0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

اگر شما هم مثل من جزو آن دسته از کسانی هستید که منتظرید نسخه باکیفیت فیلم اوپنهایمر منتشر شود و آن را با کیفیت بالا تماشا کنید، پس تا به حال این فیلم را تماشا نکرده‌اید. از آن‌جایی که به زودی نسخه باکیفیت این فیلم برای دانلود آماده می‌شود بهتر است این مطلب را قبل از تماشای این فیلم بخوانید.

اخیرا در شبکه‌های اجتماعی، میم‌های زیادی درباره اکران فیلم‌های اوپنهایمر و باربی ساخته شده است. با این حال، صحبت درباره‌ی فیلم اوپنهایمر، ساخته‌ی جدید کریستوفر نولان کاملا متفاوت بوده، چون این کارگردان بزرگ به سراغ روایت زندگی پرفراز و نشیب پدر بمب اتم رفته است.

حرف‌هایی که پیرامون فیلم اوپنهایمر زده می‌شود، برای کسانی که از قبل با نولان آشنا بوده‌اند، تعجب آنچنان زیادی را ایجاد نمی‌کند. با اینکه این اثر رقابت سختی با فیلم باربی گرتا گرویگ با هنرمندی مارگو رابی و رایان گاسلینگ در گیشه دارد اما اوپنهایمر کریستوفر نولان حرف‌های بیشتر و مهم‌تری برای گفتن دارد.

حقایق کاملا گویای همه چیز هستند. به گفته‌ی رسانه‌ی Forbes، اوپنهایمر در ابتدای اکرانش در مقایسه با ۹۱۰۰۰ بلیت باربی، حدود ۳۶۰۰۰۰ بلیت در گیشه خود به دست آورده است. در این مطلب قصد دارم به ۱۰ نکته‌ای که قبل از تماشای اوپنهایمر، اثر بزرگ و مورد انتظار کریستوفر نولان باید بدانید، بپردازم.


۱. آشنایی با داستان واقعی زندگی رابرت اوپنهایمر

کیلین مورفی در اوپنهایمر

قصد ندارم در این مطلب چیزی از داستان اصلی فیلم را فاش کنم. با این حال، برای ارتباط بیشتر با فیلم اوپنهایمر، بهتر است که کمی از روایت واقعی زندگی رابرت اوپنهایمر، پدر بمب اتم را بدانید. همچنین برای فهم داستان زندگی این شخص، اصلا و ابدا نیازی به دانستن برخی از موضوع‌های فیزیک نظری، ندارید.

رابرت اوپنهایمر هم قهرمان و هم شرور داستان زندگی خودش بود. اوپنهایمر یک فیزیکدان نظری بود که از طرف مقامات، مشغول به کار بر یک پروژه‌ی دولتی فوق سری شد. این پروژه، همان ساخت اولین دستگاه‌های هسته‌ای بود. مشارکت‌های این فرد به عنوان هدایت‌گر پروژه، منجر به موفقیت تست Trinity در بیایان‌های New Mexico شد. کیلین مورفی در نقش رابرت اوپنهایمر، در این فیلم به هنرنمایی می پردازد. اتفاق اتمی هیروشیما و ناکازاکی در آگوست ۱۹۴۵، تحول بزرگی را در زندگی اوپنهایمر رقم زد. دانه‌ی یک پشیمانی مادام‌العمر در وجود او کاشته شد و به کل شخصیتش تغییر کرد.

 


۲. اوپنهایمر یک فیلم بزرگسالانه است

کیلین مورفی در اوپنهایمر

بازیگران بزرگی مثل رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، مت دیمون و فلورنس پیو در این فیلم نقش‌‌آفرینی کرده‌اند. تماشای فیلم اوپنهایمر به همراه خانواده در یک آخر هفته‌ی بدون مشغله‌ی کاری، گزینه‌ی خوبی به شمار می‌رود اما بهتر است بچه‌ها در هنگام تماشا، همراهتان نباشد. اوپنهایمر درجه سنی R (بزرگسالانه) را دریافت کرده است. این اولین فیلم نولان (پس از فیلم Insomnia در سال ۲۰۰۲) در ۲۰ سال اخیر محسوب می‌شود که درجه‌ سنی R دریافت کرده است.


۳. انجام فیلمبرداری فیلم با IMAX سیاه و سفید

فیلمبرداری فیلم اوپنهایمر

کریستوفر نولان در فیلم اوپنهایمر عمدا مرزهای فیلمبرداری یک فیلم را با دوربین‌های IMAX جابه‌جا کرده است. این فیلم با دوربین‌های استوک سیاه و سفید IMAX در فرمت‌های بزرگ ۶۵ میلی‌متری-۶۵ میلی‌متری فیلمبرداری شده است. انجام این کار با دوربین‌های IMAX، نوید یک شاهکار از لحاظ فنی را می‌دهد.


۴. اگر می‌توانید فیلم را در سینما تماشا کنید

نکات مهم فیلم اوپنهایمر

نولان اعتقاد دارد که برای تماشای این فیلم، باید به سینما بروید تا متوجه‌ی عملکرد واقعی اوپنهایمر و کارهای او برای ساخت این اثر شوید. همچنین این کارگردان توصیه‌هایی به مخاطب‌ها برای تماشای فیلم در سینما کرده است. نولان در ویدیویی که چند وقت پیش به اشتراک گذاشت، گفت: «من دوست دارم در صندلی‌های وسط سالن سینما، به تماشای فیلم بنشینم و یک دید از مسیر بالا به پایین داشته باشم. یعنی از نظر ارتفاع درست بالای محوطه مرکزی قرار بگیرم. آنجا به خصوص قسمت پایینی‌اش، دید و صدا عالی است.»


۵. انیشتین در فیلم حضور دارد

اوپنهایمر و انیشتین

فیلم اوپنهایمر علاوه بر اشاره به مشهورترین فیزیکدان نظری جهان، به پدر فیزیک مدرن نیز می‌پردازد. نقش آلبرت انیشتین را تام کونتی بازی کرده است. انیشتین در طول فیلم به عنوان مربی و فرد مورد اعتماد اوپنهایمر در زندگی‌ واقعی‌اش ظاهر می‌شود.


۶. نقل قول معروف اوپنهایمر از بهاگاواد گیتا

کیلین مورفی در نقش اوپنهایمر

آیا می‌دانستید که رابرت اوپنهایمر پس از انفجار موفقیت‌آمیز اولین سلاح هسته‌ای جهان، در یک سخنرانی عمومی از بهاگاواد گیتا (Bhagavad Gita) نقل قول داشته است؟ بهگود گیتا یا بهاگاواد گیتا، مهم‌ترین و اسرارآمیزترین بخش حماسه هندی موسوم به ماهابهاراتا است که از دو کلمه بهگوان به معنی خداوند و گیتا به معنی سرود و نغمه تشکیل شده و شامل ۱۸ فصل و دربرگیرنده حدود ۷۰۰ بیت می‌باشد. اوپنهایمر در آن سخنرانی با استفاده از نقل قول «اکنون من به مرگ تبدیل شدم. ویرانگر جهان‌ها.» که جز این حماسه محسوب می‌شود، استفاده کرد. این مورد احتمالا درون فیلم، به نمایش گذاشته خواهد شد.


۷. به موسیقی متن اورجینال فیلم گوش بدهید

فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان

کریستوفر نولان برای خلق موسیقی متن فیلم‌هایش، به همکاری با برخی از آهنگ‌سازان برجسته جهان، مشهور است. موسیقی متن اوپنهایمر را هانس زیمر بزرگ ایجاد نکرده و تمام کارهای این مورد را این بار لودویگ گورانسون، آهنگساز معروف سوئدی انجام داده است. آقای گورانسون سابقه‌ی درخشانی دارد. ساخت موسیقی متن سریال مندلورین، انیمیشن قرمز شدن و فیلم ونوم، مثال‌هایی از هنر او به شمار می‌روند.

این اولین همکاری گورانسون و نولان نیست، چون او برای فیلم تنت این کارگردان نیز موسیقی متن اورجینال ساخته است. موسیقی متن اوپنهایمر همانند فیلم‌های قبلی کریستوفر نولان، عالی است. نولان طبق گفته‌های خودش، فکر خاصی نسبت به موسیقی اوپنهایمر نداشته و فقط استفاده از ویولن را در این مورد در نظر داشته است. موسیقی متن فیلم اوپنهایمر همانند دیگر آثار نولان، به واسطه‌ی لودویگ گورانسون عالی و گوش‌نواز است. آلبوم کامل آن منتشر شده و قبل از تماشای فیلم، پیشنهاد می‌شود که به سراغش بروید.


۸. اقتباس از کتاب برنده جایزه پولیترز

کتاب American Prometheus

نولان با اینکه خودش در نویسندگی نیز خوش می‌درخشد، اما داستان اوپنهایمر را براساس کتاب American Prometheus، برنده جایزه پولیترز در سال ۲۰۰۶، نوشته است. کتاب پروتئوس آمریکایی به مدت ۲۵ سال توسط کای برد و مارتین جی شروین طول کشیده تا نوشته شود. موضوع این کتاب، زندگینامه‌ی رابرت اوپنهایمر بوده و در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است.


۹. هیچ جلوه‌ی ویژه‌ای در فیلم وجود ندارد

کیلین مورفی در اوپنهایمر

در فیلمی که داستانش درباره خالق اولین بمب اتمی جهان است و انتظار می‌رود که انفجار اتمی را نشان دهد، از هیچ جلوه‌ی ویژه یا همان CGI استفاده نشده است. پس از تایید انتشار این خبر، همه در شبکه‌های اجتماعی تصور می‌کردند که کریستوفر نولان برای نمایش تست Trinity در فیلم، از بمب اتم واقعی بهره برده است. خود نولان درباره‌ی این فرض مضحک به هالیوود ریپورتر گفت : «وقتی مردم فکر می‌کنند من قادر به انجام این کارهای خطرناک و بی‌حد و مرز هستم، حس جالب و ترسناکی دارم.» نولان به خاطر قانون‌های سختگیرانه خود در استفاده کم از جلوه‌های ویژه درون فیلم‌هایش، شناخته می‌شود.


۱۰. اوپنهایمر طولانی‌ترین فیلم نولان است

کریستوفر نولان و کیلین مورفی

اوپنهایمر اولین فیلم بیوگرافی و طولانی‌ترین فیلم کریستوفر نولان در حرفه‌ی کارگردانی‌اش محسوب می‌شود. مدت زمان فیلم اوپنهایمر ۳ ساعت است. تا قبل از اکران این اثر، فیلم میان ستاره‌ای (Interstellar) با ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه، طولانی‌ترین ساخته نولان به شمار می‌آمد.


امیدواریم که از شرح نکات مهم قبل از تماشای فیلم اوپنهایمر لذت برده باشید. به نظر شما آیا این فیلم موفق‌ترین فیلم کریستوفر نولان است؟

لینک منبع

مزایای استفاده از پلتفرم‌های آموزش آنلاین
ترسناک ترین سکانس های تاریخ سینمای وحشت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF