0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

 

صنعت هنر یکی از پرطرفدارترین صنایع کاربردی در سطح جهان است که نیاز به ارتقا و پیشرفت بیشتری دارد. از آنجایی که بشر با کمک فناوری بلاکچین توانسته به موفقیت‌های بزرگی دست یابد، این فناوری بر روی صنعت هنر نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. به عبارت دیگر برای اینکه آثار هنری و این صنعت کاربردی بیش از پیش به چشم آید، متخصصان این حوزه از فناوری بلاکچین استفاده کرده‌اند. به زبان ساده بلاکچین و هنر توانسته‌اند به جایگاه خوبی در کنار یکدیگر دست یابند. با کمک فناوری بلاکچین، انتشار و ترویج آثار هنری و حفظ داده‌ها و اسناد مربوط به آنها تسهیل یافته است. همچنین این فناوری قصد دارد، غیر متمرکز بودن را در صنعت هنر تزریق کند. به منظور آشنایی بیشتر با رابطه میان این ۲ صنعت می‌توانید راهنمای زیر را تا انتها دنبال کنید.

آشنایی با فناوری بلاکچین

بلاکچین یک پایگاه داده از دفتر کل توزیع شده است که بین نودهای شبکه‌های رایانه‌ای به اشتراک گذاشته می‌شود. این فناوری نقش حیاتی در سیستم ارزهای دیجیتال دارد و بیشتر برای حفظ داده‌های امن و غیر متمرکز از تراکنش‌های بازار رمز ارزها استفاده می‌شود.

ناگفته نماند کاربرد این فناوری تنها به استفاده از ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود. بلاکچین‌ها را می‌توان تغییرناپذیر کردن داده‌ها در هر صنعتی استفاده کرد. برای مثال فناوری بلاکچین و هنر نیز می‌توانند رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشند.

به طوری که این فناوری صنعت هنر را از هر گونه تغییر مضر ناتوان خواهد کرد. از آنجایی که در فناوری بلاکچین هیچ راهی برای تغییر یک بلاک وجود ندارد، تنها می‌توان به نقطه‌ای که کاربر یا برنامه کاربردی داده‌ها را وارد کرده است، اعتماد داشت.

این مزیت و کارایی فناوری بلاکچین باعث می‌شود به اشخاص ثالث ولی قابل اعتماد نیازی نداشت. این افراد به با اینکه قابل اعتماد هستند اما متاسفانه هزینه‌های اضافی می‌تراشند و حتی ممکن است اشتباهات داشته باشند. به طور معمول حسابرسان نیز جزء همین دسته از افراد خواهند بود.

از زمان روی کار آمدن و ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۹، استفاده از فناوری بلاکچین در ایجاد ارزهای دیجیتال مختلف، برنامه‌های کاربردی مالی غیر متمرکز (دیفای)، توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) و قراردادهای هوشمند توسعه یافته است.

مرور تاریخچه فناوری بلاکچین در صنعت و دنیای هنر

بسیاری از مردم بر این باور هستند که ظهور بیت کوین توسط ساتوشیناکاموتو به راه‌اندازی بلاکچین نیز کمک کرده است. در این راهنما ما سعی داریم بیشترین تاثیر بلاکچین را بر روی کارآفرینی‌های هنری به طور برجسته نشان دهیم.

به منظور مرور تاریخچه رابطه فناوری بلاکچین و هنر می‌توان به تمایز انتفاعی و غیر انتفاعی سازمان‌های هنری اشاره کرد. این فناوری به عملکردهای غیر انتفاعی و دامنه عمومی در استارت آپ‌های خصوصی مربوط به صنعت هنر نیز کمک می‌کند.

گنجاندن عملکردهای دولتی و غیر انتقاعی در استارت آپ‌های منعکس‌کننده عملکرد این فناوری را استدلال می‌کند. فناوری‌های جدید اغلب فرصت‌های تجاری جدیدی را ایجاد می‌کنند با اینکه هنوز زیرساخت کاملی برای این فرصت‌های تجاری وجود ندارد.

فناوری بلاکچین در حفظ اقتدار الگوریتم جایگزین نیز نقش مهمی داشته و دارد. علاوه بر این، این تابع رجیستری فناوری بلاکچین نقش بسیار مهمی در استارت اپ‌های مربوط به ثبت و فروش هنرها دارد و منجر به به توسعه کسب و کارهای مربوطه می‌شود.

بلاکچین فعالیت‌های ثبت عمومی را نیز می‌توان با کمک فناوری بلاکچین انجام داد. دلیل اصلی روی کار آمدن فناوری بلاکچین در کنار صنعت هنر، این است که برخی از شرکت‌های خصوصی به طور ذاتی توانایی حفظ سوابق را ندارند و این تنها دلیل ظهور فناوری بلاکچین در دنیای هنر نخواهد بود.

در واقع هنرمندان به این فناوری نیاز دارند تا به طراحی‌های خوبی دست یابند و از ساختارهای حاکمیتی مربوط به آثار خود نهایت محافظت را به عمل آورند. همچنین این فناوری باعث شده دسترسی به آثار هنری به اشکال مختلفی امکان‌پذیر باشد.

بررسی رابطه بلاکچین و هنر

ساختار غیر متمرکز بلاکچین چالش‌ها و فرصت‌های منحصر به فردی در صنعت هنرهای دیجیتال ایجاد کرده است. برخی از متخصصان حاضر در این حوزه معتقد هستند کارآفرینان برای توصیف استارت آپ‌های خود می‌توانند از بلاکچین برای پیکسل کردن پلتفرم خود استفاده کنند و مالکیت جمعی را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

این موضوع به طوری انجام می‌شود که مالک اصلی داده‌ها افراد باشند. در ادامه آنها می‌توانند داده‌های خود را به عنوان یک محصول به فروش برسانند. پلتفرم‌ها و استانداردهای جدید هنری توسط شرکت‌های خصوصی ساخته می‌شوند که آینده‌ و ثبت اصالت آنها توسط فناوری بلاکچین انجام می‌شود.

کاربرد فناوری بلاکچین در دنیای هنر چیست؟

فناوری بلاکچین در صنعت و دنیای هنر کاربردهای حیاتی دارد. برای مثال از این فناوری در برای بررسی منشا و اصالت آثار هنری استفاده می‌شود.

همچنین با استفاده از بلاکچین توانستند کمبود آثار دیجیتالی، رسانه‌های کاربردی، هنرهای مولد را رفع و به قراردادهای هوشمند متکی به اتریوم و ترمیم ساختارهای مربوط به دارایی‌های دیجیتال رسیدگی کنند.

تحقیقات بسیاری بر روی آماده‌سازی گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری انجام شده و طبق سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای جهانی، علت تمایز هر نوع کسب و کار مربوط به نمایشگاه‌های هنری فناوری بلاکچین خواهد بود.

با وجود اینکه هزینه‌های زیادی برای برگزاری این گالری‌ها پرداخت می‌شود، با فروش هر یک از آثار هنری می‌توان این هزینه‌ها را جبران کرد. علاوه بر هزینه‌های بالای گالری‌های هنری، آثار هنری دزدیده می‌شدند یا تحت فشار سایرین با قیمت‌های غیر متعارفی به فروش می‌رسیدند.

این مشکلات تا زمانی ادامه داشت که فناوری بلاکچین روی کار آمد. در رابطه با بلاکچین و هنر می‌توان گفت این فناوری یک جادو و سحر نیست و نمی‌تواند انسان منفور را از بین ببرد اما این فناوری می‌تواند با کمبود اسناد مقابله کند.

بلاکچین توانست بار اثبات مالکیت را بر عهده بگیرد. این فناوری به قدرت بالقوه تغییرناپذیری اشاره دارد که مزیت غیر متمرکز بودن را به معنای قانونی و واقعی در صنعت هنر تزریق می‌کند.

بعد از ایجاد رابطه میان فناوری بلاکچین و هنر، انتقال آثار هنری بدون انتقال منشا آن که در بلاکچین ثبت شده است امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر هنرمندان این بازار تصمیم بگیرند، یک اثر را خارج از زنجیره منتقل کنند، فناوری بلاکچین باید این کار را انجام دهد.

این فناوری به تجزیه و تحلیل علمی و ارائه گواهی معتبر مربوط به آثار هنری نیز کمک می‌کند. برای مثال اثر لئونادرو داوینچی یکی از آثار هنری است که توسط همین فناوری احراز هویت شده است.

رابطه میان هنر و NFT چیست؟

آثار هنری NFT هنرهای دیجیتالی هستند که نمی‌توان آنها را تکرار کرد. این مدل آثار هنری در واقع دارایی دیجیتالی هستند که خریدار مالک آنها است و می‌تواند آنها را بفروشد یا معامله کند. در حال حاضر روشی جدید برای فروش هنرهای دیجیتالی در شبکه‌های اجتماعی تعبیه و طراحی شده است.

با کمک این روش جدید NFTها زودتر به فروش می‌رسند و موانع آنها نیز از بین رفته است. با بررسی رابطه میان NFTها و هنر می‌توان به این نتیجه رسید که این دو هنر دیجیتالی و واقعی از بسیاری جهات متفاوت هستند.

هنر مربوط به NFTها می‌تواند سودآورتر باشد زیرا هنرمند می‌تواند درصد کمیسیون مشخصی را تعیین کند و برخلاف هنر سنتی می‌توان آن را به طور مجدد فروخت و هنرمند بعد از هر بار فروش حق امتیازی خوب به دست آورد. برخی دیگر از تفاوت‌های قابل توجه عبارت هستند از:

  • ذخیره‌سازی: هنرهای سنتی و فیزیکی به فضای مناسبی برای ذخیره‌سازی نیاز دارند، در حالی که هنرهای NFTها تنها به یک فایل دیجیتالی در رایانه به منظور ذخیره‌سازی نیاز خواهند داشت.
  • مکان مناسب برای فروش: هنرهای سنتی را می‌توان به صورت آنلاین، در گالری‌های هنری و از طریق نمایشگاه‌ها به فروش رساند. اما هنرها و آثار مربوط به NFTها تنها به صورت آنلاین و در بازارهای مخصوص NFTها به فروش می‌رسند.
  • خریداران و متقاضیان: بسیاری از متقاضیان می‌توانند به راحتی و از طریق اینترنت به هنرهای NFTها دسترسی پیدا کنند. این در حالی است که هنرهای سنتی در یک گالری یا نمایشگاه قرار دارند و تنها در دسترسی متقاضیان محدودی قرار می‌گیرند.

چطور از بلاکچین برای ایجاد صنعت هنرهای دیجیتال استفاده می‌شود؟

فعالان بازار هنر می‌توانند به روش‌های مختلفی از بلاکچین در این بازار استفاده کنند. اول اینکه طرفین این بازار می‌توانند بیت کوین را به عنوان مکانیزم پرداخت خود به روش‌های پرداخت اضافه کنند. بازار بیت کوین در حال حاضر توسعه یافته و پذیرش این رمز ارز باعث مشارکت بسیاری از امور شده است.

برای مثال به دلیل حضور بیت کوین، استقرار شبکه بلاکچین نیز در فناوری اطلاعات، امور مالی، توابع حسابداری، فروش و بازاریابی تاثیراتی زیادی داشته است. فعالان بازار هنر همچنین می‌توانند از بلاکچین برای مدیریت فیزیکی و دیجیتالی استفاده کنند.

در ضمن برای ثبت دارایی‌ها، تراکنش‌های داخلی و تایید هویت نیز می‌توان از همین فناوری کمک گرفت. شرکت‌هایی که مدیر هنرهای دیجیتال را بر عهده دارند و دارای چندین پایگاه داخلی هستند، این روش را راه‌حلی مفید در نظر دارند.

نمی‌توان مزیت خدمات بلاکچین متکی به ابر استارت آپ‌ها یا پلتفرم‌های بزرگ را نادیده گرفت. برنامه‌های کاربردی مربوط به فناوری بلاکچین گام بعدی برای فعالان بازار هنر است. برنامه‌های کاربردی می‌توانند همکاری با افراد مورد اعتماد را افزایش دهد تا بدین ترتیب هزینه‌های مربوط به مبادله نیز کاهش یابد.

از این رو برای ردیابی آثار هنری، فناوری بلاکچین بهترین آزمایش‌ها را در دسترس قرار می‌دهد. به منظور توسعه برنامه‌های کاربردی جایگزین در بازار هنر، راه‌حل متکی به بلاکچین باید عملکردی به خوبی راه‌حل‌های سنتی ارائه دهد.

این راه‌حل باید به گونه‌ای باشد که پذیرش در آن آسان به نظر برسد. با استفاده از همین فناوری بازار هنرهای دیجیتال هزینه کمتری به ازای هر معامله پرداخت می‌کند. علاوه بر این، به منظور ردیابی جریان اطلاعات امنیت و تبادل رمز ارز در بازار هنر، شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق دفتر کل دست به کار شوند.

برنامه‌های متحول‌کننده زمانی که با یک کسب و کار جدید مرتبط می‌شوند قدرتمندتر خواهند شد. به طور کلی این فناوری به رشد آینده فعالان بازار هنر نیز کمک می‌کند. تمامی این اطلاعات منحصر به فرد به تخصص جدیدی در نرم‌افزار و برنامه‌نویسی فناوری بلاکچین نیاز دارد.

اهمیت رابطه بلاکچین و هنر

سه مزیت کاربرد بلاکچین در دنیای هنر

اگرچه فناوری بلاکچین تا حدودی جدید است اما مزایای زیادی برای بازار هنر به همراه دارد. فناوری بلاکچین و هنر توانسته‌اند به خوبی با یکدیگر همکاری کنند زیرا فناوری بلاکچین در چندین زمینه پتانسیل خوبی دارد. در ادامه برخی از این پتانسیل‌های بالقوه را نام می‌بریم:

  • تمرکززدایی
  • کنترل اطلاعات
  • مدیریت مجموعه‌های هنری
  • مدیریت اهداکنندگان آثار هنری
  • ایجاد بازارهای جدید مربوط به آثار هنری دیجیتال
  • مدیریت بیمه یک اثر هنری
  • ردیابی اصلیت و ماهیت یک اثر هنری

معامله و تجارت هنر به صورت دیجیتال می‌تواند به نفع طرفین مبادلات باشد. از نظر اقتصادی هنرمندان به دنبال این هستند که بفهمند هنرشان چقدر ارزش دارد تا بتوانند حق امتیاز آن را به هنگام فروش در یک بازار هنری به دست آورند. حق امتیاز فروش یک اثر هنری در دفتر کل فعالیت‌های دیجیتال ثبت و طراحی می‌شود.

به عبارت دیگر سابقه معامله تایید شده براساس قیمت و نوع اثر هنری نیز با وجود رابطه بین بلاکچین و هنر در دسترس کاربران بالقوه قرار می‌گیرد. به همین دلیل خیلی راحت می‌توان حق امتیاز را جمع‌آوری کرد. با روی کار آمدن فناوری بلاکچین در بازار هنر، این بازار بیش از پیش به وضعیت ایده آل خود نزدیک می‌شود.

در دنیای تجارت فیزیکی، نگرانی اصلی خریدار این است که بتوانند با منصفانه‌ترین قیمت حاضر در بازار معامله خود را به انجام برسانند و همچنین فروشنده حق قانونی برای فروش اثر هنری داشته باشد.

تراکنش‌های معاملاتی همگی براساس اصول دیجیتال انجام می‌شوند. در بخش‌های بعدی برخی از مزیت‌های رابطه بلاکچین و هنر را به طور مفصل شرح می‌دهیم.

مدیریت بیمه مربوط به یک اثر هنری

زمانی که نوبت به تراکنش مربوط به آثار هنری می‌رسد، هزینه عمده‌ای برای موزه‌ها تعیین می‌شود. بیمه یک اثر هنری را می‌توان به صورت امانت یا به عنوان بخشی از هزینه‌های مربوطه در نظر گرفت. برگزاری یک گالری یا نمایشگاه هنری در مقصدی دور و پرداخت حق بیمه مسافرتی برای آثار مربوطه هزینه گزافی به همراه دارد.

به دلیل وجود سطوح مختلفی از انواع ریسک‌ها در طول سفر یک اثر هنری، بیمه اغلب جزء اصلی‌ترین مسائل به شمار می‌آید. قیمت بیمه به منظور از دست دادن کل اثر هنری یا آسیب‌هایی که ممکن است در طول سفر به آن وارد شود تعیین خواهد بود.

با به روزرسانی وضعیت اثر هنری در زمان واقعی، بلاکچین این پتانسیل را دارد که به سطح کاملی از امنیت و شفافیت دست یابد. حتی شاید بهتر باشد فردی را به برای همراهی اثر هنری در طول سفر استخدام کنند. در نهایت اینکه فناوری بلاکچین می‌تواند یک راه‌حل مناسب برای حمل و نقل کارآمدتر و امن‌تر باشد.

کمک به احراز هویت و ردیابی اصلیت اثر هنری

فعالان بازار هنر می‌توانند از فناوری بلاکچین در ردیابی اصلیت آثار هنری استفاده کنند. بازیکنان بلاکچین از همان ابتدا مدافعان قوی چنین راه‌حل‌هایی بودند، اما این راه‌حل‌ها هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برند. این موضوع برای تمامی شرکت‌ها، هنرمندان و افراد حاضر و فعال در صنعت هنر مشهود است.

در تمامی کنفرانس‌ها و اجلاس‌های هنری مشخص شده که ردیابی اصلیت و ماهیت آثار هنری در تعیین قیمت برای فروش این آثار بسیاری ضروری و کارآمد است. قبل از انجام هر نوع معامله در این بازار، فعالان صنعت هنر باید از اصالت اثر هنری مطمئن شوند، آن را تایید کنند و اصلیت آن را بدانند.

توسعه بلاکچین و هنر

منظور از اصلیت، مالکیت و مکان یا تاریخ فعالیت قبلی این اثر هنری است. ذخیره هر گونه اطلاعات مربوط به یک اثر هنری در دفتر کل غیرمتمرکز بلاکچین انجام می‌شود. این اطلاعات را می‌توان از طریق یک برچسب هوشمند به طور دائم به آثار هنری فیزیکی مرتبط کرد.

کمک به جلوگیری از معاملات غیر قانونی آثار هنری

برخی از آثار هنری تقاضای زیادی دارند در حالی که امنیت در بسیاری از نقاط جهان پایین است. از این رو سرقت و جعل در بازار سیاه به چشم می‌خورد.

با وجود اینکه جامعه هنری تا جای ممکن در مقابل غارت و سرقت مقاومت می‌کند اما مکان‌های باستانی و آثار هنری بسیاری به صورت غیر قانونی تخریب یا معامله شده‌اند. در برخی موارد حتی باید اموال به جا مانده بعد از غارت نیز تحت امنیت و حمایت بیشتر قرار دارد.

با این وجود آثار هنری همیشه در معرض خطرات زیادی قرار دارند. بسیاری از موزه‌ها، گالری‌ها و نمایشگاه‌ها می‌توانند از فناوری بلاکچین برای امنیت و ردیابی آثار هنری استفاده کنند. برای مثال این فعالان بازار می‌توانند آثار هنری را با کمک بلاکچین ثبت کنند. همچنین امکان تغییر مالکیت نیز با کمک همین فناوری وجود دارد.

کمک به افزایش همکاری در بازار هنر

فناوری بلاکچین حتی می‌تواند پتانسیل همکاری  در بازار هنر را افزایش دهد. دفتر کل غیر متمرکز به فعالان بازار کمک می‌کند تا قطعات و آثار متعلق به خود را بیابند. کلکسیونرها و گردآورندگان آثار هنری با کمک رابطه میان بلاکچین و هنر می‌توانند زمان درست بردن و قرض دادن آثار خود به گالری‌ها را تشخیص دهند.

متصدیان به راحتی می‌توانند برای ورود به یک نمایشگاه برنامه‌ریزی کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند. این همکاری می‌تواند در هر زمانی رخ دهد و به صرفه‌جویی در وقت افراد کمک کند. با کمک این فناوری زمان صرف شده برای یافتن هر اثر هنری در موزه‌ها کاهش می‌یابد و ما شاهد مدیریت خوبی خواهیم بود.

ایجاد اشتراک در مالکیت آثار هنری

مجموعه‌داران آثار هنری می‌توانند از بلاکچین برای به اشتراک گذاشتن مالکیت آثار هنری استفاده کنند. با کمک همین فناوری تنوع در بازار آثار هنری افزایش می‌یابد و حتی کار به بازار هنری ثانویه نیز کشیده می‌شود.

کلکسیونرها می‌توانند به روش‌های مختلفی توکن بخرند و سرمایه‌گذاری کوچکی بر روی یک اثر هنری را تجربه کنند. البته این سرمایه‌گذاری با اجازه بلاکچین امکان‌پذیر خواهد بود.

نحوه فروش آثار هنری در فناوری بلاکچین

کاربران و متقاضیان حاضر در بازار هنر می‌توانند با کمک فناوری بلاکچین آثار هنری مورد نظر خود را بفروشند. به عبارت دیگر توکن کردن آثار هنری یکی از بهترین روش‌ها برای فروش آثار هنری به شمار می‌آید. خبر خوب اینکه پروتکل‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای فروش این آثار هنری و به کمک فناوری بلاکچین روی کار آمده‌اند که فروش آثار هنری را تهسیل کرده‌اند.

برای فروش آثار هنری و با کمک فناوری بلاکچین، کافی است که ثابت کنید این اثر هنری به شما تعلق دارد و می‌توانید خیلی سریع نقل و انتقال آن را انجام دهید. خریداران نیز با کمک روش پرداخت فناوری بلاکچین می‌توانند هزینه مورد نظر شما پرداخت کنند تا سود خوبی به دست آورید.

کارایی رابطه بلاکچین و هنر

نتیجه گیری

در این راهنما سعی کردیم به طور مفصل در مورد کارایی، مزایا، کاربردها و تاثیر رابطه میان بلاکچین و هنر صحبت کنیم. با وجود تمام توضیحات و توصیفات ذکر شده و با اینکه برخی از صنایع خیلی قبل‌تر فناوری بلاکچین را در کسب و کار خود به کار برده‌اند، بسیاری هنوز در حال بررسی بهترین راه شروع استفاده از این فناوری هستند.

جدا از برخی از کاربردهای انقلابی فناوری بلاکچین در صنایع مختلف، بلاکچین برای اولین بار به عنوان یک فناوری فعال و کاربردی در معاملات بیت کوین استفاده شد. با این حال، اکنون از این فناوری در دنیای تجارت استفاده می‌کنند.

کاربرد فناوری بلاکچین فراتر از معاملات ارزهای دیجیتال و امور مالی است. به طوری که این فناوری به بازار آثار هنری نیز دسترسی دارد. امیدواریم با مقاله ما توانسته باشید به اهمیت، ضرورت و مزیت وجود رابطه فناوری بلاکچین و هنر دست یافته باشید.

 

لینک منبع

بزرگ‌ترین چیزی که مردان میان‌سال را تهدید می‌کند دخانیات یا چاقی نیست؛ تنهایی است
معرفی بهترین انیمیشن های پیکسار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF