علوم اجتماعی فناوری اطلاعات

چطور از قرن بیست و یکم جان سالم به در ببریم؛ مصاحبه یوال نوح هراری و نخست‌وزیر هلند (ویدیو)

0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

نخست وزیر هلند که ده سال است این مقام را حفظ کرده با دیدی واقعگرایانه اما کوتاه مدت‌تر به مسایل نگاه می‌کند و دید پروفسور هراری کمی دوردست‌تر را میبیند. آقای روته در عوض نظر درست‌تری در باره پرزیدنت ترامپ می‌دهد، که بر خلاف آنچه کسانی چون چامسکی در صدد جا انداختن آن هستند، بی اعتنایی او به سازمانها و برخی کنوانسیون‌های بین المللی بیشتر اعتراضی به ناکارآمدی این سازمانها و معاهدات است. خوب است اگر از کسی کینه به دل داریم ایرادات واقعی او را بازگو کنیم، تا چون چامسکی، از دشمن دشمن، حتی اگر اهریمنی چون دیکتاتور کره شمالی هم باشد جانبداری کنیم.

 

تصور کنید در کره شمالی، هر فرد می‌بایست دستبندهای دیجیتالی به دست ببندد که گردش خون و ضربانش را چک می‌کند و اطلاعات را به مرکز کنترل می‌فرستد. وقتی تلویزیون سخنرانی رهبر عظیم الشان را نمایش می‌دهد آن وقت حکومت می‌تواند بفهمد احساس واقعی شما در لحظه تماشای این سخنان چیست. ممکن است شادی کنید و دست بزنید اما در دل‌تان عصبانی باشید. و حکومت این را بفهمد. نتیجه آن که فردا به سراغ شما خواهند آمد و شما را به گولاک می‌فرستند.

وظیفه‌ی همه نخبه‌گان است که از بروز چنین دیکتاتوری‌های دیجیتالی جلوگیری کنند. توان هک کردن بشر، خود مفهوم آزادی بشر را به مخاطره می‌اندازد. به تدریج که به هوش مصنوعی اعتماد بیشتری می‌کنیم که برای ما تصمیم بگیرد، اقتدار از انسان به الگوریتم منتقل می‌شود. و این اتفاق امروزه افتاده است. میلیون‌ها انسان به فیسبوک اعتماد می‌کنند که بگوید تازه چه خبر. و الگوریتم گوگل صحت خبرها را تایید کند و نتفلیکس به ما می‌گوید به چه فیلمی نگاه کنیم. و الگوریتم آمازون و علی‌بابا به ما می‌گویند چه چیزی بخریم. در آینده‌ای نه چندان دور الگوریتم‌های مشابهی به ما خواهند گفت کجا کار کنیم و با چه کسی ازدواج کنیم. و همچنین تصمیم می‌گیرند که آیا ما شایسته‌ی استخدام شدن هستیم یا نه. آیا مستحق دریافت وام هستیم. و همه اینها را کامپیوتر و الگوریتم‌ها تعیین خواهند کرد.

هراری در سخنانش تاکید می‌کند اگر این فناوری‌ها در دست یک حکومت توتالیتر قرار بگیرد، چه سرنوشتی در انتظار بشر خواهد بود؟ او هشدار می‌دهد همین حالا هم برخی‌ها برای استالینِ قرن ۲۱ شدن خیز برداشته‌اند.

 

می‌توانید ویدیوی مربوط به این سخنان را با ترجمه فارسی توسط مشعل دانش مشاهده کنید.

 

منبع: مشعل دانش

توییترِ ایلان ماسک؛ ارجحیت سود بر هر چیز دیگر
«دیگر نه هرگز»: دادخواهی و دموکراسی در آرژانتین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF