0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

در بخش قبلی به پنج بازیکن برتر برنامه شب‌های مافیا از پلتفرم فیلیمو (دو فصل اول) پرداختیم و در این بخش باز هم بدون ترتیب به سراغ پنج بازیکن برتر بعدی می‌رویم که در دو فصل پایانی این برنامه حضور داشتند. برای مطالعه قسمت قبلی به این پست مراجعه کنید. در آن پست نحوه بررسی و تحلیل و امتیازدهی به بازیکنان را نیز ذکر کردیم.

 

امیر علی نبویان

4654191

یکی از محاسن بزرگ بازی امیرعلی نبویان در مافیا، شکل و لحن سخن گفتن و بیان کردن استدلال‌ها و حقیقت‌های بازی است که باعث می‌شود در همراه کردن شهروندان با خود موفق باشد. او تنها یک بار در نقش مافیا ظاهر شده و در باقی بازی‌ها نقش شهروند را به خوبی ایفا کرده است.

در بررسی‌های ما، نحوه بازی افراد در دو مرحله روز و شب مورد بررسی قرار می‌گیرد. امیرعلی نبویان بی‌شک در روزهای مافیا بازیکن بهتری است تا در شب‌ها. او دو بار نقش دکتر را در بازی‌ها داشته که در شب‌ها نتوانست خیلی خوب عمل کرد و حتی یک بار به اشتباه مافیا را نجات داد که این یک امتیاز منفی برای بازی او به شمار می‌رود.

اما در روزهای بازی امیرعلی نبویان با هوشیاری و خونسردی سعی در بیان استدلال‌های مربوط به بازی می‌کند و او جزو بهترین بازیکنان از این منظر است که فکت‌های خود را بر اساس چیزهایی مثل اکت‌های بدن یا حس یا الهام شبانه بیان نمی‌کند (منظور از الهام شبانه: تقلب یا نایت زدن و یا اتکا به حرکاتی که هنگام بسته بودن چشم‌ها از نفر کناری احساس می‌شود) بلکه استدلال‌های او همواره بر اساس حقیقت‌های بازی، نتایج رای‌گیری و یا صحبت‌ها و تارگت‌های سایر بازیکنان است.

استدلال‌های او مبنی بر همراه کردن شهروندان برای اجماع، در چند بازی در نهایت منجر به برد شهروندان شده و این امتیاز بزرگی محسوب می‌شود چرا که یک شهروند در مقام یک لیدر ظاهر شده و علاوه بر این‌که در تشخیص مافیا درست عمل می‌کند و به جای احساسات، بر اساس منطق رفتار می‌کند، همچنین می‌تواند با سخنان و فکت‌هایی که ارایه می‌دهد و لحن مناسب خود، سایر شهروندان را به همراهی و اجماع و اتحاد مجاب کند.

آن‌چه که در نهایت موجب پیروزی شهروندان و بازپس‌گیری شهر از نیروی مخوف مافیایی است، همراهی و اتحاد است نه صرفا تشخیص و یافتن افراد مافیا. چه بسا تعدادی از شهروندان در همان دست اول موفق به یافتن مافیا می‌شوند اما شهر با آنها همراهی نکرده و اجماع صورت نمی‌گیرد و به این ترتیب، مافیا در ابتدا یکی یکی شهروندان را هدف قرار داده و حذف می‌کند و سپس با اختلاف‌افکنی و به هم ریختن شهر و اتلاف نیروی شهروندان، باعث می‌شود شهر خودش را نابود کند. در این موارد است که حضور و وجود افرادی مثل امیرعلی نبویان می‌تواند به کمک شهروندان آمده و شهر را از خطر سقوط حفظ کند.

البته باید اشاره کرد که نبویان حدس‌ها (تارگت‌های) اشتباه هم داشته اما عموما این تارگت‌های اشتباه به خاطر بازی بد شهروندان بوده است. یکی از واقعیت‌های بازی مافیا این است که یک شهروند بد از مافیای خوب بدتر است چرا که می‌تواند شهر را از اجماع باز دارد. در بازی آخر فینال دوم از فصل سوم، ترلان پروانه در نقش این شهروند بد ظاهر شد و توانست شهر را تا حد سقوط و نابودی بکشاند. یکی از تارگت‌های اشتباه نبویان درباره او بوده اما باید توجه داشت که بیرون انداختن یک شهروند بد، در جاهایی از بازی می‌تواند به پیروزی نهایی شهروندان کمک کند.

نبویان در یک باری که نقش مافیا را بازی کرده هم خوب ظاهر شده و در آن بازی مافیا با کلین شیت بازی را برده است. او توانسته با ظاهر شدن در موضع دفاعی، از ظن شهروندان نسبت به خود در تفرقه‌افکنی بهره ببرد و به این صورت شهر هرگز موفق به اجماع برای بیرون انداختن او نشده است.

امتیاز

در نقش شهروند:

۹ / ۱۰

در نقش مافیا

۷ / ۱۰

امتیاز کلی:

۸ / ۱۰

 

علی اوجی

oji

علی اوجی هم در نقش شهروند و هم دو بار در نقش مافیا بازی کرده است. او جزو بازیکنانی است که در نقش شهروند هم در روز و هم در شب‌های بازی به خوبی عمل کرده است. در یک بازی او در نقش حرفه‌ای با دو بار شلیک درست توانست شهر را در موقعیت پیروزی قرار داده و در موفقیت شهر نقش اصلی را به عهده داشته است. یکی از این شلیک‌ها نیز به سمت ایمان صفا بوده آن هم در زمانی که تشخیص مافیا بودن او در بازی بسیار دشوار بوده است.

البته او در نحوه بیان استدلال، به خوبی نبویان عمل نمی‌کند اما لحن قدرتمند او در تارگت زدن و استفاده از میمیک اطمینان‌بخش خود باعث همراهی شهروندان می‌شود. اغلب تارگت‌های علی اوجی درست بوده و جایی که به قطع یک مافیا را شناسایی و معرفی کرده به درستی عمل کرده است.

او در نقش دکتر هم توانسته نجات‌های درستی داشته باشد و مجموع عملکرد شب‌ها و روزهای او قابل قبول بوده است.

در نقش مافیا یک بار توانست تا آخر بازی بماند و آخرین مافیایی بود که توسط شهروندان تشخیص داده شد. بار دیگر اما خیلی زود لو رفت و با رای‌گیری اول از بازی اخراج شد. بنابراین بازی او در نقش مافیا را متوسط ارزیابی می‌کنیم.

امتیاز

در نقش شهروند:

۸ / ۱۰

در نقش مافیا

۶ / ۱۰

امتیاز کلی:

۷ / ۱۰

 

بهاره افشاری

cover 1x1 1

بهاره افشاری بدون شک یکی از برترین بازیکنان در کل مجموعه شب‌های مافیا بوده است. او هم در روزها و هم در شب‌ها، هم در نقش شهروند و هم در نقش مافیا، بازی قابل قبولی از خود ارایه داده است. او همواره شهروند موثری در بازی بوده و در سه باری که در نقش مافیا ظاهر شده با قدرت عمل کرده است.

بهاره افشاری برخلاف اغلب بازیکنان دیگر که به تدریج به بازیکنی قدرتمند تبدیل شدند از همان ابتدا خوب عمل کرده است. شاید او قبلا این بازی را زیاد انجام داده باشد اما نکته برجسته‌تر درباره او این است که با جدیت وارد این رئالیتی شو شده و تمام بازی‌های قبلی را با دقت تماشا کرده است. همین امر موجب شده او بتواند از ابتدا در نقش بازیکنی قدر ظاهر شود.

او یک بار در نقش حرفه‌ای ظاهر شده که در همان شب اول توسط مافیا شات شده است. اما به خوبی توانسته در همان شب اول به یک مافیا شلیک کرده و او را از بازی خارج کند. او دو بار در نقش فروشنده ظاهر شده و هر دو بار با تشخیص درست خود از عهده این نقش به خوبی برآمده است.

اما علاوه بر شب‌ها، او در روزها نیز بازیکنی موثر است. او از روز دوم بازی تارگت‌های دقیق خود را مطرح می‌کند و تقریبا در تمام موارد این تارگت‌ها را به درستی تشخیص می‌دهد. اما تفاوت او با بازیکن‌های دیگری که در بخش قبلی بررسی کردیم و اشاره کردیم که تارگت‌های صحیح و قطعی‌شان مشکوک است، حدس‌های خود را با استدلال بیان می‌کند و مشخص است که بر طبق قواعد بازی و به شکل صادقانه‌ای به این حدس‌ها می‌رسد.

اگر بخواهیم یک نکته منفی درباره او ذکر کنیم، نحوه بیان استدلال‌ها درباره تارگت‌هاست. او مافیا را به درستی تشخیص می‌دهد و استدلال‌های قدرتمندی نیز برای آن دارد. اما فن بیان درستی را برای اقناع شهروندان درباره حدس‌های خود به کار نمی‌گیرد. در یک بازی او از دست دوم توانست مافیا را به درستی تشخیص دهد و چندین روز فکت‌ها و استدلال‌های خود را برای شهروندان مطرح کرد اما نتوانست اجماع شهروندان را برانگیزد و اتفاقا در نهایت بر روی او اجماع کرده و از بازی بیرونش کردند و آن بازی را مافیا برد. گرچه علت باخت در آن بازی به خاطر بازی بسیار بد چند شهروند بود اما این نکته منفی را می‌توان به طور کلی در بازی بهاره افشاری مشاهده کرد. او باید بتواند با شکل بیان استدلال‌ها، حتی بازیکنانی که اصلا او را و بازی او را نمی‌شناسند اقناع کند. اما به دلیل این‌که او نتوانست از یک استدلال قطعی بر شهروند بودن خود درست استفاده کند شهروندان به او رای دادند.

در یک بازی او در نقش شهردار ظاهر شد. گرچه او در روز دوم توسط شلیک نهایی مافیا شات شد اما توانست با رای خروج خود در همان روز دوم یک مافیا را اخراج کند. این بازی هم یکی از نقاط مثبت بازی بهاره افشاری به شمار می‌رود.

حال می‌رسیم به نقش مافیا. نکته جالب توجه در ایفای نقش مافیا توسط بهاره افشاری این است که او در نقش مافیا هیچگاه در رای‌گیری روز بیرون نرفته است. یعنی اجماع شهروندی درباره او صورت نگرفته و دو بار با شلیک حرفه‌ای از بازی بیرون رفته. یک بار هم در نقش مافیا با گروه خود توانستند با کلین شیت پیروز بازی شوند. بنابراین او برخلاف سایر تاپ پلیرها که فقط نقش شهروند را به خوبی بازی می‌کنند در هر دو نقش خوب ظاهر شده است.

امتیاز

در نقش شهروند:

۹ / ۱۰

در نقش مافیا

۸ / ۱۰

امتیاز کلی:

۸.۵ / ۱۰

 

ایمان صفا

صفا

اما یکی از کسانی که باید نام او را به عنوان یکی از برترین بازیکنان شب‌های مافیا آورد ایمان صفاست. او تکنیک خاصی برای بازی دارد که نسبت به بازیکنان دیگر متفاوت است و بنابراین گاهی می‌تواند حتی شهروندانی که نوع بازی او را نمی‌شناسند به گمراهی بیندازد. او نقش شهروند را بسیار بهتر از مافیا بازی می‌کند اما بازی او دارای نقاط منفی هم هست.

اولین بار بازی ایمان صفا در نقش حرفه‌ای توجه تمام مخاطبان جدی شب‌های مافیا را به خود جلب کرد. او توانست در دو شب متوالی دو مافیا را از بازی بیرون کند و مافیای دیگر را نیز به خوبی تشخیص داد. در واقع در آن بازی او توانست یک تنه باعث پیروزی شهروندان شود وحتی برای اولین بار این امکان قطعی وجود داشت که شهروندان با کلین شیت بازی را ببرند.

نحوه بازی او به این صورت است که در ابتدا چند تارگت آزمایشی می‌زند و بر مبنای واکنش سایر افراد به این تارگت‌ها (از جمله کسانی که خود به آنها شک دارد یا کسانی که می‌داند شهروند هستند) مافیای خود را پیدا می‌کند. با توجه به بازی خوب او، اغلب شهروندان وقتی به او اطمینان کنند پشت او قرار گرفته و به همین سبب او می‌تواند به خوبی در جایگاه لیدر ظاهر شود.

اما همین جا که به بازی اول اشاره کردیم باید به یک نقطه منفی در بازی ایمان صفا اشاره کنیم. در آن بازی او دو مافیا را به عنوان حرفه‌ای در شب شات کرد و برای یک مافیا در روز اجماع جمع کرد. اما آن دو مافیایی را که در شب شات کرد، در روز مورد تارگت قرار نداد. در عوض به یکی دو نفر که اطمینان داشت شهر هستند تارگت زد. با توجه به این‌که هنوز همه کاملا با بازی او آشنا نبودند منوچهر هادی دچار اشتباه شد و به او تارگت زد. گرچه درست است که منوچهر هادی در آن روز به عنوان یک شهروند بد مانع اجماع سایر شهروندان و بیرون انداختن علی اوجی به عنوان مافیا (که تارگت اصلی ایمان صفا بود) شد اما در هنگام شب، ایمان صفا با این‌که نسبت به مافیا بودن علی اوجی اطمینان داشت از روی لجبازی منوچهر هادی را شات کرد و خود از بازی اخراج شد. با توجه به این‌که تا آن روز هیچ شهروندی بیرون نرفته بود و آن شب نیز دکتر به درستی یک نفر را نجات داده بود، این لجبازی ایمان صفا باعث شد شهروندان نتوانند به یک کلین شیت قطعی دست یابند و با اقتدار پیروز بازی شوند.

این نقطه منفی یک پاشنه آشیل برای ایمان صفا به شمار می‌رود چون در بازی‌های دیگر نیز مشاهده شده است. موضوع این‌جاست که مافیا دشمن شهروندان است و آنها باید در بیرون انداختن مافیا با هم متحد شوند. اگر شهروندی مرتکب اشتباه شود می‌توان او را بخشید در زمانی که مشخص است چه کسی مافیاست نه این‌که با لجبازی کل شهر را به خطر انداخت. ایمان صفا در بسیاری لحظات خارج از قواعد حرفه‌ای بازی عمل می‌کند و در جاهایی هم سعی می‌کند با هوچی‌گری (چه در نقش شهروند و چه در نقش مافیا) ظاهر شود و این کار او گاهی باعث از میان رفتن اجماع شهروندی می‌شود.

از سوی دیگر، ایمان صفا بر اساس تکنیک‌های خاص بازی خود، به درستی مافیا را تشخیص می‌دهد و به همین خاطر می‌تواند در پیروزی شهروندان نقش موثری ایفا کند. او در شب‌های بازی هم به خوبی عمل می‌کند و در روزها اگر از آن نقاط ضعف بگذریم، باعث جذابیت بازی و همراهی شهروندان می‌شود.

اما در نقش مافیا، ایمان صفا هم مثل بسیاری بازیکنان دیگر بد ظاهر می‌شود. او سه بار در نقش مافیا ظاهر شده که یک بار توسط حرفه‌ای شات شده و دو بار دیگر با اجماع شهروندی و در رای‌گیری از بازی خارج شده است. نحوه بازی صفا در مافیا او را خیلی زود شو می‌کند (لو می‌دهد). البته باید توجه داشت یکی از دلایلی که بازیکنان خوبی مثل ایمان صفا هنگام بازی در نقش مافیا زود افشا می‌شوند اتفاقا به خاطر بازی خوب آنها در نقش شهروند است. وقتی یک بازیکن خوب به چند شهروند تارگت بزند و یا به آنها رای دهد، شهروندان هوشمند متوجه می‌شوند که او مافیاست. ترفندی که در این مواقع وجود دارد این است که مافیا به یار خود بزند و برای پاک کردن رد خود، با یکی از یاران مافیایی وارد تقابل شود تا اتهامات را از خود دور کند. کاری که ایمان صفا در آن موفق عمل نمی‌کند.

امتیاز

در نقش شهروند:

۸ / ۱۰

در نقش مافیا

۵ / ۱۰

امتیاز کلی:

۶.۵ / ۱۰

 

پوریا پورسرخ

Pooria Poorsorkh01

آخرین بازیکنی که البته بدون ترتیب در لیست برترین پلیرها نامش را می‌آوریم پوریا پورسرخ است. او نقش شهروند و مافیا را تقریبا در یک سطح انجام می‌دهد. در نقش حرفه‌ای به خوبی عمل کرده و البته در دو باری که در نقش مافیا ظاهر شده، هر بار با اجماع شهروندی از بازی خارج شده است.

چیزی که باعث شده پورسرخ به این لیست راه پیدا کند بی‌شک دو باری است که او در نقش حرفه‌ای ظاهر شده و در هر دو بار توانسته تاثیرگذار باشد و با شات‌های درست، موجبات پیروزی شهروندان را فراهم کند. او در نقش‌های دیگر هم شب‌ها کم اشتباه ظاهر شده است.

پوریا پورسرخ در روزهای بازی هم خوب عمل می‌کند. او ممکن است تارگت‌های اشتباه هم داشته باشد اما سعی می‌کند با استدلال، حدس‌های خود را مطرح کند. همان طور که قبلا عنوان کردیم اتفاقا بدون اشتباه بودن در تارگت زدن باعث ایجاد شک و شبهه می‌شود بنابراین تارگت‌های اشتباه به خودی خود نقطه منفی به شمار نمی‌آید. چیزی که اهمیت دارد صحت استدلال‌ها و یا عقب‌نشینی در هنگام تارگت‌های اشتباه است. کاری که پوریا به درستی انجام می‌دهد.

او در نقش مافیا هم سعی می‌کند پشت شهروندان سنگر بگیرد و نقش خود را پنهان کند. گرچه هر دو بار توسط شهروندان تشخیص داده شد اما هوشمندی سایر بازیکنان در این امر بی‌تاثیر نبوده است. بنابراین بازی او در نقش مافیا را هم سطح بازی شهروندی او ارزیابی می‌کنیم.

امتیاز

در نقش شهروند:

۷ / ۱۰

در نقش مافیا

۷ / ۱۰

امتیاز کلی:

۷ / ۱۰

 

اما اجازه بدهید نام دو بازیکن دیگر را در خارج از این لیست ذکر کنیم. هیچ دلیلی وجود ندارد که تنها به ۱۰ بازیکن اکتفا کنیم و اگر بخواهیم به سیاق خود بازی‌ها که ۱۲ نفره هستند، ۱۲ بازیکن را به عنوان تاپ پلیر معرفی کنیم باید نام این دو بازیکن را هم بیاوریم.

امید حاجیلی

Omid Hajili Kish

نام امید حاجیلی را تنها به خاطر ایفای نقش مافیا در اینجا ذکر می‌کنیم. چون حال بر اساس شانس یا قرعه، او برخلاف سایر بازیکنان بیشتر با نقش مافیا ظاهر شده تا شهروند، بنابراین می‌توانیم بازی او در نقش مافیا را بیشتر ملاک قرار دهیم. چون او یک شهروند قوی نیست اما در نقش مافیا قدرتمند ظاهر می‌شود.

اگر بخواهیم نقش شهروندی او را ارزیابی کنیم باید به یک دو بازی که در نقش شهروند ظاهر شده اکتفا کنیم. او در نقش شهروند هم تارگت‌های غلط داشته و هم استدلال‌های اشتباه. گاهی با شهر همراه شده اما هرگز نتوانسته موجب اجماع شهروندی شود. گاهی هم تا اواخر بازی بر روی موضع اشتباه خود پافشاری کرده بنابراین او بازیکن ضعیفی در نقش شهروند است.

اما برعکس باقی شهروندان – که اتفاقا به خاطر بازی خوب در نقش شهروند – در نقش مافیا ضعیف ظاهر می‌شوند امید حاجیلی یکی از برترین بازیکنان نقش مافیا بوده است. جالب این‌جاست که در فینال دوم از فصل سوم او در هر سه دست بازی مافیا بوده و دو دست این بازی‌ها را مافیا برده است. دست سوم این فصل نیز به نظر ما باید به نفع مافیا تمام می‌شد اما در آن بازی اشتباه گرداننده (محمدرضا علیمردانی) به پای بازیکن مافیا نوشته شد و او را از بازی کیک (اخراج) کردند.

ماجرا از این قرار بود که پس از آن که گردانند مافیا را خواند و مافیا اقدامات شب را انجام داد گرداننده بدون آن که رویش به سمت بازیکنان باشد به صورت ضعیفی اعلام کرد مافیا بخوابد و به سرعت نام کارآگاه را خواند و کارآگاه (ترلان پروانه) به سرعت با انگشت به یکی از بازیکنان جهت استعلام اشاره کرد. این در حالی بود که یکی از مافیاها (سمانه پاکدل) در حال مشورت شب با هم‌تیمی خود بود و ناگاه در عمل انجام شده قرار گرفته و چشم‌هایش را موقع اعلام نام کارآگاه نبسته بود. این اشتباه به نظر من مربوط به گرداننده می‌شده و به ناحق سمانه پاکدل از بازی خارج شد و در آن بازی اتفاقا هیچ شکی روی سمانه پاکدل نبود و احتمال پیروزی مافیا زیاد بود.

حال با این اوصاف اگر در نظر بگیریم که آن بازی را هم مافیا می‌برد، یعنی تیم امید حاجیلی به عنوان مافیا سه دست پشت سر هم پیروز شده و اتفاقا امید حاجیلی به عنوان مافیا در هر سه دست تا پایان در بازی باقی مانده است.

در دست‌های دیگری هم که او مافیا بود به همین شکل تا اواخر بازی توانست هویت خویش را پنهان نگه دارد و این یکی از محاسن بزرگ بازی در نقش مافیاست. بنابراین می‌توانیم امید حاجیلی را بهترین بازیکن در نقش مافیا بدانیم.

امتیاز

در نقش شهروند:

۲ / ۱۰

در نقش مافیا

۹ / ۱۰

امتیاز کلی:

۶.۵ / ۱۰

 

لیندا کیانی

لینداکیانی

همان طور که قبلا گفتیم خیلی از بازیکنان به تدریج توانستند قدرت خود را نشان دهند و با کسب تجربه بیشتر در نقش خود به خوبی ظاهر شوند. لیندا کیانی یکی از افرادی است که در بازی‌های آخر توانست توجه همه را به خود جلب کند. اگر ارزیابی ما فقط شامل سه بازی آخر می‌شد بدون شک لیندا کیانی در لیست بالا قرار می‌گرفت. اما اگر بخواهیم میانگین بازی در کل بازی‌ها را در نظر بگیریم لیندا در آخرین بخش این فهرست قرار می‌گیرد.

لیندا کیانی توانایی خود را در سومین بازی از بخش زنان در فصل چهارم نشان داد جایی که در نقش حرفه‌ای با قدرت ظاهر شد. در این بازی او هم در شب و هم در روز خوب ظاهر شد. در شب توانست شلیک‌های درستی داشته باشد و در روز هم تارگت‌های صحیحی ارایه کرد. در این بازی که بازیکنان بد زیادی حضور داشتند گرچه او نتوانست شهر را با خود همراه کند و بعد هم به خاطر اطلاق نقش (به درستی) از بازی کیک شد، اما به همین دلیل اتفاقا بازی خوب او به چشم آمد و همین باعث شد به فینال راه بیابد.

او در فینال گرچه در بازی اول در نقش مافیا ظاهر شد و مثل همیشه به بدترین شکل ممکن شو شد، اما نقش شهروندی را توانست با قدرت ایفا کند. او در نقش حرفه‌ای بسیار عالی عمل کرد و با دو شات موفق دو بازیکن مافیا را بیرون کرد. در یکی از شات‌ها او با هوشمندی توانست بازیکنی را شات کند که دکتر مافیا او را نجات نداده باشد.

در بازی آخر هم او به درستی مافیا را تشخیص داد. یکی از نکات منفی بازی او خروج از قواعد بازی و ایما و اشاره با سایر بازیکنان است که باید از جانب گرداننده اخطار دریافت کند. در نقش مافیا او بسیار ضعیف ظاهر می‌شود و استرس زیادی بر او مستولی شده و به سرعت قابل تشخیص می‌شود.

امتیاز

در نقش شهروند:

۷ / ۱۰

در نقش مافیا

۳ / ۱۰

امتیاز کلی:

۵ / ۱۰

 

سعی می‌کنیم در بخش‌های دیگر بدترین بازیکنان شب‌های مافیا را نیز معرفی کنیم و همچنین بخشی از قواعد و فنون بازی را نیز تحلیل کنیم. شما هم نظر خود را با ما در میان بگذارید و کاندیداهای خود را معرفی کنید. همچنین می‌توانید در نظرسنجی ما برای انتخاب بهترین بازیکن شب‌های مافیا شرکت کنید.

سرنوشت عجیب سرمایه‌داران بزرگ چین از وارن بافت چین تا مالک علی‌بابا - قسمت اول
کاترین عدل؛ دختری که از دل دربار به درون غار افکار افراطی پناه برد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF

  1. الان این امتیازهای من در آوردی بنظرتون جالبه؟؟؟ ایمان صفا به قطع بست تاپ پلیر شبهای مافیاست

    • توی این بررسی برای تاپ پلیر بودن، فاکتورهای مختلفی مثل قابلیت اقناع شهروندان، میزان اثربخشی و در خدمت شهر بودن و .. هم در نظر گرفته شده و البته با وجود فاکتورهای متفاوت، رتبه‌دهی قطعی نیست و ممکنه بر اساس فاکتورهای دیگر، رتبه افراد کمی جابجا بشه. اما به نظرم با سلیقه‌های مختلف هم خیلی تغییر در این لیست ایجاد نشه