0
لطفاوارد شویدیاثبت نام کنیدبرای انجام این کار.

چگونه به انسانی اهل اندیشه بدل شویم و روابط، مسایل و پیچیدگی‌های جهان و انسان‌های پیرامون خود را بهتر بشناسیم؟ چطور از اندیشه‌های دیگر مطلع شویم و خود را تبدیل به انسانی صاحب اندیشه کنیم؟ جهان امروز پر شده از اطلاعات، فکت‌ها و گزاره‌های مختلف و گاه متضاد که حاوی اخبار، باورها و عقاید و اطلاعات متناقض‌اند که گاه بسیار از آنها نقش‌هایی فریبنده بازی می‌کنند. چطور خود را به آن اندازه از آگاهی مجهز کنیم تا فریب افکار و اندیشه‌های به ظاهر جذاب، اما در باطن فریبکارانه را نخوریم؟

به نظر از دیرباز تاکنون، کتاب‌ها، یکی از مهم‌ترین ابزارهای کسب شناخت و آگاهیِ عمیق بوده‌اند. بسیاری از سیاستمداران به واسطه‌ی مطالعه‌ی کتاب‌های فیلسوفان یا اندیشمندان گذشته، و یا نگارش کتاب‌های خود، توانسته‌اند موجب تحولی بزرگ و عمیق (چه مثبت چه منفی) در کشور خود یا حتی جهان شوند. لنین، تحت تاثیر کتاب‌های مارکس، توانست بزرگ‌ترین انقلاب کمونیستی جهان را رهبری کند. کتاب‌های نبرد من، نوشته هیتلر و ولایت فقیه نوشته آیت الله خمینی، کتاب‌هایی بودند که صاحبان‌شان با الهام و تکیه از مباحث مطرح شده در همان کتاب‌های خود، توانستند انقلاب و تحولی عظیم در جامعه‌ی خود و جهان به راه اندازند. بنابراین کتاب‌ها می‌توانند نقشی اساسی در هستی و زندگی ما انسان‌ها ایفا کنند و مطالعه‌ی آنها در زندگی و آینده‌ی ما می‌تواند اثرگذار باشد.

هدف مقاله ما این است که در دنیای امروز، در زمانی که ما زیر بمباران اخبار، اطلاعات و افکار از طرق مختلف قرار داریم، بتوانیم به نوعی آگاهی عمیق – حتی به شکلی حداقلی – دست یابیم که اطلاعات درست از غلط را بتوانیم تشخیص دهیم. مثلا فردی در یک پست توییتری، اطلاعاتی تاریخی به ما درباره یک شخص یا گروه یا حزب می‌دهد، و در نهایت یک نتیجه‌گیری منفی نسبت به آن ارایه می‌دهد. اگر مطالعات ما نشان دهد یکی دو گزاره، از فکت‌های او اشتباه و نادرست است آن وقت می‌توانیم به کل مطلب و نتیجه‌گیری او نیز شک کنیم و دستکم به این فکر کنیم که این شخص، نه به لحاظ علمی، تاریخی یا اخلاقی، بلکه بر اساس یک موضع‌گیری شخصی، سعی در تخریب یک شخص یا گروه دارد.

بنابراین بسیار مهم است که ما دارای یک آگاهی حداقلی درباره تاریخ، سیاست، جامعه و مسایل دیگر باشیم. خواندن کتاب‌های مختلف به ما در این زمینه کمک می‌کند. مطالعه کتاب حسن دیگری هم دارد. بی‌شک ما در زندگی خود تجربه‌های گوناگونی کسب کرده‌ایم اما بی‌تردید تجربیات ما در زندگی، برای شناخت تمام آدم‌های گوناگون یا شرایط و مسایل مختلف زندگی کافی نخواهد بود. کتاب‌ها (مثلا رمان‌ها) ما را در جریان تجربیات ده‌ها آدم دیگر قرار می‌دهند و بنابراین جدای از تجربیات خودمان، به تجربیات آدم‌های دیگر نیز مسلح می‌شویم و بهتر می‌توانیم عواطف، رنج‌ها و شادی‌ها و مسایل انسان‌های نزدیک یا عزیزان خود را درک کنیم. مطالعه، به ما در شکیبایی در مقابل رنج‌های زندگی و درک انسان‌های دیگر کمک می‌کند.

اما با توجه به دغدغه‌های فراوان زندگی روزمره، مسایل اقتصادی و کمبود زمان و مسایل دیگر، جستجو در کتابخانه‌ها و خریدن کتاب‌های مختلف و مطالعه آنها، شاید برای همه ما میسر نباشد. در این مقاله، راه‌های مختلف و ساده‌تری که برای مطالعه وجود دارد را به شما معرفی می‌کنیم که اگر نتوانید از دریای کتاب‌ها سیراب شوید دستکم از قطره‌هایی از آن بی‌نصیب نمانید.

کتاب‌ها و کتابخانه‌های الکترونیک؛ روشی برای دسترسی آسان به تمام کتاب‌ها

امروز دیگر در ایران، انواع اپلیکیشن‌های کتابخوان و فروشگاه‌های کتاب الکترونیک به اندازه‌ای ارایه شده، که شما می‌توانید هر کتاب مورد نظر خود را از طریق این سایت‌ها به صورت آنلاین بیابید. شما با جستجو در گوگل می‌توانید اطلاعاتی چکیده راجع به هر موضوعی پیدا کنید. اما بدون شک، مطالعه‌ی یک کتاب، آگاهی بیشتری به شما هدیه خواهد کرد. مثل آن‌که کسی ماجراهای یک رمان یا فیلم را برای شما تعریف کند. آیا لذت آن، با تماشای فیلم یا مطالعه کتاب برابری می‌کند؟ بنابراین اگر نمی‌توانید به کتابفروشی‌ها سر زده و در انبوهی از کتاب‌ها، کتاب مورد نظر خود را جستجو کنید بهتر است به سراغ اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیک بروید.

یکی از بهترین کتابخانه‌های الکترونیک در ایران، اپلیکیشن طاقچه است. ده‌ها کتاب جدید و قدیم در این کتابخانه وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید. همچنین ۲۰ هزار عنوان کتاب رایگان نیز در این کتابخانه وجود دارد. شما به راحتی می‌توانید اپلیکیشن طاقچه را در موبایل، تبلت یا لپتاپ خود نصب کرده و تمام کتاب‌ها را از طریق آن اپلیکیشن دانلود و مطالعه کنید. قیمت کتاب‌های الکترونیک از کتاب‌های چاپی بسیار کمتر است و بنابراین از لحاظ اقتصادی برای شما بصرفه‌تر خواهد بود و دیگر از گرانی کتاب‌ها گله نخواهید کرد.

اشتراک طاقچه؛ راهکاری جدید و جذاب

علاوه بر این، طاقچه یک روش جدید برای دسترسی راحت‌تر به کتاب‌ها در اختیار شما قرار داده است. با خرید اشتراک ماهانه تا سالانه، شما به ده‌ها کتاب به صورت رایگان دسترسی خواهید داشت و لازم نیست کتاب‌های مورد نیاز خود را تک به تک بخرید. بدین ترتیب، صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه خود می‌کنید و دیگر بهانه اقتصادی برای کتاب نخواندن نخواهید داشت.

همچنین اگر نگران چشم‌های خود – در هنگام مطالعه کتاب الکترونیک – هستید، می‌توانید از دستگاه کتاب‌خوان استفاده کنید. این دستگاه که مانند تبلت است هیچ‌گونه نوری از خود منعکس نمی‌کند و استفاده از آن درست مانند تجربه کتاب خواندن است.

یکی دیگر از کتابخانه‌های الکترونیک مطرح، فیدیبو است. در این کتابخانه نیز صدها کتاب در زمینه‌های مختلف برای خرید وجود دارد.

فرصت خواندن ندارید؟ از کتاب صوتی استفاده کنید

نسبت به قدیم‌ترها، همه چیز ساده‌تر شده. شما اگر در پی آگاهی باشید، بهانه‌ای برای شما جهت شانه خالی کردن وجود ندارد. دیگر نه می‌توانید بگویید وقت ندارم یا پول ندارم یا … . زمانی که از خانه به محل کار یا بالعکس در حرکت هستید، داخل ترافیک، توی مترو یا اتوبوس یا تاکسی؛ زمانی که مشغول آشپزی هستید یا زمان که به هر کار دیگری که نیاز به تمرکز زیاد ندارد، آن وقت می‌توانید یک کتاب صوتی گوش کنید.

نوار، مرجع خوبی برای کتاب‌های صوتی است گرچه کتابخانه‌هایی که در بالا معرفی کردیم نیز فهرست انبوهی از کتاب‌های صوتی دارند.

تحقیق و پژوهش؛ برای دانشجویان و علاقه‌مندان جدی‌تر

اگر اهل تحقیق و پژوهش هستید و یا دانشجو هستید و به دنبال منابعی مثل کتاب، مقاله و پایان نامه می‌گردید آن وقت سایت ایران پیپر Iran Paper یک مرجع خوب است که می‌توانید از طریق آن به لینک دانلود میلیون‌ها کتاب و مقاله و پایان نامه به زبان اصلی دسترسی داشته باشید.

چند مرجع دیگر برای پژوهشگران

علم نت: یک موتور جستجوی جذاب که موضوعات مورد علاقه شما را در میان هزاران کتاب و مقاله و پایان نامه جستجو می‌کند و لینک دانلود آنها را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. البته استفاده از این سامانه نیازمند خرید اشتراک است.

مگ ایران: در میان مقالات صدها مجله عمومی و تخصصی جستجو کنید. مگ ایران، پایگاه داده مجلات ایرانی است که تمام مقالات مجلات از قدیم تا کنون را در اختیارتان قرار می‌دهد. یک باجه مطبوعاتی بی‌نظیر که می‌توانید هر مجله‌ای را در آن پیدا کنید.

NoorMags: شبیه مگ ایران با این تفاوت که در اینجا می‌توانید مجله‌های مرتبط با علوم اسلامی بیابید.

پورتال جامع علوم انسانی: در این سامانه نیز مقالات و پایان‌نامه های مرتبط با علوم انسانی را خواهید یافت.

و ساده‌ترین و فراگیرترین راه

اگر باز هم در استفاده از راهکارهای بالا مشکل دارید می‌توانید به سایت‌ها و پلتفرم‌هایی مثل گپ‌هال مراجعه کنید. با اشتراک و ثبت نام رایگان در این پلتفرم، شما بدون هیچ هزینه‌ای، می‌توانید مطالب مختلفی در زمینه‌های گوناگون مورد علاقه خود مطالعه کنید. می‌توانید مقالات مورد علاقه خود را ذخیره کنید و سر فرصت مطالعه کنید. در گپ‌هال، به صورت چکیده با نظرات و افکار مختلف آشنا می‌شوید و بدون آن‌که کتاب‌ها را به صورت کامل بخوانید دستکم درباره آنها خواهید دانست. در موضوعاتی مانند روانشناسی، تاریخ، هنر و ..آگاهی‌های خود را افزایش می‌دهید و مهم‌تر از همه می‌توانید دانش و آگاهی خود را نیز منتشر کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

پس فرصت را از دست ندهید و به جمع صاحب‌نظران و افرادی با دغدغه فرهنگی که هنر جایگاه ویژه‌ای در زندگی و حتی تفریحات‌شان دارد بپیوندید و دوستی‌های تازه بیابید و حتی امکان کسب درآمد از طریق تولید محتوا برای خود فراهم کنید.

توسعه‌دهندگان می‌گویند که نسخه جدید ChatGPT «توهمات» کمتری خواهد داشت
نوام چامسکی: این‌که هوش مصنوعی بر ما تسلط خواهد یافت ایده‌ای احمقانه است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIF