0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

پس از رونق گرفتن ریالیتی شوهای مافیایی و توجه و استقبال مخاطبان از آنها، تولید سری‌های جدید این برنامه‌ها در دستور کار برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان قرار گرفت چرا که این برنامه‌ها تبدیل به یکی از سودآورترین سریال‌های شبکه خانگی شدند.

گرچه در پشت تمام این ریالیتی شوها نام سعید ابوطالب به چشم می‌خورد اما در یک اقدام متفاوت، فیلیمو تصمیم گرفت یک سری از برنامه‌های مافیایی خود را بدون سعید ابوطالب تولید کند. سری تازه به کارگردانی محمدرضا رضائیان ساخته شد و پس از چند قسمت توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. از جمله ابتکارات تازه در این مجموعه، استفاده از یک دکور کاملا متفاوت و جذاب و البته استفاده از گرداننده‌ای با نام محمد بحرانی بود.

زمان پخش مافیا زودیاک 1115x630 1

گردانندگی محمد بحرانی و سابقه او در کمدی باعث شده بود بسیاری از مخاطبان با نگاه منفی به سراغ این مجموعه بروند. اما در همان چند قسمت ابتدایی، محمد بحرانی نشان داد از آن کاراکتر همیشگی خود فاصله گرفته و وجه تازه‌ای از توانایی‌های خود را به مخاطب نشان داد. او توانست جدیت یک گرداننده را حفظ کند و به خوبی از پس کار برآید.

IMG 20230802 095515 796

دکور این مجموعه نیز برخلاف سری‌های دیگری که تحت عنوان بازی مافیا در شبکه‌ نمایش خانگی دیدیم بسیار باطراوت‌تر و جذاب‌تر است و به هیجان و جذابیت فضای بازی کمک بسیاری کرده است. پس از این موارد می‌رسیم به سناریوی این مجموعه، بازیکنان و در نهایت کارگردانی.

MG 9620

درباره سناریوی شب‌های مافیا: زودیاک هم باید بگوییم مانند مجموعه‌های دیگر حتی مجموعه جذابی مانند پدرخوانده، کمی زمان می‌برد تا مخاطبان با سناریوی جدید خو بگیرند. اما باید اعتراف کرد سناریوی این مجموعه، مانند آن‌چه در پدرخوانده شاهد بودیم خوب طراحی شده و دست‌کم تا به حال ضعف‌ها و مشکلاتی که در سناریوی پدرخوانده وجود داشت هم در اینجا به چشم نمی‌خورد.

نکته‌ای که در سناریوهای جدید اتفاق افتاده اضافه شدن یک ساید جدید به شهروند و مافیاست که باعث می‌شود شانس برنده شدن شهر، بیش از پیش کاهش یابد. همین موضوع به جذابیت و هیجان بازی می‌افزاید. در این سناریو، یک ساید جدید با نام زودیاک به بازی اضافه شده که برخلاف سناریوی پدرخوانده‌ها، مانند سایدهای دیگر امکان کشتن هم دارد. یعنی نه تنها مانند قبل به عنوان یک ساید فقط موظف به بازی همراه شهر یا مافیا نیست بلکه خودش امکان کشتن و همچنین امکان برنده شدن را نیز دارد.

قابلیت‌هایی مثل شات شب زودیاک و بمب‌گذاری باعث شده گروه مقابل شهروندان قدرت زیادی پیدا کند و عملا برنده شدن شهر به کار دشواری تبدیل شود. بنابراین اگر شهروندان بخواهند بازی را ببرند باید بسیار هوشمند عمل کرده، با اتحاد و انسجام و بدون گلاویز شدن با سایر شهروندان بتوانند در نهایت پیروز شوند.

اما نقطه ضعف ماجرا این‌جاست که در این سناریوی جدید، شاهد حضور بازیکنانی هستیم که به هیچ وجه در حد و اندازه‌های پلیرهای متوسط مافیا نیستند و در بعضی مواقع حتی شوی مافیا را به سمت یک شوی طنز تنزل داده و جدیت و هیجان بازی را از بین می‌برند. آن‌چه که مخاطبان بازی مافیا انتظار دارند و باعث هیجان آنها می‌شود جدیت بازیکنان در بازی و تلاش آنها برای پیروزی سایدشان و اهمیت قایل شدن برای آن است.

mafia 6 09

اما بازیکنانی که برای این مجموعه انتخاب شدند نه تنها توانایی و مهارت لازم برای بازی را ندارند بلکه از جدیت لازم نیز برخوردار نیستند و این موجب می‌شود در مواقعی، بسیار به ضرر تیم خود بازی کرده و باعث لوث شدن حوادث بازی شوند.

البته در این میان چند بازیکن حرفه‌ای نیز حضور دارند که متاسفانه وقتی اکثریت با ناپلیرها باشد آنها هم کاری از پیش نخواهند برد. برخلاف مجموعه پدرخوانده ۲ که در آن از پلیرهای خوب استفاده شده و حتی تعدادی پلیر قوی به مخاطب معرفی می‌شوند، شب‌های مافیا: زودیاک که با سناریوی جذابش می‌توانست گوی سبقت را از مجموعه‌های دیگر برباید به خاطر انتخاب بازیکنان نامناسب، بسیار پایین‌تر از حد انتظار ظاهر می‌شود.

سریالشبهایمافیا

البته محمد بحرانی به عنوان گرداننده تلاش می‌کند در برخی جاها با جدیت خود، از به حاشیه رفتن بازی جلوگیری کند اما از آن‌جایی که دست بالا در این شو، با افرادی است که چندان اهمیتی برای بازی قایل نیستند، در این کار چندان کامیاب نمی‌شود.

محمدرضا رضاییان در اولین تجربه خود پشت دوربین شب‌های مافیا عملکرد نسبتا موفقی داشته است. این مجموعه توانسته در هر قسمت نسبت به قسمت قبل به جلو حرکت کرده و مخاطب را بیش از پیش با خود همراه کند. حال باید دید در ادامه و با ترفندهایی که تهیه‌کنندگان برای جذابیت این مجموعه به کار برده‌اند آیا در نهایت، مجموعه شب‌های مافیا: زودیاک نسبت به رقبا موفق خواهد بود یا نه.

 

سریالشبهایمافیا
نقد و بررسی ریالیتی شوی شب های مافیا: زودیاک
چکیده ارزیابی
امتیاز خوانندگان۲ رای
نقاط مثبت
نقاط منفی
۴.۱
امتیاز منتقد
10 گزینه از بهترین سریال‌های جاسوسی و امنیتی مهم تاریخ
مروری بر زندگی و آثار برتر عباس معروفی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی

  1. بعضی بازیکنای این سری دلشون میخاد هنوز نیومده شاخ مافیا بشن ولی گند میزنن

  2. در کل زودیاک از تمامی مافیای قبل خودش خیلی جلوتر بود و همانطور که تو نقد بالا هم امده انتخاب نابازیگر تک ذوق میزد اشخاصی مثل کاوه آفاق ،حمیدعسکری ،آرش فلاحت پیشه