ویژگیهای مهم یک فروشگاه حرفهای
یک فروشگاه آنلاین حرفهای باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به برترین و موفقترین فروشگاههای آنلاین ایرانی بیاندازیم و آنها را بررسی کنیم. ما این کار را به فراخور شغلمان به طور مداوم انجام دادهایم. برخی از ویژگیهایی که یک فروشگاه آنلاین را به موفقیت و شهرت میرساند:
- جذابیت و زیبایی ظاهری، سرعت و عملکرد قوی
- سادگی و راحتی کار و قابل درک بودن عملکرد آن برای همه
- رابط کاربری مشتریپسند و قابل انطباق با تمام نمایشگرها خصوصا نمایشگر موبایل
- آسانی مراحل جستجو و یافتن محصول و انجام خرید
- وجود طرحهای تشویقی، آفرها و تخفیفها
- حفظ مشتری با تداوم ارتباط (پیامک، ایمیل و .. )
اینها بخشهای مهمی از ویژگیهای یک فروشگاه قدرتمند است اما همهی آن نیست. مثلا در قسمت طراحی، صفحات آرشیو (خصوصا برای نتایج جستجو) و صفحه محصول بسیار مهم است. در بخش آرشیو، وجود فیلترهای قدرتمند بسیار اهمیت دارد. این که مشتری بتواند کالاهای کاملا مرتبط با جستجوی خودش را ببیند و حتی در بین آنها هم بتواند فیلترهای اختصاصی اعمال کند مثلا در یافتن دامن پاییزی بتواند جنس مورد نظر خود را یا برای یافتن کیف چرمی کوچک زنانه، بتواند کالاهای تولید شده در برند مورد نظر خود را مشاهده کند بسیار اهمیت دارد.
صفحه محصول شاید از آن هم بیشتر اهمیت داشته باشد. آنچه باعث شهرت و سپس محبوبیت و سپس فروش بالای دیجیکالا شد همین طراحی قدرتمند صفحه محصولات بود. مشتری فیلترها را اعمال کرده و جستجوهایش را انجام داده و حالا چند محصول در مقابلش قرار دارد که باید از میان آنها انتخاب کند. به صفحه این محصولات مراجعه میکند. اطلاعات صفحه محصولات باید آن قدر کامل، قابل دسترسی و کافی باشد که مشتری بدون سردرگمی و خستگی بتواند محصول متناسب با سلیقه و نیازش را پیدا کند. به جز اطلاعات کاملی مثل نقد و بررسی کارشناسی و جدول مشخصات، امتیازات و نظر خریداران و همچنین رتبه فروشنده (برای سایتهای چندفروشندگی) و البته گالری عکس و حتی ویدیو اهمیت زیادی دارد.
اهمیت طراحی فروشگاه آنلاین
پس به طور خلاصه طراحی یک فروشگاه آنلاین حرفهای باید این خصوصیات را داشته باشد:
صفحه اصلی
طراحی صفحه اصلی میبایست شامل اطلاعات فروشگاه یا شرکت باشد و بتواند جلب اعتماد کند. درج اطلاعاتی مثل آدرس یا شماره تلفن، و یا استفاده از نماد اعتماد (که گرچه اکنون چندان کارآمد نیست اما تا حدی باعث جلب اعتماد مخاطب میشود) خوب است. قرار دادن منوهایی شامل صفحات تماس با ما یا درباره ما در هدر یا فوتر صفحه اصلی و همچنین نمایش تصاویر، بنرها یا اسلایدهای جذاب و یا نمایش تخفیفهای شگفتانگیز زماندار و مواردی مثل این در صفحه اصلی به جذب مشتری کمک میکند.
صفحه بایگانی محصول و فروشگاه
صفحه بایگانی یا آرشیو به صفحهای گفته میشود که مجموعهای از محصولات در یک موضوع را نمایش میدهد. اصولا در طراحی سایت فروشگاهی چندین طبقهبندی وجود دارد که محصولات بر اساس آنها دستهبندی میشوند: کتگوری که به آن دسته گفته میشود اصلیترین بخش این طبقهبندی است. مثلا این یک ردهبندی از دسته محصولات یک فروشگاه آنلاین است: کالای دیجیتال > موبایل > هوشمند.
مورد دوم تگ یا برچسب نام دارد که عبارات و کلیدواژههای مهم درباره یک محصول است. مثلا عبارت “موبایل پرچمدار سامسونگ ۲۰۲۲” یک کلیدواژه یا برچسب است که مثلا برای کالایی مثل گوشی موبایل سامسونگ Galaxy S21 Ultra استفاده میشود.
از موارد دیگر آرشیو میتوان به آرشیو زمانی (روزانه، هفته، ماه)، آرشیو برندها (سامسونگ، اپل، ال جی و ..) اشاره کرد. اما شاید مهمترین آرشیو که به اندازه دستهها اهمیت دارد آرشیو جستجو ست.وقتی شما یک عبارت را از طریق بخش جستجوی سایت سرچ میکنید در صفحه نتایج، مجموعهای از کالاهایی که با کلمه کلیدی مورد جستجوی شما ارتباط داشتهاند نمایش داده میشوند. یکی از متداولترین روشهایی که مشتریان برای پیدا کردن کالای خود در اینترنت از آن استفاده میکنند جستجو هست. (البته راههای دیگر هم هست که کمتر متداول است. مثلا یک مشتری پر و پا قرص بانی مد، همیشه به آن سایت مراجعه میکند و جدیدترین محصولات یا محصولات پیشنهادی و یا محصولات تخفیفی آنها را مشاهده و خرید میکند)
یک فروشگاه حرفهای در صفحه آرشیو جستجوی خود، مجموعهای از برترین فیلترها را قرار میدهد تا مشتریان زیادی که یک عبارت را جستجو میکنند بتوانند از میان نتایج جستجوی خود، به راحتی در نهایت به کالای مورد نظرشان برسند.
مثلا خانمی میخواهد یک گوشی موبایل سامسونگ پایین ۱۰ میلیون تومان با رنگ سفید بخرد. او عبارت گوشی سامسونگ را در سایت جستجو میکند و دهها گوشی در نتیجه جستجو به او نمایش داده میشود و حالا باید فیلترهایی وجود داشته باشد که با انتخاب محدوده قیمت (پایینتر از ۱۰ میلیون)، رنگ (سفید) و چیزهایی مثل امتیاز خریداران و اندازه نمایشگر و ..، کاربر مورد نظر بتواند با فیلتر کردن سلیقه خود، نتایج جستجو را محدود کند تا در نهایت در میان دو سه کالای باقی مانده، گوشی مورد نظرش را انتخاب کند.
بنابراین مهمترین بخش صفحات بایگانی، فیلترهای قدرتمند است. به جز این فیلترها در صفحه آرشیو حتما باید گزینهای وجود داشته باشد تا مشتری بتواند لیست نتایج را بر اساس اولویتهایی مثل (ارزان ترین به گرانترین، جدیدتر به قدیمیتر، حذف موارد ناموجود، بر اساس حروف الفبا، بر اساس پرفروشترینها، بر اساس امتیاز و ..) مرتب کند. این دو نکته (فیلتر و مرتبسازی) بهترین عناصری است که به مشتری برای یافتن دقیق کالای مورد نظرش کمک میکنند.
صفحه محصول
همان طور که گفتم یکی دیگر از مهمترین بخشهای فروشگاه، صفحه محصول است. یک صفحه محصول قدرتمند باید دستکم نیمی از موارد زیر را شامل باشد:
- امتیاز و رتبه خریداران به محصول یا درصد رضایت و تعداد امتیازات
- رتبه کسب شده توسط فروشنده (برای مارکت پلیس)
- بخش قیمت شامل خط خوردن قیمت اصلی (در صورت وجود تخفیف)، نمایش زمان باقی مانده تخفیف (در صورت تخفیف زماندار) باشد
- بخش پرسش و پاسخ درباره محصول
- بخش نظرات کاربران
- بخش ارزیابیهای خریداران
- نقد و بررسی کارشناسی
- گالری عکس و ویدیوی محصول (با آسانی در استفاده)
- اطلاعات مربوط به فروشنده، روش ارسال و ..
- جدول مشخصات محصول
- محصولات مشابه (یا فروش موازی: مثلا لوازم جانبی مربوط به این محصول)
- امکان بزرگنمایی تصویر محصول یا نمای ۳۶۰ درجه (برای کالاهایی مثل پوشاک و ..)
معرفی برترین قالب فروشگاهی ووکامرس
حالا با توجه به ویژگیهایی که برشمردیم برترین قالبهای ووکامرس که به کمک آنها میتوان یک فروشگاه حرفهای آنلاین با ویژگیهای استاندارد راهاندازی کرد را به شما معرفی میکنیم. قالبهای معرفی شده امکان ارایه و راهاندازی سیستمها و قابلیتهای زیر را نیز دارند که در صورت نیاز میتوان آن را فعال کرد:
- سیستم مارکت پلیس و چندفروشندگی
- سیستم فروش اقساطی و اعتباری
- فروش عمده و خرده
- پشتیبانی از انواع روشهای بازاریابی
قالب وودمارت WoodMart Theme
قالب وودمارت یکی از محبوبترین قالبهای پرفروش چندمنظوره فروشگاهی در بازار است که چند سال از عرضه آن میگذرد. در طول این چند سال این قالب همواره جزو پرفروشهای سال بوده است.
قالب woodmart برترین ویژگیهای یک فروشگاه حرفهای را در خود جای داده است:
- طراحی مدرن، زیبا و کاربرپسند
- قابل انطباق با نمایشگر موبایل مثل اپلیکیشن
- امکان ویرایش طراحی مجزا برای موبایل و دسکتاپ
- پشتیبانی از صفحهساز قدرتمند المنتور
- محصولات شگفتانگیز (تخفیفهای روزانه)
- امکان طراحی صفحه محصول و صفحه آرشیو با پشتیبانی از تمام ویژگیهای استاندارد
- پشتیبانی از برترین افزونههای چندفروشندگی مثل دکان و wcfm
- دارای دها دموی آماده قابل درونریزی با یک کلیک
- دارای امکان نصب و راهاندازی آسان
- نصب افزونههای ضروری با یک کلیک
پیشنمایش این قالب را مشاهده کنید (شامل ۲ دمو)
پیشنمایش جدید قالب (شامل ۴ دمو)
خرید قالب (دارای بسته نصبی آماده)
* این قالب در پکیج سایت آماده فرشمی ارایه میشود. پکیج سایت آماده دارای این امکان است که شما قالب و امکانات مورد نیاز خود را انتخاب کرده و بر اساس آن، سایت آماده خود را تحویل بگیرید.
پکیج سایت آماده فرشمی – اطلاعات بیشتر
قالب فروشگاهی XStore – مدرن، جذاب و قدرتمند
اما اگر قالب وودمارت را زیاد دیده و استفاده کردهاید، یک قالب جدیدتر نیز به شما معرفی میکنیم که به همان اندازه قدرتمند و محبوب است. قالب xstore هم یک قالب تمام عیار فروشگاهی است که از تمام ویژگیهای مورد نیاز پشتیبانی میکند.
* این قالب در پکیج سایت آماده فرشمی ارایه میشود. پکیج سایت آماده دارای این امکان است که شما قالب و امکانات مورد نیاز خود را انتخاب کرده و بر اساس آن، سایت آماده خود را تحویل بگیرید.
پکیج سایت آماده فرشمی – اطلاعات بیشتر
تعداد نمایش:
۵