0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

خانواده آدامز، این خانواده مرموز و وحشتناک، بار دیگر به پرده سینما بازگشته است. اما این بار در قالب یک درام تینیجری با تمرکز بر دختر به نام ونزدی، شاهزاده خانم نگاه های تند و معنا دار. در این مطلب به معرفی و بررسی سریال Wednesday خواهیم پرداخت.


سریال ونزدی Wednesday

 سریال Wednesday

حتی اگر انیمیشن خانواده آدامز را تماشا نکرده‌اید، قطعا نام این خانواده را شنیده‌اید. سریال Wednesday که توسط کمپانی نتفلیکس ساخته شده است، در هشت قسمت به روایت داستانی پر فراز و نشیب و هیجان انگیز می پردازد. این سریال یک راز مخفیانه و ماوراء‌ طبیعی را به تصویر می کشد که ونزدی آدامز به عنوان دانش آموز آکادمی Nevermore آن را فاش می کند.

Wednesday، جدید ترین اثر مرموز تیم برتون (Tim Burton)، سرانجام پس از ماه ها انتظار در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ به نمایش گذاشته شد. سریال ونزدی به سرعت به یک موفقیت بزرگ و چشم گیر تبدیل شد و در تمام آخر هفته‌ی انتشار خود، رتبه اول را در ۱۰ نمایش برتر استریم در ایالات متحده کسب کرد.

این سریال که جنا اورتگا (Jenna Ortega) نقش اصلی آن را بازی می‌ کند، دختری به نام ونزدی آدامز را دنبال می‌ کند که وحشتناک‌ ترین سفر خود را آغاز می‌ کند: مدرسه شبانه‌ روزی نورمور. ونزدی به عنوان یک دانش آموز در آکادمی مرموز Nevermore، جایی که پدر و مادرش فارغ التحصیل شده بودند، با مسئولیت‌ های سنگینی روبرو می شود. که تحمل آنها برای یک نوجوان معمولی سخت است. اما ونزدی که یک دختر بچه معمولی نیست!


خلاصه داستان سریال ونزدی

سریال ونزدی ترکیبی منحصر به فرد از ژانر های فانتزی، ترسناک، معمایی و کمدی می باشد. اما قبل از هر چیز به عنوان یک سریال دوران بلوغ و تینیجری توصیف شده است. فصل اول در قالب ۸ قسمت اتفاقات عجیبی را دنبال می کند که برای ونزدی آدامز در آکادمی نورمور می افتد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ترسناک | وحشت و دلهره را با تمام وجود حس کنید!

در طول هشت قسمت این سریال شاهد تلاش های بی وقفه ونزدی برای سر درآوردن از یک سری الهامات هستیم. این الهامات ونزدی را به سمت حل کردن پرونده قتل های زنجیره‌ای که توسط یک هیولا انجام می شود، سوق می دهد. او در این راه با پرونده قتلی روبرو می شود که پدرش ۲۵ سال پیش درگیر آن بوده. همه این ها زمانی اتفاق می افتد که ونزدی درگیر روابط دوستانه و عاشقانه خود در نورمور است. رمان‌ نویسِ کارآگاه ما، خیلی زود مجذوب یک زنجیره مرگ‌ های مرموز می شود و سعی می کند از راز آنها سر در بیاورد.


جنا اورتگا در نقش ونزدی آدامز در سریال Wednesday

 سریال Wednesday

تنها کسی که بتواند جای کریستینا ریچی (Christina Ricci) را که در سال ۱۹۹۱ در اقتباس سینمایی این کمیک نقش ونزدی آدامز را کامل بازی کرد را بگیرد، جنا اورتگا (Jenna Ortega) است. جنا اورتگا جدید ترین بازیگر زنی است که لباس سیاه و سفید ونزدی آدامز را به تن کرده است. این دختر ۲۰ ساله در چند سال گذشته چندین نقش مهم را ایفا کرده و به خوبی توانسته است نگاه بینندگان را به خود جذب کند. برای مثال در فیلم تحسین شده The Fallout و فیلم ترسناک X A24 حضور دارد. همچنین در آثاری همچون ۲۰۲۲ Scream و You شاهد نقش آفرینی اورتگا هستیم. بدون شک، ایفای نقش Jenna Ortega به عنوان ونزدی به درخشیدن این بازیگر در عرصه سینما و تلویزیون کمک شایانی خواهد کرد.


اسم “ونزدی” از چه چیزی الهام گرفته شده است

کاریکاتوریست Chas Addams، خالق کارتون های خانواده آدامز، بنیان گذار این مجموعه محسوب می شود. او ابتدا شخصیت های معروف را بدون نام طراحی کرد. اگر چه هر یک از اعضای خانواده در نهایت با افزایش محبوبیت خود نامگذاری شدند. اما منبع الهام واضحی برای نامگذاری ونزدی وجود داشت: یک شعر از دهه ۱۸۰۰ به نام “کودک دوشنبه” که در مهد کودک خوانده می شد‌.

مورتیشیا آدامز از داستان تخیلی و در عین حال واقعی نامگذاری ونزدی به مدیر ویمز می گوید: “نام ونزدی از بیتی از شعر مهد کودکی مورد علاقه من می آید.” شعر کامل به این صورت است: «فرزند دوشنبه عادل است. فرزند سه شنبه پر از لطف است. بچه‌ی چهارشنبه پر از غصه و پریشانی است. بچه ی پنج شنبه خیلی راه دارد. فرزند جمعه محبت و بخشش است. فرزند شنبه برای امرار معاش زحمت می کشد. و بچه ای که در روز تعطیل به دنیا می آید، خوش اخلاق، خوب و همجنس گرا است.


بازیگران مکمل

لوئیس گازمن (Luis Guzmán) و کاترین زتا جونز (Catherine Zeta-Jones) در نقش والدین عجیب و غریب ونزدی، یعنی گومز و مورتیشیا آدامز، ایفای نقش خواهند کرد. گوئندولین کریستی (Gwendoline Christie) نیز آماده است تا در نقش لاریسا ویمز ظاهر شود.


دیگر بازیگران

از بازیگران دیگری که در این سریال ایفای نقش کرده‌اند، می توان به لیست زیر اشاره کرد. تمامی این بازیگران به نحوی در درخشیدن این سریال نقش داشته اند.

  • ریکی لیندهوم (Riki Lindhome) در نقش دکتر والری کینبات
  • جیمی مک شین (Jamie McShane) در نقش کلانتر
  • هانتر دوهان (Hunter Doohan) در نقش تایلر
  • پرسی هاینز وایت (Percy Hynes White) در نقش زیویر
  • اما مایرز (Emma Myers) در نقش ایند
  • جوی ساندی (Joy Sunday) در نقش بیانکا
  • کریستینا ریچی (Christina Ricci) در نقش ماریلین ثرونهیل

نقدی بر سریال ونزدی

فصل اول این سریال بر موضوعاتی متمرکز است که بیشتر از اینکه جذاب باشد، باعث می‌ شود ونزدی آدامز به یک ضد قهرمان بدل شود. زیرا او رازهای قتل‌ های پیچیده‌ای ( که برخی از آنها واقعا وحشتناک هستند.) را آشکار می کند. و از آنجایی که این ماجراها همه در مدرسه نورمور اتفاق می افتد، ممکن است در برخی سکانس ها متوجه شباهت این سریال با مجموعه هری پاتر (Harry Potter) باشید. اما در این بین باید جنا اورتگا را تحسین کرد. او به خوبی توانست علیرغم تازه کار بودنش، نمایش را برای طرفداران خانواده آدامز و حتی تازه‌ واردان این مجموعه به طور یکسان تحت تاثیر قرار دهد.

مرتبط: فیلم‎‌ های شبیه هری پاتر که پاترهدها نباید آنها را از دست بدهند!

سریال ونزدی کمی از درام شهری کوچک مجموعه «ریوردیل Riverdale»، گوشه ای از آزادی مدرسه شبانه روزی فیلم های «هری پاتر Harry Potter» الهام گرفته است. و از مثلث عشقی مجموعه «خاطرات خون آشام The Vampire Diaries»، قهرمان زن کارآگاه تنهای مجموعه «هریت Harriet» و یک پخش ملودرام بورلی هیلز (Beverly Hills) ایده برداری کرده است‌. اما به هر حال طرح قابل پیش بینی به معنای سرگرم کننده نبودن آن نیست. چون این سریال در هفته اول پخش خود با آمار ۳۴۱ میلیون ساعت تماشا، رکورد بیشترین بیننده سریال انگلیسی زبان را در نتفلیکس شکست! بمب. Wednesday در یک هفته توانست رکورد مجموعه چیزهای عجیب Stranger things را بشکند.

 

تاثیر جنا اورتگا

جنا اورتگا نیز با وسواس تمام، ونزدی را دختری با ظاهری سخت نشان می دهد که رازهای تاریکی را با خود حمل می کند. او کاملاً به شخصیت متعهد است. در نهایت گوف، میلار و برتون در دنیای خود، ویژگی‌ های منحصر به فردی ایجاد می‌ کنند. به طوری که وقتی در این دنیا پا گذاشتید به راحتی می‌ توانید در Nevermore بنشینید و از رفتارهای عجیب اورتگا، طراحی لباس و صحنه‌ های باشکوه سریال لذت ببرید. بنابراین به جرئت می توان گفت که «ونزدی» نه تنها غم را به تصویر نمی کشد، بلکه شامل صحنه های هیجان انگیز زیادی است که شما را به وجد می آورد.


موسیقی متن بی نظیر

بدون شک حین تماشای سریال درگیر موسیقی متن بی نظیر این سریال خواهید شد. چون این موسیقی به قدری تاثیرگذار است که ناخودآگاه بر هیجان سکانس می افزاید. مخصوصا سکانسی که ونزدی آدامز در بالکن اتاق خود در حال نواختن است. همزمان می توانیم صحنه هایی از آکادمی نورمور را ببینیم.

در طول سریال Wednesday شاه صحنه های مرموز و هیجان انگیز زیادی هستیم. که موسیقی متن تاثیرگذاری این سکانس ها را بیشتر و بیشتر می کند.


فصل دوم سریال Wednesday ساخته خواهد شد؟

در طول فصل اول شاهد ماجراها و اتفاقات عجیب زیادی هستیم. و در پایان فصل اول، سوال هایی که در ذهنمان ایجاد شده بود، پاسخ داده می شوند. اما با تماشای سکانس پایانی سریال سوال های بیشتری در ذهن ما به وجود می آید. بنابراین اگر سریال فصل دوم ونزدی نیز ساخته شود، بدون شک چیزهای بیشتری برای کاوش وجود دارد.

خب، حال سوالی را می پرسم که ذهن همه شما را به خود مشغول کرده است: “سریال ونزدی فصل دوم خواهد داشت؟”. در ادامه، هرآنچه لازم است درباره فصل دوم از جمله تاریخ انتشار قسمت بعدی، جزئیات داستان، اطلاعات بازیگران و موارد دیگر… بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با من همراه باشید.

 

فصل اول سریال Wednesday در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ و توسط نتفلیکس به نمایش گذاشته و با تحسین منتقدان روبرو شد. اما در حال حاضر، سرویس استریم اعلام نکرده است که آیا این سریال برای فصل دوم تمدید خواهد شد یا خیر. با این حال، گردانندگان سریال ونزدی در مورد فصل دوم صحبت کرده‌اند و برنامه های داستان سرایی خود را در صورت ادامه‌ی سریال به اشتراک گذاشته‌اند. مایلز میلار (Miles Millar) و ال گوگ (Al Gough)، مجریان برنامه، هنگام صحبت با TV Line فاش کردند که ادامه سریال ونزدی را تا «چهار فصل» برنامه‌ ریزی کرده‌اند. لازم به ذکر است که عوامل سریال Wednesday پس از نقدهای مثبت و رکورد شکنی های این سریال اعلام کردند حداقل تا ۴ فصل دیگر داستان و محتوا برای ساخت وجود دارد! چه چیزی از این بهتر؟


نظر ونزدی در مورد ادامه سریال

جنا اورتگا (Jenna Ortega)، بازیگر نقش ونزدی آدامز، در مورد آنچه که می خواهد از شخصیت خود در فصل های آینده‌ی ونزدی ارائه دهد، ایده هایی دارد. جنا در ۳۰ نوامبر طی مصاحبه‌ای که با Entertainment Tonight داشت، گفت: “من می خواهم Wednesday تاریک تر باشد. از فضای نورمور گرفته تا کارهایی که ونزدی آدامز انجام می دهد. اما دوست دارم داستان بیشتر بر روی مبارزه او با هیولا متمرکز باشد. جوری که مخاطب با خودش بگوید: “اوه پسر، این دختر بچه چطور این کار را می کند؟”

اورتگا اضافه کرد: «فکر کنم می‌ خواهم به‌ جای یک داستان قهرمانی معمولی، یک جریان ضد قهرمانی به تصویر کشیده شود.» ما هم قطعاً این را می‌ خواهیم.

 


نقاط قوت سریال Wednesday

سریال Wednesday به خاطر روایت شبح آور، طراحی صحنه، اجرای فوق العاده بازیگران و پیچش های داستانی مورد تحسین قرار گرفته است. با این حال، در زیر نمای بیرونی تاریک نمایش، تعداد زیادی جزئیات و ارجاعات ریز به طور هدفمند پنهان شده است. آیا تمام شباهت های این سریال به فیلم های خانواده آدامز یا دیگر آثار تیم برتون را متوجه شدید؟ با من همراه باشید تا به بررسی این رازهای پنهان شده بپردازیم.


۱) در طراحی صحنه اشاراتی به فیلم های تیم برتون پنهان شده است

طی مصاحبه‌ای که مارک اسکروتون، طراح تولید سریال ونزدی، با Variety و Tudum داشت، فاش کرد که برخی ارجاعات پنهانی در این سریال وجود دارد. به‌ ویژه در شهر نسبتاً عادی جریکو. اسکروتون درباره معنای پشت صحنه‌ ها گفت: «در شهر جریکو، ویترین بسیاری از مغازه‌ ها دقیقاً از کارتون‌ های Chas Addams الهام گرفته شده اند. علاوه بر ارجاعات به کارتون های اصلی خانواده آدامز، نام خانوادگی مجریان برنامه (مایلز میلار و آلفرد گاف) روی پنجره دفتر روان پزشک ونزدی دیده می شود.

همچنین، برخی نشانه‌ های پنهانی در سریال دیده می شود که به فیلم های تیم برتون، مربوط می شوند. در کافی شاپ Weathervanes که تایلر در آن کار می کند، بادگیر های فلزی به دیوار آویزان شده است. اگر به اندازه کافی دقیق نگاه کنید، طرح Headless Horseman از اثر اسلیپی هالو (Sleepy Hollow) و همچنین کلاه ویلی ونکا (Willy Winka) را خواهید دید. همچنین در فروشگاه Uriah’s Heap، تعداد انگشت شماری موش در فروشگاه پنهان شده اند که به فیلم های برتون اشاره می کنند. آخرین نکته الهام گرفته شده از آثار تیم برتون در سالن های مقدس آکادمی Nevermore، درست در دفتر اصلی ویمز قرار دارد: یک سر کوچک شده (shrunken head) با اشاره به Beetlejuice در سال ۱۹۸۸.


۲) ونزدی از مهاجران متنفر است؛ درست مانند باقی اعضای خانواده آدامز

 سریال Wednesday

در اولین قسمت، ونزدی، قهرمان خشن ما، به لطف نفرتش از مهاجران وارد یک دعوا در کافی شاپ می شود. بیزاری ونزدی از مهاجران و دنیای مهاجر، در طول تمامی آثاری که در این مجموعه ساخته شده، صحنه های هیجان انگیز زیادی را رقم زده است. وجود یک پارک تفریحی با مضمون “مهاجران در جریکو”، اشاره مستقیمی به باقی آثار مجموعه خانواده آدامز است. مثلا زمانی که ونزدی و پاگزلی به کمپ چیپ‌ وا فرستاده می‌ شوند. و در نهایت ونزدی (با بازی کریستینا ریچی) اردوگاه را آتش می زند و مونولوگ خود را در مورد ظلم مهاجران ارائه می دهد.

 


۳) صحنه های تیراندازی با کمان

همچنین صحنه های تیراندازی با کمان در Nevermore یکی دیگر از نمادهایی محسوب می شود که به ارزش های خانوادگی آدامز اشاره دارد. این صحنه از فیلمی که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد الهام گرفته شده است. که در آن ونزدی و برادرش تیراندازی با کمان را تمرین می کنند.


۴) راز دو بار بکشن زدن

 سریال Wednesday

در طول سریال با یک انجمن مخفی در مدرسه نورمور آشنا می شویم که خود را نایت شیدز (Nightshades)  می نامند. مکانی که این انجمن دور همدیگر جمع می شوند فقط از طریق یک گذرگاه مخفی در دسترس است. که فقط با زدن دو بشکن درب آن باز می شود. دوبار بشکن زدن همان چیزی است که درب ورودی گذرگاه مخفی Nightshades را باز می کند. این یک اشاره به آهنگ تم خانواده آدامز است. در سر تا سر آهنگ بشکن می زنند و این حرکت به یکی از معروف‌ ترین ویژگی های این خانواده خیالی در رسانه‌ ها تبدیل شده‌ است.


۵) گارگویل های متنوع

 سریال Wednesday

مارک اسکروتون، طراح تولید سریال ونزدی، حین مصاحبه با Variety و Tudum، گفت: “همه گارگویل ها را برای نمایندگی گروه های مختلف در مدارس طراحی کرده اند. بنابراین، خون‌ آشام‌ ها، گورگون‌ ها و سایرن ها در سریال حضور دارند.” اسکروتون به Tudum گفت: «یکی از نکته های مهم داستان در اینجا پنهان است.”

 


۶) حضور پاگزلی شبیه به معرفی او در فیلم اصلی است!

 سریال Wednesday
ایزاک اردونز در نقش پاگزلی ادامز

ونزدی در سکانس اولیه سریال، برادرش پاگزلی (با بازی ایزاک اردونز) را پس از اینکه توسط قلدر ها در کمد مدرسه زندانی شده بود، نجات داد. دست و پای پاگزلی با طنابی قرمز بسته شده و سیبی در دهانش فرو رفته است. این صحنه اشاره ای به خانواده آدامز در سال ۱۹۹۱ است. دقیقا اولین باری که پاگزلی در فیلم نمایش داده می شود.


۷) حضور دیگر اعضای خانواده آدامز

 سریال Wednesday

اعضای خانواده آدامز در سریال Wednesday روی صفحه ظاهر می شوند. از پاگزلی گرفته تا مورتیشیا، گومز، لورچ، عمو فستر و تینگ. اما تعدادی از اعضای خانواده آدامز در نمایش حضور ندارند. برای مثال مادربزرگ آدامز، خاله اوفلیا و عمه ایت را نمی بینیم. اما در طول سریال اشاره کوچکی به آنها شده است یا فقط نام آنها را می شنویم.

مثلا ولی وقتی که به مخفیگاه نایت شیدز راه پیدا می کنیم یک پرتره از Ignatius Itt روی دیوار آویزان شده است. Cousin Itt یکی از اعضای خانواده گسترده آدامز محسوب می شود، اما موجودی غیر انسانی است که تماماً از مو ساخته شده است. او به خاطر کلاه معروف، عینک آفتابی و الگو های گفتاری نامفهومش مشهور است.

از طرفی دیگر فقط نام خواهر مورتیشیا (خاله اوفلیا) و مادربزرگ آدامز را در طول سریال می شنویم. نام مادربزرگ آدامز در گفتگو های گذرا آورده شد و خیلی ساده از آن گذشتند. و از طرفی دیگر خوابگاهی که ونزدی در آن ساکن شد، اوفلیا نام داشت. این هم اشاره‌ای به نام خاله اوفلیا!


۸) دیالوگ پیشاهنگ ونزدی از فیلم اصلی الهام گرفته شده است

در قسمت سوم، ونزدی گفت: «من می‌ توانم دختر پیشاهنگی را برای صبحانه بخورم». این جمله‌ی کوتاه او اشاره مستقیم دیگری به صحنه ای از فیلم های اصلی است. در سال ۹۱، در خانواده آدامز، یک دختر پیشاهنگ جوان سعی می کند کلوچه های ونزدی را بفروشد.

 


۹) همه جا به ادگار آلن پو اشاره شده است

 سریال Wednesday

ادگار آلن پو یکی از فارغ التحصیلان آکادمی Nevermore است. نام مدرسه (نورمور) هم به این اسم اشاره دارد. کلاغ پو بر روی مردی تمرکز می کند که توسط یک کلاغ سخنگو دیوانه می شود و فقط کلمه Never به معنای «هرگز» را به زبان می آورد.

در سرتاسر مجموعه اشاره‌ای به ادگار آلن پو وجود دارد. مثلا ونزدی در یک دیالوگ کلاغ‌ ها را مهم خطاب می کند. حتی یک کلاغ بر روی میز پرینسیپال ویمز دیده می شود‌. از طرفی دیگر، مجسمه‌ مردی که ورودی انجمن نایت شیدز را مخفی می کند، یک کلاغ بر روی دستش نشسته است.

علاوه بر آن، قایق هر تیم در مسابقه قایقرانی از طریق اسم یا حتی طراحی به یکی از داستان های کوتاه پو اشاره می کند. قایق تیم اینید و ونزدی “گربه سیاه” نام دارد و قایق تیم بیانکا به The Gold Bug اشاره می کند. قایق تیم خاویر هم «آمونتیلادو» نامیده می‌ شود که به The Cask اشاره می‌ دارد. حتی قایق تیم چهارم The Pit and the Pendulum نام دارد.


برای دانلود یا تماشای سریال Wednesday می‌توانید از پلتفرم سی‌نما استفاده کنید

 

Source link

میلوسویچ و جنگ بوسنی؛ فاجعه‌بارترین جنگ داخلی قرن بیستم در اروپا چگونه رقم خورد
معرفی فیلم Spirited | صحنه هایی مملو از رقص و آواز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF