0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

اتاق معلمان (یا به آلمانی Das Lehrerzimmer) درامی از سینمای آلمان است به کارگردانی ایلکِر جاتاک ترک‌تبار که البته خودش در کشور آلمان متولد شده است. نخستین نمایش جهانی «اتاق معلمان» در جشنواره برلین ۲۰۲۳ (دوره هفتادوسوم) اتفاق افتاد؛ جایی که این فیلم برای کسب جایزه تماشاگران بخش پانوراما رقابت کرد. هیات ملی بازبینی فیلم ایالات متحده، «اتاق معلمان» را به عنوان یکی از پنج فیلم برتر سینمای جهان در سال ۲۰۲۳ انتخاب کرد؛ فیلمی که نماینده رسمی سینمای آلمان در بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی هم هست.

خلاصه داستان فیلم اتاق معلمان

داستان فیلم اتاق معلمان The Teachers’ Lounge از این قرار است؛ کارلا نوواک معلم تازه کلاس ششم در یک مدرسه ابتدایی بی‌نام است که دچار یک سری دزدی شده که هم دانش‌آموزان را شامل می‌شود و هم معلمان و گردانندگان مدرسه از قربانیان آن هستند. نوواک و دو معلم دیگر، میلاش دودک و توماس لیبن‌وردا، برای حل مشکل با نماینده‌های کلاس دیدار می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند همکلاسی‌های خود را به عنوان مظنون معرفی کنند اما توماس که حتما باید به نام یک دانش‌آموز برسد – چون خودش هم تازگی مورد دستبرد قرار گرفته – از روش‌های اجباری استفاده می‌کند و فهرستی از دانش‌آموزان را به نمایندگان نشان می‌دهد و می‌خواهد وقتی خودکارش روی اسم مورد نظر رفت سرشان را تکانی بدهند. نوواک که موافق چنین رفتاری نیست تلاش خود را برای توقف این جریان می‌کند اما در نهایت نام دانش‌آموزی مهاجر به دست می‌آید و والدینش به مدرسه احضار می‌شوند. نتیجه‌ای به دست نمی‌آید و نوواک نقشه خودش را می‌کشد. او کیف پولش را در جیب ژاکت خود در اتاق معلمان می‌گذارد و آن را روی صندلی قرار می‌دهد در حالی که لپ‌تاپ همه چیز را ضبط می‌کند. او سارق را به دام می‌اندازد اما ضبط بی‌اجازه تصاویر در محیطی خصوصی، توفانی از اتفاق‌ها را برپا می‌کند که اوضاع مدرسه را حسابی به‌هم می‌ریزد.

 

عوامل و بازیگران فیلم اتاق معلمان

کارگردان: ایلکر جاتاک، فیلمنامه‌نویسان: ایلکر جاتاک و یوهانس دونکر، مدیر فیلمبرداری: یودیت کوفمَن، تدوینگر: گیزا یِگِر، آهنگساز: ماروین میلر

بازیگران: لیونی بِنِش (کارلا نوواک)، میشاییل کلامِر (توماس لیبِن‌وِردا)، رافائل اِشتاخ‌هوویاک (میلاش دودِک)، ایفا لوبائو (فریدِریکه کون) و…

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم اتاق معلمان

مووی نیشن | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

راجر مور | اتاق معلمان  داستان جذابی در باب آرمان‌گرایی است؛ آرمان‌گرایی‌ای که بارها و بارها مورد هجوم قرار می‌گیرد، چه توسط واقعیت‌های تلخ و ناخوشایند یا اولیای امر خودخواه، چه توسط دانش‌آموزانی گمراه‌شده که جوری متحد می‌شوند که بیش‌ترین هرج‌ومرج را به راه بیندازند. اتاق معلمان برشی اخطارآمیز از وضعیت آموزش‌وپرورش در دورانی است که هر پدر یا مادری خودش را یک کارشناس تلقی می‌کند.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

شِری لیندِن | فیلمنامه به جای این‌که انباشتی از رفتارهای بد باشد تغییر زاویه دید میان کسی که معقول برخورد می‌کند و آن که نمی‌کند، و فردی را که نیت خوبی دارد اما بد عمل می‌کند به تماشاگرش عرضه می‌کند. در این میان، فقط چند شخصیت به‌روشنی در دسته‌بندی «خوب‌ها» و «بدها» قرار می‌گیرند.

نیویورک تایمز | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

آلیسا ویلکینسِن | پرداختن به پیچیدگی‌های پریشان‌کننده یک جامعه امروزی مترقی، و اصطکاکی که از برخورد کثرت‌گرایی و پافشاری بر نظم و فرمانبرداری حاصل می‌شود، حرکتی جسورانه است؛ و اتاق معلمان با چنان حسی از تنش آن را به تصویر می‌کشد که کل فیلم را به مثابه یک تریلر کرده است.

لس‌آنجلس تایمز | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

کارلوس آگیلار | ایلکر جاتاک، نویسنده و کارگردان آلمانی ترک‌تبار، بررسی تمام‌عیار و زیرکانه‌ای را در باب مفهوم عدالت سروشکل داده که با درامی جذاب – که دست به مطالعه شخصیتی هم می‌زند – درهم آمیخته است.

فیلم اتاق معلمان

دِیلی بیست | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

نیک شاگِر | اتاق معلمان بعضی از تنش‌ها و تشویش‌های تریلر تبهکاری جواهرهای تراش‌نخورده Uncut Gems و هوشیاری درام درخشان زمین بازی Playground را در خود جای داده است؛ گرچه در نهایت نمی‌تواند بندبازی دقیق و تحسین‌برانگیزی را که اجرا می‌کند به همان خوبی به پایان برساند.

اسلنت مَگِزین | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

کریس بارسانتی | در حالی که فیلم ایلکر جاتاک به شکلی تمام‌عیار از امکان‌های دراماتیک ذاتی رویدادگاه داستانش بهره می‌برد، اما به‌واسطه بدل کردن داستان به یک همه‌پرسی درباره جامعه، نمی‌تواند از حوزه‌اش هم فراتر برود.

فیلم اِستِیج | امتیاز ۶۷ از ۱۰۰

الیور ویئر | اتاق معلمان بدون شک پرتنش و مهیج است اما کسی می‌تواند در این باره تردید کند که فیلم به شکلی موثر و تمام‌وکمال، حرف اصلی‌اش را می‌زند؛ اتفاقی که در اثر باشکوه و استادانه ژان ویگو با عنوان نمره اخلاق صفر Zéro de conduite افتاده است.

امتیاز سایت های سینمایی به فیلم The Teachers’ Lounge

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۷.۵ از ۱۰ ۳ هزار و ۳۰۰ کاربر
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۸۴ از ۱۰۰ بر اساس ۱۰ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۸.۳ از ۱۰ بر اساس ۵۲ نقد

مصاحبه با کارگردان فیلم

ایلکر جاتاک: هر جامعه‌ای یک سپر بلا می‌خواهد!

  • تماشاگران آمریکایی خیلی فیزیکی درگیر فیلم شدند که فکر می‌کنم به انتظارشان از وقوع خشونتی با اسلحه برمی‌گردد. این موضوعی است که در نمایش‌های اروپایی با آن برخورد نداشتم. در آمریکا وقتی پسربچه به سراغ کوله‌پشتی‌اش می‌رفت تماشاگران به نفس‌نفس می‌افتادند. واکنش غریزی و حسی آن‌ها به‌مراتب قوی‌تر بود.
  • برای من، معلم قهرمان فیلم است و هر کسی بجز او حکم آنتاگونیست را دارد. من وقتی شخصیت‌های آنتاگونیست را هم می‌نویسم می‌کوشم آن‌ها را درک کنم و همیشه تلاش می‌کنم به آن‌ها هم حق بدهم. به نظرم فکر کردن به آدم‌بدها به عنوان «آدم‌هایی اهریمنی» تا حدی منسوخ شده است. شما باید چنین ابهامی داشته باشید و شخصیت‌هایی خاکستری خلق کنید. تماشاگران این روزگار به‌مراتب فرهیخته‌تر شده‌اند و وقتی مساله شخصیت‌پردازی به میان می‌آید شما نمی‌توانید تخت و سطحی برخورد کنید چون چیزی به عنوان دنیای سیاه و سفید وجود ندارد. من واقعا فیلم‌ها و داستان‌هایی را دوست دارم که نمی‌توانید بگویید چه کسی درست می‌گوید و چه کسی اشتباه می‌کند. هر وقت چنین داستانی به ذهنم خطور کند می‌دانم که ارزش روایت کردن را دارد.

فیلم اتاق معلمان

  • فکر می‌کنم در این فیلم و داستان، همه حق دارند؛ حتی کسی که به سرقت متهم می‌شود. من خیلی با بازیگر این نقش صحبت کردم. او گفت: «من دوست دارم بی‌گناه باشد.» من هم گفتم: «همین را بازی کن.» متوجهم که برخی به دنبال پاسخ هستند اما این داستان درباره «کار چه کسی بود» نیست و می‌خواهد به این موضوع بپردازد که ما چطور با اتهام‌ها برخورد می‌کنیم؟ و چطور با ضعیف‌ترها رفتار می‌کنیم؟ این‌که چطور هر جامعه‌ای به یک سپر بلا نیاز دارد؛ این‌که چطور یک سیستم گاهی وقت‌ها به قربانی نیاز دارد تا بتواند ادامه حیات بدهد. این اتفاق خیلی در دنیا روی می‌دهد. به نظرم ما باید به این فکر کنیم که چطور در این لحظه‌ها رفتار کنیم. اگر دلیل قاطعی نداریم نباید قضاوت کنیم.
  • نسبت تصویر ۴:۳ را انتخاب کردیم چون شخصیت‌ها را از هم جدا و منزوی می‌کرد؛ و از آنجایی که داستان درباره زنی بود که واقعا نمی‌تواند در مدرسه با کسی ارتباط بگیرد فکر کردیم که انتخاب مهمی است. علاوه بر این، یادآور دوران حضور خودمان در مدرسه است و تصاویر و کیفیت بصری دوربین‌های پولاروید. شما وقتی با قالب جدیدی کار می‌کنید متفاوت هم نگاه می‌کنید. البته باید اعتراف کنم که اگر فیلم را به صورت اسکوپ فیلمبرداری کرده بودیم من الان می‌توانستم احتمالا با ده دلیل توضیح بدهم که چرا چنین کاری کردیم (می‌خندد).

تیزر و پوستر فیلم اتاق معلمان

پوستر فیلم اتاق معلمان پوستر فیلم اتاق معلمان پوستر فیلم اتاق معلمان

لینک منبع

The Teachers Lounge 04
نقد و بررسی فیلم اتاق معلمان The Teachers’ Lounge
چکیده ارزیابی
امتیاز خوانندگان۱ رای
نقاط مثبت
نقاط منفی
۴
امتیاز منتقد
نقد فیلم روزهای عالی (Perfect Days) ویم وندرس / سینمای متعالی
نقد و نگاهی به فیلم بو می‌ترسد با بازی واکین فونیکس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی