0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

چندسالی است عرصه تجارت کریپتو کارنسی Crypto Currency یا همان رمزارزها در ایران بسیار رونق یافته و افراد زیادی به معامله و ترید در زمینه رمزارزها روی آورده‌اند. در ابتدا گمان بر این بود که ارزهای دیجیتال مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و به جز تعدادی متخصص خبره کسی به سراغ آنها نخواهد رفت. ولی خیلی زود مشخص شد که به خاطر ویژگی‌های این نوع ارزها و معاملات آنها، اتفاقا روشی بسیار سودمند برای تجارت و مبادلات تجاری فرامرزی است. اگر می‌خواهید وارد معاملات کریپتو شوید یا دارایی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید تا ارزش آن افزایش یابد و نمی‌دانید از کجا شروع کنید ما مطالبی که مناسب افراد مبتدی باشد را برای شما منتشر می‌کنیم تا بتوانید به ساده‌ترین شکل وارد عرصه بزرگ معاملات دیجیتال شوید. در ابتدا به کمک این مقاله می‌توانید با بلاکچین و کیف پول بلاکچین آشنا شوید.

 

پول و دارایی هرکسی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ارکان زندگی هر فرد به شمار می‌آید که بعد از سلامتی جایگاه ویژه و خاصی دارد. بنابراین افراد برای نگه‌داری از دارایی خود باید به فکر یک روش امن باشند. برای مثال همه ما پول خود را در بانک یا کارت‌های اعتباری نگه‌داری می‌کنیم و کارت‌های اعتباری را درون یک کیف کارت حفظ خواهیم کرد. کسانی که دارای ارزهای دیجیتال هستند نیز باید رمز ارزهای خود را در کیف پول مخصوصی نگه‌داری کنند، کیف پول بلاکچین یکی از امن‌ترین و بهترین کیف پول‌ها برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال است که در این راهنما به طور مفصل در مورد امنیت و اعتبار آن توضیح می‌دهیم.

کیف پول Blockchain  چیست؟

همان‌طور که یک کیف پول فیزیکی به شما امکان می‌دهد پول خود را ذخیره کنید، یک کیف پول بلاکچین نیز به شما این امکان را می‌دهد تا ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال متکی به بلاکچین خود را مدیریت و استفاده کنید.

با افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی مناسب سرمایه‌گذاری، روی کار آمدن گزینه مناسب برای پرداخت‌های دیجیتال، تسهیل استفاده از اقتصاد دیجیتال، افرادی که دارای ارزهای دیجیتال هستند باید با کیف پول‌های بلاکچین و کاربردهای آنها آشنا شوند.

بلاکچین یا کیف پول ارزهای دیجیتال راهی برای مدیریت ایمن‌سازی، استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم یا سایر دارایی‌های دیجیتال متکی به بلاکچین است. به طور معمول دو نوع اساسی از کیف پول بلاکچین وجود دارد: کیف پول نرم‌افزاری و کیف پول سخت‌افزاری.

انواع مختلفی از کیف پول‌های نرم‌افزاری عبارت هستند از کیف پول‌های تحت وب، کیف پول موبایل و کیف پول دسکتاپ. کیف پول سخت‌افزاری یک دستگاه فیزیکی است که دسترسی آفلاین به ارزهای دیجیتال شما را ایمن می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد این کیف پول‌ها توضیح می‌دهیم.

سه ویژگی مهم کیف پول بلاکچین

با توجه به نوع کیف پولی که راه‌اندازی می‌کنید، ۲ کلید در اختیار شما قرار می‌گیرد. اولین مورد یک کلید عمومی است که به طور خودکار هنگام راه‌اندازی کیف پول ایجاد می‌شود و برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

آن را به عنوان یک آدرس وب در نظر بگیرید. برای انجام کارهایی مانند خرید اتریوم یا سایر رمزارزها، پذیرش پرداخت یا انتقال ارزهای دیجیتال به حساب‌های دیگر، با سایر کاربران کریپتو به اشتراک گذاشته می‌شود. کلید دوم یک کلید خصوصی است که در واقع رمز عبور خواهد بود.

توصیه می‌کنیم این کلید را ایمن نگه‌دارید، زیرا تنها توسط شما برای مدیریت هرگونه حرکت رمزنگاری استفاده می‌شود. هنگام استفاده از کیف پول نرم‌افزاری موبایل یا دسکتاپ یا کیف پول سخت‌افزاری و به منظور ذخیره‌سازی سرد، این کلیدهای خصوصی توسط شما مدیریت می‌شوند.

در ادامه ۳ مورد از اصلی‌ترین ویژگی‌های این کیف پول بلاکچین را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • راهی برای مدیریت چندین نوع رمز ارز برای استفاده طولانی مدت ارائه می‌دهد
  • یک کلید عمومی ارائه می‌دهد که برای تراکنش‌های رمز ارز استفاده می‌شود
  • برخی از کیف پول‌ها یک کلید خصوصی ارائه می‌دهند که به عنوان یک صندوق دیجیتال برای امنیت بیشتر قابل استفاده خواهد بود

Blockchain wallet چند نسخه دارد؟

بهترین کیف پول رمز ارز برای شما کدام است؟ از میان بلاکچین ولت‌ها انواع مختلفی از کیف پول‌ها را می‌توان پیدا کرد که عبارت هستند از کیف پول تحت وب، کیف پول موبایل، کیف پول دسکتاپ، کیف پول سخت‌افزاری، کیف پول فلزی و کیف پول کاغذی.

با توجه به نیاز و دارایی خود، شما می‌توانید یکی از نسخه‌های موجود این کیف پول‌های بلاکچین را خریداری و نصب کنید. توجه داشته باشید هر یک از این کیف پول‌ها دارای مشخصات ویژه‌ای هستند در واقع سهولت در استفاده و امنیت هر یک از آنها با دیگری متفاوت خواهد بود.

اشنایی با کیف پول بلاکچین

کیف پول‌ وب

کاربرد این کیف پول‌ها بسیار آسان است در واقع کیف پول‌های وب همانند کیف پول‌هایی عمل می‌کنند که توسط یک صرافی میزبانی می‌شوند و در آن می‌توانید به راحتی ارزهای دیجیتال را بخرید و بفروشید. کلیدهای امنیتی این کیف پول‌ها توسط ارائه‌دهنده کیف پول ذخیره و مدیریت می‌شوند.

به خاطر داشته باشید اگر با استفاده از کوین بیس رمز ارز بخرید، کلیدهای امنیتی که دسترسی به دارایی‌ها را مدیریت می‌کنند در یک کیف پول تحت وب که همیشه به اینترنت وصل است به صورت گرم نگه‌داری می‌شوند. مشکلات امنیتی نیز در این خصوص وجود دارند برای مثال ممکن است صرافی مورد نظر هک شود.

اما به طور کلی این روش ذخیره‌سازی و نگه‌داری از ارزهای دیجیتال ساده‌ترین گزینه‌ها را برای مدیریت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و خرید رمز ارزها فراهم می‌کند. کیف پول‌های وب، در واقع وب سایت‌هایی هستند که دارای نرم‌افزاری برای مدیریت ارتباط با بلاکچین‌هایی هستند که وجوه شما را نگه می‌دارند.

کیف پول‌ حضانتی

کیف پول‌های حضانتی یا امانتی ساده‌ترین نوع کیف پول بلاکچین هستند و شما را از شر بسیاری از سخت‌ترین جنبه‌های رمز ارزی کلید عمومی و امنیت آن خلاصه می‌کنند.

برای مثال اگر از صرافی کریپتومات (Kriptomat) برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنید، باید از کیف پول امانتی بهره ببرید که این صرافی برای شما ایمن نگه داشته است. این کیف پول نیز همانند سایر کیف پول‌های سرد به اینترنت متصل کنید و به صورت آفلاین دارایی خود را تحت نظارت و حمایت دارد.

این نوع کیف پول بر روی اقدامات امنیتی در سطح بانک تمرکز دارد و حتی هکرهایی برای بررسی سایت و جلوگیری از آسیب به آن استخدام می‌کند. به نظر بیشتر کاربران، کیف پول‌های حضانتی بهترین ترکیب از راحتی و امنیت هستند.

کیف پول موبایل

کیف پول موبایل، نرم‌افزاری است که روی گوشی هوشمند یا تبلت نصب می‌شود. برخی از این برنامه‌ها بدون میزبانی هستند بدین معنا که شما مسئول ذخیره و مدیریت کلید خصوصی خود برای دسترسی به ارزهای دیجیتال خود خواهید بود. محبوب‌ترین گزینه‌های کیف پول موبایل عبارت هستند از کوین بیس ولت و تراست.

کیف پول‌های موبایل اغلب فضای ذخیره‌سازی داغی را فراهم می‌کنند زیرا می‌توانند به یک صرافی مرتبط شوند اما برخی ممکن است امنیت بیشتری را با گزینه‌های آفلاین فراهم کنند. کیف پول موبایل در اصل برنامه‌ای است که بر روی گوشی‌های هوشمند اندروید و آی او اس نصب و اجرا می‌شود.

می‌توان گفت با توجه به نحوه عملکرد این کیف پول‌ها، می‌توان آنها را همانند گوگل پلی یا اپل استور در نظر گرفت. از آنجایی که گوشی‌های هوشمند دارای دوربین هستند، می‌توانند از کدهای کیو آر برای تعریف تراکنش‌ها استفاده کنند. این روند بسیار ساده‌تر از تایپ آدرس کیف پول کاربر دیگر خواهد بود.

یکی از معایب بزرگ این نوع کیف پول بلاکچین این است که اگر گوشی خود را گم کنید ممکن است فردی به برنامه کیف پول شما دسترسی پیدا کند. در ضمن حتی شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را گم کنید.

کیف پول دسکتاپ

این کیف پول نیز همانند کیف پول تلفن همراه است و برای کاربرانی که دارای رایانه شخصی هستند گزینه مناسبی خواهد بود. برخی از کیف پول‌های دسکتاپ عبارت هستند:

  • اکسدوس
  • متا مسک
  • الکتروم

بسیاری از این پول‌های بلاکچین به روش سرد رمز ارزها را ذخیره‌سازی می‌کنند تا امنیت آنها را بیشتر تحت حمایت خود داشته باشند. با این وجود برخی از کاربران کیف پول‌های دسکتاپ را کیف پول داغ می‌دانند، مگر اینکه رایانه آنها از اینترنت جدا شود و از آن به عنوان یک کیف پول سرد استفاده کنند.

آنها برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که به شما امکان می‌دهند بدون استفاده از مرورگر خود به بلاکچین‌های ارز دیجیتال و به صورت مستقیم دسترسی داشته باشید. با کیف پول دسکتاپ کلیدهای خصوصی شما به صورت آفلاین ذخیره می‌شود و در اینترنت قابل دستیابی نخواهد بود.

بدین ترتیب کیف پول شما کمتر هدف هکرها قرار می‌گیرد اما اگر رایانه شما از کار بیفتد یا شخصی به آن دسترسی فیزیکی پیدا کند، ممکن است دسترسی به ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهید.

کیف پول بلاکچین اتمیک

کیف پول سخت افزاری

یک کیف پول سخت‌افزاری امنیت را یک قدم فراتر می‌برد و اجازه می‌دهد تا رمز ارزهای شما در یک قطعه سخت افزاری به صورت آفلاین ذخیره شوند. کیف پول را می‌توان از طریق یو اس بی یا پورت‌های دیگر به رایانه وصل کرد تا نقل و انتقالات و تراکنش‌ها را تسهیل کند.

در ضمن راهی برای حفظ دسترسی به صورت آفلاین نیز در این سخت‌افزارها وجود دارد. این نوع کیف پول‌ها بالاترین سطح امنیت را ارائه می‌دهند اما شما مسئول پیگیری کلیدهای امنیتی خود خواهید بود. کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی هستند که کلیدهای خصوصی شما را به صورت جداگانه ذخیره می‌کنند.

به طور معمول هنگام انجام تراکنش، این دستگاه‌های کوچک را به پورت یو اس بی رایانه شخصی خود وصل می‌کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری از امنیت بالایی برخوردار هستند. بدون این دستگاه هیچ کس نمی‌تواند به وجوه و دارایی شما دسترسی پیدا کند. در واقع این کیف پول‌ها به صورت سرد ارزهای دیجیتال را ذخیره می‌کنند.

کیف پول بلاکچین کاغذی

این نوع کیف پول‌ها فقط کپی فیزیکی از کلیدهای خصوصی و عمومی شما خواهند بود. داده‌ها را می‌توان به صورت نماد یا کدهای کیو آر نشان داد. کلیدهای شما آفلاین هستند. این کیف پول فیزیکی به صورت سرد و آفلاین از دارایی شما مراقبت می‌کند. از سوی دیگر هر کسی به کیف پول چاپی یا کاغذی شما دسترسی دارد به حساب رمز ارزی شما نیز دسترسی خواهد داشت.

نگاهی به امنیت کیف پول Blockchain

امنیت کیف پول بلاکچین یک نکته مهم برای کاربران است زیرا یک حساب در معرض خطر ممکن است منجر به دست دادن کنترل دارایی‌های کاربران شود. بلاکچین ولت دارای چندین سطح امنیتی برای محافظت از وجوه کاربر در برابر هر مهاجم احتمالی از جمله خود شرکت است.

رمز عبور

مانند سایر خدمات دیجیتال، حساب‌های این کیف پول‌های بلاکچین برای محافظت از کاربران به رمز عبور نیاز دارند. با این حال شرکت بلاکچین رمز عبور کاربر را ذخیره نمی‌کند و در صورت گم شدن رمز عبور نمی‌توان آن را بازنشانی کرد.

این اقدام از دزدیدن ارزهای دیجیتال توسط افراد خودی این شرکت نیز جلوگیری می‌کند.در صورتی که کاربر رمز عبور خود را فراموش یا گم کند تنها از طریق mnemonic seeds می‌تواند آن را بازیابی کند.

نحوه کار با کیف پول بلاکچین

هنگامی که در مورد کیف پول بلاکچین تصمیم گرفتید، نوبت به ایجاد یک حساب کاربری می‌رسد. اگر از یک کیف پول موبایل یا دسکتاپ استفاده می‌کنید، برنامه یا نرم‌افزار آن را دانلود کنید. در ادامه از شما خواسته می‌شود کلیدهای امنیتی ایجاد کنید که می‌خواهید در مکانی امن آن را نگهداری کنید.

برای امنیت بیشتر برخی از کیف پول‌ها ممکن است به احراز هویت دو عاملی نیز مجهز باشند. گام بعدی این است که رمز ارزهای خود را از صرافی که آنها را خریداری کرده‌اید به کیف پول خود منتقل کنید. برای مثال اگر از طریق کوین بیس خریداری کنید، گزینه‌ای برای ارسال ارزهای دیجیتال وجود دارد.

در ادامه از شما خواسته می‌شود که اطلاعات آدرس کیف پول و مقدار ارز دیجیتالی را که می‌خواهید منتقل کنید به طور دقیق وارد کنید. بسیاری از دانلودهای کیف پول بلاکچین و ارزهای دیجیتال به صورت رایگان امکان‌پذیر است و اگر تنها دارایی‌های رمز ارزی خود را ذخیره کنید، اکثر آنها هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

انواع مختلف کیف پول بلاکچین

با این حال برخی از این کیف پول‌ها برای انجام تراکنش‌های خاص، اشتراک‌گذاری ارزهای دیجیتال و مشاوره درآمد هزینه‌ای از کاربران دریافت می‌کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند ترزور و لجر اغلب با قیمت مناسبی قابل خریداری هستند.

استفاده از یک blockchain wallet یا کیف پول ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران یا علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال که قصد دارند برای مدت زمانی طولانی در این فضا حضور داشته باشند، اولویت بالایی دارد.

هزینه استفاده از کیف پول Blockchain

اکنون که به طور کامل با بلاکچین ولت آشنا شدید، باید گفت این کیف پول‌ها از فرآیندی استفاده می‌کنند که دارای کارمزد پویا خواهند بود. به زبان ساده؛ کارمزدی که برای هر تراکنش دریافت می‌شود می‌تواند براساس عوامل مختلف متفاوت باشد.

می‌توان گفت اندازه تراکنش و شرایط شبکه در زمان انجام تراکنش می‌تواند بر اندازه کارمزد تاثیر زیادی داشته باشد. فقط تعدادی زیادی از تراکنش‌ها را می‌توان در یک بلاک توسط رایانه‌های پرقدرتی به نام ماینر پردازش کرد.

ماینرها به طور معمول تراکنش‌هایی را که بالاترین کارمزد را دارند ابتدا پردازش می‌کنند زیرا از نظر مالی برای آنها سودمند است. کیف پول blockchain یک کارمزد اولویتی ارائه می‌دهد که ممکن است در عرض یک ساعت تراکنش خود را پردازش کند.

یک کارمزد معمولی نیز وجود دارد که ارزان‌تر است اما تراکنش مورد نظر ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد. هزینه‌ها نیز می‌تواند توسط مشتری سفارشی شود. با این حال اگر مشتری کارمزد را خیلی کم تعیین کند، انتقال یا معامله ممکن است به تاثیر بیفتد یا رد شود.

شارژ کیف پول بلاکچین

نتیجه‌گیری

کیف پول بلاکچین چیست؟ در نهایت این کیف پول همانند یک دریچه است که دسترسی به دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین را فراهم می‌کند. کلید خصوصی خود را گم نکنید. فرقی ندارد کدام نوع و نسخه از blockchain wallet را انتخاب می‌کنید، عملکرد آن یکسان خواهد بود.

به هر حال این کیف پول‌ها به عنوان آدرسی که دیگران می‌توانند پول ارسال کنند به شما این اجازه را می‌دهد تا موجودی خود را بررسی کنید و دارایی خود را برای دیگران بفرستید. این نوع کیف پول امکان دسترسی به دنیای هیجان‌انگیز مربوط به امور مالی ارزهای دیجیتال بلاکچین را برای شما فراهم می‌کند.

 

لینک منبع

اقتصاد مارکسی؛ قدیمی‌ترین نظریه‌ی سیستم‌ها هنوز به‌روز است؟
معرفی سریال The Good Mothers و سازمان مخفوف اِندرانگِتا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF