0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.
مجموعه مطالب «معرفی و نقد و بررسی سرویس های ایرانی» در فرشمیکا، بسیار مورد توجه مخاطبان ما قرار گرفته و به همین خاطر این مجموعه را به شکل جدی‌تر با افزایش محتوای به روز پیگیری خواهیم کرد و البته آن را در فرم‌های تازه‌ای ارایه خواهیم داد. یکی از دلایل استقبال کاربران از این مطالب، بدون تعارف بودن محتوا و درج واقعیات و نکات مثبت و منفی به دور از اغراق یا تخفیف بوده است. برخلاف مقالات مشابه در وب، که تنها به معرفی سرویس ها و ذکر نکات کلی بسنده می‌کند و بسیاری از آنها حتی با استفاده از صفحه درباره مای وبسایت آن شرکت‌ها نگاشته می‌شود مطالب آکادمی، پس از تست و بررسی کامل هر کدام از سرویس‌ها، به ذکر نکات مثبت و منفی می‌پردازد و حتی سرویس هایی را که نقاط قوت چندانی ندارند معرفی می‌کند تا وقت و سرمایه مخاطبان، در استفاده از سرویس‌های بی‌کیفیت فنا نشود. البته این مطالب هیچ‌گونه مزایای مالی و مادی برای مجموعه فرشمیکا در بر ندارد و به همین دلیل است که مخاطبان به این مطالب اطمینان می‌کنند. چند سال پیش در مقاله‌ای به معرفی برترین سرویس‌های تبلیغ اینترنتی در ایران پرداختیم (این مقاله آخرین بار در سال ۱۳۹۹ آپدیت شد). در این مدت سرویس‌های دیگری به بازیگران این بازار اضافه شده گرچه رقیبان قدرتمندی برای آنها نبوده‌اند اما اکنون می‌توان عملکرد همه این شرکت‌ها را در رقابت و مقایسه با دقت بیشتری سنجید. در این مقاله سعی می‌کنیم با نگاهی گسترده‌تر به موضوع بازاریابی اینترنتی، سرویس ‌های مختلفی که می‌توانید برای تبلیغ سایت‌ و کسب و کارتان از آنها استفاده کنید را به شما معرفی کنیم و به شما کمک کنیم تا از سرویس های بی‌کیفیت دوری کنید. با نگاهی بر آژانس های تبلیغاتی موجود در می‌یابیم در این چند سال اخیر، نه تنها سرویس‌های باکیفیت افزایش نیافته تا شاهد ارتقای خدمات بازاریابی آنلاین باشیم بلکه سرویس‌های موجود نیز دچار تنزل شده و کارآیی مطلوبی از خود ارایه نمی‌دهند. البته آسیب شناسی این مساله، ما را به دلایل مختلفی می‌رساند که یکی از آنها مساله رقابت در بازار و از عرصه خارج شدن رقبای ضعیف است.

۱- یکتانت

رتبه: ۴.۹/۵   ۳.۵/۵ سرویس یکتانت از همان ابتدا با قدرت ظاهر شد و با یک سیستم حرفه‌ای و تیم فنی قوی، کار خود را آغاز کرد و خیلی زود توانست جای خود را در میان کاربران و صاحبان سایت‌ها باز کند. و با ارایه آپدیت‌های منظم، و توسعه مرتب و مداوم به تدریج توانست رشد خوبی را تجربه کند. همین باعث شد با افزایش مشتریان، یکتانت خدمات خود را گسترش داده و علاوه بر تبلیغات کلیکی، سرویس‌های رپورتاژ آگهی، ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن خود را نیز راه‌اندازی کرد. در حال حاضر، یکتانت در جایگاه اول سرویس‌های تبلیغ کلیکی هم از جهت تعداد ناشر و هم از جهت تبلیغ‌دهندگان قرار دارد. پس به عنوان تبلیغ دهنده، کمپین شما در اغلب سایت‌های معتبر نمایش می‌گیرد و می‌توانید کلیک‌های موثر بیشتری دریافت کنید و نرخ تبدیل آن نیز نسبت به سرویس‌های دیگر بالاتر است. اطلاعات مالی و فنی: برای شارژ اعتبار یکتانت به عنوان تبلیغ دهنده حداقل باید ۲۵۰ هزار تومان هزینه کنید. حداقل بودجه روزانه برای کمپین یکتانت ۲۵ هزار تومان است و هزینه هر کلیک هم از ۵۰ تومان به بالا باید تعیین شود. بنابراین شما با حداقل شارز ۲۵۰ هزار تومان می‌توانید کمپین راه‌اندازی کنید و تنظیمات مالی یکتانت به شکل مفید، منصفانه و دقیقی صورت گرفته است. نکته منفی: در گزارش‌های یکتانت و جداول مربوطه ما ردیفی برای کلیک های غبرمعتبر پیدا نکردیم. معمولا در سرویس‌های تبلیغ کلیکی، گزینه‌ای با نام کلیک نامعتبر وجود دارد که کلیک هایی که به هر دلیل (تقلب، غیر موثر و ..) در آمار محاسبه نمی‌شوند را محاسبه کرده و پس از زمان خاصی مثلا یک روز بعد، مبلغ آنها را از میزان مصرف بودجه شما کسر کرده و آن را به اعتبار شما باز می‌گرداند. اما در یکتانت چنین چیزی وجود ندارد. ارزیابی: برای بهترین نتیجه در کمپین‌ها، ابتدا باید صفحات فرود مناسب، جذاب و بهینه‌ای طراحی کنید. اگر صفحه فرود شما کند باشد علیرغم آن که هزینه کلیک را پرداخت می‌کنید اما ممکن است کاربر قبل از این که صفحه کامل لود شود آن را ترک کند و این یعنی زیان برای شما. یکی از مزایای یکتانت در پشتیبانی خوب آن و پیگیری مسئولانه کارشناسان است. کارشناس مسئول شما با تماس‌های مداوم از شما درباره نتایج کمپین‌تان سوال می‌کند و راهنمایی‌های لازم برای بهبود کمپین‌ها را ارایه می‌دهد. به روزرسانی: این مطلب در سال ۱۳۹۹ نگاشته شده و هر سال به روزرسانی شده است. در آخرین به روزرسانی باید ذکر کنیم که پلتفرم یکتانت شاهد افت کیفی شدیدی بوده است که مانند مدیااد (که توضیحات آن در زیر ذکر می‌شود) سیر نزولی خود را از حدود یک سال پیش آغاز کرده است. همان طور که مدیااد پس از رشد سریع، به همان سرعت سقوط خود را آغاز کرد و در ابتدا نارضایتی‌ها از جانب ناشران (مبنی بر عدم انجام تعهدات مالی در پرداخت به موقع درآمد ناشرین) آغاز شد و سپس شیوه نمایش تبلیغات موجبات نارضاتی تبلیغ‌دهندگان را فراهم آورد تا این شرکت به همان سرعت که به اوج رفت، سقوط کرده و به کلی اعتبار خود را از دست دهد. اکنون گرچه یکتانت به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات کلیکی در ایران فعالیت می‌کند اما متاسفانه بنا بر عادت شرکت‌های ایرانی  – در افت کیفیت پس از کسب اعتبار – به لحاظ کیفی و فنی دچار ایرادات فراوانی شده است. سعی می‌کنیم در مقاله‌ای جداگانه، مشکلات یکتانت را بررسی کنیم اما به طور خلاصه می‌توان به مواردی مثل تفاوت فاحش میان آمار ابزارهایی مثل گوگل آنالتیکز با گزارشات یکتانت، عدم حذف کلیک‌های نامعتبر در گزارشات و غیرقابل اطمینان بودن عملکرد و گزارشات پلتفرم اشاره کرد. طبق تجربه آخرین کمپین‌هایی که طی ماه‌های گذشته در یکتانت اجرا کردیم در حال حاضر به هیچ وجه استفاده از یکتانت را توصیه نمی‌کنیم.

۲- تپسل

رتبه: ۴.۶/۵ تپسل سرویس تبلیغ برای اپلیکیشن است. متد تپسل، تبلیغات نصب اپلیکیشن (CPI) و همچنین تبلیغات CPA یا عضویت کاربر می باشد. تپسل، تبلیغات بنری و ویدیویی شما را در داخل اپلیکیشن‌ها نمایش می‌دهد.
tapsell2
اگر صاحب رسانه و اپلیکیشن هستید می‌توانید با عضویت در پنل تپسل، با نمایش تبلیغات درون برنامه‌ای کسب درآمد کنید. به عنوان تبلیغ دهنده نیز می‌توانید تبلیغات خود را در اپلیکیشن‌ ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف ایرانی نمایش دهید. اگر دارای کسب و کار و سرویس یا خدماتی برای کاربران موبایل هستید این نوع تبلیغ می‌تواند برای شما مفید باشد. هدف تعریف شده شما برای کمپین می‌تواند نصب اپلیکیشن شما یا عضویت در سیستم باشد.
 

۳- تریبون

رتبه: ۴.۳/۵ تریبون هم یکی از سرویس‌های یکتانت مختص رپورتاژ آگهی است. با توجه به افزایش روزافزودن استفاده برندها از روش رپورتاژ آگهی برای تبلیغ، سرویس های زیادی برای این متد بازاریابی ایجاد شده که هر کدام خدمات مشابهی ارایه می‌ دهند. همچنین با توجه به موفقیت یکتانت در عرصه تبلیغ کلیکی، این سیستم هم به خدمات یکتانت اضافه شده و به واسطه قرارداد با برترین وبسایت‌های کشور، پکیج‌های مختلفی برای رپورتاژ آگهی طراحی شد. رپورتاژ آگهی یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی اینترنتی است که مطالب مختلفی راجع به آن در فرشمیکا منتشر شده. در این روش، شما یک پست تبلیغی در یکی از وبسایت‌ های پربازدید منتشر می‌کنید که کاملا شبیه یک پست عادی در آن سایت‌هاست با این تفاوت که عنوان رپورتاژ در آن دیده می‌شود. به این صورت کلیه مخاطبان یک وبسایت با سرویس شما آشنا می‌شوند. حال سایتی که را که هزاران بازدید روزانه دارد در نظر بگیرید که چه ترافیکی به سایت شما خواهد آورد. علاوه بر این، قرار گرفتن بک لینک سایت شما در یک سایت معتبر، رتبه سئوی سایت شما را بهبود خواهد بخشید. البته روش رپورتاژ آگهی برای هر نوع کسب و کار یا هر محتوای تبلیغی مناسب نیست. همچنین باید بدانید که رپورتاژ خود را در چه سایت‌هایی باید نمایش دهید. مثلا اگر کسب و کار شما درباره رینگ و لاستیک است خوب نیست که در یک سایت با محتوای آموزش کودکان، رپورتاژ منتشر کنید. اما در یک سایت ورزشی پربازدید، اتفاقا می‌بایست تبلیغ خود را منتشر کنید. چون که به احتمال زیاد بسیاری از مخاطبان یا مشتریان بالقوه شما اهل ورزش و علاقمند به رویدادهای ورزشی باشند. بنابراین برای تبلیغ اینترنتی، ارتباط مستقیم چندان اهمیت ندارد. مثلا در مثال بالا حتما نباید تبلیغ خود را در یک سایت با محتوای مربوط به ماشین منتشر کنید. البته برای رپورتاژ آگهی موضوع کمی به نسبت سایر تبلیغ ها متفاوت است. در این روش، هر چقدر ارتباط محتوای سایت ناشر با کسب و کار شما بیشتر باشد، مخاطبان بیشتری به سمت شما می آورد. اما انتشار رپورتاژ را نباید منحصر به سایت‌های مرتبط کنید. به خاطر همین در تریبون، پکیج‌های متنوعی در اختیار شما قرار می‌گیرد. منظور از پکیج، مجموعه‌ای از سایت هاست که رپورتاژ شما در آنها منتشر می‌شود. با انتخاب یک پکیج، درصدی تخفیف به نسبت زمانی که هر سایت را به صورت تکی انتخاب کنید به شما تعلق خواهد گرفت. پکیج‌ها معمولا شامل یکی دو سایت پربازدید یا با رنک بالا و یکی دو سایت موضوعی است. شما باید پکیجی را انتخاب کنید که یک سایت مرتبط به محتوای کسب و کار شما در آن باشد تا در کنار سایت‌های پربازدید بتوانید هم خبر خود را به مخاطبان بیشتری نشان دهید، هم مخاطبان هدف بیشتری را جذب کنید و هم به بهبود رتبه سئوی خود کمک کنید. اطلاعات مالی و فنی: از طریق رابط کاربری تریبون می‌توانید هر سایت مورد علاقه خود را تیک بزنید. قیمت سایت‌ها از بالای یک میلیون شروع می‌شود و تا حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. شما خودتان می‌توانید با انتخاب چند سایت یک پکیج تخفیفی ایجاد کنید (هر چه تعداد سایت‌‌ها بیشتر شود تخفیف بیشتری می‌گیرید). بعد هم به همان میزان می‌توانید اکانت‌تان را شارژ کرده و مبلغ را پرداخت کنید. محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و در صورتی که نمی‌خواهید زیاد بودجه کنید می‌توانید یک سایت ارزان‌ تر انتخاب کرده و همان مبلغ را پرداخت کنید. نکته‌ای که باید برای روش رپورتاژ به یاد داشته باشید آن است که تنها برخی پست‌ها ارزش انتشار به صورت رپورتاژ دارد. اولا که محتوای خبر شما نباید خیلی تخصصی باشد (مگر آن که آن را فقط در یک سایت تخصصی مرتبط منتشر کنید). و بعد آن که محتوای شما نباید صرفا تبلیغی باشد. پست رپورتاژ شما یا باید به صورت خبری باشد یا آن که نکات آموزشی یا فنی در آن موجود باشد که در حین آموزش، سرویس خود را معرفی کنید و یا آن که گزارشی از موفقیت‌های شما باشد. برای اطلاعات بیشتر به مقالات راهنمای ما در زمینه رپورتاژ آگهی مراجعه کنید
 

۴- مدیااد

رتبه: ۲.۵/۵ مدیااد شروع خوبی در بازار رقابت داشت اما به زودی سقوط خود را نیز آغاز کرد. مدیااد برخلاف رقیب خود نتوانست آپدیت‌های خوبی برای سیستم خود منتشر کند و نحوه نمایش تبلیغ‌ها خصوصا در شیوه همسان، بسیار ناکارآمد بوده است. دو مساله‌‌ای که در بازار کسب و کار کلیکی مطرح است یکی ناشران مطرح و دیگری جذب تبلیغ کنندگان است. گرچه مدیا اد در ابتدا توانست ناشران معتبری را برای درج تبلیغ‌ها به کار گیرد اما نحوه نمایش تبلیغ‌ها باعث شد رقابت را به یکتانت واگذار کند. اکنون ناشران بیشتر به سمت یکتانت گرایش پیدا می کنند و به همین خاطر تبلیغ دهندگان نیز کمتر به مدیااد روی می آورند. البته این امر به کارکرد توسعه دهندگان مدیا اد بی ارتباط نیست. تیم فنی و مدیریت این استارت آپ، نتوانست تصمیم‌ها و اقدامات درست را در زمان درست مدیریت کند. به لحاظ فنی، کاستی‌های زیادی در سیستم وجود دارد که رفع نشده است. گرچه انتظار زیادی در ابتدا از آن می‌رفت.
mediaad
اطلاعات مالی و فنی: این نقصان در تنظیمات مالی سیستم برای تبلیغ دهندگان نیز وجود دارد. مثلا شما می بایست مصرف روزانه کمپین خود را حداقل روی ۱۰۰ هزار تومان قرار دهید (این عدد برای یکتانت ۲۵هزار تومان است). همچنین با کمتر از ۵۰۰ هزار تومان به شما اجازه شارژ اعتبار داده نمی‌شود (این عدد نیز برای یکتانت ۲۵۰ هزار تومان است). کمپین شما هم حداقل ۱۰۰ هزار تومان باید اعتبار داشته باشد که آغاز به کار کند. از چنین تنظیماتی مشخص است که دست شما برای تنظیم کمپین تا چه حد باز است و کارکرد سیستم نیز به همین شکل مخدوش عمل می‌کند. این مسایل موجب شده تبلیغ‌های تکراری و بدون تنوع در زیر هر محتوا با هر موضوعی نمایش داده شود. چون بسیاری از تبلیغ دهندگان با این تنظیمات مالی، از آن صرفنظر می‌کنند و تنوع نمایش تبلیغات برای ناشران از میان می‌رود و همین باعث بی‌رغبتی ناشران نیز خواهد شد. توجه کنید که فاکتور قیمت کلیک، می‌تواند نمایش تبلیغ را برای ناشران محدود کند و برای ناشران معتبر، فقط تبلیغات با قیمت کلیک بالاتر نمایش داده می‌شود پس نیازی به افزایش بهای حداقلی کمپین‌ها وجود ندارد.
 

۵- اخبار رسمی

رتبه: ۴.۳/۵ اخبار رسمی چند سالی است که در زمینه انتشار رپورتاژ فعال است و پیش از آن که بسیاری از آژانس‌های تبلیغی به سراغ نشر سیستماتیک رپورتاژ آگهی بروند این ایده را پرورش داده است. سرویس ویرایش پست‌ها یا نگارش پست اختصاصی برای برندها و همچنین پکیج‌های تخفیفی ناشران همه برای اولین بار توسط اخبار رسمی به کار گرفته شد. اما امروز با توجه به سرویس‌هایی که به نشر گسترده رپورتاژ می پردازند، اخبار رسمی از سایت‌های محدودتری پشتیبانی می‌کند. اما علیرغم این مساله، پکیج‌های تخفیفی اخبار رسمی تنوع بیشتری دارد. شما می‌توانید بر حسب لینک فالو یا نوفالو، سایت‌ها را انتخاب کنید. مثلا به هزینه کردن ۳ تا ۴ میلیون تومان، در جایی مثل تریبون می‌توانید پست تان را در ۴ تا ۵ سایت منتشر کنید اما اخبار رسمی پست شما را در رسانه‌های بیشتری منتشر می‌کند. علاوه بر همین این‌ها، هر پست شما به طور رایگان در سایت اخبار رسمی و اخبار گوگل منتشر می‌شود. قابلیتی که در سرویس‌های دیگر وجود ندارد. البته اخبار رسمی یک سرویس حرفه‌ای و رسانه ای برای نشر رپورتاژ است. برای همین ابزارهای حرفه‌ای تری به نسبت سایت‌های دیگر که تنها به بخش مالی توجه دارند در اختیار شما قرار می‌دهد. در یک دو سال گذشته، ما نتایج خوبی نسبت به انتشار رپورتاژ به واسطه اخبار رسمی، برای سایت‌های مختلف دست یافتیم.
 

۶- تسمینو

رتبه: ۴.۲/۵ تسمینو هم یک سرویس رپورتاژ آگهی است که به بازار رقابت گسترده در این حوزه وارد شده است. تسمینو به واسطه تبلیغات گسترده خود، توانسته جایگان مناسبی در این میان بیابد.
tasmino
عملکرد تسمینو هم شبیه تریبون است و شما می‌توانید از میان ده ها سایت طرف قرارداد تسمینو، هر تعداد که دل‌‌تان خواست را انتخاب و به پکیج رپورتاژ خود اضافه کنید.
asmino2
در حال حاضر ایده جدید و قابلیت خلاقانه‌ای در تسمینو نیافتیم و تنها نکته در ارایه تخفیف‌ها خصوصا به مناسبت‌های مختلف است که می‌‌تواند از هزینه تبلیغی شما کمی بکاهد.

۷- صباویژن

رتبه: ۳.۱/۵ صباویژن هم یکی از سرویس‌هایی است که نامی برای خود دست و پا کرده و البته قدمت بیشتری نسبت به سرویس‌های ذکر شده دارد. سرویس تبلیغات صباویژن، وی پلاس نام دارد. اما مشکلاتی که درمورد مدیا اد گفته شد در اینجا نیز با شدت بیشتری وجود دارد. ما وارد پنل پورتال وی پلاس شدیم و سعی کردیم کمپینی ایجاد کنیم. اما هم رابط کاربری و هم ساختار کمپین، چندان ساده نبود. البته صباویژن یک پلتفرم جدید نیز ارایه داده که ظاهر مدرن‌تری دارد اما استفاه از آن نه تنها ساده‌تر نشده که می‌توان گفت پیچیده‌تر هم شده است. بخش‌های نالازمی در ماژول ایجاد کمپین وجود دارد که اغلب آنها نیز الزامی است. همچنین قرار دادن تبلیغ در کمپین نیز برخلاف پلتفرم‌های دیگر کار چندان ساده‌ای نیست. به جای ساده کردن مراحل ساخت بنر، مراحل افزایش یافته و مثلا برای قرار دادن تصویر، بایستی تصویر را با استفاده از نرم افزار، به اندازه مورد نظر پلتفرم تبدیل کنید وگرنه امکان کراپ تصویر وجود ندارد. در اینجا نیز مثل مدیا اد، دستکم می‌بایست اعتبار خود را ۵۰۰ هزار تومان شارژ کنید تا بتوانید از سرویس استفاده کنید.
saba

۸- نوین هاب

رتبه: ۴.۱/۵ نوین هاب یک سرویس مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که بی‌مناسبت ندیدیم در این فهرست به آن اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی آنلاین بدون شک استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. نوین هاب با جمع کردن تمام شبکه های اجتماعی شما در یک جا، به شما کمک می‌کند خیلی آسان، شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید. مطالب زیای در فرشمیکا در ارتباط با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و معرفی سرویس‌های آن منتشر کردیم که به کمک آنها می‌توانید برند خود را در مدت کوتاهی به یک اسم تبدیل کنید که همه درباره آن حرف می‌زنند.  

نتیجه‌گیری

همان طور که می‌بینید روز به روز بر تعداد سرویس‌های تبلیغات آنلاین و کلیکی اضافه می‌شود به طوری که انتخاب یک سرویس موثر برای کسب و کارمان بسیار دشوار می‌شود. در فرشمیکا مطالب، راهنما و آموزش‌های مختلفی منتشر شده که به کمک آن می‌توانید بهترین و موثرترین روش بازاریابی و نوع اجرای آن برای سایت یا کسب و کار خود را فرا بگیرید. پس از آن که روش بازاریابی مناسب‌تان را انتخاب کردید از طریق این مقاله می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین شرکت و آژانس تبلیغاتی را برای خود برگزینید. همان طور که در این مقاله شاهد بودید، سرویس‌های مدیا اد و صباویژن در حال حاضر توسط ما پیشنهاد نمی‌شود (اگر در آینده تغییراتی در این سرویس‌ها به وجود بیاید مقاله را آپدیت کرده و به شما اطلاع می دهیم). از باقی سرویس‌ها هم برای تبلیغ کلیکی ما یکتانت را به شما پیشنهاد می‌دهیم و برای رپورتاژ آگهی استفاده از هر کدام از سرویس‌های اخبار رسمی و تریبون توصیه می‌شود. اگر کسب و کارتان مربوط به موبایل است تبلیغ در تپسل را فراموش نکنید. در آپدیت‌های این مقاله، جدای از تغییرات در سرویس‌های ذکر شده، سرویس‌های دیگری که شایستگی قرار گرفتن در این لیست را بیابند را معرفی کرده و به نقاط مثبت و منفی آنها خواهیم پرداخت.
۷ ترفند برای شبکه‌های اجتماعی که قبلا نشنیده‌اید
راهکار آسان برای ارسال خودکار پست وردپرس به اینستاگرام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF