0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

اینستاگرام یکی از پر مخاطب‌ترین و محبوب‌ترین رسانه‌ها برای مردم ایران است. تعداد کاربران اینستاگرام حدود ۱ میلیارد کاربر فعال در ماه گزارش شده است و روزانه میلیو‌ن‌ها لایک (like) و کامنت (comment) در صفحات مختلف ثبت می‌شوند. این موارد به روند دیده شدن افراد و کسب‌وکارها کمک شایانی می‌کنند. روشن و واضح است که هر چقدر محتوایی که تولید می‌کنید جذاب و حرفه‌ای باشد، صفحه شما بیشتر دیده می‌شود و تعداد فالوورهایتان بیشتر می‌شود.

در واقع یک کاربر در اینستاگرام وقتی محتوای پست، تعداد لایک‌ها و کامنت‌های شما را مشاهده می‌کند، به فالو کردن صفحه شما ترغیب می‌شود. اگر موفق شوید مخاطبان با ارزشی را جذب کنید که با برند یا مطالبی که انتشار می‌دهید همسو باشند، یک ارزش‌آفرینی دو طرفه ایجاد خواهید کرد. چرا که در این میان بخشی از آن‌ها با توجه به نیاز خود از خدمات یا محصولات برند شما استفاده می‌کنند. اینستاگرام به دلیل آنکه توانسته محیطی را برای تبادل اطلاعات و ارزش‌ها ایجاد کند به یک برنامه مهم و تاثیرگذار در بازاریابی محتوایی تبدیل شده است.

هدف از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

تولید محتوای تخصصی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، نتایج مختلفی دارد و هر کسب‌وکاری هدف مخصوص خود را دنبال می‌کند. در واقع لازم و ضروری است که هر شخصی هدف خود از تولید محتوا در اینستاگرام را مشخص کند، سپس دست به تولید محتوا بزند. پس اگر به هدفی که دارید توجه نکنید نمی‌توانید محتوای خود را تولید کنید. به طور کلی ۴ هدف مهم برای تولید محتوا در اینستاگرام وجود دارد که عبارتند از:

  • افزایش فالوور
  • افزایش درآمد مستقیم
  • افزایش آگاهی و برندسازی کسب‌وکار
  • فروش محصولات و خدمات

چگونه در اینستاگرام، تولید محتوا کنید؟

بعد از اینکه اکانت اینستاگرام خود را به اکانت بیزینسی تبدیل کردید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- هدفتان را مشخص کنید

اگر هدف از فعالیت در اینستاگرام را از بعضی از کسب‌وکارها بپرسید، احتمالاً می‌گویند:

«همه در اینستاگرام حضور دارند؛ چرا ما نباشیم؟»

شما مثل آن‌ها نباشید! برای شروع فعالیت در این شبکهٔ اجتماعی، باید هدف و مخاطبتان را قبل از هر کاری مشخص کنید. رشد مخاطب‌ها، ایجاد یک شبکه از مشتری‌ها و تعامل بیشتر با مشتریان از جمله اهداف تولید محتوا در اینستاگرام هستند. بعضی از کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ هم با هدف افزایش ترافیک و جذب مشتری راغب (جذب لید) یا افزایش آگاهی از برند و برندسازی اغلب به‌سراغ اینستاگرام می‌روند.

۲- موضوع محتوا را انتخاب کنید

باید بدانید که راجع به چه موضوعی، می‌خواهید محتوا تولید کنید؟ آیا عکاس هستید و دوست دارید عکس‌هایتان را منتشر کنید؟ یا یک فروشگاه اینترنتی دارید و برای فروش بیشتر به اینستاگرام احتیاج دارید؟

هر هدفی که دارید، بهتر است یک موضوع را انتخاب کنید و طبق آن پیش بروید. پیج‌های اینستاگرامی موفق علاوه‌‌بر انتخاب موضوع واحد، یک پالت رنگی خاص و مرتبط با برند خود هم انتخاب می‌کنند.

۳- مخاطبتان را بشناسید

شما برای پرسونا و مخاطب کسب‌وکارتان محتوا تولید می‌کنید. نیاز و خواستهٔ مخاطبِ هدف سنگ زیربنای استراتژی بازاریابی محتوای شما در اینستاگرام است. اگر کاربرهای اینستاگرام از پست‌های شما استفاده نکنند، محتوای شما به درد نمی‌خورد و به هدفتان هم نمی‌رسید.

برای شناخت مخاطب‌ها می‌توانید از قسمت اینسایت اینستاگرام کمک بگیرید. در این بخش، می‌توانید سن، جنسیت، محل زندگی و زمان فعالیت آن‌ها را ببینید. با بررسی صفحهٔ فالوورها هم می‌توانید به اطلاعات خوبی برسید. چه کسانی بیشتر با پست‌های شما تعامل دارند؟ فالوورهای کنونی پیج از چه گروهی هستند؟ علاقه‌مندی آن‌ها چیست؟ این سؤال‌ها به شناخت بهتر مخاطبان کمک می‌کنند.

۴- برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنید

هیچ‌ کاری بدون برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود. اگر یک هفته پست بگذارید و دو هفته هیچ موضوعی برای پست‌ گذاشتن نداشته باشید و صفحه را به حال خودش رها کنید، نمی‌توانید یک پیج اینستاگرامی موفق داشته باشید.

این مسئله برای فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت بیشتری دارد. برای افزایش فروش و معرفی خودتان به مشتری‌ها، باید طبق روند مشخصی محتوا تولید کنید. در تقویم محتوای اینستاگرام، تاریخ‌های انتشار محتوا، نوع محتوای هر پست، استوری و کپشن را مشخص کنید.

۵- ابزارهای تولید محتوا را مشخص کنید

بیشتر فروشگاه‌های اینستاگرامی برای عکاسی و ضبط ویدیو، از گوشی خود استفاده می‌کنند؛ ولی پس از گذشت مدتی فعالیت در این شبکه اجتماعی، به ابزارهای پیشرفته‌تری احتیاج پیدا می‌کنید. بک دراپ عکاسی، رینگ لایت و نگهدارندهٔ گوشی از جمله ابزارهای سخت‌افزاری تولید محتوا در اینستاگرام هستند.

علاوه‌ بر این‌ها، اپلیکیشن‌های مختلفی هم در این مسیر وجود دارند که در ادامه می‌خوانیم. بیشتر این اپلیکیشن‌ها برای ویرایش تصویر و ویدیو استفاده می‌شوند. پینترست بک‌گراندهای خوبی برای استوری‌ دارد و با کنوا هم می‌توانید تصاویر و پست‌های اسلایدی جذابی درست کنید. همچنین، در این میان بهتر است تا تولید محتوا با هوش مصنوعی را نیز در نظر بگیرید و ابزارهای مناسب برای این کار را آزمایش کنید؛ زیرا می‌توانید با این کار، سرعت خود را تا حد زیادی افزایش دهید. 

چند نکته مهم در تولید محتوای اینستاگرام

از تمام قابلیت‌های اینستاگرام استفاده کنید

اینستاگرام در روزهای نخست انتشار هدفی جز تسهیل کار عکاسان و هنرمندان برای به اشتراک‌گذاری آثار آن‌ها نداشت ولی امروزه به طور کلی رویکرد کاربران در استفاده از اینستاگرام تغییر کرده است و این نرم‌افزار تبدیل به فروشگاهی جذاب و تعاملی برای کاربران شده است؛ طبیعتاً با تغییر رویکرد کاربران و افزایش تقاضا برای استفاده از این نرم‌افزار، امکانات آن هم در طی سالیان افزایش پیدا کرده است، به گونه‎ای که انتشار محتویات در اینستاگرام تنها از طریق پست و استوری نیست بلکه شما می‌توانید با استفاده از  قابلیت Reels فیلم‌های مرتبط خود را آپلود کنید.

یادتان باشد که اگر بتوانید صفحه خود را آنقدر فعال و معتبر کنید که تعداد فالورهای شما زیاد شود و تیک آبی دریافت کنید، باز هم امکانات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تقویم محتوایی داشته باشید

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در مبحث آموزش تولید محتوا در اینستاگرام این است که شما برای انتشار محتوای خود برنامه‌ریزی داشته باشید؛ این کار از چند جهت می‌تواند به شما کمک کند و پیج شما را قابل اطمینان‌تر کند.

وقتی شما برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشخصی برای انتشار پست‌های خود داشته باشید، در وهله اول می‌توانید کارهایتان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که زمان کافی برای ساخت پست‌ها و استوری‌های جدید داشته باشید. از سوی دیگر به‌طور مرتب می‌توانید در پیج خود محتوای مرتبط و باکیفیت بگذارید و به این صورت حضور دائمی خود را برای دنبال کنندگان پیج تثبیت کنید زیرا کاربران شما نه تنها به دنبال محتوایی باکیفیت هستند بلکه بیشتر به دنبال پیج‌هایی می‌روند که فعال‌‌تر باشند.

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام + ابزار‌های کاربردی که ممکن است لازم داشته باشید 2

ارتباط نزدیک برقرار کنید

یکی از مهم‌ترین عناصر برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی و فروش آنلاین در تمام موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل در قالب سئو و بهینه سازی سایت، ایجاد حس همدلی و همراه بودن با مخاطبان، کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت است. هنگامی که شما به درک کاملی از نحوه استفاده کاربران از گوگل (در واقع هدف مارکتینگ آنلاین) و سایر موتورهای جستجو برسید، خواهید توانست این کاربران به وب سایت خود جذب کنید. پس هرچه ارتباط بیشتری در این فضا برقرار کنید، شانس موفقیت شما بیشتر است. مسلم است که ارتباط صمیمی با مخاطبان وفاداری آن‌ها را به همراه خواهد داشت و محبوبیت‌تان را بیشتر خواهد کرد.

با اینفلوئنسرها همکاری کنید

شکوفایی شبکه‌های اجتماعی در سالیان اخیر سبب شده است که کانال قدرتمند و جدیدی در فضای بازاریابی شکل بگیرد، این کانال همان اینفلوئنسرهای پرسروصدای شبکه‌های اجتماعی هستند. اینفلوئنسرها مخاطبان گسترده‌ای دارند و کسب‌وکارها می‌توانند بوسیله همکاری با اینفلوئنسرها از مخاطبان این افراد استفاده کنند و آنها را به خریداران احتمالی خود تبدیل کنند. با تولید محتوای مستمر و باکیفیت به مرور زمان در اینستاگرام دیده می‌شوید و به اهداف خود می‌رسید، اما همکاری با اینفلوئنسرها یکی از میانبرهایی است که به شما کمک می‌کند سریع‌تر به مقصد برسید.

 

زمان مناسبی را برای انتشار محتوای خود انتخاب کنید

انتشار محتوا در اینستاگرام باید در زمان مناسب انجام بگیرد. زمانیکه شما یک محتوا تولید می‌کنید باید بدانید این محتوا را در چه زمانی نشر دهید تا تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی را که دریافت می‌کنید افزایش یابد. پس انتخاب زمان مناسب برای دریافت بیشترین تعامل بسیار اهمیت دارد.

محتوای مرتبط با پیج خود را بازنشر یا Repost کنید 

گاهی اوقات به دلایل مختلف نمی‌توانید پست جدیدی تولید کنید یا در اینستاگرام با پستی برخورد می‌کنید که از نظر شما برای مخاطبان شما جالب خواهد بود؛ بنابراین می‌توانید آن پست را با ذکر منبع در صفحه اینستاگرامی خود بازنشر یا Repost کنید. این کار نه تنها اشکالی ندارد بلکه اگر به صورت اصولی انجام شود باعث تعامل و ارتباط بیشتر شما با پیج‌های رقیب می‌شود.

در پست‌ها انسجام و هماهنگی داشته باشید

اینستاگرام دریایی از تصاویر و ویدیوهای زیبا و باکیفیت یا معمولی و پیش پا افتاده است. وقتی کاربران شروع به دیدن پست‌ پیج‌هایی که فالو کرده‌اند می‌کنند، گاهی پیش می‌آید که اصلاً متوجه نشوند پستی که آن را لایک کرده‌اند یا به نظرشان جذاب بوده است، به کدام پیج تعلق دارد. به همین دلیل بهتر است یک نوع انسجام و به‌هم پیوستگی میان پست‌ها باشد. شما می‌توانید این هماهنگی و انسجام را با استفاده از جلوه‌های بصری نظیر تهیه قالب‌های هماهنگ یا لوگو و المان‌های مشترک به‌وجود آورید یا اینکه یک نوع هماهنگی در معنا و مفهوم و موضوع در پیج خود ایجاد کنید و به این صورت به کاربر سرنخ های لازم را بدهید تا هر بار پست شما را دید، متوجه امضای نامرئی شما در آن شود.

استراتژی محتوا داشته باشید

مهم‌ترین اصل در اینستاگرام آن است که به طور مداوم در آن فعالیت داشته باشید. یعنی نه آنقدر کمرنگ باشید که مخاطب شما را یادش برود و نه آنقدر پررنگ که شب‌ها هم خواب شما را ببیند! اما مدیریت این کار، چندان هم آسان نیست. شما با تهیه یک تقویم محتوایی که بالاتر توضیح داده شد می‌توانید این اصل مهم را رعایت کنید.

۳ نکته مهم درباره ویژگی‌ تصاویر و ویدئوها در اینستاگرام

  • پوستر (کاور) ویدئو و تصاویر؛ اولین ارتباط شما با مخاطب شماست. اگر پوستر، حاوی اطلاعات ارزشمند محتوایی باشد و از لحاظ بصری نیز زیبا باشد، مخاطب را وادار می‌کند که پست شما را ببیند و زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری لحاظ کند.
  • نکته مهم دیگر، نوار زمان یا تایم بار ویدیو است. از آنجایی که هر اسلاید اینستاگرام می‌تواند ۵۹ ثانیه ویدئو نمایش دهد، آگاهی مخاطب نسبت به اینکه در چه زمانی از دیدن ویدیو قرار دارد دارد، بسیار مهم است. باید بدانیم که این اطلاعات را برنامه اینستاگرام به کاربر نمی‌دهد و شما برای جبران این قضیه باید خودتان این امکان را به ویدئو بیافزایید.
  • زیرنویس یا تایتل؛ اکثر مخاطبین اینستاگرام معمولا در اوقات فراغت خود در محل کار یا در مسیر رفت‌و‌برگشت از خانه به محل‌کار (مترو و اتوبوس) در حال تماشا و دریافت اطلاعات از اینستاگرام هستند. بنابراین همیشه نمی‌توانند صدای ویدئو را بلند کنند. گاهی هم هدفون به‌همراه ندارند؛ در این حالت‌ها استفاده از زیرنویس اهمیت پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا کاربر لذت بیشتری از تماشای ویدئو ببرد. ویدئو با زیرنویس بازدهی بهتری دارد اما چنانچه اجرای کامل زیرنویس برای شما سخت است و یا گفتگوهای ویدئو زیاد است، می‌توانید قسمت‌های مهم و یا واژه‌های مهم مرتبط بهم را روی ویدئو بصورت تایتل بچسبانید.

معرفی اپلیکیشن تولید محتوا در اینستاگرام

از آنجایی که خیلی از افراد، محتوای اینستاگرام خود را با موبایل تهیه می‌کنند و کار کردن با نرم‌افزارهای کامپیوتری مثل فتوشاپ و پریمیر برایشان سخت است، در نتیجه ترجیح می‌دهند با همان موبایل‌های خود پست و استوری درست کنند.

در ادامه چند اپلیکیشن فوق‌العاده عالی و کاربردی که بدون شک خیلی از کاربران اینستاگرام از آن‌ها استفاده می‌کنند را باهم بررسی می‌کنیم.

۱. کنوا Canva

این اپلیکیشن، یکی از کامل‌ترین ابزارها در زمینه دیزاین است. همانطور که در عکس می‌بینید، قالب‌های آماده زیادی برای پست و استوری در Canva وجود دارند که می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. شما با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید محتواهای جذابی تولید کنید و در آخر با فرمت‌های مختلف PNG، JPEG و … دانلودشان کنید.

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام + ابزار‌های کاربردی که ممکن است لازم داشته باشید 3

۲. پیکس‌آرت Picsart

Picsart یکی از محبوب‌ترین اپلیکیش‌های ادیت و دیزاین عکس است. کار کردن با این اپلیکیشن، بسیار راحت است، پس اصلاً جای نگرانی نیست. از ویژگی‌های دیگر آن میتوان به ابزارهای حرفه‌ای مثل crop، clone، افکت‌های عکس، اضافه کردن استیکر، متن و عکس اشاره کرد.

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام + ابزار‌های کاربردی که ممکن است لازم داشته باشید 4

۳. وی اس سی او VSCO

بدون شک، یکی از خاص‌ترین ابزارهای ادیت عکس VSCO است. با این اپلیکیشن می‌توانید مثل حرفه‌ای‌ها عکس ادیت کنید، به عکس‌های خود فیلتر اضافه کنید، رنگ‌ها را تنظیم کنید و …

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام + ابزار‌های کاربردی که ممکن است لازم داشته باشید 5

۴. استوری میکر Storymaker

بخش استوری اینستاگرام، یک بخش پربازدید است و ما باید نهایت سعی خود را بکنیم که به جذابیت استوری‌هایمان اضافه کنیم. با اپلیکیشن Storymaker می‌توانید استوری‌های جذاب‌تری بسازید. هر فونتی که دوست دارید انتخاب کنید و خروجی‌های با کیفیت بگیرید.

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام + ابزار‌های کاربردی که ممکن است لازم داشته باشید 6

۵. مو استوری Mostory

اکثر استوری‌های جذابی که می‌بینید با این اپلیکیشن ساخته شده‌اند. با استفاده از Mostoty می‌توانید از بین صدها قالبی که برایتان آماده کرده است قالب مناسب خود را انتخاب کنید و عکس یا ویدیو بسازید. همچنین می‌توانید آهنگ هم به استوری‌هایتان اضافه کنید.

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام + ابزار‌های کاربردی که ممکن است لازم داشته باشید 7

 

۶. اینشات Inshot

یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای ویرایش ویدیو که تقریبا همه از آن استفاده می‌کنند، Inshot است. با این اپلیکیشن می‌توانید به ویدیو‌های خود انواع ترنزیشن را اضافه کنید، موسیقی دلخواه خود را به ویدیوها بچسبانید، هر متنی که دوست دارید روی ویدیو بنویسید، سرعتش را کم یا زیاد کنید و با کیفیت عالی خروجی بگیرید.

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام + ابزار‌های کاربردی که ممکن است لازم داشته باشید 8

۷. موشن نینجا Motion Ninja

با استفاده از این اپلیکیشن، دیگر به نرم‌افزارهای کامپیوتری نیازی نخواهید داشت. با اپلیکیشن‌ Motion Ninja، ویدیوهای خود را مانند یک ادیتور حرفه‌ای ویرایش کنید، بیش از ۱۰۰ افکت جذاب به آن‌ها اضافه کنید، از ترنزیشن‌های تماشایی آن‌ لذت ببرید، چند موسیقی را به طور همزمان به ویدیو اضافه کنید، سرعت آن را تنظیم کنید و هر متن یا استیکری که می‌خواهید را روی ویدیو خود بگذارید.

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام + ابزار‌های کاربردی که ممکن است لازم داشته باشید 9

 

هم‌نگار؛ تولید محتوای اینستاگرامی با هوش مصنوعی

در انتها یک سرویس تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی را به شما معرفی می‌کنیم که اتفاقا یک سرویس ایرانی است و شما می‌توانید بدون محدودیت‌ها و موانع معمول، از ابزارهای هوش مصنوعی کلاس جهانی برای تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنید.

هم‌نگار، ابزارها و سرویس‌های مختلفی را برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ارسال ایمیل، بازاریابی و .. در اختیارتان قرار می‌دهد. از جمله قالب‌های این پلتفرم، ساخت و تولید محتوا یا ارایه ایده برای کپشن، استوری و ریلز در اینستاگرام است. شما به سادگی موضوع مورد نظر یا کلمات کلیدی خود را وارد می‌کنید و چند نمونه (بر اساس تنظیمات شما) محتوای متناسب در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید آنها را در همان ادیتور برنامه – در صورت لزوم – ویرایش کرده و سپس کپی کنید و در اینستاگرام منتشر کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل تولید محتوا در اینستاگرام را بررسی کنیم و متوجه شویم که تولید محتوا در اینستاگرام چه انواعی دارد، استراتژی محتوا چیست، مشاغل اینستاگرام را بررسی کردیم و فهمیدیم که هزینه‌های تولید محتوا به چه عواملی بستگی دارد.

منابع

  • business.instagram.com
  • www.socialmediaexaminer.com
  • influencermarketinghub.com

لینک منبع

نگاهی به فیلم جنگل پرتقال؛ یک یادآوری مفصل
تأثیر ترس بر زندگیِ بشر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF