت نظر» اقتباس آزادی است از رمانی به همین نام از مارتین اِیمیس که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این فیلم که محصول مشترک انگلیس، لهستان و ایالات متحده است، اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره کن ۲۰۲۳ تجربه کرد و جایزه بزرگ و جایزه فیپرشی را برنده شد. منتقدان مختلفی منطقه تحت نظر را بهترین فیلم سال ۲۰۲۳ خوانده‌اند یا دست‌کم آن را به عنوان یکی از بهترین آثار سینمایی سال برگزیده‌اند.

خلاصه داستان فیلم منطقه تحت نظر

خلاصه داستان فیلم منطقه تحت نظر The Zone of Interest یا در ترجمه دیگر، منطقه مورد علاقه را می‌شود اینطور تعریف کرد؛ رودولف هوس، رییس اردوگاه آشویتس، با همسرش هدویگ و ۵ فرزندشان در خانه‌ای باصفا کنار اردوگاه زندگی می‌کنند. هوس فرزندانش را برای شنا و ماهیگیری از خانه بیرون می‌برد و هدویگ بیش‌تر وقت خود را صرف رسیدگی و نگهداری از باغ می‌کند. خدمتکاران هم کارهای خانه را انجام می‌دهند و متعلقات زندانیان هم به این خانواده تعلق می‌گیرد؛ اما در آن سوی دیوار باغ، صدای تیراندازی، فریاد، قطارها و کوره‌ها مدام به گوش می‌رسد. هوس طرح کوره آدم‌سوزی جدیدی را تایید می‌کند که خیلی زود به بهره‌برداری می‌رسد. او روزی در رود متوجه وجود بقایای انسانی می‌شود و به‌سرعت فرزندانش را از آب خارج می‌کند. هوس نامه‌ای به کارکنان اردوگاه می‌نویسد و آن‌ها را به دلیل این اهمال سرزنش می‌کند…

عوامل و بازیگران فیلم منطقه تحت نظر

نویسنده و کارگردان: جاناتان گلیزر، بر اساس رمانی به همین نام از مارتین اِیمیس، مدیر فیلمبرداری: ووکاش ژال، تدوینگر: پل واتس، آهنگساز: میکا لیوی ملقب به میکاچو،

بازیگران: کریستیان فریدل (رودولف هوس)، زاندرا هولر (هِدویگ هوس)، رالف هِرفورث (اسوالد پوهل)، یوهان کارتوس (کلاوس هوس)، لویی نوا ویته (هانس هوس) و…

تولید و زمان پخش فیلم The Zone of Interest

جاناتان گلیزر پس از تمام کردن ساخت «زیر پوست»، شیفته رمان مارتین اِیمیس با عنوان «منطقه تحت نظر» شد که آن زمان هنوز منتشر نشده بود. او حق اقتباس از رمان را خرید که دو شخصیت اصلی‌اش، پل و هانا دال، با نگاهی آزاد به رودولف هوس (رییس اردوگاه آشویتس که طولانی‌ترین دوره خدمت را در تاریخ این اردوگاه دارد) و همسرش هدویگ خلق شده‌اند. با وجود این، گلیزر تصمیم گرفت برای فیلمش از نام چهره‌های تاریخی اصلی استفاده کند و تحقیقاتی دوساله درباره خانواده هوس را هدایت کرد.

او چند بار از آشویتس دیدن کرد و زمانی که از محل اقامت خانواده هوس بازدید کرد به‌شدت متاثر شد. گلیزر همکاری نزدیکی را با موزه آشویتس و موسسه‌های مرتبط دیگری تجربه و اجازه پیدا کرد تا دسترسی ویژه‌ای به آرشیو داشته باشد؛ و به این وسیله به شهادت بازماندگان و افرادی دست یافت که در خانه هوس کار می‌کردند. علاوه بر این‌ها، گلیزر در طول تحقیقاتش با تیموتی اسنایدر مشورت کرد که سال ۲۰۱۵ کتاب زمین سیاه: هولوکاست به مثابه تاریخ و هشدار Black Earth: The Holocaust as History and Warning را منتشر کرد.

 

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم منطقه تحت نظر

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

دیوید رونی | حالا دیگر گفتن این حرف جسارت و ذکاوت خاصی نمی‌خواهد که جاناتان گلیزر عاجز است از ساختن فیلمی که اصالت نیرو‌بخشی نداشته باشد.

ورایتی | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

اوئن گلیبرمن | این فیلم عالی است؛ هراس‌انگیز و عمیق، تفکربرانگیز و غوطه‌ورکننده؛ فیلمی که شرارت آدمی را در مقابل نور می‌گیرد و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند؛ فیلمی که نظربازی و کنجکاوی ما برای دیدن نادیدنی را به بازی می‌گیرد؛ و این کار را با اصالتی نیروبخش انجام می‌دهد.

تایم | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

استِفِنی زاشارک | «منطقه تحت نظر» در ظاهر فیلمی است که احتمالا کم‌ترین آسیب روحی در خصوص هولوکاست را به تماشاگرانش می‌زند؛ با وجود این، فیلم به آرام‌ترین شیوه ممکن تماشاگران خود را ویران می‌کند.

اَسوشیئیتد پرس | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

جوسِلین نووِک | جاناتان گلیزر نویسنده و کارگردان، در فیلم وسواس‌گونه و دلخراش خود راهی پیدا کرده است تا شر و شرارت را بدون نمایش خود ترس به تماشاگر منتقل کند؛ و با این‌که ترس از جلوی چشمان ما می‌گریزد، به شیوه‌های عمیق‌تری به احساسات ما حمله‌ور می‌شود.

گاردین | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

پیتر بردشا | فیلم با موسیقی درخشان میکا لیوی و طراحی صدای جانی بِرن، دارای قدرتی بی‌چون‌وچرا شده است اما می‌تواند بحث احضار جلوه‌های سینمایی خوش‌ظاهر از ترس‌های تاریخ را یک بار دیگر به جریان بیندازد.

نیویورکر | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

ریچارد برودی |  فیلم گلیزر عرضه و نمایش ترس‌های عمیق با استفاده از پرداختن به چیزهای پیش‌پاافتاده است، اشاره به شناعت به شکل آسیب‌های روزمره کوچک. در این تلاش، جسارتی مفهومی وجود دارد اما گلیزر شجاعت یا دقت لازم برای تمام کردن موفقیت‌آمیز کار را ندارد.

نیویورک تایمز | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

مانولا دارگیس | تمام چیزی که از دیدن فیلم برمی‌آید این است که گلیزر یک مشق فیلم‌هنری توخالی و خودستایانه را انجام داده است که در آشویتس و روزگار هولوکاست روی می‌دهد.

فیلم منطقه مورد علاقه یا منطقه تحت نظر

آیا می‌دانید؟

  • مارتین ایمیس نویسنده رمان منبع اقتباس فیلم، روز نوزدهم ماه مه ۲۰۲۳ درگذشت؛ همان روزی که فیلم اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره کن تجربه کرد.
  • جاناتان گلیزر تا ۵ دوربین ثابت (و به روایتی دیگر تا ۱۰ دوربین) و حدود ۳۰ میکروفن را در خانه و باغ به صورت مخفیانه کار گذاشت تا صحنه‌های زیادی را بدون اطلاع بازیگران فیلمبرداری کند. از این رو آن‌ها کاملا در صحنه‌ها غرق شدند و از حضور و نقش‌آفرینی در محیطی واقع‌گرا لذت بردند.
  • دختر لهستانی فیلم با الهام از زنی به نام الکساندریا خلق شد که گلیزر در جریان تحقیقاتش ملاقات کرد. او به عنوان عضو ۱۲ ساله حزب مقاومت لهستان، با دوچرخه خودش را به اردوگاه می‌رساند و برای زندانیان گرسنه سیب می‌برد. درست همان‌طور که در فیلم آمده است او قطعه‌ای موسیقی را پیدا می‌کند که یکی از زندانیان به نام توماس وولف نوشته است که از جنگ، جان سالم به‌در می‌برد. الکساندریا ۹۰ ساله بود که با گلیزر ملاقات کرد و مدت کوتاهی بعدش هم درگذشت. دوچرخه و لباسی که بازیگر این نقش در فیلم استفاده می‌کند هر دو به الکساندریا تعلق داشتند.
  • ابتدا بخشی از فیلمنامه برای زاندرا هولر فرستاده شد که بحثی میان رودولف و هدویگ بود و گویای این نبود که ماهیت پروژه، فیلمی درباره هولوکاست است. زاندرا که تصمیم داشت هرگز نقش یک نازی را بازی نکند پس از خواندن فیلمنامه کاملا متقاعد شد و با گلیزر دیدار کرد چون به این باور رسیده بود که او نگرانی‌هایش مبنی بر تصویر کردن درست نازیسم بر پرده نقره‌ای را در نظر گرفته است.
  • سگ خود هولر یک وایمِرانِر سیاه است که نقش دیلا، سگ خانواده هوس را در فیلم بازی می‌کند.

فیلم منطقه تحت نظر

  • خانه اصلی هوس پس از جنگ به عنوان ملکی خصوصی باقی مانده بود. کریس آدی، طراح تولید فیلم، چند ماه زمان گذاشت تا خانه‌ای متروک در آن سوی دیوارهای اردوگاه را به نسخه دیگری از اقامتگاه خانواده هوس بدل کند. گیاهان باغ هم در آوریل ۲۰۲۱ کاشته شدند تا برای زمان فیلمبرداری شکوفا شوند.
  • بخش اصلی فیلمبرداری در آشویتس و تابستان ۲۰۲۱ شروع شد و تقریبا ۵۵ روز طول کشید. فیلمبرداری صحنه‌هایی که بعدا به فیلم اضافه شدند هم در ژانویه ۲۰۲۲ در شهر تاریخی یِلِنیا گورا واقع در جنوب غربی لهستان صورت گرفت.
  • گلیزر و فیلمبردارش ووکاش ژال به دنبال تصویری امروزی بودند و از این رو، آشویتس را به شیوه هنری و با در نظر گرفتن زیبایی‌شناسی تاریخی تصویر نکردند. به همین دلیل در هنگام فیلمبرداری فقط از نور طبیعی و واقع‌گرا استفاده شد.
  • «منطقه تحت نظر» نماینده رسمی سینمای انگلیس در بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی سال ۲۰۲۴ است.

امتیاز سایت های سینمایی به فیلم منطقه مورد علاقه

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۸ از ۱۰ ۲ هزار و ۹۰۰ کاربر
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۹۲ از ۱۰۰ بر اساس ۴۶ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۸.۷ از ۱۰ بر اساس ۱۹۰ نقد

بهترین فیلم های تاریخی سینما؛ فهرست ۴۵ تایی

پوستر فیلم منطقه تحت نظر The Zone of Interest

پوستر فیلم منطقه تحت نظر پوستر فیلم منطقه تحت نظر

لینک منبع

The Zone of Interest 01
نقد و بررسی فیلم منطقه تحت نظر The Zone of Interest 2023
چکیده ارزیابی
امتیاز خوانندگان۱ رای
نقاط مثبت
نقاط منفی
۴.۵
امتیاز منتقد
چگونه رامونا کوئیمبی به نسلی از دختران بی‌باکی آموخت
فیلم منطقه ممنوعه ساخته علی احمدزاده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی