0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

بر اساس گزارش‌ها اینترنت کل کشور صبح امروز برای اکثر کاربران یا در حال قطعی کامل یا با اختلال همراه بوده است. تا اینجا ممکن است مساله یک اختلال عادی باشد که در کشورمان کم با آن روبرو نبوده‌ایم. اما نگرانی‌ها از آنجا بیشتر می‌شود که «دسترسی به شبکه‌ی داخلی کشور میسر است و تنها سرویس‌هایی که در داخل کشور میزبانی شده‌اند در دسترس هستند. البته خدمت‌رسانی برخی از سرویس‌های داخلی نیز به دلیل وابستگی به ابزارهای خارجی با اختلال روبرو است».

سال‌هاست که مساله اینترنت به اصطلاح ملی یا اینترانت داخلی به یکی از نگرانی‌های مهم فعالان حوزه اینترنت و کسب و کارهای آنلاین خصوصی، و البته دغدغه مهم برای مسپولان دولتی بدل شده است. از زمان احمدی‌نزاد تلاش بسیاری برای برپا کردن این زیرساخت صورت گرفته و در زمان وزارت آذری جهرمی بر ارتباطات کشور در دولت روجانی، عملی شدن اینترنت ملی شکلی جدی به خود گرفت. در آبان ۹۸ به طور آزمایشی اینترنت بین‌الملل در ایران در حالت شات داون قرار گرفت و در واقع اینترنت ملی به عرصه عمل وارد شد. غلیرغم مخالفت‌های بسیار، اما دولت همچنان در پی قطع دسترسی کاربران به فضای جهانی اینترنت است.

در روزها و ماه‌های اخیر شاهد بودیم که بسیاری از سایت‌های داخلی با فیلترشکن قابل دسترس نبوده‌اند و ما به عنوان کسب و کار آنلاین، مجبور بودیم مدام وی پی ان را خاموش و روشن کنیم چرا که به خاطر فیلترینگ و تحریم، دسترسی به بسیاری از سرویس‌ها بدون فیلترشکن ممکن نبود و از سوی دیگر بسیاری از سایت‌های داخلی با فیلترشکن باز نمی‌شدند. این مساله علاوه بر آزار فراوان برای انجام کارهای روزمره، این نکته را به طور دایم به ما یادآوری می‌کرد که اینترنت کشور ما یک ایترنت عادی نیست.

حالا با قطعی امروز، طبق معمول اطلاع‌رسانی درستی در این باره صورت نگرفته و اگر هم اخباری به گوش برسد نمی‌توان اطمینان داشت که علت قطعی، چیزی به غیر از همان موضوعاتی باشد که باعث نگرانی مردم و کاربران ایرانی است.

باید دید آیا پروژه اینترنت ملی که تیر خلاصی به تجارت الکترونیک کشور وارد می‌کند به زودی وارد فاز عملی خواهد شد یا این تنها اخطاری برای یادآوری این نکته است که امنیت کسب و کارهای ما به مویی بند است و دسترسی ما به اطلاعات و اینترنت جهانی، همواره در معرض نابودی کامل قرار دارد.

بروزرسانی:

روابط‌عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت علت اختلال صبح امروز اینترنت را ایجاد اختلال در شبکه انتقال استان تهران عنوان کرد. این مجموعه بابت اختلال پیش‌آمده عذرخواهی کرد و اظهار داشت که اکنون هیچ مشکلی در شبکه ارتباطات کشور وجود ندارد.

نگاهی به رقابت اول فینال پدرخوانده ۲
نقد و بررسی سریال تماشایی کلاس های درس شیمی | Lessons in Chemistry

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF