0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.


با معرفی فیلم the Wonder فیلمی روانشناختی، مرموز و جنجالی با حضور فلورنس پیو در خدمت شما هستیم. مثل همیشه با مجله وارونه همراه باشید:

فیلم the Wonder

فیلم شگفتی یا the Wonder به کارگردانی سباستین للیو (Sebastián Lelio) ساخته شده و اقتباسی از رمان اما دونوگهو است که در دهه ۱۸۵۰ نوشته شد. در این فیلم داستان یک پرستار بریتانیایی به نام لیب (با بازی فلورنس پیو) را دنبال می کنیم که موظف شده است کشف کند چگونه یک دختر ایرلندی ماه ها بدون غذا زنده مانده است.

لیب مصمم است تا با زیر نظر گرفتن رفتارهای بیمارش در طول دو هفته حقیقت را کشف کند. پس از آن، او باید گزارش خود را به اعضای شورا تحویل دهد و شواهدی را ارائه کند تا استدلال خود را برای بقای معجزه آسای آنا بدون تغذیه تایید کند. در حالی که سعی دارند تا راز زنده ماندن این دختر را کشف کنند، متوجه می شوند که رازهای زیادی برای فاش شدن وجود دارد. آنا چندین ماه است که چیزی نخورده، اما به طرز شگفت انگیزی سالم و سلامت به نظر می رسد. از نظر مردم محلی این معجزه ای است که توسط خدا صورت گرفته است. اما آیا لیب می تواند آن را یک معجزه بداند؟

جالب است بدانید که فیلمنامه نویس the Wonder در نوشتن این سناریو از پدیده‌ای واقعی در قرن نوزدهم به نام «دختران روزه دار» الهام‌ گرفته است.

مرتبط: ۵ فیلم براساس زندگی واقعی


درباره سناریو

 فیلم the Wonder

داستان فیلم جدید سباستین للیو که The Wonder نام دارد، درست پس از قحطی بزرگ در سال ۱۸۶۲ در ایرلند اتفاق می افتد. اما اگر انتظار دارید که در سکانس های ابتدایی وارد فضای ویران شده ایرلندی فیلم شوید، باید بگویم که غافلگیر خواهید شد. فیلم “شگفتی” به جای نمایی از حومه بادگیر ایرلند یا خیابان های سنگفرش شده یکی از شهرهای کوچک این کشور، در یک استودیوی فیلمسازی امروزی با صداپیشگی بازیگر نقش نیما الگار، یکی از بازیگران اصلی فیلم، آغاز می شود.


سکانس آغازین

همانطور که دوربین در سکانس ابتدایی سراسر استودیو حرکت می کند، صدای نیما الگار ما را با داستان فیلم آشنا می کند. و می گوید: “این آغاز است. شروع فیلمی به نام شگفتی. افرادی که قرار است با آنها ملاقات کنید شخصیت هستند. داستان های آنها را باور کنید. ما بدون داستان چیزی نیستیم. بنابراین از شما دعوت می‌ کنیم که این داستان را باور کنید.” سپس دوربین روی یک کابین قایق می‌ نشیند و بازیگران نقش‌ های خود را در داخل آن بازی می‌ کنند. یکی از این بازیگران فلورانس پیو است که پشت میز چوبی نشسته و مشغول خوردن غذا است. آن هم در حالی که دود از اجاق پشت سرش بلند می شود.

به نظر شما قصد للیو از این افتتاحیه مرموز چیست؟ باید بگویم که این شروع نوعی استعاره از داستان اصلی فیلم است. چون چنین صحنه‌ای برای شروع یک فیلم قطعا هدفمند طراحی شده است. همچنین ما را تشویق می کند تا چیزهایی که قرار است در فیلم ببینیم را باور کنیم. درست مانند پرستار لیب رایت، که در طول فیلم در موقعیتی قرار می گیرد که چیزی را باور کند که می بیند. ولی ما تا کشف حقایق صبر می کنیم.

همچنین بخوانید: سریال ۱۸۹۹ | سناریوی مرموزی که غوغا به پا کرد!


معجزه یا دسیسه؟

لیب فکر می کند که این یک معجزه نیست. بلکه یک فریب است. زیرا لیب کسی است که به علم اعتقاد بیشتری دارد تا به دین. بنابراین او نمی تواند شایعاتی که در مورد  آنا می گویند را باور کند.

آیا واقعاً خداوند آنا را با «غذای بهشتی» سیر می کند؟ یا آنا مخفیانه با خانواده‌اش غذا می خورد؟ پاسخ این سوال‌ها چیزی نیست که بتوانیم فاش کنیم. اما به شما این اطمینان را می دهم که در بخش پایانی فیلم، حقیقت فاش خواهد شد. البته، اینکه حقیقت را بپسندید یا نه به این بستگی دارد که طرف علم باشید یا دین.

بیشتر بخوانید: فیلم های علمی تخیلی که به واقعیت پیوستند! دنیای ما میزبان ایده های علمی تخیلی فیلم ها!!! 


غذای بهشتی؟

همه به جر لیب معتقدند که آنا توسط خدا حمایت می شود. حتی در سکانسی آنا به پرستارش لیب می گوید که او با “غذای بهشتی” که از طرف خداوند فرستاده می شود، تغذیه می شود.

در کتاب مقدس، عبارت “heavenly manna” به یک ماده خوراکی اشاره دارد. اما از آنجایی که آنا قرار است روزه داشته باشد، می توان فرض کرد که آنا به جای غذای فیزیکی، در مورد برکت خداوند بر زندگی خود صحبت کرده و این گونه احساس سیری می کند‌.


فیلمبرداری و طراحی صحنه موثر

به لطف فیلمبرداری و طراحی صحنه موثر the Wonder که ایرلندِ قحطی زده را کاملاً به تصویر می‌ کشد، به راحتی می‌ توان باور کرد که آنچه ما تماشا می‌ کنیم یک داستان واقعی است. اگر از تماشای فیلم های تاریخی لذت می برید، فیلم “شگفتی” بهترین گزینه است.

بی انصافی است اگر از طراحی لباس فوق العاده این فیلم صحبت نکنیم. چون به قدری در انتخاب رنگ ها و مدل لباس دقت و حساسیت به کار رفت است که نمی توان از آن ایراد گرفت. به گونه‌ای که با تماشای فیلم “شگفتی” دلتان می خواهد حداقل برای یک بار این لباس را بپوشید.

مرتبط: زیباترین فیلم‌ ها از لحاظ بصری


انتخاب بازیگران مناسب

علاوه بر فیلمبرداری و طراحی صحنه عالی، ایفای نقش بازیگران به ما کمک می‌ کند تا بیشتر بتوانیم با داستان همراه شویم. بازی موثر و بی نقص ستارگان این فیلم در کنار کارگردانی فوق العاده‌ی Lelio ما را در این داستان رمزآلود و عجیب و غریب غرق می کند.


موسیقی متن و جلوه های بصری

موسیقی وهم‌ آور که با صداهای گمراه کننده زیادی همراه است، تاثیر بسزایی در جذابیت فیلم دارد. از طرفی دیگر، فضای تاریک خانه‌ی خانواده آنا که به کمک نور شمع‌ها کمی روشن‌تر می شود، به حس دلخراش فیلم می‌ افزاید. این بدان معنا نیست که the Wonder فضایی ترسناک را به تصویر می کشد. ولی باید گفت که نکات ریز اما مهمی در پس زمینه وجود دارد که به مرموز جلوه دادن سناریو کمک می کند.

همچنین بخوانید: ۸ تا از بهترین فیلم های مهیج


حضور فلورانس پیو

فلورانس پیو (Florence Pugh) که طی سال های اخیر در فیلم های برگزیده زیادی همچون بیوه سیاه (Black Widow) و نگران نباش عزیزم (Don’t Worry Darling) حضور داشته، در the Wonder نیز ایفای نقش کرده است. اگر به کارهای این بازیگر ۲۶ ساله نگاه کنید، متوجه تطبیق پذیری و مهارت های جالب او در حرفه بازیگری خواهید شد.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم Don’t Worry Darling | این بهشت کجاست؟ 


دیگر بازیگران

 فیلم the Wonder

علاوه بر فلورنس پیو، ستاره های دیگری در این فیلم دیده می شوند. مثلا نقش آنا را کیکا لرد کسیدی (Kika Lord Cassidy)، ستاره کودک نوظهور ایفا می کند؛ که قبلا در فیلم The Doorman و Viewpoint شرکت کرده بود. این شخصیت به دلیل عدم تمایل به غذا خوردن، بسیار شکننده است و ادعا می کند که می تواند تنها از طریق غذایی که از بهشت برای او فرستاده می شود، زنده بماند.

تام برک (Tom Burke) نقش ویلیام برن، یک روزنامه‌ نگار را بازی می‌ کند که مسئول پوشش خبر زنده ماندن معجزه آسای آنا بدون غذا خوردن است.

توبی جونز (Toby Jones)، سیاران هیندز (Ciarán Hinds) و درموت کرولی (Dermot Crowley) نقش اعضای شورایی را ایفا می کنند که فلورنس و یک راهبه را برای تحقیقات استخدام کرده اند. جوزی واکر (Josie Walker) نیز نقش راهبه‌ای را بازی می کند که قرار است در روند تحقیقات به لیب کمک کند.


حرف آخر

ممکن است فیلم شگفتی (the Wonder) گاهی اوقات کمی کند پیش برود. اما همین ویژگی باعث می شود تا برای پی بردن به راز زنده ماندن آنا مصمم شوید. بنابراین، اگر صبر داشته باشید، حقیقت را کشف خواهید کرد. در این صورت پس از اتمام تیتراژ پایانی، فرصتی برای فکر کردن به شما داده می شود.

امیدوارم از تماشای فیلم the Wonder لذت ببرید. مثل همیشه نظرات خود را در بخش کامنت ها با من و همراهان مجله وارونه به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید: معرفی سریال Wednesday | با خانواده آدامز همراه شوید!



Source link

آینده اینترنت در ایران؛ بر سر فضای مجازی چه خواهد آمد؟
تاریخ سیاسی جشنواره‌های فیلم در ایران و جهان/ سینما در خدمت ایدئولوژی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF