0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

رعنا آزادی‌ور بازیگر نقش سمیرا در سریال زخم کاری کارنامه پرباری در سینما و نمایش خانگی دارد. او بازی در سینما را با فیلم مارمولک آغاز کرد و از همان فیلم توانست در مسیر حرفه‌ای سینما به شهرت برسد. آزادی‌ور در طول بیش از دو دهه فعالیت در سینما این شانس را داشته است که با کارگردان‌های نامی همکاری کند و در این میان فیلم‌های مطرحی را در کارنامه بازیگری‌اش به ثبت برساند. در این گزارش به بهانه حضور درخشان در سریال زخم کاری و در نقش سمیرا مروری داریم بر کارنامه کاری این بازیگر در سینما و نمایش خانگی.

کارنامه کامل و مرور بهترین نقش های رعنا آزادی ور به ترتیب انتشار مرتب شده‌اند

سریال زخم کاری | محمدحسین مهدویان | ۱۴۰۰ – ۱۴۰۲

شاید بتوان مهم‌ترین و بهترین کاراکتری که رعنا آزادی ور در طول دوران حرفه‌ای‌اش تا این لحظه بازی کرده را به شخصیت سمیرا در سریال زخم کاری اطلاق کرد. شخصیت فم‌فتال که ولع ثروت و قدرت به او امکان هر گونه جنایتی را می‌دهد. در فصل دوم سریال زخم کاری سمیرا با حفظ همان روحیه پس از حذف مالک به سراغ مهره اصلی مافیای اقتصادی رفته و با طلوعی ارتباط برقرار کرده است. بدون شک می‌توان سمیرا را جزو شخصیت‌های برگزیده آثار نمایشی دانست که بخش مهمی از این شخصیت‌پردازی به بازی قابل توجه آزادی‌ور بر می‌گردد و توانایی او در درک درست نقش و اجرای به موقع آن.

 

سریال سرگیجه | بهرنگ توفیقی | ۱۴۰۱

بهرنگ توفیقی پس از تجربه موفق ساخت سریال آقازاده در نمایش خانگی به سراغ ساخت یک سریال دیگر با پس‌زمینه جنایی و ماجرای قتل و راز کشته شدن یک شخص رفته است. رعنا آزادی ور در این سریال در نقش فریبا حاضر شده که با همسرش پیمان (حامد بهداد) ماجرای کشته شدن دوست و شریکشان (هادی حجازی‌فر) را پیگیری می‌کنند.

سریال سرگیجه

سریال جیران | حسن فتحی | ۱۴۰۰

حسن فتحی در آخرین تجربه سریال‌سازی خود به سراغ زندگی ناصرالدین‌شاه و عشق آتشین او به دخترک روستایی جیران رفت که زندگی پر فراز و نشیب حرمسرای ناصری را دستمایه درام اصلی قرار داده بود. رعنا آزادی ور در یکی از بهترین نقش های این سریال، در نقش تاج‌الدوله زن دوم شاه قاجار را بازی می‌کند که در طول سریال دسیسه‌های زیادی را برای به تخت نشاندن پسرش به کار می‌بندد که در نهایت مغلوب فتنه‌های میرزاآقاخان نوری می‌شود.

 

فیلم مرد بازنده | محمدحسین مهدویان | ۱۴۰۰

مهدویان در آخرین ساخته سینمایی‌اش به سراغ یک فیلم در حال و هوای نوآر با داستانی جنایی رفت. رعنا آزادی‌ور که تجربه همکاری با مهدویان را در زخم کاری داشت این‌بار در مرد بازنده در قامت یک زن محجبه به نام سمیه که همسرش به قتل رسیده است چهره متفاوتی از خودش به نمایش گذاشته است.

 

فیلم هفته‌ای یک‌بار آدم باش | شهرام شاه‌حسینی | ۱۳۹۹

این فیلم داستان زندگی دو برادر را روایت می‌کند که سبک زندگی و تفکرات متفاوتی دارند و با تشخیص بیماری آلزایمر پدرشان زندگی آن‌ها دستخوش تغییرات و تحولات زیادی می‌شود و هر یک از برادران در هر وهله از اتفاقات عجیب و غریبی که در طی این فیلم برایشان اتفاق می‌افتد کاستی‌ها و ایراد‌های سبک زندگی خود را می‌فهمند و آن را تغییر می‌دهند. آزادی‌ور با بازی در نقش همسر علی (پژمان جمشیدی) یکی از معدود فیلم‌های کمدی خود را بازی کرده است که می‌توان آن را در کارنامه کاری او متفاوت و یگانه دانست.

 

فیلم سونامی | میلاد صدرعاملی | ۱۳۹۷

اولین ساخته سینمایی میلاد صدرعاملی یک درام ورزشی است که داستان دو تکواندوکار تیم ملی را تعقیب می‌کند که هر کدام مشکلات خاص خودشان را دارند و باید برای انتخاب در وزن خود با یکدیگیر مسابقه دهند تا نفر برتر تیم ملی شده و در المپیک حاضر شوند. رعنا آزادی ور در سونامی نقش پریسا همتی خبرنگار ورزشی را بازی می‌کند که بعد از ازدواج ناموفق مرتضی (بهرام رادان) توانسته است با او رابطه عاطفی برقرار کرده و در مسیر رسیدن به تیم ملی او را کمک کند.

 

فیلم چهار راه استانبول | مصطفی کیایی | ۱۳۹۶

مصطفی کیایی بر اساس فاجعه ریزش ساختمان پلاسکو در تهران فیلمی را با محوریت ۲ نفر از کاسبان این ساختمان قدیمی تهران ساخت. فیلم به وضوح به تلاش امدادگران و نجات بسیاری از کسبه آن ساختمان اشاره دارد. رعنا آزادی‌ور در چهارراه استانبول نقش زهره را بازی می‌کند. خواهر لادن (ماهور الوند) که دل‌باخته احد (محسن کیایی) است. زهره شوهرش از راه گرفتن دیه تصادف روزگار می‌گذراند و پدرش (مسعود کرامتی) راننده تاکسی است. شخصیتی که آزادی‌ور در فیلم بازی کرد متفاوت از دیگر بازی‌هایش بود.

فیلم وقتی برگشتم | وحید موسائیان | ۱۳۹۶

وقتی برگشتم یک فیلم خانوادگی با محوریت زندگی یک زن میانسال با نام فرنگ است که فرزندانش در خانه با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستند. رعنا آزادی ور در این فیلم در نقش فرا بازی می‌کند. دختر خانواده که سعی می‌کند رابطه خوب خودش با مادر و خاله‌اش را حفظ کند و مشکلات آن‌ها را رفع و رجوع کند.

 

فیلم بهت | عباس رافعی | ۱۳۹۶

بهت ساخته عباس رافعی فیلمی درباره رحم اجاره‌ای است. آزادی‌ور در این فیلم در نقش لیلا زنی از طبقه فقیر جامعه است که زندگی‌اش به سختی می‌گذرد و به درخواست آتنا (مهتاب کرامتی) برای به دنیا آوردن فرزندشان جواب مثبت می‌دهد اما در پایان ماجرا اتفاق‌ تلخی می‌افتد که سرنوشت شخصیت‌های داخل فیلم را تغییر می‌دهد. فیلم فضایی ملتهب و اجتماعی دارد و یک بحران را به خوبی تصویر می‌کند و بازی آزادی‌ور در بهت در نقش یک زن باردار قابل قبول به نظر می‌رسد.

بهت

فیلم مرداد | بهمن کامیار | ۱۳۹۵

مرداد یک روایت اول شخص از زندگی زنی به نام رویا است که به واسطه چند بار سقط بچه امکان بچه‌دار شدنش کمتر شده و همین باعث شده است بحران‌های جدیدی پیش روی زندگی او شکل بگیرد. فیلم فضایی شاعرانه و خلوتی دارد و بازی رعنا آزادی ور در نقش رویا به باورپذیری اتمسفر فیلم کمک کرده است.

 

فیلم خانه دختر | شهرام شاه‌حسینی | ۱۳۹۳

شهرام شاه‌حسینی در اولین قدم برای ورود به سینمای جدی و دغدغه‌مند و پس از آنکه چند فیلم برای گیشه و فروش تجاری ساخت با فیلمنامه‌ای از پرویز شهبازی خانه دختر را جلوی دوربین برد. آزادی‌ور در خانه دختر در نقش سمیرا بازی می‌کند. دختری که در آستانه ازدواجش با بحرانی روبرو می‌شود که آبروی خودش و خانواده‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازی آزادی‌ور با اینکه از لحاظ مختصات نقش به بلندی دیگر نقش‌های شخصیت‌ها نیست اما محوریت داستان بر اساس درامی است که روی زندگی سمیرا شکل گرفته و از این رو خانه دختر را می‌توان فیلم مهمی برای رعنا آزادی‌ور دانست.

دختر

فیلم محمد رسول‌الله | مجید مجیدی | ۱۳۹۳

ابرپروژه محمد رسول‌الله (ص) ساخته مجید مجیدی با انبوهی از بازیگران مطرح سینمای ایران و عواملی از سرتاسر دنیا یکی از ماندگارترین فیلم‌های سینمای ایران است که درباره بخشی از زندگی نبی مکرم اسلام (ص) ساخته شده است. رعنا آزادی ور در این فیلم در نقش ام‌جمیل همسر عبدالوهب عموی پیامبر بازی می‌کند. زنی که عامل اصلی دشمنی عموی پیامبر با برادرزاده خودش است و در واقع یکی از نقش‌های منفی فیلم مجیدی به حساب می‌آید. آزادی‌ور در این نقش هم که شباهت زیادی به بازی‌های اخیر او دارد، توانسته در تصویر این کاراکتر تاریخی موفق عمل کند و یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های رعنا آزادی ور باشد.

 

فیلم خشم و هیاهو | هومن سیدی | ۱۳۹۳

هومن سیدی بر اساس زندگی دراماتیک ناصر محمدخانی و ماجرای قتل لاله سحرخیزان خشم و هیاهو را ساخت. فیلمی که البته با جابجایی برخی شخصیت‌ها و محوریت قرار دادن زندگی یک خواننده مطرح سعی کرد نگاه مستقل‌تری از درام اصلی ارائه دهد. آزادی‌ور در خشم و هیاهو در نقش تینا همسر خواننده معروف را بازی کرد که به خاطر لغزش همسرش در یک رابطه خارج از عرف و در یک سهل‌انگاری با ماشین تصادف می‌کند و می‌میرد.

هیاهو

فیلم این سیب هم برای تو | سیروس الوند | ۱۳۹۳

سیروس الوند در اوایل دهه ۹۰ ملودرامی به شیوه دهه ۷۰ تولید کرد با قصه‌ای پرطمطراق از دو دوست که به خاطر خیانت دومی و ازدواج با نامزد اولی رابطه میان آن دو دوست تیره و تار شده و تبدیل به خصومتی سنگین می‌شود. رعنا آزادی‌ور در نقش بیتا با دوستش شایسته (پریناز ایزدیار) زندگی می‌کند که دوستش شایسته پس از آنکه متوجه می‌شود بیتا با نامزدش سازگاری ندارد با نامزد سابق بیتا ازدواج می‌کند. ابعاد نقش و شیوه شخصیت‌پردازی کاراکتر بیتا در این فیلم باعث شد آزادی‌ور در درام پر تعلیق سیروس الوند به برگ برنده آن تبدیل شود.

 

فیلم داره صبح میشه | یلدا جبلی | ۱۳۹۳

داره صبح میشه اولین ساخته سینمایی یلدا جبلی قصه چهار خانواده با رازهای درهم‌تنیده‌شان را در یک شب تا صبح روایت می‌کند، قصه عشق و بحران رابطه، قصه رازهایی که سال‌ها مدفون شده و امشب وقت دوباره عیان شدنش است. رعنا آزادی‌ور در نقش لیلا داستان زنی را بازی می‌کند که بعد از ۱۰ سال عشق قدیمی‌اش امیر (مهدی احمدی) را می‌بیند و در یک شب در حالی که هر دو ازدواج کردند در یک دیدار دوباره درباره زندگی‌ خودشان صحبت می‌کنند.

 

فیلم طهران – تهران | داریوش مهرجویی و مهدی کرم‌پور | ۱۳۸۷

طهران – تهران یکی از پروژه‌های سینمایی بود که قرار بود فیلمسازان دو نسل متفاوت روایت خودشان را از شهر تهران به عنوان مهم‌ترین شهر ایران به تصویر بکشند. مهدی کرم‌پور در اپیزود تهران در جستجوی زیبایی به سراغ داستانی درباره یک گروه نوازنده رفت که به خاطر مشکلات مجوز نمی‌توانند کنسرت خود را برگزار کنند. رعنا آزادی‌ور در این فیلم در نقش سارا دختر یک حاجی بازاری که با افکار پدرش مشکلات زیادی دارد بازی می‌کند و تلاش می‌کند با نامزدش با بازی رضا یزدانی راهی پیدا کند تا برای ادامه تحصیل به وین برود.

دانلود فیلم طهران – تهران در فیلیمو

فیلم درباره الی | اصغر فرهادی | ۱۳۸۷

شاید به جرات بتوان گفت درباره الی در روند کارنامه کاری رعنا آزادی ور یک نقطه عطف مهم به حساب می‌آید. حضور او در یکی از ماندگارترین تیم‌های بازیگری و یکی از فیلم‌های مهم سینمای ایران باعث شد عیار حضور او در سینما در فاصله کمتر از ده سال به بالاترین نقطه برسد. بازی آزادی‌ور در نقش نازی در درام ملتهب و پرکشش درباره الی و همبازی شدن او با ستاره‌هایی چون ترانه علیدوستی و گلشیفته فراهانی از او یک بازیگر درجه اول ساخت که تا همیشه می‌تواند به آن افتخار کند.

فیلم درباره الی

فیلم پارک وی | فریدون جیرانی | ۱۳۸۵

فریدون جیرانی هشت سال بعد از ساخت قرمز به سراغ یک درام روانشناختی دیگر در زیرگونه وحشت رفت و پارک وی را با حضور بازیگرانی جوان ساخت. غلامرضا موسوی که تهیه‌کننده قرمز هم بود در پارک وی در کنار همشهری‌اش ایستاد تا جیرانی باز هم موفقیت قرمز را در پارک وی تکرار کند. حاصل اما خیلی کمرنگ‌تر از قرمز بود اما حضور دو چهره جدید یعنی نیما شاهر‌خ‌شاهی و رعنا آزادی‌ور را در سینما تثبیت کرد. آزادی‌ور در پارک وی سعی کرد نقش دختری که به واسطه بیماری روانی شوهرش دچار مشکلاتی در زندگی‌اش می‌شود را به خوبی بازی کند و در مجموع می‌توان پارک وی و نقش رها روانبخش را در کارنامه آزادی‌ور یک نقطه عطف بدانیم.

فیلم پارک وی

فیلم هوو | علیرضا داودنژاد | ۱۳۸۳

هوو از آن دست ساخته‌های شیرین خاندان داوودنژاد است که در اوج محبوبیت عطاران در روزهای حضورش در تلویزیون ساخته شده و یکی از فیلم‌های خوب آن سال به شمار می‌رود. فیلم درباره عطا یک مرد متاهل است که یک ازدواج پنهان کرده و سعی می‌کند میان دو همسرش در رابطه تعادل برقرار کند. در این میان رعنا آزادی‌ور به عنوان پرستار فرزند کوچکشان سعی می‌کند که پسر کوچک عطا از لحاظ روحی آسیب نبیند.

فیلم هوو

فیلم مارمولک | کمال تبریزی | ۱۳۸۲

برای رعنا آزادی‌ور که در جوانی شانس حضور در یکی از مهم‌ترین آثار کمدی سینمای ایران را داشت نقش فائزه با وجود ابعاد کم آن در طول فیلم یک جهش بزرگ محسوب می‌شود. زنی که در آستانه طلاق از همسرش دل‌انگیز است و رضا مارمولک در قالب یک روحانی که به روستای آن‌ها رفته است همسر خشن و خلافکار فائزه را سر به راه می‌کند و زندگی آن‌ها رو به خوشی می‌رود. آزادی‌ور در این فیلم به اندازه مختصات نقش حضور تاثیرگذاری داشت و در کنار دیگر بازیگران فرعی فیلم نقش مهمی در شکل‌گیری شاهکاری به نام مارمولک داشتند.

 

لینک منبع

فهرست بهترین کارگردان هایی که تنها با یک فیلم در یاد ماندند
سریال جدید The Continental: از دنیای جان ویک - پیشنهاد و بررسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF