اکنون که اینترنت و امور آنلاین توسعه پیدا کرده و بسیاری از افراد جوامع مختلف در فضاهای مجازی حضور فعال و پررنگی دارند، کسب درآمد از این فضاهای آنلاین و مجازی خیلی راحتتر از قبل شده است. این پیشرفت به قدری ادامه داشته که در بازار ارزهای دیجیتال نیز شاهد تاثیرات آن هستیم. به جز خرید و فروش رمز ارزهای معتبر و باارزش یا معامله NFTها، کاربران این بازار میتوانند از طریق توکن اجتماعی نیز به درآمد خوبی دست یابند. همانطور که از نام این توکن مشخص است، توکنهای اجتماعی تحت تاثیر افراد، شرکتها یا اتفاقات حاضر در فضاهای اجتماعی ارزش پیدا میکنند و به محبوبیت و شهرت خوبی دست مییابند. در ادامه این محبوبیت کاربران با خرید و فروش همین توکنها میتوانند به پول خوبی برسند. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این نوع توکن پرطرفدار توضیح دهیم.
توکن اجتماعی یا سوشال توکن چیست؟
توکن اجتماعی Social Token شکلی از مالکیت دیجیتال است که توسط بلاکچین تضمین میشود و به تولیدکنندگان، اینفلوئنسرها و برندها اجازه میدهد تا از طریق به اشتراکگذاری تجربیات خود یا ارائه خدمات ویژه کسب درآمد کنند. سپس این مالکیت به دارایی تبدیل میشود و میتوان به طور مجدد آن را فروخت.
در ضمن این امکان وجود دارد که ارزش این دارایی با گذر زمان افزایش یابد. برای مثال سایتهای معتبر برای پذیرش یک دنبالکننده و عضو جدیدی از انجمن خود حقوق خاصی را در نظر دارند.
در این صورت این سایتها در ازای ارائه دسترسی به خدمات خود میتوانند دارایی مجازی و البته اجتماعی بفروشند تا مالک جدید این داراییها به مزایای خوبی دست یابند.
در ادامه این روند، همان دارایی اجتماعی و مجازی را میتوان دوباره به فروش رساند. حتی از طریق عقد یک قرارداد دیجیتال نیز میتوان شرط کرد که درصدی از فروش مجدد آن دارایی به سایت مبدا تسلیم شود. بدین ترتیب اگر سایت مبدا نیز رشد کند، به طور حتم سوشال توکن ارائه شده در آن نیز ارزش بیشتری پیدا میکند.
سه کاربرد مهم Social Token
همواره برخی از نوازندگان، ورزشکاران و شخصیتهای محبوب توکنهای اجتماعی را به جوامع و طرفداران خود معرفی کردهاند. کاربرد اصلی این نوع توکنها به ۳ روش خواهد بود که در ادامه آنها را شرح میدهیم:
- دسترسی به خدمات: طرفداران این نوع توکنها به سادگی خدماتی را که در بازار ارائه میشوند خریداری میکنند. برای مثال یک گروه موسیقی به طرفدارانی که ۱۰ توکن بخرند، مزایایی همانند آرشیو صوتی گروه نوازندگان، چتهای متنی، چتهای ویدیویی و سایر خدمات و مزایا را ارائه میدهند.
- مبادله انواع داراییها: از این توکنها میتوان به عنوان یک وسیله مبادله نیز استفاده کرد. طرفداران میتوانند به واسطه برخی از سایتها برای جبران خسارت یا کمک به سایت مورد نظر خود یک سوشال توکن را اهدا کنند.
- سرمایهگذاری: با محدودیت عرضه توکن، افزایش تقاضا و ارزش آن توکنها افزایش مییابد. طرفداران میتوانند سکهها را بازخرید کنند و آنها را به عنوان یک سرمایهگذاری در نظر بگیرند. البته این روش میتواند یک سرمایهگذاری بسیار پرخطر محسوب شود. در نهایت تولیدکنندگان میتوانند برای افزایش درآمد خود توکنهایی را توزیع کنند.

طبق آمار جمعآوری شده چندین شرکت برای تسهیل تلاش استفاده از توکنهای سوشال روی کار آمدهاند. این شرکتها در توسعه، راهاندازی و طراحی سیستمهای وفاداری به بازار ارزهای دیجیتال نقش مهمی خواهند داشت. همچنین به کاربران این امکان را میدهند تا در مورد رمز ارزهای پایه که به شهرت افراد محبوب بستگی دارد گمانهزنیهایی داشته باشند.
پنج مزیت کاربردی توکن اجتماعی
در حال حاضر که به مفهوم اصلی توکن اجتماعی دست یافتیم، بهتر است نگاهی دقیقتر به این موضوع این توکنها بیندازیم تا متوجه شویم چرا آنها را یک نوآوری در ارزهای دیجیتال میدانند. همچنین بد نیست به مزایای متعدد آنها برای صنعت ارزهای دیجیتال و جوامع درونی آن اشاره کنیم.
مفید بودن برای جامعه ارزهای دیجیتال
دارندگان این توکن میتوانند به چتها و انجمنهای خصوصی، کلکسیونهای انحصاری، دسترسی زودهنگام به محتوا دسترسی داشته باشند. این دارندگان نه تنها میتوانند آخرین اخبار در مورد برند تاثیرگذاری که دنبال میکنند را با سایر اعضای جامعه به اشتراک بگذارند بلکه به تصمیماتی که بر گروه تاثیر دارد نیز رای میدهند.
برای مثال با کمک همین توکنها میتوان رای داد که چه کسی به عنوان مدیر جامعه استخدام شود یا چگونه میتوان خزانه مشترکی را مدیریت کرد.
کمک به مالکیت مشترک محتوای ارزهای دیجیتال
ظهور social token همانند حضور مقامات متمرکزی بر کنترل محتوای ارزهای دیجیتال بود. همچنین توانایی سانسور یا محدود کردن خلاقیت، تعیین نرخ یا حتی غیرفعال کردن تولیدکنندگان را در بردارد. بدین ترتیب دارندگان توکن اجتماعی کسانی هستند که کنترل اقتصاد دنیای آنلاین را در دست دارند.
به طور مثال آنها در ازای تامین مالی جمعی برای ایجاد یک قطعه خاص از هنر دیجیتال مالکیت مشترکی را خواهند داشت که به شکل NFT در اختیار سایرین نیز قرار میگیرد.
مالکیت مشترک در درآمد منفعل
با تامین مالی یک نام تجاری یا شخصی، کاربران توکنهای اجتماعی میتوانند NFTهایی را که ممکن است چندین بار فروخته شوند برای خود نگهدارند. با هر باری که این اتفاق رخ میدهد، ممکن است فروش توکن کاهش یابد.
بدین ترتیب، تولیدکنندگان محتوای اجتماعی شاید از قراردادهای هوشمند برای ایجاد حق امتیاز مرتبط به خود و تعیین درآمدهای آتی برای زمانی که NFTهایشان دست به دست میشوند استفاده کنند.
کسب درآمد منصفانه
به جای تکیه بر کمکهای مالی حاصل از پلتفرمهایی همانند یوتیوب که ممکن است باعث کاهش تراکنشها و درآمدهای سازندگان شود، ممکن است طرفداران انگیزه اقتصادی برای کمک به موفقیت تولیدکنندگان مورد علاقهشان داشته باشند.
به خصوص اگر بدانند که سرمایهگذاریشان با سود همراه است و به طور مستقیم به حسابشان واریز میشود. از سوی دیگر این روش کسب درآمد، نسبت به سایر روشهای نوین، آنلاین و مجازی شفافتر و منصفانهتر است.
ارائه رای اعتماد
داشتن یک توکن اجتماعی میتواند راهی برای طرفداران محسوب شود تا وفاداری و حمایت مداوم خود را از یک تولیدکننده محتوای اجتماعی حرفهای و مورد علاقهشان نشان دهند. هرچه که این تولیدکنندگان محبوبتر میشوند، پروفایل خود را بیشتر توسعه میدهند و ارزش توکن آنها نیز افزایش مییابد.
بنابراین هر چه توکن بیشتری خریداری شود، شرطبندی بزرگتری روی تولیدکننده انجام میشود. به عنوان مثال یک نوازنده مشتاق میتواند Social Token منتشر کند تا به طرفدارانش اجازه دهد روی حرفه او سرمایهگذاری کنند و در عین حال با افزایش شهرت او سود ببرند.

چند نوع توکن اجتماعی داریم؟
دو نوع اصلی توکن اجتماعی در حال وجود دارد که توکن شخصی و انجمنی خوانده میشوند. از آنجایی که تولیدکنندگان محتوا به طور مداوم راههای جدیدی برای استفاده از چنین توکنهایی پیدا میکنند، ممکن است با توکنهای جدیدی همانند توکنهای پلتفرم اجتماعی نیز برخورد کنید.
این دستهها گاهی اوقات به عنوان انواع متمایزی از توکنهای اجتماعی توصیف میشوند که در جدای از توکنهای شخصی یا انجمنی خواهند بود. در بخشهای بعد به طور مفصل در مورد هر یک از این توکنها توضیح میدهیم.
توکنهای پلتفرم اجتماعی
توکنهای رمز ارزی میتوانند نشاندهنده کنترل پلتفرمهای اجتماعی باشند که صدور و مبادله توکنهای سوشال را تسهیل میکند و به مالکان این اجازه را میدهد تا از رشد توکنهای صادر شده یا سوزانده شده در شبکه سود برند. پاداشها و ارزشی که هر توکن دارد توسط صادرکننده آن تعیین میشود.
البته این ارزشها در بخشهای مختلف متفاوت خواهند بود اما دارندگان میتوانند انتظار داشته باشند که تعداد زیادی از مزایای توکنهای اجتماعی به آنها تعلق میگیرد.
مثالهای زیادی از این نوع توکنها وجود دارد. به خصوص کلکسیونرهای تاثیرگذار در فضای NFT که مالک برخی از کمیابترین و پرطرفدارترین توکنهای غیر قابل معاوضه در این صنعت هستند.
برای اینکه شما نیز به عنوان یک کاربر بتوانید توکن سوشال حاضر در پلتفرمهای اجتماعی را خریداری کنید، باید کیف پولی همانند متامسک تهیه کنید و از طریق آن انواع مختلفی از توکنها را بخرید تا بتوانید به راحتی آنها را مدیریت کنید.
در مقابل تولیدکنندگان میتوانند از ارز دیجیتال شخصی خود برای تامین مالی پروژههای خود و ایجاد محتوایی که کاربران انتظار دارند، استفاده کنند.
توکنهای کامیونیتی
توکنهای کامیونیتی یا انجمنی نیز نوعی توکن اجتماعی هستند که دسترسی به جامعه وب ۳ را فراهم میکنند. بدین ترتیب تنها افرادی که دارای یک توکن انجمنی هستند میتوانند به یک پلتفرم خاص یا مجموعهای انحصاری از ویژگیها و مزایا دسترسی داشته باشند.
به طور معمول توکنهای کامیونیتی نیز همان مزایای توکنهای شخصی را دارند اما اگر توسط یک دائو صادر شوند، ممکن است حقوق مربوط به مالکیت و درآمد آنها با صادرکننده اصلی تقسیم شود. برای اینکه بخشی از این بستر باشید باید توکنهای اجتماعی آنها را به عنوان پاداش دریافت کنید یا آنها را با زحمت به دست آورید.
نمونهای از این توکنهای کامیونیتی پروتکل شبکه بپرو (Bepro) است که توکن مخصوص به خود را دارد. این شبکه در واقع یک بازار غیر متمرکز به حساب میآید که توسعهدهندگان را با اپراتورها و سرمایهگذاران علاقهمند به ایجاد مخازن توسعه منبع باز مرتبط میکند.
توکن سوشال این انجمن از تمرکز زدایی و ثبات مالی بر داراییهای پروتکل اصلی خبر میدهد. اعضای این انجمن که ۲۵ میلیون دلار توکن بپرو را در شبکه نگهداشتهاند میتوانند به فکر توزیع جایزه و پاداش باشند.
توکنهای شخصی
زمانی که توکنهای اجتماعی به خاطر یک فرد محبوب و مشهور میشوند، میتوان آنها را یک توکن شخصی نیز در نظر گرفت. در این بخش مثالی از نحوه عملکرد توکنهای شخصی ارائه میدهیم. یکی از هنرمندان برنده جایزه گرمی توکن شخصی خود را در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ راهاندازی کرد.
افرادی که توکنهای شخصی او را خریداری میکردند، ارز دیجیتال و همچنین امتیازات مختلفی را به همراه محتوای انحصاری همان هنرمند تحویل گرفتند. اگر میخواهید کاری مشابه انجام دهید، توکن شخصی در پلتفرمی قابل دسترسی است که همه افراد میتوانند دارایی خود را به توکن تبدیل کنند.
این پلتفرم روشی و محلی برای مبادله توکن به منظور دریافت خدمات و محصولات صادرکنندگان است و در نتیجه بازاری مخصوص به خود ایجاد میکند. پروتکل استعدادیابی نیز مثال دیگری از همین توکنهای شخصی است.
این پروتکلها به عنوان یک شبکه حرفهای از وب ۳ عمل میکنند که در این پروتکل افراد با پتانسیل بالا میتوانند یک رزومه روی زنجیره بسازند و برای خود توکنی از استعدادشان راهاندازی کنند.

با راهاندازی این توکن استعدادی، فرد با استعداد شرایطی ایجاد میکند تا هرکسی بتواند به سادگی در حرفه آنها و استعداد آنها سرمایهگذاری کند.
مقایسه توکن اجتماعی با NFT
توکنهای اجتماعی در واقع از طریق همان NFT ها فعالیت دارند و از شبکه بلاکچین نیز برای ایجاد یک مدل مالکیت منحصر به فرد استفاده میکنند. تفاوت بین توکن اجتماعی و NFT به ماهیت اصلی آنها برمیگردد.
توکنهای غیر قابل معاوضه از یک خلاقیت دیجیتالی کسب درآمد میکنند، در حالی که توکنهای اجتماعی در کسب درآمد نسبت به تولیدکننده اصلی مناسبتر خواهند بود.
برای کسب درآمد از کالاهای دیجیتال میتوان از NFTها استفاده کرد در حالی که سوشال توکنها برای کسب درآمد از خدمات ارائه شده یا تجربیات به اشتراک گذاشته شده مناسب هستند. برای مثال یک هنرمند در فضای دیجیتالی ممکن است از طریق ایجاد NFT و با کمک هنر خود به درآمد خوبی برسد.
اما در ادامه این مسیر ممکن است با انتشار یک Social Tokenبه منظور حضور در جلسات پرسش و پاسخ یا ارائه درسهای هنری برند خود را شخصیسازی کند و حتی به درآمد بیشتری دست یابد.
به طور کلی توکنهای سوشال به روشی مشابه توکنهای غیر قابل معاوضه عمل میکنند زیرا برای مالکیت واقعی داراییهای دیجیتال زیربنایی خود به فناوری بلاکچین متکی هستند.
تفاوت دیگر این ۲ نوع توکن، قابلیت تعویض آنها است. همانطور که از نام NFTها مشخص است آنها غیر قابل تعویض هستند ولی توکنهای اجتماعی را میتوان تعویض کرد.
نگاهی به روند رشد توکنهای اجتماعی
ایجاد یک توکن اجتماعی شبیه به ساختن جامعهای آنلاین است. این موضوع میتواند برخلاف هر چیزی باشد که شما تجربه کردهاید، زیرا به تولیدکننده محتوا و مالکان توکن اجازه میدهد تا با هم در ایجاد ارزش یک برند همکاری کنند.
میتوان گفت به جای استفاده از رسانههای اجتماعی برای جذب دنبالکنندگان، تولیدکنندگان محتوا بیشتر از توکنهای اجتماعی استفاده میکنند تا به همه اجازه دهند از مشارکت در جامعه و افزایش بالقوه قیمت بهره ببرند. علاوه بر این توکنهای اجتماعی هرگز محیط و فضای مجازی را ترک نمیکنند زیرا ارزش و فایده زیادی برای آنها وجود دارد.
به طور کلی این توکنها شاید جابه جا شوند و تغییراتی پیدا کنند اما هرگز از بین نمیروند و در مسیری روبه جلو در حرکت خواهند بود.

نتیجه گیری
شاید در دنیایی که تولیدکنندگان و کسب و کارهای واقعی راههای بیپایانی برای کسب درآمد دارند، توکن اجتماعی ایدهای عجیب به نظر برسد.
اما این مفهوم نه تنها جذاب است بلکه در زمینه ظهور بعد از وب ۳ نیز میتواند موفقیتهای زیادی کسب کند. با اینکه هدف وب ۳ برقراری ارتباط مستقیمتر با مردم است اما این توکنها میتوانند ارتباط بهتری برقرار کنند.
از این رو توکن سوشال به یک دارایی مهم در این اقتصاد جدید تبدیل شده که به خاطر حضور دیجیتالی مردم و خلاقیتهای دیجیتال نوظهور توسعه مییابد. در حال حاضر این توکنها بیشتر جنبه آزمایشی دارند و هنوز به عنوان یک روش پذیرفتهشده به شمار نمیآیند اما ممکن است در آیندهای نزدیک تغییراتی ایجاد شود.
