OpenAI ورود بسیار مورد انتظار خود را به بازار جستجو، SearchGPT ، یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی با دسترسی بلادرنگ به اطلاعات در سراسر اینترنت اعلام می کند .
موتور جستجو با یک جعبه متن بزرگ شروع می شود که از کاربر می پرسد “به دنبال چه چیزی هستید؟” اما به جای بازگرداندن یک لیست ساده از پیوندها، SearchGPT سعی می کند آنها را سازماندهی و معنا کند. در یکی از نمونههای OpenAI، موتور جستجو یافتههای خود را در مورد جشنوارههای موسیقی خلاصه میکند و سپس توضیحات کوتاهی از رویدادها و به دنبال آن یک پیوند انتساب ارائه میکند.
در مثالی دیگر، زمان کاشت گوجه فرنگی را قبل از تجزیه انواع مختلف گیاه توضیح می دهد. پس از ظاهر شدن نتایج، میتوانید سؤالات بعدی بپرسید یا روی نوار کناری کلیک کنید تا پیوندهای مرتبط دیگر باز شود. همچنین ویژگیای به نام «جوابهای بصری» وجود دارد، اما OpenAI قبل از انتشار دقیقاً در مورد نحوه عملکرد آن به The Verge بازنگشت .
SearchGPT در حال حاضر فقط یک “نمونه اولیه” است. کایلا وود، سخنگوی OpenAI به The Verge میگوید : این سرویس از خانواده مدلهای GPT-4 پشتیبانی میکند و در زمان راهاندازی تنها برای ۱۰۰۰۰ کاربر آزمایشی قابل دسترسی خواهد بود. وود می گوید که OpenAI با شرکای شخص ثالث کار می کند و از فیدهای محتوای مستقیم برای ایجاد نتایج جستجوی خود استفاده می کند. هدف این است که در نهایت ویژگی های جستجو را مستقیماً در ChatGPT ادغام کنیم.
این شروع چیزی است که می تواند به تهدیدی معنادار برای گوگل تبدیل شود، چرا که از ترس اینکه کاربران به سمت محصولات رقیب که ابتدا این ابزارها را ارائه می دهند، هجوم آورد، عجله کرد تا ویژگی های هوش مصنوعی را در موتور جستجوی خود بسازد. همچنین OpenAI را در رقابت مستقیم تری با استارتاپ Perplexity قرار می دهد که خود را به عنوان موتور پاسخگویی هوش مصنوعی معرفی می کند . Perplexity اخیراً به دلیل ویژگی خلاصه AI که ناشران ادعا کردند مستقیماً کار آنها را از بین می برد مورد انتقاد قرار گرفته است .
به نظر میرسد که OpenAI به این واکنش توجه کرده است و میگوید که رویکرد کاملا متفاوتی را در پیش گرفته است. در یک پست وبلاگی، این شرکت تاکید کرد که SearchGPT با همکاری شرکای خبری مختلف، که شامل سازمان هایی مانند صاحبان وال استریت ژورنال ، آسوشیتدپرس ، و وکس مدیا، شرکت مادر The Verge است، توسعه یافته است . وود میگوید: «شرکای خبری بازخورد ارزشمندی ارائه کردند و ما همچنان به دنبال نظرات آنها هستیم.
این شرکت می نویسد که ناشران راهی برای “مدیریت نحوه نمایش آنها در ویژگی های جستجوی OpenAI” خواهند داشت. آنها می توانند از استفاده از محتوایشان برای آموزش مدل های OpenAI انصراف دهند و همچنان در جستجو ظاهر شوند.
بر اساس پست وبلاگ OpenAI، «SearchGPT برای کمک به کاربران در ارتباط با ناشران با استناد و پیوند دادن به آنها در جستجوها طراحی شده است. «پاسخها دارای اسناد و پیوندهایی با نام مشخص، درون خطی هستند تا کاربران بدانند اطلاعات از کجا میآیند و میتوانند به سرعت با نتایج حتی بیشتر در نوار کناری با پیوندهای منبع ارتباط برقرار کنند.»
انتشار موتور جستجوی آن به عنوان نمونه اولیه به OpenAI از چند راه مختلف کمک می کند. اول، اگر نتایج SearchGPT به شدت نادرست باشد – مانند زمانی که گوگل مرورهای هوش مصنوعی را منتشر کرد و به ما گفت که روی پیتزامان چسب بزنیم – سادهتر است که بگوییم، خوب، این یک نمونه اولیه است! همچنین احتمال اشتباه گرفتن ارجاعات وجود دارد یا شاید حذف عمده مقالاتی مانند Perplexity متهم به انجام آن شده است.
ماههاست که درباره این محصول جدید زمزمه میشود، به طوری که The Information در مورد توسعه آن در ماه فوریه گزارش میدهد ، سپس بلومبرگ گزارش بیشتری را در ماه مه منتشر کرد. ما در همان زمان گزارش دادیم که OpenAI به شدت در تلاش است تا کارمندان Google را برای یک تیم جستجو شکار کند. برخی از کاربران X همچنین متوجه شدند که وب سایت جدیدی OpenAI روی آن کار می کند که به این حرکت اشاره دارد.
OpenAI به آرامی ChatGPT را با وب بلادرنگ ارتباط بیشتری می دهد. زمانی که GPT-3.5 عرضه شد، مدل هوش مصنوعی ماهها منسوخ شده بود. سپتامبر گذشته، OpenAI راهی را برای ChatGPT برای مرور اینترنت به نام Browse with Bing منتشر کرد، اما به نظر می رسد بسیار ابتدایی تر از SearchGPT باشد.
پیشرفت های سریع OpenAI میلیون ها کاربر ChatGPT را جذب کرده است، اما هزینه های شرکت در حال افزایش است. اطلاعات این هفته گزارش داد که هزینه های آموزش و استنباط هوش مصنوعی OpenAI در سال جاری می تواند به ۷ میلیارد دلار برسد و میلیون ها کاربر در نسخه رایگان ChatGPT تنها هزینه های محاسباتی را افزایش می دهند. SearchGPT در طول راه اندازی اولیه خود رایگان خواهد بود و از آنجایی که به نظر می رسد این ویژگی در حال حاضر هیچ تبلیغاتی ندارد، واضح است که شرکت باید به زودی درآمدزایی را کشف کند.