در ,

ضربه چند میلیاردی قطع اینترنت و فیلترینگ به ارائه‌دهندگان اینترنت

1667055076 Internet


گزارش مالی همراه اول و آسیاتک در مهرماه نشان از افت چند میلیارد تومانی درآمد این شرکت‌ها دارد. به نظر می‌رسد در پی اختلال اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، مشتریان تمایل کمتری به تمدید یا خرید اشتراک و بسته اینترنت دارند.

صورت‌های مالی یک ماهه همراه اول و آسیاتک منتهی به مهر 1401 روی کدال منتشر شده است که هر دو شرکت کاهش درآمد را تجربه کرده‌اند. گزارش فعالیت ماهانه همراه اول نشان می‌دهد درآمد این شرکت از سرویس‌های مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و پیامک انبوه مشترکین خطوط دائمی و اعتباری نسبت به شهریورماه، حدود 743 میلیارد تومان کاهش داشته است. اگرچه شهریور ماه 31 روزه و مهر 30 روزه است اما این افت اخیر را نمی‌توان به یک روز کاری کمتر نسبت داد.

Hamrahaval
Hamrahaval2

همراه اول در تابستان امسال به طور میانگین بیش از 3 هزار میلیارد تومان از کارکرد مشترکین خطوط دائمی و اعتباری درآمد داشت اما در مهرماه این رقم به 2500 میلیارد تومان کاهش یافته است.

با وجود آنکه درآمدهای مربوط به هر سرویس به صورت تفکیکی اعلام نشده اما با توجه به شرایط اخیر کشور می‌توان نتیجه گرفت که این کاهش بیش از همه مرتبط با سرویس اینترنت باشد.

به نظر می‌رسد قطعی و اختلال اینترنت در کنار فیلتر گسترده شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی همچون واتس‌اپ و اینستاگرام در یک ماه گذشته باعث شده تا مشترکین این اپراتور تمایلی برای خرید یا تمدید بسته‌های خود نداشته باشند.

افت درآمد آسیاتک

افت درآمدی یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت نیز تایید کننده این نظریه است. گزارش فعالیت شرکت آسیاتک در مهرماه نشان می‌دهد این شرکت از خدمات اینترنت، 65 میلیارد تومان درآمد داشته است که این رقم در شهریور ماه بیش از 80 میلیارد تومان بود.

asiatech reprot

درآمد آسیاتک از خدمات اینترنت نیز در سه ماه تابستان به طور میانگین حدود 78 میلیارد تومان بوده اما در ماه اخیر این رقم نزدیک به 16 درصد کاهش یافته است. کاهشی که با ادامه دار شدن فیلتر اینستاگرام و سرویس‌های دیگر اینترنتی، می‌تواند در ماه‌های آتی تداوم پیدا کند.

هرچند ایرانسل داده‌ای در این زمینه منتشر نکرده، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به حجم بیشتر ترافیک دیتا در این اپراتور، این شرکت نیز با کاهش درآمد مواجه شده باشد.

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران است که با توجه به ماهیت آن و اشتراک گذاری عکس و فیلم، حجم قابل توجهی از اینترنت کاربران را مصرف می‌کرد. فیلترینگ این پلتفرم می‌تواند الگوی مصرف مشترکین اپراتورهای همراه و ثابت را تغییر دهد و بسته‌های با حجم بیشتر، طرفداران کمتری داشته باشند.



Source link

گزارش

رای بدهید

نویسنده مجتبی آستانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

GIPHY App Key not set. Please check settings

instagram buisines

زنان از کسب‌وکارهای اینستاگرامی سهم 64 درصدی دارند

photo 2022 10 29 16 35 03

خوشحالم توییتر به دست فرد عاقلی افتاده اما به آن برنمی‌گردم