0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

 

تولید محتوا را می‌توانیم به‌عنوان یک عنصر در پس‌زمینه ببینیم؛ عنصری که در قالب یک لینک در صفحه گوگل به سوالا‌تتان پاسخ می‌دهد و دوره‌ای آموزشی که به شکل ویدیوهای چند دقیقه‌ای در یوتیوب قرار می‌گیرد. جدا از آموزش، یادگیری و دسترسی بهتر، محتوا می‌تواند برند و کسب‌وکار ما را بیش از پیش جلوی چشم قرار دهد و این دقیقاً همان فرصتی است که ما برای ایجاد سرنخ و تبدیل آن به مشتریان نیاز داریم.

با این حال، این امر بدون داشتن اطلاعات کافی درباره خودِ محتوا و انواع آن و همچنین مبحث بازاریابی محتوایی، امکان‌پذیر نیست؛ این‌که کدام مسیر می‌تواند بیش‌ترین بازدهی را برای شما داشته باشد و مخاطبان هدف شما تمایل به دیدن، شنیدن و حتی خواندن چه محتواهایی دارند.

قبل از هرچیزی، تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا (Content Creation) دقیقاً همان چیزی است که در نام می‌خوانید؛ فرآیندی که در آن، یک ایده یا محتوا خلق می‌شود. اما هدف از آن چیست؟ می‌توان محتوایی ایجاد کرد تا الهام بخشید، آموزش داد، متقاعد کرد، استدلال چید، حمایت کرد یا دیدگاه جدیدی را مورد بحث قرار داد.

با انواع روش‌های تولید محتوا و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شوید 2

سوال اصلی این‌جاست که ما چند نوع محتوا داریم و کدام یک از آن‌ها می‌تواند برای ما مفیدتر باشد؟ تولید محتوا در اینستاگرام را شروع کنیم یا داشتن یک سایت تولید محتوا برای ما آورده بیش‌تری دارد؟ در ادامه قرار است به شکلی مفصل به این سوال پاسخ دهیم و درباره انواع تولید محتوا صحبت کنیم ولی قبل از هرچیزی، بیاید درباره اهمیت تولید محتوا حرف بزنیم.

 

چرا باید به‌سراغ تولید محتوا برویم؟

تولید محتوا به عنوان بهترین روشِ بازاریابی ورودی (Inbound Marketing) شناخته می‌شود. هنگامی که محتوایی ایجاد می‌کنید، اطلاعاتی رایگان و مفید در اختیار مخاطبان‌تان قرار می‌دهید و جدا از این‌که می‌توانید مشتریان جدیدی جذب کنید، می‌توانید با محتوای منتشر شده مشتریان فعلی‌تان را هم حفظ کنید:

  • سایت Demand Metric گزارش می‌دهد که شرکت‌هایی که وبلاگی برای خودشان دارد، ۷۶ درصد بیش‌تر از رقبای خود لید دریافت می‌کنند.
  • در گزارش CMI ذکر شده که ۶۷ درصد از بازاریابانی که به‌شکل B2B کار می‌کنند، ذکر کرده‌اند که محتوا باعث افزایش تعامل و تعداد سرنخ‌ها می‌شود.

جدا از آمارها و گزارش‌های مختلفی که درباره خوبی‌های تولید محتوا جمع‌آوری شده‌اند، مزایای کلی‌ای برای تولید محتوا وجود دارد. اگر یک استراتژی بازاریابی محتوایی به‌طور مؤثر انجام شود، نتایج زیر را به‌همراه خواهد داشت:

  • شهرت شما در فضای آنلاین بیش‌تر می‌شود: یک استراتژی محتوایی می‌تواند به ما کمک کند تا مشتریان و بازدیدکنندگان بیش‌تری به سایت‌های خودمان جذب کنیم، به‌خصوص زمانی که مردم دائماً به دنبال راه‌حل‌هایی برای نیازهای خود هستند. ارائه محتوای آموزشی نه‌تنها نیاز اشخاص زیادی را برطرف می‌کند، بلکه ما را بیش‌تر در دیدرس کاربران آنلاین فضای اینترنت قرار می‌دهد.
  • لید بیش‌تری تولید می‌کنید: وقتی از بازاریابی محتوا برای ترافیک گرفتن استفاده می‌کنید، امکان بالا بردن لید برای شما بیش‌تر می‌شود. در واقع شما از طریق محتوا، در مرحله اول اعتمادی را بین خودتان و کاربر ایجاد می‌کنید و زمانی که احساس راحتی بیش‌تری بین شما برقرار شد، می‌توانید روابط‌تان را عمیق‌تر کنید و خریداران بالقوه از آن‌ها بسازید.
  • وفاداری بیش‌تر می‌شود: همان‌طور که می‌دانیم، وفاداری یکی از فاکاتورهای مهم در دنیای تجارت است چون به ما اجازه می‌دهد تا مشتریانی بسازیم که به‌شکل منظم به‌سراغ ما می‌آیند و از خدمات و محصولات ما استفاده می‌کنند. ارائه محتوای باکیفیت به مشتریان باعث می‌شود تا اعتماد بیش‌تری بسازید و سطح وفاداری‌شان به شما در طول زمان افزایش پیدا کند.

با انواع روش‌های تولید محتوا و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شوید 3

انواع روش های تولید محتوا

زمانی که قیف بازاریابی‌ای برای کسب‌وکار خودمان می‌چینیم و می‌خواهیم قدم‌های اولیه‌ای در حوزه تولید محتوا برداریم، باید بدانیم که در هر مرحله از قیف به‌سراغ کدام سبک از محتوا برویم و هر کدام چه مزایایی دارند که می‌توانند تبدیل سرنخ یا همان لید را به مشتری برای ما ساده‌تر کنند. در ادامه درباره مهم‌ترین انواع تولید محتوا صحبت می‌کنیم و به شرح ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم:

۱- بلاگ‌پست

بلاگ (Blog) یک صفحه کوچک و جمع‌وجور است که از اولین روزهای ظهور اینترنت وجود داشته و هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های انتشار محتوا شناخته می‌شود. البته که سازوکار بلاگ در طول زمان دچار تغییرات بسیار زیادی شده و امروزه مثل قدیم فقط به‌عنوان یک پلتفرم شخصی برای انتشار محتوا شناخته نمی شود.

امروزه بلاگ‌پست‌ها به‌عنوان یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ارتباط با مخاطبان و مشتریان و همچنین برندینگ شناخته می‌شوند که می‌توانند اطلاعات ارزشمندی ارائه دهند، آگاهی از برند (Brand Awareness) ایجاد کنند و در صفحات موتور جست‌وجو قرار بگیرند.

بلاگ‌پست‌ها همچنین می‌توانند با ارائه محتوای آموزشی و رفع مشکل، اعتماد و وفاداری را بین کسب‌وکار و مخاطبان بیش‌تر کنند؛ دو المانی که به‌راحتی می‌تواند روی رشد کسب‌وکار شما نقش داشته باشد.

۲- محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی از محبوبیت بسیار زیادی بین مخاطبان برخوردار است اما تفاوت زیادی در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی محتوایی دارد. آمارها نشان می‌دهد که ۲.۶ میلیارد نفر در ماه از یوتیوب استفاده می‌کنند و به‌سراغ محتوای ویدیویی می‌روند.

با انواع روش‌های تولید محتوا و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شوید 4

اما چرا کاربرانِ فضای مجازی این همه به‌سراغ اینترنت می‌روند؟  دلیل اصلی‌اش این است که ویدیوها از طریق یک داستان‌سرایی‌ پویا و تصاویری جذاب، کاربران را درگیر می‌کنند. محتواهای ویدیویی روشی جذاب‌تر و واقعی‌تر برای انتقال پیام است. این را هم باید در نظر داشته باشید که محتواهای ویدیویی عموماً زمان‌بر هستند و هزینه زیادی را برای کسب‌وکار به‌همراه دارند.

۳- پادکست

یکی از مؤثرترین انواع تولید محتوا، پادکست است که با هزینه بسیار کم، می‌تواند به‌سادگی در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. به‌طور کلی، محتواهای صوتی‌ مثل پادکست ارتباط صمیمانه‌تری با مخاطب برقرار می‌کند و با نمایش اصالت و تخصصی در حوزه‌های مختلف، می‌تواند اعتماد بیش‌تری ایجاد کند.

برای تولید پادکست می‌توان از یک گوشی استفاده کرد یا تجهیزات میلیون تومنی‌ خرید تا کیفیت آن بهتر از قبل شود و بستر توزیع‌های مختلف مثل اسپاتیفای، Anchor و گوگل پادکست این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا به شنوندگان بسیار زیادی دسترسی پیدا کنید.

۴- شبکه‌های اجتماعی

زمانی که درباره انواع تولید محتوا یا به‌طور کلی، محتوا صحبت می‌کنیم، ذهنیتی بسیاری از خوانندگان به‌سمت شبکه‌های اجتماعی می‌رود که بی‌راه هم نیست؛ پلتفرم‌های ریز و درشتی که امروزه بخش وسیعی از زندگی ما را دربرمی‌گیرند و زمان زیادی از روز‌مان را در آن‌ها می‌گذاریم.

اما چرا شبکه‌های اجتماعی گزینه خوبی هستند؟ اول از همه، پلتفرم‌های مختلف امکان تعامل مستقیم با مخاطبان گسترده را فراهم می‌کند و در عین حال این‌که می‌توانید محتواهایی مختص‌به آن‌ها تولید کنید، امکان انتشار و تبلیغ محتوا از بلاگ یا پادکست‌تان هم در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

۵- کتاب‌های الکترونیکی (Ebook)

کتاب‌های الکترونیکی به‌عنوان یک کتاب دیجیتالی شناخته می‌شوند که محتوایی جامع و کامل با اطلاعاتی عمیق درباره یک موضوع خاص را ارائه می‌دهند و می‌توانند قلاب بسیار خوبی برای به‌دست آوردن سرنخ باشند.

از آن‌جایی که بسیاری از کسب‌وکارها برای سرنخ ارزش زیادی قائلند، کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند در میان انواع تولید محتوا، گزینه منطقی‌تری باشند. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که این نوع از محتوا هزینه زیادی دارد و جدا از دانشی که باید داشته باشید، زمان‌بر است.

با انواع روش‌های تولید محتوا و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شوید 5

با این حال، مزیت کتاب‌های الکترونیکی این است که برخلاف بلاگ‌پست‌ها، نیازی نیست نگران کلمات کلیدی، سئو یا حتی محتوای تکراری باشید. جدا از آن، از کتاب‌های الکترونیکی به‌عنوان منبعی برای تولید بلاگ‌پست‌ها، مقالات و پست‌های مختلف برای شبکه‌های اجتماعی هم می‌توان استفاده کرد و در نتیجه، می‌توانیم از آن به‌عنوان محتوای سبز (Evergreen Content) یاد کنیم.

۶- مطالعات موردی (Case Study)

زمانی که مشتریان با مشکلی مواجه می‌شوند، اگر می‌خواهید راه‌حلی به آن‌ها ارائه دهید، بهترین انتخاب از انواع تولید محتوا، مطالعات موردی است که براساس نمونه‌های واقعی و تحقیقات مختلف، نتایجی ملموس و قابل فهم را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و می‌تواند اعتماد بیش‌تری را ایجاد کند. ما به این عمل «اثبات اجتماعی» (Social Proof) می‌گوییم؛ ابزاری قدرتمند برای تبدیل کردن لیدها به مشتریانی بالقوه.

۷- محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

به‌عنوان کاربر، زمانی که در اینترنت گشت‌وگذار می‌کنیم و به پستی می‌رسیم که درباره یک محصول یا کسب‌وکار، نظرات مثبت زیادی می‌بینیم، ترغیب می‌شویم تا از محصولات و خدمات آن شرکت استفاده کنیم.

محتواهای تولید شده توسط کاربر (User-Generated Content یا به‌اختصار UGC)، محتواهایی هستند که کاربران و مصرف‌کنندگان تولید و به‌اشتراک می‌گذارند و انعکاسی از افکار و تجربیات‌شان است. این موضوع می‌تواند آگاهی از برند را بیش‌تر کند و اعتماد و اعتبارتان را افزایش دهد.

۸- راهنمای محصول

یکی از جذاب‌ترین انواع تولید محتوا، راهنماهای محصول (Product Guides) هستند که اطلاعات عمیقی درباره یک محصول خاص ارائه می‌دهند. این محتوا می‌تواند در قالب بلاگ‌پست، ویدیوی یوتیوب یا یک پست در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته شود یا حتی ترکیبی از هر سه باشد.

داشتن یک راهنمای محصول به‌شما کمک می‌کند تا مشتریان‌تان را درگیر نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از تمامی ویژگی‌های یک محصول باخبر شوند، حتی اگر برخی از ویژگی‌های آن به‌عنوان نقطه ضعف تلقی شود.

برای تولید انواع محتوا به کمک هوش مصنوعی توصیه می‌کنیم از پلتفرم هم‌نگار استفاده کنید. به کمک این پلتفرم و ابزارهایی مثل تولید محتوا برای پست وبلاگ، پست برای شبکه‌های اجتماعی، توضیح محصول و معایب و مزایا و .. می‌توانید نمونه‌های مناسبی از هر کدام از انواع محتوا تولید کرده و برای برند خود مورد استفاده قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنم این مطلب را بخوانید.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

نکاتی برای موفقیت در انواع تولید محتوا

تا به این‌جا درباره مهم‌ترین انواع تولید محتوا صحبت کردیم اما پیاده‌سازی و نحوه اجرایی کردن هر کدام از آن‌ها، شامل آزمون‌ و خطاهایی است که در طول زمان شما را در یک مسیر درست قرار دهد. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌تواند در این مسیر، چند قدمی شما را جلو بیندازد:

از «چه‌کسی» و «چرا» شروع کنید

هر محتوایی باید برای مخاطبی خاص و با هدفی خاص تولید شود. به عنوان مثال، اگر در بین انواع تولید محتوا به سراغ بلاگ‌پست می‌روید، باید بدانید کدام عناوین در سئو رتبه شما را بالاتر می‌برد، از چه کلمات کلیدی‌ای باید استفاده کنید، می‌خواهید این مقاله در دسترس چه مخاطبانی قرار بگیرد و هدف‌تان از تولید محتوای بلاگ‌پست چیست؟

تکیه‌گاه اصلی‌تان، داده‌‌ها باشند

اغلب استراتژی‌های بازاریابی محتوایی در این قسمت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. شما می‌توانید به شکل تجربی تمامی فرایندهای تولید محتوا را طی کنید اما به آن هدفی که می‌خواهید دست پیدا نمی‌کنید. برای این‌که یک محتوا، سرنخ را به مشتری تبدیل کند باید مبتنی بر داده باشد.

شما باید بدانید که چه KPIهایی برای هر محتوا نیاز دارید، چگونه می‌توانید سرنخ‌ها را دنبال کنید و با چه ابزارهایی می‌توانید از داده‌های جمع‌آوری‌شده برای بهبود محتواهای آیده‌تان استفاده کنید.

تنها یک بار از محتوا استفاده نکنید

انواع تولید محتوا زیبایی است که این حوزه در اختیار ما قرار می‌دهد. زمانی که یک بلاگ‌پست تولید می‌کنید، با طی کردن یک مسیر کوتاه می‌توانید آن را به یک پست برای شبکه‌های اجتماعی‌تان، یک رشته‌استوری برای پیج اینستاگرام‌تان و حتی یک منبع برای کتاب الکترونیکی‌تان تبدیل کنید و این تازه شروع‌اش است. به همین خاطر، محتواهایی تولید کنید که امکان استفاده مجدداً و چند مرتبه‌ای از آن وجود داشته باشید.

برای محتواهای خود، راهنما داشته باشید

چیزی که کسب‌وکار را از اشخاص جدا می‌کند، یک‌دست بودن و رسالتی است که تمامی محتواها به نحوی در بسترهای مختلف به‌نمایش می‌گذارند. بهتر است برای انواع تولید محتوا، یک راهنما داشته باشید تا در آن لحن ارائه، واژگان و دستور زبان را به خوبی توضیح دهید و به‌روز کنید تا در آینده براساس یک چهارچوب و قاعده یکسان، محتواهای خود را به اشکال مختلف تولید و به‌اشتراک بگذارید.

نمودار میزان محبوبیت انواع محتواها در جهان

اگر قصد شروع تولید محتوا را دارید و نمی‌تونید نسبت به انتخاب نوعِ محتوا تصمیم بگیرید، بهتر است تا نگاهی به نمودار زیر که میزان محبوبیت انواع محتواها در جهان را بیان می‌کند، بیندازید:

میزان محبوبیت انواع محتواها در جهان

سخن پایانی

بازاریابی محتوا به‌عنوان یک بخش اساسی از استراتژی بازاریابی شناخته می‌شود اما گستردگی آن می‌تواند انتخاب‌های بسیار زیادی جلوی ما بگذارد که پیدا کردن درست‌ترین‌شان، کار سختی است. با بررسی انواع تولید محتوا و بسترهای انتشار و داشتن شناخت درست از مشتریان بالقوه و سرنخ‌هایی که می‌خواهید به‌دست آورید، می‌توانید روش را برای تولید محتوا انتخاب کنید و با تعیین اهداف کوچک و داشتن استمرار، بازدهی فوق‌العاده‌ای از مخاطبان‌تان دریافت کنید.

منابع:

لینک منبع

بهترین فیلم ها و نقش‌آفرینی های رابرت دنیرو
فهرست جذاب بهترین بازیگر ها که در اولین فیلم خود درخشیدند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF