0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

تیم مهدویان – پهلوان زاده حالا پس از زخم کاری با سریال حیثیت گمشده، دوباره شانس خود را در شبکه نمایش خانگی می آزمایند. سجاد پهلوان زاده که تدوین سریال موفق زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان را برعهده داشته، کارگردانی سریال سقوط با موضوع داعش را نیز در کارنامه خود دارد. سریال سقوط گرچه تجربه چندان موفقی نبود اما حالا باید دید سریال جدیدی که این بار با طراحی محمدحسین مهدویان و کارگردانی سجاد پهلوان زاده منتشر شده با چه بازخوردی مواجه می‌شود؟

حالا پس از تماشای دو قسمت از سریال نمی‌توان کلیت آن را مورد ارزیابی قرار داد اما می‌توان شروع و نحوه آغاز داستان را مورد قضاوت قرار داد. قسمت افتتاحیه سریال ما را با دو شخصیت اصلی که یک زن و شوهر هستند – با بازی مهدی حسینی نیا و بهاره افشاری – آشنا می‌کند که رابطه‌شان دچار مشکل است. اما همه چیز با سانحه‌ای که برای زن رخ می‌دهد شروع می‌شود. درام و کشش داستان از این لحظه آغاز می‌شود که شوهر از زمان قدم گذاشتن به بیمارستان با رازها و گره‌هایی مواجه می‌شود که به او نشان می‌دهد چقدر کم، همسرش را می‌شناخته است.

البته این سوژه، که پس از یک رخداد زن و شوهر یا دو دوست بسیار نزدیک متوجه شوند که طرف مقابل خود را برخلاف تصورشان اصلا نمی‌شناخته‌اند و مکشوف شدن زوایای تازه‌ای از یک شخصیت با تلاش‌های فرد نزدیک به او در طول فیلم، سوژه‌ای تازه نیست اما باید دید سمت و سوی ماجرا به کدام سو خواهد رفت. ایجاد شوک و تعلیق و گره‌افکنی‌های مناسب در قسمت اول و حتی قسمت دوم سریال، مخاطب را ترغیب به دنبال کردن داستان سریال می‌کند. این مساله مهمی است که اتفاقا بسیاری از سریال‌های این روزهای شبکه خانگی از عهده‌اش برنمی‌آیند و در قسمت‌های اول، مخاطب را از خود می‌رانند.

حیثیت

بنابراین در مقام مقایسه، دستکم در مقابل سریال‌هایی که این روزها پخش می‌شود این یک نقطه قوت برای حیثیت به شمار می‌رود. بازی‌های خوب نقش‌های اصلی و فرعی سریال هم نوید یک اثر خوش‌ساخت را می‌دهد و از همین دو قسمت نخست می‌توان پیش‌بینی کرد که با یک سریال متوسط به بالا با کارگردانی مسلط مواجه هستیم.

گرچه سریال سقوط به عنوان اولین تجربه در نمایش شبکه خانگی، سریال متوسطی برای پهلوان زاده به شمار می رود اما او نشان داده در ایجاد شوک و تعلیق در داستان برای مخاطب خوب عمل می‌کند. در همین دو قسمت، روند داستان طوری بوده که مخاطب را از گره و ماجرایی به دل ماجرایی دیگر انداخته و از این پس باید با امیر همراه شود تا رازهای زندگی هاجر را گشوده و هستی و شخصیت او را از تاریکی بیرون آورد. حال و هوای این سریال را شاید تا حدی بتوان با سریال پوست شیر مقایسه کرد که با استقبال مخاطبان مواجه شده بود.

یکی دیگر از جذابیت‌های حیثیت گمشده را شاید بتوان در بازی مهدی حسینی‌نیا به عنوان نقش اصلی آن دانست. این بازیگر که به عنوان نقش مکمل در آثار سینمایی و سریال‌های مختلفی مثل شنای پروانه، یاغی و رهایم کن خوش درخشیده است حالا برای نخستین بار در قامت نقش اول یک سریال ظاهر شده است و باید ببنیم در این سریال تا چه حد از توانایی‌های او استفاده می‌شود.

heysiyat gomshode 4

نکته دیگر هم بازی بهاره افشاری پس از مدت‌ها دوری از این عرصه بوده است. افشاری که با بازی در سریال بی‌محتوای نیوکمپ پس از مدت‌ها دوباره به عرصه بازیگری بازگشته بود و البته بازی در آن نقش چیز چندانی به کارنامه او اضافه نمی‌کرد حالا می‌تواند دوباره خودی نشان دهد. البته باید دید روند سریال و نقش او چگونه پیش خواهد رفت اما نقش‌آفرینی او در نقش اول می‌تواند نوید یک بازی متفاوت از او را داشته باشد. آخرین نقش‌آفرینی قابل توجه افشاری در سریال ممنوعه بوده است که در آن نقشی کوتاه داشته است.

حالا با همه این اوصاف، باید دید آیا کارگردان می‌تواند تا پایان سریال این خط سیر را ادامه داده و مخاطب را با خود تا نقطه اوج داستان بکشاند. باید منتظر ماند و دید. این سریال جمعه‌ها صبح از فیلیمو منتشر می‌شود گرچه پخش قسمت اول آن با تاخیر همراه بود و گویا دردسرهایی در پخش آن نیز وجود داشته است.

حیثیت
نقد و بررسی سریال حیثیت گمشده ۱۴۰۲
چکیده ارزیابی
امتیاز خوانندگان۰ رای
نقاط مثبت
نقاط منفی
۴.۲
امتیاز منتقد
لینک‌های مرجع
مرگ در نگاه نیچه
سینمای آندرس توماس ینسن، این دانمارکی جذاب گزیده‌کار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

امتیاز نهایی