0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

فیلم پرواز ۱۷۵ از آن دست آثاری است که نگاهی قدسی و فرازمینی به موضوع هشت سال دفاع مقدس دارد. فیلم‌هایی از این دست به دلیل شاعرانگی خاصی که دارند مخاطبان ویژه خودش را هم خواهد داشت. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی این فیلم می‌اندازیم.

خلاصه داستان فیلم پرواز ۱۷۵

قصه فیلم پرواز ۱۷۵ از آنجا آغاز می‌شود که کودکی جنوبی یک ماهی صید می‌کند. در داخل شکم این ماهی، انگشتری است که مشخص می‌شود به شهیدی مفقودالاثر تعلق دارد. در ادامه حوادثی رخ می‌دهد تا این انگشتر به دست مادر آن شهید که سال‌ها چشم‌به‌راه خبری از فرزندش است، برسد.

نقد و بررسی فوری فیلم پرواز ۱۷۵

سیدمهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویاحتمالا خود فیلم و سازندگانش هم ادعایی ندارند که فیلم مهمی ساخته‌اند یا توانسته‌اند تصویر متفاوتی از خاطرات دفاع مقدس ارائه دهند یا نگاه ویژه‌ای به ارزش‌ها داشته‌اند، مشکل از آنجاست که این فیلم مملو از کلیشه و ساده را که نهایتا برای پخش از یکی از شبکه‌های استانی مناسب بوده یا نهایت موفقیتش -در وضعیت کنونی کیفی تلویزیون- پخش در یک عصر جمعه از شبکه یک بوده، حالا در جشنواره فیلم فجر است. ولو در بخش فیلم اولی‌ها.

فیلم پرواز ۱۷۵ حتی در رده تجربه‌های اول یک کارگردان هم اثر پر ایرادی در فیلمنامه و روایت قصه است. چه برسد به پرداخت کاراکترها، ایراد گرفتن به کلیشه‌ها و تمسخر شعارهایی که از دل فیلم بیرون می‌زند.

به قول آن منتقد تلویزیونی و مشهور، برخی فیلم‌ها «ماقبل نقد» هستند. این فیلم هم در ردیف فیلم‌هایی از این دست است که گویا در جشنواره امسال باید زیاد از این جمله‌ها نوشت. فیلم‌هایی که قلمی کردن همین ۲۵۰ کلمه هم زیادی است.

نام پیشنهادی دیگر برای فیلم:
ارزش فیلم: رد شدن در هیئت انتخاب حتی برای بخش تجلی اراده ملی و از این حرف‌ها.

۳ نکته از فیلم:

  • راستش همان وجهه تبلیغاتی «گریم متفاوت جمشید هاشم‌پور» هم بد است، چه برسد به بقیه فیلم.
  • هیچ
  • هیچ هیچ هیچ

بازیگران و عوامل فیلم پرواز ۱۷۵

محمد حسین حقیقت کارگردانفیلم پرواز ۱۷۵ تا به اینجا از مهجورترین فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر است که در بخش رقابتی نگاه نو جشنواره ۴۲ فیلم فجر حضور دارد. محمدحسین حقیقت متولد ۱۳۷۶ جوان‌ترین کارگردان جشنواره چهل و دوم است و سعید شرفی‌کیا هم به عنوان تهیه‌کننده در این فیلم حضور دارد.

در میان بازیگران معرفی شده برای این فیلم نام جمشید هاشم‌پور ستاره‌ سال‌های دور سینمای ایران که در دهه ۶۰ و ۷۰ آثار ماندگاری را بر پرده سینماها آورده بود یکی از نقش‌های اصلی را ایفا می‌کند. نام جعفر دهقان یکی از پایه ثابت‌های فیلم‌های دفاع مقدسی در کنار رضا توکلی، اسماعیل خلج و اتابک نادری و ثریا قاسمی در ترکیب بازیگران فیلم نشان می‌دهد با فیلمی طرف هستیم که بر مبنای ستاره‌های امروزی سینما شکل نگرفته است.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از؛ موسیقی: آریا عظیمی نژاد، تدوین: سیامک مهماندوست، طراحی و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی، طراح گریم: سیدجلال موسوی و عکاس:محسن بیده. این فیلم با سرمایه‌گذاری موسسه «نگار فیلم تبیان» در تهران، اهواز ، آبادان و اروندکنار تولید شده است.

چند نکته درباره فیلم

  • از جنس فیلم پرواز ۱۷۵ پیش از این سینمای ایران تجربه‌هایی را داشته است. از جمله فیلم دفتری از آسمان پرویز شیخ طادی یا فیلم دریاچه ماهی مریم دوستی و یا فیلم دلبری با بازی هنگامه قاضیانی که همگی فضایی شاعرانه دارند و نگاه فیلمساز به سینمای دفاع مقدس نگاهی است بر مبنای خیال و عرفان.
  • نکته جالب در مورد داستان فیلم پیوند معنایی فیلمساز و فیلمنامه‌نویس میان موضوع انگشتر داخل شکم ماهی و داستان حضرت یونس است. این تمثیل می‌تواند به جذابیت‌های دراماتیک اثر کمک کند.
  • بخش‌های مربوط به تهران این فیلم سینمایی در یک آسایشگاه گرفته شده است.

 

پوستر و عکس های فیلم پرواز ۱۷۵

پوستر فیلم پرواز 175مجید پتکی در فیلم پرواز 175جعفر دهقان در فیلم پرواز 175جمشید هاشم پور در فیلم پرواز 175ثریا قاسمی در فیلم پرواز 175ثریا قاسمی در فیلم پرواز 175

لینک منبع

نقد و بررسی سریال دادگاهی-جنایی متهم Accused | لبه تیز گناه و بی‌گناهی
هوش مصنوعی احمق است، اما به‌شکلی قانع‌کننده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF