0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

فیلم های تاریخی در بی نقص و موفق بودن کار دشواری در پیش دارند. آن ها به تحقیقات زیادی نیاز دارند تا از نادقیق بودن و تحریف تاریخ در امان باشند، به بودجه های سنگین نیاز دارند تا دکورهای پرجزییات و بزرگ داشته باشند و به لباس های فاخر و بسیاری تزیینات احتیاج دارند. گذشته از همه این ها باید اغلب اوقات توازن بین وفاداری به تاریخ و جذاب بودن برای مخاطب مدرن را نیز رعایت کنند تا موفق باشند. بدین ترتیب ساخت فیلم تاریخی خوب اصلاً ساده نیست. علیرغم این دشواری ها، بسیاری فیلم های تاریخی مربوط به قرون وسطی هستند که هم از لحاظ تجاری و هم هنری بسیار موفق بوده اند. از A Knight’s Tale تا Henry V و The Name of the Rose، تماشای بهترین فیلم های قرون وسطایی برای هر طرفدار سینمایی یک ضرورت است.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

فیلم های تاریخی قرون وسطایی فضایی غنی برای داستان های حماسی از شکوه میدان های نبرد و بازسازی های رمانتیکی شده از وقایع تاریخی هستند اما به نظر می رسد که این ژانر در سال های اخیر به نحوی از جایگاه گذشته خود دور شده است. داستان های با فانتزی زیاد که در دنیاهای ساختگی رخ می دهند بسیار متداول تر شده اند اما Lord of the Rings یا Game of Thrones هر چقدر که باشکوه و جذاب باشند، نمی توانند جایگزین کاملی برای فضای قرون وسطی باشند. به این بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۲۰ فیلم تاریخی برتر سینما در مورد قرون وسطی آشنا کنیم که از دیدنشان لذت خواهید برد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۲۰- The Green Knight (2021)

اگر چه در زمان انتشار به نحوی نادیده گرفته شد اما فیلم The Green Knight احتمالاً در سال های آینده به یکی از محبوب ترین فیلم های تاریخی قرون وسطایی تبدیل خواهد شد. این فیلم دو پاتل را در نقش گاواین دارد، یک شوالیه جوان و جاه طلب که خود را در یک ماجراجویی بزرگ برای اثبات نجابتش می یابد وقتی توسط یک شوالیه مرموز به نام شوالیه سبز به چالش کشیده می شود. فیلم The Green Knight از شعر سر گاواین و شوالیه سبز الهام گرفته و درست همانند منبع اورجینال دارای عناصر فانتزی است. اما همچنان یک داستان قرون وسطایی است که داستان قهرمانان را زیر و رو کرده و دارای امتیاز فوق العاده ۸۹ درصد در راتن تومیتوز است.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۹- The King (2019)

به عنوان یکی از جدیدترین فیلم های تاریخی قرون وسطایی، فیلم The King از ساخته های نتفلیکس ثابت کرد که هنوز علاقه به این ژانر وجود دارد. اگر چه این فیلم بر اساس تعدادی از نمایشنامه های ویلیام شکسپیر ساخته شده اما رویکرد خاص خود را در پرداختن به زندگی هنری پنجم با بازی تیموتی شالامی بعد از رسیدن به مقام پادشاهی انگلستان در قرن نوزدهم دارد. شالامی با این فیلم ثابت کرد که می تواند خارج از دنیای فیلم های مستقل نیز بدرخشد و برای مخاطبان عام جذابیت داشته باشد. او یک بازی لایه دار را در نقش جنگاوری شجاع ارائه می دهد که شاید به اندازه یک سیاستمدار و آنقدر که دوست دارد، باهوش نیست. این فیلم همچنین دارای بازیگران برجسته ای در نقش های فرعی مانند رابرت پتینسون است که لهجه فرانسوی جالبی دارد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۲۰ سریال تاریخی برتر تاریخ تلویزیون؛ از Boardwalk Empire تا Band Of Brothers

۱۸- El Cid (1961)

فیلم El Cid با بازی چارلتون هیوستون و سوفیا لورن یکی از آخرین فیلم های تاریخی دوران قدیم هالیوود و به سبک شاهکارهای حماسی استودیویی است که در آن دوران بسیار رایج بود. این فیلم به روایت زندگی یک شخصیت مشهور اسپانیایی به نام رودریگو دیاز دو بیوار می پردازد که با لقب ال سید شناخته می شود. فیلم در قرن یازدهم روایت شده و در دورانی روایت می شود که اسپانیای مسیحی به کنترل مورها درآمده است. ال سید که یک شوالیه کاریزماتیک است می خواهد کشور تکه تکه شده اش را متحد کرده و علیه مهاجمان خارجی وارد نبرد شود. قدرت ستارگی بازیگران اصلی فیلم یکی از نقاط قوت آن است، در شرایطی که هیوستون و لورن به خاطر بازی هایشان مورد تحسین قرار گرفتند و موسیقی و کارگردانی هنری فیلم نیز با واکنش های بسیار مثبتی مواجه گردیدند، در فیلمی که در بخش های فنی نامزد دریافت چندین جایزه اسکار شد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۷- Valhalla Rising (2009)

فیلم های ژانر وایکینگ خیلی شناخته شده نیستند اما Valhalla Rising یکی از مثال هایی است که نشان می دهد چرا این فیلم های ماجراجویانه پر از خشونت را باید بیش از چیزی که هست مورد توجه قرار داد. این فیلم ساخته نیکلاس ویندینگ رفن با بازی مدس میکلسن در یکی از بهترین و تاثیرگذارترین و البته تکان دهنده ترین نقش هایش در یک فضای زیبا در اسکاتلند روایت می شود. فیلم Valhalla Rising هم به خاطر بازی تحسین برانگیز مدس میکلسن و هم سبک کارگردانی رفن ارزش تماشا دارد. این فیلم که تفاوت زیادی با دیگر فیلم این کارگردان، Drive، دارد، داستان یک جنگجوی نوردیک به نام یک چشم و یک پسربچه را روایت می کند که همراه با صلیبیون در سال ۱۰۹۶ پس از میلاد مسیح به یک سفر پرماجرا می روند.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۶- The Northman (2022)

رابرت ایگرز که به خاطر فیلم های عجیب شبه ترسناک و مملو از خشونتش شناخته می شود، خب می داند که چطور درام طرح ریزی کند، تنش بسازد و اوج های داستانی عجیب و غریب بکارد که قهرمانان فیلم های او را شبیه شخصیت های شرور می سازد. این فیلم نوردیک در مورد انتقام که داستان را به سمت اتحادهای سوال برانگیز و خاطرات به نادرستی تفسیر شده می برد، یک ماجراجویی بصری بسیار جذاب است که باعث می شود مخاطب از خود بپرسد چرا فیلم های بیشتری به سراغ ضدقهرمانان رنج کشیده و مشکل دار نمی روند. اگر چه یک شکست باکس آفیسی بود اما سکانس های نبرد این فیلم و حس معتبر بودن آن باعث شده یکی از بهترین فیلم های اکشن مدرن باشد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۵- Kingdom Of Heaven (2005)

بدنبال فیلم برنده جایزه اسکار و تحسین شده Gladiator، ریدلی اسکات به سراغ یک فیلم تاریخی حماسی دیگر رفت که ایده بی نقص مشابهی به نظر می رسید. Kingdom of Heaven داستان یک آهنگر با بازی اورلاندو بلوم را روایت می کند که همراه با پدرش به صلیبیون پیوسته و به سمت شهر مقدس قسطنطنیه یم رود. سال ها پیش از اینکه طرفداران دنیای سینمایی مارول خواستار انتشار نسخه تدوین شده کارگردان فیلم Justice League باشند، فیلم Kingdom of Heaven نشان داد که چطور نسخه تدوین کارگردان می تواند یک فیلم را از شکست نجات دهد. فیلم بی سروته و آشفته ای که در سینماها به نمایش درآمد یک بار دیگر تدوین شد تا استعداد ریدلی اسکات در به تصویر کشیدن سکانس های نبرد حماسی را نشان داده و همزمان جنبه های تاریخی فیلم را جذاب تر و تاثیرگذارتر سازد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۴- Excalibur (1981)

برخی از بهترین فیلم های تاریخی قرون وسطی افسانه پردازی داستان های کلاسیک را با هم ترکیب کرده و در یک دنیای تاریخی باشکوه روایت می شوند. این همان چیزی است که در مورد فیلم ماجراجویانه فانتزی بسیار جذاب Excalibur رخ می دهد. همانطور که از فیلمی با این عنوان انتظار می رود، این فیلم در مورد شاه آرتور و شوالیه های میز گرد است. تیم بازیگران فیلم بسیار مورد تحسین قرار گرفتند، جایی که نایجل تری نقش آرتور، پاتریک استوارت نقش لئوندگرانس، لیام نیسن نقش گاواین و هلن میرن نقش مورگانا را بازی می کنند. این فیلم در بخش بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه اسکار شد، در حالی که بورمن در فستیوال فیلم کن سال ۱۹۸۱ به خاطر این فیلم برنده جایزه شد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۳- The Last Duel (2021)

اگر چه یکی از بزرگ ترین بمب های باکس آفیسی سال ۲۰۲۱ بود، فیلم The Last Duel یک داستان تاریخی واقعی را روایت می کند که در کتاب های تاریخی گم شده و ارتباط بی نقصی با جامعه مدرن دارد. به کارگردانی ریدلی اسکات، این فیلم حاوی بازی های مت دیمون و بن افلک است که در نویسندگی سناریو نیز مشارکت داشتند و آدام درایور و جودی کومر را در نقش های اصلی به کار می گیرد. این فیلم از نگاه دو شوالیه و یک بانو روایت شده و همه داستان در مورد یک اتفاق هولناک است که به یک رویارویی مرگبار منجر می شود. علیرغم این واقعیت که این فیلم نادیده گرفته شده و افلک یک نامزدی ناشایسته جایزه تمشک طلایی را برای آن بدست آورد، اما بازی ها، روایت داستان و سکانس حماسی نبرد پایانی فیلم باعث شد این فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۸۵ درصد را کسب کند که نشان از جذابیت و کیفیت بالای فیلم دارد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۲- A Knight’s Tale (2001)

اگر چه طرفداران سینما هیث لجر فقید را با نقش جوکر در فیلم شوالیه تاریکی می شناسند اما A Knight’s Tale یکی از فیلم هایی است که این بازیگر فقید را به یک ستاره و بازیگر نقش های اصلی تبدیل کرد. لجر در این فیلم نقش ویلیام تاچر را بازی می کند، مردی که خود را شوالیه جا زده و با اسب سواری در یک سری تورنمنت دوئل و تیراندازی موفق می شود پله های ترقی را طی کند. این فیلم به شدت سرگرم کننده در مورد این ایده است که انسان می تواند سرنوشتش را خود تعیین کند و در اینجا با فیلمی بسیار کمدی تر از فیلم های تاریخی معمول در مورد قرون وسطی مواجه هستیم. به جای اینکه واقعیت های تاریخی و دقت روایت را خیلی جدی بگیرد، این فیلم از موسیقی مدرن به شکلی بامزه و غیرمنتظره استفاده می کند.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۱- Richard III (1955)

لارنس الیویه بازیگری است که به شکلی بی نقص برای بازی در نقش شخصیت های اینگونه درام های قرون وسطایی مناسب است. در فیلم Richard III، الیویه نقش شخصیت مشهور و شیطانی ریچارد سوم را بازی می کند که دسیسه های بسیار چیده و خیانت های بسیار می کند تا تاج و تخت را به کنترل درآورد. الیویه فیلم های بسیاری را بر اساس نمایشنامه های شکسپیر ساخته و کارگردانی کرده است و اگر چه این فیلم تنها فیلم تاریخی او بود که در بخش بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار نشد اما بازی الیویه خود نامزد دریافت اسکار شد. در سال های پس از انتشارش، بسیاری فیلم Richard III را بهترین اقتباس سینمایی از نمایشنامه های شکسپیر دانسته اند.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۰- Becket (1964)

بدنبال بازسازی فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال Becket در سال ۲۰۰۷، بسیاری از افراد توانستند بار دیگر شاهد زیبایی ها و جذابیت های این فیلم باشند. با بازی ریچارد برتون و پیتر اوتول، این فیلم به رابطه بین هنری دوم انگلستان و اسقف توماس بکت می پردازد. توماس بکت که اکنون با نام سنت توماس کانتربری شناخته می شود از سال ۱۱۶۲ تا ۱۱۷۰ به عنوان اسقف اعظم کانتربری فعالیت می کرد. کشش متقابل بین اوتول و برتون بسیار جذاب است و هر دو بازیگر به خاطر بازی هایشان نامزد اسکار شدند. این فیلم بعدها با دنباله ای عرفانی به نام The Lion in Winter همراه شد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۹- Henry V (1989)

همانند لارنس الیویه در سال های قبل، حرفه فیلمسازی کنت برانا مملو از اقتباس های شکسپیری است که علاوه بر کارگردانی، خود نیز در آن ها ایفای نقش کرده است. او اولین تجربه کارگردانی اش را در سال ۱۹۸۹ با اقتباس از نمایشنامه Henry V از شکسپیر کسب کرد که خود در آن نقش هنری پنجم را بازی می کند در شرایطی که تلاش دارد در طی جنگ های صد ساله، فرانسه را به کنترل انگلستان درآورد. برانا استعداد کافی برای اقتباس نمایشنامه سنگین شکسپیر و آوردن آن به صفحه سینما به شکلی وفادارانه اما قابل قبول و قابل اجرا را دارد. این فیلم یکی از بهترین اقتباس های سینمایی آثار شکسپیر بوده و نامزدی اسکار بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری نقش اول را برای کنت برانا در پی داشت.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۸- The Name Of The Rose (1986)

در حالی که اکثر فیلم های قرون وسطایی سعی دارند به شخصیت های مشهور تاریخی پرداخته یا نبردهای حماسی بزرگ را به تصویر بکشند، فیلم The Name of the Rose داستانی بسیار کوچک تر و یک داستان ژانر محور را روایت می کند که آن را از دیگر فیلم های تاریخی قرون وسطایی متفاوت می سازد. این فیلم داستان یک راهبه فرانسیسی ساختگی در قرن چهاردهم به نام ویلیام اهل بسکرویل را روایت می کند که به یک صومعه رفته و به بررسی در مورد یک مرگ مشکوک می پردازد. این فیلم یک فیلم تاریخی با صبغه جنایی و ابهام آمیز است که یک داستان رازآلود در مورد یک قتل را در یک فیلم تاریخی قرون وسطایی داخل می کند. نتیجه یک تریلر بسیار جذاب و سرگرم کننده است که در آن شان کانری در نقش شخصیت اصلی یک بازی تحسین شده و بی نقص از خود ارائه می دهد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۷- Hamlet (1948)

این اقتباس سینمایی برنده اسکار سال ۱۹۴۸ از تراژدی کلاسیک Hamlet شکسپیر به کارگردانی و بازیگری نقش اول لارنس الیویه ساخته شده و تفسیری بسیار جذاب از نمایشنامه اورجینال است. علیرغم تغییراتی که در تفسیر داستان اورجینال وجود دارد، دیالوگ های خاص نمایشنامه شکسپیر و اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی می افتد به خوبی حفظ شده ند. داستان هملت یک داستان بدون تاریخ مصرف است که طرفداران سینما با آن آشنایی نسبی دارند و این فیلم نیز به خوبی وفاداری به نمایشنامه اورجینال را با بازی های تحسین شده بازیگران اصلی ترکیب می کند. بدون شک این نمایشنامه بهترین و مشهورترین نمایشنامه شکسپیر است و بهترین اقتباس سینمایی اولیویه که جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول و بهترین فیلم سال اسکار را برایش در پی داشت.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۶- The Lion In Winter (1968)

فیلم The Lion in Winter با بازی پیتر اوتول در نقش شاه هنری دوم و کاترین هپبورن برنده جایزه اسکار در نقش النور اهل آکویتین، روایت تصمیم پادشده در مورد این است که کدام یک از سه پسرش جانشین او شوند. این فیلم ستارگان جوان آن زمان مانند آنتونی هاپکینز را در خود دارد که در این فیلم نقش پسر ارشد پادشاه، ریچارد شیردل را بازی می کند. این فیلم بر اساس یک نمایشنامه برادووی به همین نام ساخته شده و یکی از پرفروش ترین فیلم های سال ۱۹۶۸ بود که نشان می دهد آن زمان فیلم های سیاسی و پیچیده تاریخی طرفداران بسیاری داشتند. همچنین این فیلم برنده سه جایزه اسکار شد، از جمله بهترین موسیقی متن، بهترین سناریو اقتباسی و بهترین بازیگر زن نقش اول برای کاترین هپبورن.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۵- Braveheart (1995)

فیلم Braveheart به کارگردانی و بازیگری مل گیبسون داستان زندگی ویلیام والاس را بعد از آن روایت می کند که قتل تازه عروسش باعث می شود از پسر کشاورزی صلح طلب به یک رهبر شورشی تبدیل شود که ارتش اسکاتلند را علیه انگلیسی های غاصب و زورگو هدایت می کند. آن دسته از افرادی که به دنبال واقعیت های تاریخی در Braveheart هستند ناامید خواهند شد زیرا این فیلم در دستکاری تاریخ بسیار بی پرواز عمل کرده است. اما جای تردید نیست که در اینجا با یک فیلم ماجراجویانه و جنگی هیجان انگیز مواجه هستیم که برخی از بهترین سکانس های مبارزه در تاریخ سینما را در خود دارد. این فیلم در فصل جوایز سینمایی بسیار قوی ظاهر شد و جوایز اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را با خود به خانه برد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱۰ فیلم تاریخی جذابی که دقیق ترین و کمتر تحریف شده ترین فیلم های این ژانر هستند

۴- The Passion Of Joan Of Arc (1928)

با انتشار در سال ۱۹۲۸ به عنوان یک فیلم صامت، The Passion of Joan of Arc داستان واقعی محاکمه ژان اهل آرک (ژاندارک) در سال ۱۴۳۱ میلادی را روایت می کند. او رهبری فرانسویان را در نبرد علیه انگلستان در جنگ های یکصد ساله بر عهده داشت اما روحانیون مسیحی فرانسوی که به انگلستان وفادار بودند به جرم کفرگویی به محاکمه کشیده شد. پائولین کیل، منتقد سینمایی مشهور، بازی رنی جین فالکونتی در نقش ژاندارک را بهترین نقش آفرینی تاریخ سینما دانسته است. برای کسانی که به سینمای صامت علاقه داشته و دوست دارند فیلم های کلاسیک را تماشا کنند، The Passion of Joan of Arc حتی یک قرن بعدتر نیز یک تجربه سینمایی سرگرم کننده و ضروری است.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۳- Ran (1985)

از قرون وسطی به سمت ژاپن تغییر مسیر می دهیم، در ژانری که آکیرا کوروساوا در به تصویر کشیدن آن استاد بود. در سال ۱۹۸۵، فیلم Ran به آخرین کلاسیک کوروساوا تبدیل شد. این کارگردان در ساخت فیلم خود به شدت تحت تاثیر شکسپیر بود زیرا Ran در واقع بازسازی شاه لیر در فضایی ژاپنی بود. داستان فیلم در ژاپن فئودالی روایت می شود و در مورد یک مرد فئودال قدرتمند رو به موت است که بخشی زیادی از قلمرو خود را از دست داد و به همین خاطر پسران او بر سر جانشینی اش با هم درگیر می شوند که نابودی باقیمانده قلمرو او را در پی دارد. سبک بصری فیلم و سکانس های باورنکردنی آن مانند سکانس های نبردش باعث شده که Ran یکی از بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا باشد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۲- Monty Python & The Holy Grail (1975)

کمتر پیش می آید که یک فیلم تاریخی قرون وسطایی یک فیلم کمدی نیز باشد اما Monty Python and the Holy Grail همه قوانین را زیر پا می گذارد. این فیلم بسیار جذاب ساخته شده در سال ۱۹۷۵ که می تواند بارها و بارها از تماشای آن لذت ببرید، باز روایت داستان شاه آرتور بدون نگرانی از صحت و سقم تاریخی است و می توان آن را تسلسلی بی هدف و پوچ اما به شدت جذاب از سکانس های تاریخی دانست. همچنین لحظات ماندگار بسیاری در این فیلم وجود دارد که هنوز هم باعث خنده مخاطب می شوند، به ویژه رویارویی مشهور با شوالیه سیاه. اگر چه پایان فیلم طوری است که باعث می شود در نظر گرفتن این فیلم به عنوان یک فیلم تاریخی قرون وسطایی دردسرساز شود اما جذابیت آن باعث می شود که شایستگی قرار گرفتن در این فهرست و شناخته شدن به عنوان یکی از بهترین کمدی های تاریخ سینما را داشته باشد.

بهترین فیلم های تاریخی تاریخ سینما

۱- The Seventh Seal (1957)

درس ال ۱۹۵۷، اینگمار برگمن یکی از شاهکارهای خود و تاریخ سینما به نام The Seventh Seal را خلق کرد. داستان این فیلم در پایان دوران جنگ های صلیبی رخ می دهد، جایی که یک شوالیه قرون وسطایی با بازی مکس فون سیدو، به خانه باز می گردد. در دوران طاعون سیاه، این شوالیه در حال مرگ است اما می خواهد برای آخرین بار همسرش را ببیند و به همین خاطر مرگ را به چالش کشیده و با راه انداختن یک مسابقه شطرنج با عزراییل قصد دارد مرگش را به تعویق بیندازد. این فیلم باعث شد که جایگاه برگمن به عنوان یک کارگردان کلاس جهانی در صحنه بین المللی تثبیت شده و به تدریج به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما مورد توجه قرار گرفت. فیلمبرداری، تم ها و تصویرسازی فیلم از مرگ به وضوح تاثیر زیادی روی فرهنگ عامه مدرن داشتند.


از کشف حجاب تا حجاب اجباری؛ در جستجوی ارتباط میان بدن زن و اقتدار سیاسی
AutoGPT رقیب جدید ChatGPT؛ هوش مصنوعی، آینده بشر را به کدام سو می‌برد؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF