0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

سریال هواپیماربایی که در ژانر تریلر و هفت قسمت ساخته شده، از هفتم تیر ۱۴۰۲ (۲۸ ژوئن ۲۰۲۳) در «اپل تی‌وی پلاس» برای نخستین بار عرضه شد. جرج کِی و جیم فیلد اسمیت، خالقان این سریال کوتاه هستند که ادریس البا نقش اصلی‌اش را بازی کرده است. اینجا معرفی و نقد و نظر منتقدان درباره این سریال را می‌خوانید.

خلاصه داستان سریال هواپیماربایی

داستان سریال هواپیماربایی Hijack خیلی توضیح دادنی نیست! سَم نِلسِن مذاکره‌کننده‌ای در زمینه کسب‌وکار است که پرواز کینگدِم ایرلاینز دوبی به لندن را سوار می‌شود تا پیش همسر سابقش برگردد. او کارمند ورودی (گیت) فرودگاه را متقاعد می‌کند تا مسافری به نام الک را که با تاخیر رسیده به هواپیما راه بدهد. پس از بلند شدن هواپیما، مسافری نوجوان به نام نئومی، گلوله‌ای را در دستشویی پیدا می‌کند و به مارکوس، مسافری در ظاهر مهربان، می‌گوید؛ فردی که یکی از اعضای گروهی است که قصد ربودن پرواز را دارد. مارکوس مخفیانه به رییس گروه، استوارت و دیگر هم‌قطارانش خبر می‌دهد تا زودتر کنترل هواپیما را در اختیار بگیرند. هواپیمارباها به‌واسطه تهدید کولت، یکی از خدمه پرواز که خلبان رابین الن با او در رابطه است، به اتاقک خلبان راه پیدا می‌کنند. قبل از خاموش شدن وای‌فای، سم با پیامک همسرش را از حادثه باخبر می‌کند و او هم دوستش بازرس دنیل اوفارل را در جریان می‌گذارد.

 

عوامل و بازیگران سریال هواپیماربایی Hijack

خالقان: جرج کِی و جیم فیلد اسمیت، کارگردانان: جیم فیلد اسمیت و مو علی، فیلمنامه‌نویس: جرج کی، مدیر فیلمبرداری: اِد مور، تدوینگر: دیوید وِب، رابرت فراست و ناتاشا ویلکینسِن، آهنگساز: ان نیکیتین

جرج کی که نویسندگی این سریال را هم بر عهده دارد، پیش از این نویسندگی سریال‌های مطرحی چون کشتن ایو Killing Eve، جنایتکار Criminal و لوپن Lupin را هم در کارنامه دارد؛ و جیم فیلد اسمیت که یکی از دو کارگردان «هواپیماربایی» هم هست، در کنار فعالیت‌های تلویزیونی‌اش با کارگردانی کمدی رمانتیک «سطحش از من بالاتره» (She’s Out of My League) محصول ۲۰۱۰ هم شناخته می‌شود.

بازیگران سریال هواپیماربایی Hijack: ادریس البا (سم نِلسِن)، نیل ماسکِل (استوارت اَتِرتِن)، کریستین آدامز (مارشا اسمیت-نلسن)، مکس بیسلی (بازرس دنیل اوفارل)، بن مایلز (خلبان رابین الِن)، ایو مایلز (آلیس سین‌کلر)، آرچی پنجابی (سربازرس زهرا غفور) و…

آیا می‌دانید؟

  • گروه سازندگان سریال به منظور فیلمبرداری از محیط داخل هواپیما، فضای داخلی ایرباس اِی۳۳۰ را به صورت کامل در ابعاد واقعی ساختند که شامل اتاقک خلبان هم می‌شد؛ اتاقکی که مثل نمونه واقعی ساخته شد و واقعا کارایی داشت.
  • با وجود این‌که پس از فاجعه یازده سپتامبر در اتاقک خلبان از نظر استحکام و قفل تقویت شد اما این تصور غلط وجود دارد که خلبانان نمی‌توانند در طول پرواز در این اتاقک را باز کنند. آن‌ها می‌توانند و این کار را هم انجام می‌دهند. خلبان‌ها و خدمه پرواز تقریبا در تمام پروازها می‌توانند از اتاقک خارج شوند و به دستشویی بروند، یا اجازه دهند برای‌شان غذا آورده شود یا به دلیل استراحت جای‌شان را عوض کنند و… حتی در مواردی نادر، خلبان و خدمه پرواز ممکن است به منظور بازدید از ظاهر بال‌ها یا بررسی تجهیزات ارتباطی خارج از اتاقک یا دسترسی به سایر بخش‌های مربوط به کنترل پرواز که در اتاقک تعبیه نشده‌اند، از اتاقک خود خارج شوند و به منظور رفع عیب یا تشخیص ازکارافتادگی وارد عمل شوند.
  • خلبانان کدهای اضطراری دارند که موقع ربودن هواپیما می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا روی زمین همه متوجه هواپیماربایی بشوند؛ مثلا آن‌ها می‌توانند از کد ۷۵۰۰ (هواپیماربایی) به منظور اطلاع‌رسانی به اِی‌تی‌سی (کنترل رفت‌وآمد هوایی) استفاده کنند. به هر حال، در این مورد خلبان آشکارا نمی‌خواهد از این کدها استفاده کند.

سریال هواپیما ربایی

نقد و بررسی منتقدان درباره سریال هواپیماربایی

گاردین | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

لوسی مَنگِن | بذرهای روایت کاشته می‌شوند و از آن‌ها تا زمان رشد کامل نگهداری می‌شود و درست به‌موقع برداشت می‌شوند. همه چیز مثل یک ساعت کار می‌کند بدون این‌که پیچش‌های بزرگ‌تر و فراوان روایت پیش‌بینی‌پذیر باشند.

یواس‌ای تودی | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

کلی لالِر | در حال حاضر سریال‌های زیادی در تلویزیون هستند که بیش از حد طولانی هستند یا بیش از حد خودشان را جدی می‌گیرند یا بیش از اندازه پیچیده‌اند و به شکلی مفرط ملال‌آور. «هواپیماربایی» هیچ چیزی کم‌تر یا بیش‌تر از آن چیزی نیست که باید باشد؛ و شما را بیدار می‌کند و انفعال را از موقعیت تماشای تلویزیون حذف می‌کند (انگار نه انگار که در حال دیدن یک سریال تلویزیونی هستید). «هواپیماربایی» توجه شما را معطوف خودش… نه، آن را می‌رباید.

رولینگ استون  | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

الن سِپینوال  | فصلی کوتاه‌تر از معمول و فضایی محدود که سم و هواپیمارباها و دیگر مسافران در آن گیر افتاده‌اند، خیلی خوب جواب داده است و تنشی بالا را ایجاد کرده بدون این‌که سازندگان سریال به کارهای افراطی معمول متوسل شوند تا زمان واقعی را جذاب روایت کنند؛ و مهم‌تر این‌که «هواپیماربایی» ادریس البا را دارد.

سریال هواپیماربایی

ای‌بی‌سی نیوز | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

پیتر تراورس | هیچ چیز جدیدی در این تریلر تابستانی درباره ربودن یک جِت تجاری وجود ندارد بجز ادریس البا در نقش مسافری که قرارست همه چیز را یکپارچه و متلاشی‌نشده به خانه برگرداند؛ و واقعا هم او ستاره‌ای اصیل و واجد شرایط است که همه چیز را پیش می‌برد.

شیکاگو سان‌تایمز | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

ریچارد روپر | ادریس البا حضوری به‌یادماندنی دارد و از این موضوع هم اطمینان حاصل می‌کند که موقعیت‌ها هرگز خسته‌کننده نشوند؛ اما اطمینان ندارم که هر بازیگری مثل او می‌توانست این خط داستانی پیچ‌درپیچ را نجات دهد.

ورایتی | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

دنیل داداریو | هیچ چیزی نیست که سریال از شخصیت اصلی‌اش (البا) بخواهد انجام دهد و بتوان گفت که تازگی دارد؛ اما وقتی به پایان «هواپیماربایی» می‌رسیم، شما احتمالا وسوسه می‌شوید که دست بزنید همان‌طور که مسافران دستپاچه پرواز چنین کاری می‌کنند؛ اما نه به این خاطر که فرودشان نتیجه مهارت‌های ویژه و تحسین‌برانگیز خلبان بوده است بلکه از این بابت که حالا می‌توانند نفس راحتی بکشند.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان برای سریال هواپیماربایی

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان (تا اوایل مرداد ماه)، می‌توانید بخشی از نظرهای چند منتقد را هم درباره سریال کوتاه «هواپیماربایی» مطالعه کنید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۷.۸ از ۱۰ حدود ۱۲ هزار کاربر
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۶۶ از ۱۰۰ بر اساس ۲۶ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۶.۹ از ۱۰ بر اساس ۵۵ نقد

حرف‌های ادریس البا بازیگر اصلی سریال هواپیماربایی

  • می‌خواستم تجربه‌ای متفاوت داشته باشم؛ و در نقشی بازی کنم که به‌سرعت دوست داشته شود یا مخاطب را پس بزند. در سریال‌های «میکروفن مخفی» (The Wire) و «لوتر» (Luther) شخصیت به‌تدریج ساخته می‌شد اما در مورد این یکی، شخصیتم ناگهان در دل یک هواپیماربایی قرار می‌گیرد؛ و تماشاگر با خودش فکر می‌کند اگر من به جای او بودم چه می‌کردم؟ به همین خاطر حسابی مجذوب نقش شدم.
  • لوکیشن کوچک و محدود سریال، کمی حس‌وحال تئاتر را القا می‌کرد؛ منتها با حضور چهارصد بازیگر که شما باید تک‌تک‌شان را می‌شناختید. خوب بود و بسیار متفاوت. تا جایی که می‌توانستیم اتفاق‌های داستان را به‌ترتیب فیلمبرداری می‌کردیم به دو دلیل: یکی به خاطر این‌که کار درست همین به نظر می‌رسید که دائم در زمان عقب و جلو نرویم؛ و هم به این دلیل که هنوز کار نگارش سناریوی قسمت‌های آخر تمام نشده بود که فیلمبرداری شروع شد.
  • دیگر موضوع جالب درباره سناریوی «هواپیماربایی» برایم این بود که قرار نبود نقش مردی عجیب را بازی کنم که وقتی در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد همه را لت‌وپار می‌کند و در کل آسیب‌پذیر نیست؛‌ چون همه ما آسیب‌پذیریم.
  • به گمانم وقتی مردم اسم مرا می‌شنوند با اطمینان نمی‌توانند بگویند که بعدش در چه پروژه‌ای بازی خواهم کرد؛ و من به‌نوعی این وضعیت را دوست دارم چون نشان می‌دهد که می‌توانم آسیب‌پذیر باشم و مثلا مردم نمی‌گویند: «برای او نقش عجیبی است چون معمولا نقش مردان سرسخت را بازی می‌کند.»
  • به خاطر کریس (هِمزوورث) که رفیق من است نقش کوتاه «عملیات نجات ۲» (Extraction 2) را بازی کردم. البته نقشی است که می‌گوید ممکن است حضور پررنگ‌تری در این فیلم‌ها داشته باشم که آثار خوش‌ساختی هستند؛‌ اما هنوز چیزی رسمی نیست.

پوستر سریال

پوستر سریال هواپیماربایی

لینک منبع

Hijack 03
نقد و بررسی سریال هواپیماربایی Hijack 2023
چکیده ارزیابی
بذرهای روایت کاشته می‌شوند و از آن‌ها تا زمان رشد کامل نگهداری می‌شود و درست به‌موقع برداشت می‌شوند. همه چیز مثل یک ساعت کار می‌کند بدون این‌که پیچش‌های بزرگ‌تر و فراوان روایت پیش‌بینی‌پذیر باشند.
امتیاز خوانندگان۰ رای
نقاط مثبت
نقاط منفی
۴.۲
امتیاز منتقد
سبک دلبستگی کودکان به والدين تأثير چندانی بر روابط بزرگ‌‌‌‌سالی‌شان ندارد
بهترین فیلم های ژاپنی مدرن ؛ 10 فیلم مدرن ژاپنی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی