«سنجاق» یک پلتفرم نمایش تبلیغات آنلاین است که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را به طور رسمی شروع کرد. سنجاق درواقع یک سرویس رابط میان صاحبان کسبوکار به عنوان تبلیغدهنده و صاحبان رسانه به عنوان نمایشدهنده محسوب میشود. هدف از راهاندازی این پلتفرم، قدم برداشتن در راستای بهبود فرآیندهای مربوط به بازاریابی دیجیتال در ایران و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی در بستر وب و موبایل است.
پلتفرم بازاریابی سنجاق تقریبا از اغلب انواع تبلیغ و بازاریابی اینترنتی پشتیبانی میکند. انواع متدها و کمپینهای تبلیغ در سنجاق شامل کمپین همسان، بنری، ریتارگتینگ، ریتارگتینگ محصول، پوش نوتیفیکیشن، ویدیویی، گوگل ادز، تبلیغ اینستاگرام و رپورتاژ آگهی میشود.
تبلیغدهندگان با سنجاق دیده میشوند، فروش بیشتری را تجربه میکنند و به سود بالاتری میرسند. از طرفی، رسانهها را داریم که برای جذب مخاطب، زمان و هزینه قابل توجهی صرف کردهاند و با پیوستن به جمع ناشران سنجاق، میتوانند یک کانال درآمدی مجزا برای خود درست کنند. علاوه بر این دو، سنجاق از طریق جایگاههای تبلیغاتی خود به کاربرانی که روزانه در فضای وب، موبایل، اپلیکیشنها و شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند، مطالب پیشنهادی مورد نیاز، خدمات و محصولات متناسب با فضای رسانه را ارائه میدهد. مجموعه این روابط، فعالیتها و اقدامات در راستای تحقق یک هدف مشترک است: رشد و توسعه صنعت دیجیتال مارکتینگ در ایران.
نقد و بررسی پلتفرم سنجاق؛ مزایا و ویژگیها:
در حال حاضر تعداد سرویسهای بازاریابی اینترنتی در ایران افزایش قابل توجهی داشته است و سرویسهای مختلفی مشغول ارایه انواع متدهای تبلیغ در اینترنتی هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید پلتفرم متناسب با نیازهای کسب و کار و کمپین خود را بیابید میبایست به ویژگیها و امتیازاتی که هر کدام از پلتفرمها نسبت به رقبای خود ارایه میدهند توجه کنید. بدیهی است سرویسهای مختلف برای موفقیت در بازار میبایست امتیازاتی نسبت به سایر رقبای خود ارایه دهند. سنجاق نیز از این موضوع مستثنی نیست.
سادگی کار با پنل سنجاق
پلتفرمها و پنلهایی که یک فرآیند را خودکارسازی کردهاند، نباید پیچیدگی زیادی داشته باشند تا برای طیف گستردهای از کاربران قابل استفاده باشد. به ادعای سنجاق، کار با پنل سنجاق برای هر نوع کاربری ساده است و از عضویت در آن گرفته تا ساخت کمپین و ایجاد محتوا و ویرایشها، فرآیندها کاربر را گیج نمیکند.
شخصیسازی کمپین
شما در پنل سنجاق میتوانید با توجه به شرایط کمپین تبلیغاتی خود، تمامی آیتمها را تغییر دهید و طبق نیازتان آنها را تنظیم کنید. این آیتمها عبارتند از:
- لیست نمایشدهندگان
- روز و ساعت نمایش
- دستگاه نمایش (موبایل و دسکتاپ)
- سیستم عامل نمایش
- بودجه روزانه
- قیمت کلیک
با شخصیسازی و تغییر دادن این موارد در پنل سنجاق، میتوانید نتیجه مورد انتظار خود را از کمپینها بگیرید.
قیمتگذاری با بید شناور
حداقل قیمت برای نمایش گرفتن در رسانههای سنجاق بسیار پایین در نظر گرفته شده است و سنجاق این ویژگی را یکی از مهمترین مزیتهای پلتفرم خود عنوان میکند؛ با این حال، شما مجبور نیستید برای همه سایتهای نمایشدهنده یک قیمت ثابت در نظر بگیرید. اگر ترجیح میدهید در یک رسانه شانس نمایش بیشتری داشته باشید، میتوانید قیمت کلیک رسانه مورد نظر خود را بسته به نیاز و اهداف خود افزایش دهید.
گزارشگیری
شما بعد از اجرای هر کمپین برای آنالیز و بررسی نتایج، به گزارش نیاز دارید؛ دادههایی از این قبیل که محتواهای کمپین چند بار نمایش داده شدهاند؟ چه تعداد کلیک دریافت کردهاند؟ چند کاربر از یک سایت مشخص وارد لندینگ پیج شما شدهاند؟ کدام محتواها برای کاربران جذابتر بودهاند؟ و… جواب این سوالات از دل گزارشهایی درمیآید که پنل سنجاق در اختیارتان میگذارد.
پشتیبانی رایگان
یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی سنجاق در قیاس با رقبا، نحوه پشتیبانی است. شما میتوانید صفر تا صد مدیریت کمپینهای خود را به تیم کمپین منیجر سنجاق بسپارید. کمپین منیجر کسی است که در تکتک مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی در کنار شماست؛ از بررسی سرعت سایتتان و درآوردن باگهای لندینگ پیج گرفته تا آنالیز دقیق دادهها و تنظیمات اکران کمپین به گونهای که با کمترین هزینه بهترین نتیجه را بگیرید. این افراد دانش خود را در زمینه تحلیل دادهها بهروز نگه میدارند و آن را در اختیار کاربران قرار میدهند. تیم کمپین منیجر سنجاق تجارب کاربردیای در زمینه اجرای کمپینهای مشابه به کسبوکار شما دارند و با مشاورههای تخصصی این کارشناسان، میتوانید اطمینان حاصل کنید که بودجه خود را بهدرستی و در جای مناسب صرف میکنید.
جلوگیری از کلیکهای تقلبی (Fraud)
یکی از اساسیترین دغدغههای تبلیغدهندگان در دنیای تبلیغات کلیکی، وجود کلیکهای نامعتبر و تقلبی است که باعث هدر رفتن بودجه تبلیغات میشود. سنجاق از ابتدای مسیر خود تاکنون، توجه ویژهای به این موضوع داشته است. سنجاق دائما الگوریتمهای فراد دیتکشن (Fraud Detection) خود را بهروزرسانی میکند و با شناسایی باتها و کراولرها و شناسایی رفتار کاربر، تا حد زیادی از ایجاد و شمارش کلیکهای نامعتبر جلوگیری میکند. اختلاف پایین بین کلیکهای شمارششده در پنل سنجاق و داشبورد گوگل آنالیتیکس، یکی از دلایل رضایت تبلیغدهندگان از شبکه هوشمند سنجاق است.
انواع روشهای تبلیغی موجود در سنجاق
در پلتفرم سنجاق شما میتوانید انواع مختلفی از کمپینهای تبلیغی را راهاندازی و لانچ کنید. در اینجا به معرفی انواع متدهای بازاریابی پشتیبانی شده در سنجاق میپردازیم
همسان
این دسته از تبلیغات با ظاهر و محتوای وبسایت نمایشدهنده مطابق هستند و همین امر موجب میشود کاربران با این تبلیغات ارتباط خوبی برقرار کنند. با تبلیغات همسان سنجاق این امکان برای کاربران فراهم میشود که محتوای تبلیغاتی خود را به طور همزمان در بیش از ۲۰۰ رسانه باکیفیت و پربازدید نمایش دهند. به گفته سنجاق، این پلتفرم ظرفیت ماهانه بیش از ۱۰ میلیارد ایمپرشن دارد.
بنری
تبلیغات بنری سنجاق در قالب عکسهای گرافیکی ثابت و متحرک ایجاد میشوند. این دسته از تبلیغات بهترین گزینه برای برند اورنس (Brand Awerness) یا آگاهی از برند است. با تبلیغات بنری سنجاق میتوانید یک استراتژی مطابق با نیازتان برای ماندگار شدن در ذهن مخاطبان طراحی کنید.
ریتارگتینگ
همه صاحبان کسبوکار به تبلیغات ریتارگتینگ علاقه خاصی دارند. در این روش، سنجاق تبلیغات را فقط و فقط به کاربرانی نشان میدهد که قبلا، حداقل یک بار وارد وبسایتتان شدهاند. با این کار خدمت یا محصول شما به کاربرانی که قبلا تمایل و علاقه خود را نشان دادهاند، یادآوری میشود و احتمال تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار به طور چشمگیری افزایش مییابد.
پوش نوتیفیکیشن
تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در دسته بازاریابی اجازهای قرار میگیرد. تبلیغات پوش فقط برای کاربرانی ارسال میشود که به رسانههای سنجاق اجازه ارسال پوش را دادهاند و رضایت خود را نسبت به دریافت نوتیفیکیشنها اعلام کردهاند. هر تبلیغ پوش در سنجاق شامل لوگو، یک تیتر کوتاه و گیرا، متن حاوی فراخوان یا پیشنهاد شما (CTA) و یک تصویر میشود. با کلیک روی تبلیغ، کاربر به وبسایت شما هدایت خواهد شد.
ویدئویی
تبلیغات ویدئویی سنجاق به صورت پریرول (Pre-roll) ارائه میشوند. پریرول یا پیشنمایش همان ویدئوی کوتاهی است که به طور خودکار قبل از پخش ویدئوی مورد نظر کاربر نمایش داده میشود. صدا و تصویر یک ترکیب تاثیرگذار میسازند که موجب افزایش آگاهی از برند و ماندگاری در ذهن مخاطب خواهد شد.
گوگل ادز
در پلتفرم سنجاق امکان اجرای تبلیغات گوگل را نیز دارید و میتوانید تمامی فرآیندهای آن را به سنجاق بسپارید. تبلیغات گوگل ادز به صورت هدفمند و استراتژیک طراحی میشوند و با تنطیم، اجرا و مدیریت درست به اجرا میرسند.
تبلیغات در اینستاگرام
ارتباط گرفتن با شبکهای از پیجهای اینستاگرامی که در حوزه کسبوکار شما فعالیت میکنند و محتواهایی مرتبط با محصولات و خدماتتان ارائه میدهند، کاری سخت، پیچیده و زمانبر است. سنجاق با کار کردن روی این فرآیند، انجام آن را در زمانی کم ممکن کرده است. طیف وسیعی از اینفلوئنسرها و پیجهای اینستاگرامی با سنجاق همکاری میکنند. در سنجاق تبلیغات شما با توجه به حوزه کسبوکارتان، در پیجهای مرتبط با حیطه فعالیتتان منتشر میشود.
رپورتاژ
یک رپورتاژ برای اینکه بتواند اثربخش باشد، باید طبق اصول مشخصی نوشته و منتشر شود. صرف تولید یک محتوای متنی شستهرفته شما را به هدف مطلوب یعنی آگاهی مخاطب از برند نمیرساند. رپورتاژ علاوه بر نگارش صحیح، باید اصول سئو را رعایت کند و طبق استانداردهای موتورهای جستوجو بهینه شده باشد. در مرحله بعد، انتخاب رسانهای که رپورتاژ را منتشر میکند، بسیار اهمیت دارد. متن آمادهشده باید در وبسایتی منتشر شود که محتوای آن به کسبوکار شما نزدیک است. سنجاق برای معرفی برند شما و محصولات و خدماتتان، محتوای متنی مرتبط و سئوشده تولید میکند و آنها را در رسانههای مرتبط با کسبوکارتان به انتشار میرساند.
جمعبندی و ارزیابی پلتفرم سنجاق
در سالهای قبل ما در تحلیلهای خود فاکتورهای مختلفی را برای ارزیابی یک پلتفرم بازاریابی اینترنتی در نظر میگرفتیم و سرویسها را بر آن اساس میسنجیدیم. یکی از این فاکتورها میزان و نحوه پشتیبانی و حمایت آنها از استارتآپها و کسب و کارهای کمبودجه بود. مثلا حداقل مبلغ شارژ پنل یکی از این فاکتورها بود. برخی از سرویسها مثل مدیااد به دلیل افزایش قابل توجه حداقل مبلغ شارژ پنل، امتیاز منفی کسب میکردند.
در گذشته شما به عنوان یک کسب و کار کوچک میتوانستید با ۲۰۰ هزار تومان یا ۵۰۰ هزار تومان پنل خود را شارژ کرده و کمپینتان را راهاندازی کنید. به تدریج با تورم سالانه، این مبلغ کمینه برای سرویسهای مختلف افزایش یافت. اما برخی از این سرویسها تلاش کردند تا جای امکان این مبلغ را پایین نگه دارند. مثلا وقتی مبلغ حداقل شارژ در یکتانت به دو میلیون تومان افزایش یافت همین مبلغ در مدیااد ۵ میلیون تومان بود.
در حال حاضر شما با مبلغ حداقل ۵ میلیون تومان در سنجاق میتوانید پنل خود را شارژ و کمپینتان را اجرا کنید. در یکتانت هم همین مبلغ حداقلی تعیین شده است. گرچه بنا به شرایط اقتصادی بازار، این مبلغ هنوز هم برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، مبلغ بالایی است اما در قیاس با سرویسهای دیگر، میتوان نمره قابل قبولی برای سنجاق قایل شد.
یکی از محاسن دیگر سنجاق، دسترسی آسان به هر دو پنل تبلیغدهنده و ناشر است. شما به راحتی میتوانید از پنل تبلیغدهنده به پنل ناشر سوییچ کنید و همچنان که تبلیغها و کمپینهایتان را در پنل تبلیغدهنده اجرا میکنید مدیریت جایگاههای نمایش تبلیغ به عنوان ناشر را نیز انجام دهید.
همچنین سادگی کار با پنل سنجاق را هم میتوان امتیاز دیگر این پلتفرم تبلیغی در نظر گرفت. در قیاس با پلتفرمهای دیگری مثل یکتانت و مدیااد، باید گفت از لحاظ تعداد ناشرین معتبر یا میزان کاربران، سنجاق در رتبه پایینتری قرار میگیرد. البته تنوع ناشرین، به زعم ما، از ناشرین معتبر میتواند کارآمدتر باشد. چرا که برای تبلیغکننده، نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری مهم است و از این منظر، مخاطبان یک ناشر خاص میتوانند به صورت هدفمندتری به مشتریان یک تبلیغکننده تبدیل شوند. بنابراین وجود ناشرین معتبر امتیاز بزرگی برای پتلفرمهای تبلیغی به شمار نمیرود.
اما در مقابل، امتیاز دیگری که برای پلتفرمها وجود دارد عدم محاسبه و تشخیص کلیکهای نامعتبر و فیک است که از این نظر پلتفرم سنجاق مدعی است که با دقت کافی این موارد را رصد میکند.
تحلیل بر اساس گزارشهای دی ام برد